Sposób dokumentowania usunięcia lub blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków, a także wzorów stosowanych druków i rejestrów

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 sierpnia 2025 r.
w sprawie sposobu dokumentowania usunięcia lub blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków, a także wzorów stosowanych druków i rejestrów

Na podstawie art. 32c ust. 16 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2025 r. poz. 902) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
sposób dokumentowania prowadzonych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną dalej "ABW", usunięcia lub blokady dostępności, o których mowa w art. 32c ust. 1 i 6 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanych dalej odpowiednio "usunięciem" lub "blokadą dostępności";
2)
sposób przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków;
3)
wzory stosowanych druków i rejestrów.
§  2.
1.
 Dokumentację usunięcia lub blokady dostępności stanowią:
1)
wniosek Szefa ABW do Sądu Okręgowego w Warszawie, zwanego dalej "Sądem", o zarządzenie usunięcia;
2)
pisemna zgoda Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, zwanego dalej "Prokuratorem Krajowym", na wystąpienie przez Szefa ABW do Sądu z wnioskiem o zarządzenie usunięcia;
3)
postanowienie Sądu w sprawie zarządzenia usunięcia;
4)
wniosek Szefa ABW do Sądu o zarządzenie lub przedłużenie blokady dostępności;
5)
pisemna zgoda Prokuratora Krajowego na wystąpienie przez Szefa ABW do Sądu z wnioskiem o zarządzenie lub przedłużenie blokady dostępności;
6)
postanowienie Sądu w sprawie zarządzenia lub przedłużenia blokady dostępności;
7)
wniosek Szefa ABW do Prokuratora Krajowego o wyrażenie zgody na zarządzenie blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
8)
pisemna zgoda Prokuratora Krajowego na zarządzenie przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
9)
zarządzenie przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
10)
wniosek Szefa ABW do Sądu w sprawie zatwierdzenia zarządzenia przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
11)
postanowienie Sądu w sprawie zatwierdzenia zarządzenia przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
12)
zażalenie Szefa ABW lub Prokuratora Krajowego na postanowienie Sądu w sprawie usunięcia lub blokady dostępności;
13)
zawiadomienie ministra właściwego do spraw informatyzacji o zarządzeniu usunięcia;
14)
zawiadomienie ministra właściwego do spraw informatyzacji o zarządzeniu blokady dostępności.
2.
 Dokumenty, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1-3, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
pkt 4-6, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
2)
pkt 7-11, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
3)
pkt 13, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
4)
pkt 14, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  3.
1.
 Dokumentacja usunięcia lub blokady dostępności jest przekazywana za pośrednictwem funkcjonariusza ABW posiadającego pisemne upoważnienie udzielone przez Szefa ABW lub upoważnionego przez niego funkcjonariusza ABW.
2.
 Funkcjonariusz ABW, o którym mowa w ust. 1, doręcza wniosek Szefa ABW Prokuratorowi Krajowemu z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, a po wydaniu postanowienia przez Sąd osobiście odbiera te dokumenty.
§  4.
1.
 Wzór rejestru zarządzeń i wniosków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 4, 7, 9 i 10, prowadzonego przez Szefa ABW określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2.
 Wzór rejestru pisemnych zgód, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, 5 i 8, prowadzonego przez Prokuratora Krajowego określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3.
 Wzór rejestru postanowień, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, 6 i 11, prowadzonego przez Sąd określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§  5.
1.
 Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1:
1)
pkt 1-11, sporządza się w trzech egzemplarzach;
2)
pkt 13 i 14, sporządza się w dwóch egzemplarzach.
2.
 Sąd przechowuje pierwszy egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-11.
3.
 Prokurator Krajowy przechowuje drugi egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-11.
4.
 Minister właściwy do spraw informatyzacji przechowuje pierwszy egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 13 i 14.
5.
 Pozostałą dokumentację usunięcia lub blokady dostępności przechowuje się w ABW.
6.
 Dokumenty, o których mowa w ust. 1-5, przechowuje się w sposób określony w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§  6.
 Dokumentację usunięcia lub blokady dostępności przechowuje jednostka organizacyjna ABW, która wnioskowała o usunięcie albo stosowała tę blokadę, w sposób określony w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§  7.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK NR......................

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WNIOSEK NR......................

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WNIOSEK NR......................

ZAŁĄCZNIK Nr  4

MINISTER _________________________________

ZAŁĄCZNIK Nr  5

MINISTER __________________________________

ZAŁĄCZNIK Nr  6

REJESTR ZARZĄDZEŃ I WNIOSKÓW SZEFA ABW W PRZEDMIOCIE USUNIĘCIA LUB BLOKADY DOSTĘPNOŚCI W SYSTEMACH TELEINFORMATYCZNYCH OKREŚLONYCH DANYCH INFORMATYCZNYCH LUB USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  7

REJESTR PISEMNYCH ZGÓD PIERWSZEGO ZASTĘPCY PROKURATORA GENERALNEGO PROKURATORA KRAJOWEGO W PRZEDMIOCIE USUNIĘCIA LUB BLOKADY DOSTĘPNOŚCI W SYSTEMACH TELEINFORMATYCZNYCH OKREŚLONYCH DANYCH INFORMATYCZNYCH LUB USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  8

REJESTR POSTANOWIEŃ SĄDU OKRĘGOWEGO W WARSZAWIE W PRZEDMIOCIE USUNIĘCIA LUB BLOKADY DOSTĘPNOŚCI W SYSTEMACH TELEINFORMATYCZNYCH OKREŚLONYCH DANYCH INFORMATYCZNYCH LUB USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2016 r. w sprawie sposobu dokumentowania blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków (Dz. U. poz. 1056), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 18 października 2024 r. o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. poz. 1684).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1177

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób dokumentowania usunięcia lub blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków, a także wzorów stosowanych druków i rejestrów
Data aktu: 20/08/2025
Data ogłoszenia: 26/08/2025
Data wejścia w życie: 10/09/2025