Sposób dokumentowania usunięcia lub blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków, a także wzorów stosowanych druków i rejestrów

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 sierpnia 2025 r.
w sprawie sposobu dokumentowania usunięcia lub blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków, a także wzorów stosowanych druków i rejestrów

Na podstawie art. 32c ust. 16 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2025 r. poz. 902) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
sposób dokumentowania prowadzonych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną dalej "ABW", usunięcia lub blokady dostępności, o których mowa w art. 32c ust. 1 i 6 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanych dalej odpowiednio "usunięciem" lub "blokadą dostępności";
2)
sposób przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków;
3)
wzory stosowanych druków i rejestrów.
§  2.
1.
 Dokumentację usunięcia lub blokady dostępności stanowią:
1)
wniosek Szefa ABW do Sądu Okręgowego w Warszawie, zwanego dalej "Sądem", o zarządzenie usunięcia;
2)
pisemna zgoda Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, zwanego dalej "Prokuratorem Krajowym", na wystąpienie przez Szefa ABW do Sądu z wnioskiem o zarządzenie usunięcia;
3)
postanowienie Sądu w sprawie zarządzenia usunięcia;
4)
wniosek Szefa ABW do Sądu o zarządzenie lub przedłużenie blokady dostępności;
5)
pisemna zgoda Prokuratora Krajowego na wystąpienie przez Szefa ABW do Sądu z wnioskiem o zarządzenie lub przedłużenie blokady dostępności;
6)
postanowienie Sądu w sprawie zarządzenia lub przedłużenia blokady dostępności;
7)
wniosek Szefa ABW do Prokuratora Krajowego o wyrażenie zgody na zarządzenie blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
8)
pisemna zgoda Prokuratora Krajowego na zarządzenie przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
9)
zarządzenie przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
10)
wniosek Szefa ABW do Sądu w sprawie zatwierdzenia zarządzenia przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
11)
postanowienie Sądu w sprawie zatwierdzenia zarządzenia przez Szefa ABW blokady dostępności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
12)
zażalenie Szefa ABW lub Prokuratora Krajowego na postanowienie Sądu w sprawie usunięcia lub blokady dostępności;
13)
zawiadomienie ministra właściwego do spraw informatyzacji o zarządzeniu usunięcia;
14)
zawiadomienie ministra właściwego do spraw informatyzacji o zarządzeniu blokady dostępności.
2.
 Dokumenty, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1-3, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
pkt 4-6, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
2)
pkt 7-11, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
3)
pkt 13, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
4)
pkt 14, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  3.
1.
 Dokumentacja usunięcia lub blokady dostępności jest przekazywana za pośrednictwem funkcjonariusza ABW posiadającego pisemne upoważnienie udzielone przez Szefa ABW lub upoważnionego przez niego funkcjonariusza ABW.
2.
 Funkcjonariusz ABW, o którym mowa w ust. 1, doręcza wniosek Szefa ABW Prokuratorowi Krajowemu z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, a po wydaniu postanowienia przez Sąd osobiście odbiera te dokumenty.
§  4.
1.
 Wzór rejestru zarządzeń i wniosków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 4, 7, 9 i 10, prowadzonego przez Szefa ABW określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2.
 Wzór rejestru pisemnych zgód, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, 5 i 8, prowadzonego przez Prokuratora Krajowego określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3.
 Wzór rejestru postanowień, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, 6 i 11, prowadzonego przez Sąd określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§  5.
1.
 Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1:
1)
pkt 1-11, sporządza się w trzech egzemplarzach;
2)
pkt 13 i 14, sporządza się w dwóch egzemplarzach.
2.
 Sąd przechowuje pierwszy egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-11.
3.
 Prokurator Krajowy przechowuje drugi egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-11.
4.
 Minister właściwy do spraw informatyzacji przechowuje pierwszy egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 13 i 14.
5.
 Pozostałą dokumentację usunięcia lub blokady dostępności przechowuje się w ABW.
6.
 Dokumenty, o których mowa w ust. 1-5, przechowuje się w sposób określony w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§  6.
 Dokumentację usunięcia lub blokady dostępności przechowuje jednostka organizacyjna ABW, która wnioskowała o usunięcie albo stosowała tę blokadę, w sposób określony w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§  7.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK NR......................

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WNIOSEK NR......................

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WNIOSEK NR......................

ZAŁĄCZNIK Nr  4

MINISTER _________________________________

ZAŁĄCZNIK Nr  5

MINISTER __________________________________

ZAŁĄCZNIK Nr  6

REJESTR ZARZĄDZEŃ I WNIOSKÓW SZEFA ABW W PRZEDMIOCIE USUNIĘCIA LUB BLOKADY DOSTĘPNOŚCI W SYSTEMACH TELEINFORMATYCZNYCH OKREŚLONYCH DANYCH INFORMATYCZNYCH LUB USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  7

REJESTR PISEMNYCH ZGÓD PIERWSZEGO ZASTĘPCY PROKURATORA GENERALNEGO PROKURATORA KRAJOWEGO W PRZEDMIOCIE USUNIĘCIA LUB BLOKADY DOSTĘPNOŚCI W SYSTEMACH TELEINFORMATYCZNYCH OKREŚLONYCH DANYCH INFORMATYCZNYCH LUB USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  8

REJESTR POSTANOWIEŃ SĄDU OKRĘGOWEGO W WARSZAWIE W PRZEDMIOCIE USUNIĘCIA LUB BLOKADY DOSTĘPNOŚCI W SYSTEMACH TELEINFORMATYCZNYCH OKREŚLONYCH DANYCH INFORMATYCZNYCH LUB USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2016 r. w sprawie sposobu dokumentowania blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków (Dz. U. poz. 1056), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 18 października 2024 r. o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. poz. 1684).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1177

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób dokumentowania usunięcia lub blokady dostępności określonych danych informatycznych lub usług teleinformatycznych w systemie teleinformatycznym oraz przechowywania i przekazywania postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków, a także wzorów stosowanych druków i rejestrów
Data aktu: 20/08/2025
Data ogłoszenia: 26/08/2025
Data wejścia w życie: 10/09/2025