Prowadzenie rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 1 sierpnia 2025 r.
w sprawie prowadzenia rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego

Na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego, zwanego dalej "rejestrem";
2)
tryb dokonywania wpisów i wykreśleń w rejestrze;
3)
wzór rejestru;
4)
wzór wniosku o wpisanie do rejestru, zmianę danych w rejestrze lub wykreślenie z rejestru;
5)
wzór świadectwa rejestracji.
§  2.
1.
 Rejestr składa się z:
1)
ksiąg ewidencji znaków rejestracyjnych statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego, zwanych dalej "statkami powietrznymi";
2)
teczek dokumentacji rejestrowej statków powietrznych.
2.
 Wzór rejestru jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3.
 Rejestr statków powietrznych może być prowadzony przy użyciu systemu teleinformatycznego.
§  3.
1.
 Wpisowi do rejestru podlegają następujące statki powietrzne:
1)
samoloty;
2)
śmigłowce;
3)
spadochrony ratownicze;
4)
inne niż wymienione w pkt 1-3 statki powietrzne przeznaczone do przewożenia osób i ładunku.
2.
 W rejestrze wpisuje się w szczególności:
1)
dane dotyczące:
a)
rodzaju i charakterystyki statku powietrznego,
b)
właściciela i innego niż właściciel użytkownika statku powietrznego;
2)
typ i numer fabryczny statku powietrznego;
3)
znak rejestracyjny statku powietrznego, który składa się z następujących elementów:
a)
znaku przynależności,
b)
znaku rozpoznawczego.
§  4.
1.
 Znak przynależności składa się z liter SN i stanowi element znaku rejestracyjnego statku powietrznego, który od następnych elementów jest oddzielony dywizem.
2.
 Liczbową część znaku rozpoznawczego stanowi dwucyfrowa liczba od 01 do 99, która wskazuje kolejność w grupie użytkownika.
3.
 Pierwsza litera znaku rozpoznawczego wskazuje rodzaj statku powietrznego.
4.
 Druga litera znaku rozpoznawczego wskazuje przynależność organizacyjną właściciela statku powietrznego.
5.
 Spadochrony i inne statki powietrzne przeznaczone do przewożenia osób i ładunku otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr.
6.
 Forma i znaczenie elementów znaku rejestracyjnego są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
1.
 Statek powietrzny, z wyłączeniem spadochronów ratowniczych i innych statków powietrznych przeznaczonych do przewożenia osób i ładunku, posiada tabliczkę tożsamości z uwidocznionym na niej znakiem rejestracyjnym.
2.
 Napis na tabliczce tożsamości jest wyryty do głębokości nie mniejszej niż 1 mm, a wysokość napisu wynosi co najmniej 15 mm.
3.
 Tabliczka tożsamości jest wykonana z materiału ognioodpornego o odpowiednich własnościach fizycznych i umocowana na statku powietrznym w miejscu dobrze widocznym w pobliżu głównego wejścia.
4.
 Statki powietrzne używane do działań operacyjnych mogą być trwale oznakowane w sposób określający przynależność służbową tych statków lub ich przeznaczenie, z uwzględnieniem ograniczeń określonych w ust. 5.
5.
 Znaki i napisy inne niż znaki rejestracyjne, w tym oznakowanie służbowe oraz znaki wytwórcy i właściciela, mogą być umieszczane na statkach powietrznych z zachowaniem następujących warunków:
1)
nie mogą znajdować się na powierzchni wyznaczonej przez zewnętrzne kontury znaków rejestracyjnych;
2)
ich odległość od znaków rejestracyjnych nie może być mniejsza niż 50 cm;
3)
jeżeli są umieszczone w jednej linii ze znakami rejestracyjnymi, nie mogą być większe niż połowa wielkości znaków rejestracyjnych.
6.
 Na określony czas i w określonym celu na statkach powietrznych mogą być umieszczane grupy liter i cyfr, z zachowaniem warunków wymienionych w ust. 5.
§  6.
1.
 Wpisu statku powietrznego do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej lub Komendanta Służby Ochrony Państwa, którzy reprezentują Skarb Państwa.
2.
 We wniosku zamieszcza się:
1)
nazwę i adres jednostki organizacyjnej wnioskodawcy;
2)
nazwę i adres właściciela/użytkownika statku powietrznego;
3)
rodzaj i typ statku powietrznego;
4)
serię, numer fabryczny, rok budowy i nazwę wytwórcy statku powietrznego;
5)
oświadczenie, że wnioskodawca jest właścicielem tego statku powietrznego;
6)
oświadczenie, że statek powietrzny nie jest zarejestrowany w innym rejestrze.
3.
 Do wniosku wnioskodawca jest obowiązany dołączyć:
1)
ważne świadectwo zdatności statku powietrznego do lotu;
2)
świadectwo zdatności w zakresie hałasu wydawane w odniesieniu do statków powietrznych;
3)
dowód przekazania statku powietrznego przez jego właściciela użytkownikowi wymienionemu we wniosku;
4)
dowód skreślenia z innego rejestru - w przypadku statków powietrznych uprzednio wpisanych do innego rejestru;
5)
kopię dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia przez właściciela statku powietrznego;
6)
fotografie przedstawiające oznakowanie statku powietrznego lub zapis cyfrowy takich fotografii.
4.
 Wzór wniosku jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  7.
1.
 O wpisaniu i odmowie wpisania statku powietrznego do rejestru rozstrzyga się w drodze decyzji administracyjnej.
2.
 Decyzję o wpisaniu statku powietrznego do rejestru wydaje się po stwierdzeniu, że:
1)
wniosek o wpisanie statku powietrznego do rejestru spełnia wymagania zawarte w § 6 ust. 2 i 3;
2)
dane zawarte we wniosku oraz w dokumentach dołączonych do wniosku wykazują, że są spełnione wymogi warunkujące dopuszczenie statku powietrznego do bezpiecznej eksploatacji w powietrzu.
3.
 Decyzję o odmowie wpisania statku powietrznego do rejestru wydaje się, jeżeli nie zostały spełnione wymagania, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3.
§  8.
1.
 Potwierdzeniem wpisania statku powietrznego do rejestru jest świadectwo rejestracji wraz z przydzieleniem znaku rejestracyjnego.
2.
 Świadectwo rejestracji statku powietrznego sporządza się w języku polskim z tłumaczeniem na język angielski - w przypadku statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania lotów międzynarodowych.
3.
 Świadectwo rejestracji statku powietrznego jest ważne bezterminowo pod warunkiem spełnienia wymagań technicznych potwierdzonych w aktualnym świadectwie zdatności do lotu.
4.
 Wzór świadectwa rejestracji statku powietrznego jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  9.
1.
 Każda zmiana danych zawartych w rejestrze, w tym cech eksploatacyjnych oraz technicznych statku powietrznego, podlega wpisowi do rejestru.
2.
 Zgłoszenie zmiany danych zawartych w rejestrze jest dokonywane w formie pisemnego wniosku w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.
3.
 Wniosek, o którym mowa w ust. 2, składa użytkownik statku powietrznego.
4.
 Jeżeli użytkownik statku powietrznego nie dokonał zgłoszenia zmiany danych w terminie, o którym mowa w ust. 2, po jednorazowym bezskutecznym wezwaniu dokonuje się wpisu z urzędu, zaznaczając tę okoliczność w rejestrze, lub wykreśla się statek powietrzny z rejestru.
§  10.
1.
 Wykreślenie statku powietrznego z rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej, na pisemny wniosek podmiotów, o których mowa w § 6 ust. 1, lub z urzędu, jeżeli:
1)
dokumenty, o których mowa w § 6 ust. 3, utraciły aktualność;
2)
statek powietrzny uległ zniszczeniu lub utracił trwale zdatność do lotu;
3)
ważność świadectwa zdatności do lotu nie została przedłużona w ciągu dwóch lat od daty wygaśnięcia ważności tego świadectwa;
4)
nie zgłoszono zmiany danych podlegających wpisowi do rejestru.
2.
 Do wniosku o wykreślenie statku powietrznego z rejestru dołącza się jego świadectwo rejestracji.
3.
 Wzór wniosku o wykreślenie statku powietrznego z rejestru jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
4.
 Po otrzymaniu zawiadomienia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru podmioty, o których mowa w § 6 ust. 1, są obowiązane usunąć ze statku powietrznego znaki rejestracyjne, chyba że uzyskają zgodę na ich pozostawienie.
§  11.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR - REJESTR STATKÓW POWIETRZNYCH LOTNICTWA SŁUŻB PORZĄDKU PUBLICZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2

FORMA I ZNACZENIE ELEMENTÓW ZNAKU REJESTRACYJNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR - WNIOSEK

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR - ŚWIADECTWO REJESTRACJI STATKU POWIETRZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR - WNIOSEK

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 999).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego (Dz. U. poz. 1739 oraz z 2004 r. poz. 1795), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 179).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1081

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego
Data aktu: 01/08/2025
Data ogłoszenia: 07/08/2025
Data wejścia w życie: 22/08/2025