Parametry aukcji głównej dla roku dostaw 2030 oraz parametry aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2027, a także parametry aukcji wstępnych do tych aukcji

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 1 sierpnia 2025 r.
w sprawie parametrów aukcji głównej dla roku dostaw 2030 oraz parametrów aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2027, a także parametrów aukcji wstępnych do tych aukcji

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2025 r. poz. 610) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Parametry aukcji głównej na rok dostaw 2030 i aukcji wstępnej do tej aukcji

§  1.
1.
 Zapotrzebowanie na moc w aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynosi 10 720 MW, z uwzględnieniem ust. 2.
2.
 Zapotrzebowanie na moc w aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 określone w ust. 1 pomniejsza się o sumę aktywnych obowiązków mocowych wynikających z umów mocowych obejmujących więcej niż jeden rok dostaw zawartych w toku aukcji dogrywkowej na rok dostaw 2029.
§  2.
 Cena wejścia na rynek nowej jednostki wytwórczej, odzwierciedlająca alternatywny koszt pozyskania mocy przez operatora przez budowę jednostki wytwórczej o najniższych operacyjnych i kapitałowych kosztach stałych, z uwzględnieniem potencjalnej marży na sprzedaży energii elektrycznej i świadczeniu usług systemowych, o których mowa w art. 9c ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, z późn. zm.), w aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynosi 558 zł/kW.
§  3.
 Współczynnik zwiększający cenę, o której mowa w § 2, służący do wyznaczenia ceny maksymalnej obowiązującej w aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynosi 1,0.
§  4.
 Parametr wyznaczający wielkość mocy poniżej zapotrzebowania na moc w aukcji głównej, dla której cena osiąga wartość maksymalną uwzględniającą współczynnik, o którym mowa w § 3, dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynosi 10 %.
§  5.
 Parametr wyznaczający wielkość mocy ponad zapotrzebowanie na moc w aukcji głównej, dla której cena osiąga wartość minimalną równą 0,01 zł/kW/miesiąc, dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynosi 50 %.
§  6.
 Cena maksymalna określona dla cenobiorcy, wyznaczona na podstawie kapitałowych i operacyjnych kosztów stałych, w aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynosi 187 zł/kW.
§  7.
 Maksymalna liczba rund aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynosi 12.
§  8.
 Jednostkowy poziom nakładów inwestycyjnych netto odniesiony do mocy osiągalnej netto, uprawniający do oferowania obowiązków mocowych w aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 na nie więcej niż:
1)
15 okresów dostaw przez nową jednostkę rynku mocy wytwórczą, wynosi 2400 zł/kW;
2)
5 okresów dostaw przez nową i modernizowaną jednostkę rynku mocy wytwórczą albo jednostkę rynku mocy redukcji zapotrzebowania, wynosi 400 zł/kW.
§  9.
 Minimalne wielkości obowiązków mocowych planowanych do pozyskania w wyniku aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2030 wynoszą:
1)
500 MW - dla I kwartału;
2)
100 MW - dla II kwartału;
3)
100 MW - dla III kwartału;
4)
500 MW - dla IV kwartału.
§  10.
 Korekcyjne współczynniki dyspozycyjności dla poszczególnych grup technologii dla aukcji głównej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 określa się na poziomie:
1)
92,47 % - dla turbin parowych, układów turbin parowych, turbin powietrznych, ogniw paliwowych oraz organicznego cyklu Rankine'a;
2)
93,15 % - dla układów gazowo-parowych;
3)
93,28 % - dla turbin gazowych pracujących w cyklu prostym oraz silników tłokowych;
4)
12,52 % - dla elektrowni wiatrowych na lądzie;
5)
20,01 % - dla morskich farm wiatrowych;
6)
38,61 % - dla elektrowni wodnych przepływowych;
7)
92,41 % - dla elektrowni wodnych zbiornikowo-przepływowych oraz zbiornikowo-przepływowych z członem pompowym;
8)
2,41 % - dla elektrowni słonecznych;
9)
13,39 % - dla elektrowni wodnych zbiornikowych z członem pompowym, magazynów energii elektrycznej w postaci akumulatorów, kinetycznych zasobników energii i superkondensatorów;
10)
93,83 % - dla bloków jądrowych;
11)
100,00 % - dla jednostek redukcji zapotrzebowania;
12)
79,51 % - dla pozostałych rodzajów technologii.
§  11.
 Maksymalne wolumeny obowiązków mocowych dla stref, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, dla aukcji głównej oraz aukcji wstępnej do tej aukcji, dla okresu dostaw przypadającego na rok 2030 wynoszą:
1)
758 MW - dla strefy profilu synchronicznego;
2)
150 MW - dla Litwy;
3)
541 MW - dla Szwecji.

Rozdział  2

Parametry aukcji dodatkowych na rok dostaw 2027 i aukcji wstępnych do tych aukcji

§  12.
 Zapotrzebowanie na moc w aukcjach dodatkowych dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 wynosi:
1)
1909 MW - dla I kwartału;
2)
100 MW - dla II kwartału;
3)
100 MW - dla III kwartału;
4)
1284 MW - dla IV kwartału.
§  13.
 Cena wejścia na rynek nowej jednostki wytwórczej, odzwierciedlająca alternatywny koszt pozyskania mocy przez operatora przez budowę jednostki wytwórczej o najniższych operacyjnych i kapitałowych kosztach stałych, z uwzględnieniem potencjalnej marży na sprzedaży energii elektrycznej i świadczeniu usług systemowych, o których mowa w art. 9c ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, w aukcjach dodatkowych dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 wynosi dla wszystkich kwartałów 558 zł/kW.
§  14.
 Współczynnik zwiększający cenę, o której mowa w § 13, służący do wyznaczenia ceny maksymalnej obowiązującej w aukcjach dodatkowych dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 wynosi dla wszystkich kwartałów 1,0.
§  15.
 Parametr wyznaczający wielkość mocy poniżej zapotrzebowania na moc w aukcjach dodatkowych, dla której cena osiąga wartość maksymalną uwzględniającą współczynnik, o którym mowa w § 14, dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 wynosi:
1)
31,38 % - dla I kwartału;
2)
100,00 % - dla II kwartału;
3)
100,00 % - dla III kwartału;
4)
46,67 % - dla IV kwartału.
§  16.
 Parametr wyznaczający wielkość mocy ponad zapotrzebowanie na moc w aukcjach dodatkowych, dla której cena osiąga wartość minimalną równą 0,01 zł/kW/miesiąc, dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 wynosi:
1)
13,02 % - dla I kwartału;
2)
0,00 % - dla II kwartału;
3)
0,00 % - dla III kwartału;
4)
19,36 % - dla IV kwartału.
§  17.
 Cena maksymalna określona dla cenobiorcy, wyznaczona na podstawie kapitałowych i operacyjnych kosztów stałych, w aukcjach dodatkowych dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 wynosi 173 zł/kW.
§  18.
 Maksymalna liczba rund aukcji dodatkowych dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 wynosi 12.
§  19.
 Korekcyjne współczynniki dyspozycyjności dla poszczególnych grup technologii dla aukcji dodatkowych dla okresu dostaw przypadającego na rok 2027 określa się na poziomie:
1)
92,67 % - dla turbin parowych, układów turbin parowych, turbin powietrznych, ogniw paliwowych oraz organicznego cyklu Rankine'a;
2)
93,48 % - dla układów gazowo-parowych;
3)
93,31 % - dla turbin gazowych pracujących w cyklu prostym oraz silników tłokowych;
4)
15,28 % - dla elektrowni wiatrowych na lądzie;
5)
20,86 % - dla turbin wiatrowych morskich;
6)
45,71 % - dla elektrowni wodnych przepływowych;
7)
99,38 % - dla elektrowni wodnych zbiornikowo-przepływowych, zbiornikowych z członem pompowym oraz zbiornikowo-przepływowych z członem pompowym;
8)
2,91 % - dla elektrowni słonecznych;
9)
95,00 % - dla magazynów energii elektrycznej w postaci akumulatorów, kinetycznych zasobników energii i super- kondensatorów;
10)
97,19 % - dla bloków jądrowych;
11)
100,00 % - dla jednostek redukcji zapotrzebowania;
12)
90,35 % - dla pozostałych rodzajów technologii.
§  20.
1.
 Maksymalne wolumeny obowiązków mocowych dla stref, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, dla aukcji dodatkowych oraz aukcji wstępnych do tych aukcji, dla okresu dostaw przypadającego na:
1)
I kwartał roku 2027 wynoszą:
a)
508 MW - dla strefy profilu synchronicznego,
b)
150 MW - dla Litwy,
c)
497 MW - dla Szwecji;
2)
II kwartał roku 2027 wynoszą:
a)
2338 MW - dla strefy profilu synchronicznego,
b)
150 MW - dla Litwy,
c)
600 MW - dla Szwecji;
3)
III kwartał roku 2027 wynoszą:
a)
2338 MW - dla strefy profilu synchronicznego,
b)
150 MW - dla Litwy,
c)
600 MW - dla Szwecji;
4)
IV kwartał roku 2027 wynoszą:
a)
1019 MW - dla strefy profilu synchronicznego,
b)
150 MW - dla Litwy,
c)
598 MW - dla Szwecji.
2.
 Maksymalne wolumeny obowiązków mocowych, o których mowa w ust. 1, na potrzeby organizacji aukcji wstępnych do aukcji dodatkowych na poszczególne kwartały roku dostaw 2027 pomniejsza się o sumę aktywnych obowiązków mocowych, o których mowa w art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, obejmujących daną strefę, wynikających z umów mocowych zawartych w toku aukcji głównej na rok dostaw 2027.

Rozdział  3

Przepis końcowy

§  21.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Energii kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 1001).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1066

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Parametry aukcji głównej dla roku dostaw 2030 oraz parametry aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2027, a także parametry aukcji wstępnych do tych aukcji
Data aktu: 01/08/2025
Data ogłoszenia: 05/08/2025
Data wejścia w życie: 06/08/2025