Zmiana ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw

USTAWA
z dnia 9 lipca 2025 r.
o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw

Art.  1.

 W ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3:
a)
w ust. 1 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 i 10 w brzmieniu:

"9) otrzymywanie komunikatów dotyczących usług świadczonych na rzecz tego użytkownika;

10) opatrywanie dokumentu elektronicznego podpisem zaufanym, podpisem osobistym oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz weryfikację tych podpisów.",

b)
w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "w ust. 1 pkt 1-3" zastępuje się wyrazami "w ust. 1 pkt 1-3 i 9",
c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Na potrzeby realizacji usługi, o której mowa w ust. 1 pkt 9, minister właściwy do spraw informatyzacji przetwarza dane pochodzące z rejestrów publicznych, rejestrów niepublicznych lub systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych lub podmiotów niepublicznych.";

2)
art. 3a otrzymuje brzmienie:

"Art. 3a. Dokumenty składane w ramach usług online, o których mowa w art. 19aa i art. 19ab ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, opatruje się:

1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo

2) podpisem zaufanym, albo

3) podpisem osobistym, albo

4) zaawansowaną pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu użytkownika aplikacji mObywatel z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2.";

3)
po art. 3a dodaje się art. 3b i art. 3c w brzmieniu:

"Art. 3b. W aplikacji mObywatel można udostępniać inne usługi niż określone w art. 3 ust. 1, świadczone przez podmioty publiczne lub podmioty niepubliczne prowadzące rejestry publiczne, rejestry niepubliczne lub systemy teleinformatyczne.

Art. 3c. W aplikacji mObywatel udostępnia się funkcjonalność wirtualnego asystenta opartą o model sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 3 pkt 63 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji) (Dz. Urz. UE L 2024/1689 z 12.07.2024), niewykorzystujący danych osobowych użytkownika aplikacji mObywatel.";

4)
w art. 4:
a)
w ust. 1 uchyla się pkt 2 i 3,
b)
uchyla się ust. 2-6;
5)
w art. 13 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku przywrócenia świadczenia usług związanych z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego, który został unieważniony, użytkownikowi aplikacji mObywatel wydaje się nowy dokument mObywatel na jego żądanie złożone w tej aplikacji.";

6)
w art. 14 uchyla się ust. 5;
7)
w art. 15:
a)
w ust. 3 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) warunki zapewnienia bezpieczeństwa świadczenia usługi;",

b)
dodaje się ust. 9-11 w brzmieniu:

"9. Minister właściwy do spraw informatyzacji cofa, w drodze decyzji administracyjnej, zgodę na świadczenie usługi, o której mowa w ust. 1, w przypadku:

1) naruszenia przez podmiot publiczny albo podmiot niepubliczny warunków określonych w ogólnych warunkach świadczenia usługi;

2) wystąpienia ryzyka naruszenia bezpieczeństwa aplikacji mObywatel, systemu mObywatel lub użytkowników aplikacji mObywatel.

10. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 9, minister właściwy do spraw informatyzacji może zawiesić świadczenie usługi, o której mowa w ust. 1.

11. Decyzja, o której mowa w ust. 9, podlega natychmiastowemu wykonaniu.";

8)
w art. 16:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku gdy nowa usługa jest udostępniana w oparciu o dane pochodzące z rejestrów publicznych, rejestrów niepublicznych lub systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych lub podmiotów niepublicznych, dla których prowadzącym te rejestry lub systemy jest podmiot inny niż minister właściwy do spraw informatyzacji, z wnioskiem występuje podmiot prowadzący te rejestry lub systemy.",

b)
dodaje się ust. 11-13 w brzmieniu:

"11. Minister właściwy do spraw informatyzacji cofa, w drodze decyzji administracyjnej, zgodę na opracowanie, udostępnienie i świadczenie w aplikacji mObywatel nowej usługi w przypadku naruszenia przez podmiot wnioskujący zakresu lub warunków współpracy określonych w tym porozumieniu.

12. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 11, minister właściwy do spraw informatyzacji może zawiesić świadczenie nowej usługi.

13. Decyzja, o której mowa w ust. 11, podlega natychmiastowemu wykonaniu.";

9)
w art. 18 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W systemie mObywatel można przechowywać i archiwizować dane lub dokumenty elektroniczne niezbędne do świadczenia usług, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lub art. 3b, przez okres niezbędny do realizacji usługi, której dotyczą, przy czym dane osobowe przechowuje się przez okres, o którym mowa w art. 20 ust. 3.";

10)
w art. 19 w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) udostępnia narzędzia, które umożliwiają potwierdzenie autentyczności, ważności, integralności oraz pochodzenia dokumentów mobilnych w sposób, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 2 i 3:

a) usługę w aplikacji mObywatel,

b) usługę świadczoną zgodnie z ogólnymi warunkami świadczenia usługi, o których mowa w art. 15 ust. 3,

c) usługę online dla dokumentu mObywatel;";

11)
art. 24 i art. 25 otrzymują brzmienie:

"Art. 24. W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 620) wprowadza się następujące zmiany:

1) uchyla się art. 11a;

2) po art. 11a dodaje się art. 11b i art. 11c w brzmieniu:

"Art. 11b. 1. Nauczycielowi wydaje się legitymację służbową w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), jako "mLegitymację", po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

2. mLegitymację wydaje się w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy w szkole.

3. mLegitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer mLegitymacji;

5) datę wydania mLegitymacji.

4. Numer mLegitymacji jest ustalany w systemie informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 1019).

5. mLegitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. mLegitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. mLegitymację unieważnia się w przypadku:

1) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela;

2) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, jeżeli zmianie uległ również numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;

3) błędu w numerze mLegitymacji;

4) unieważnienia legitymacji, o którym mowa w art. 11c ust. 8 pkt 1 lit. b-d i pkt 2.

8. W przypadku unieważnienia mLegitymacji z przyczyn określonych w ust. 7 pkt 2-4 nauczycielowi wydaje się nową mLegitymację.

Art. 11c. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej "legitymacją".

2. Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d.

3. Legitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer legitymacji;

5) datę wydania legitymacji;

6) hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym.

4. Numer legitymacji jest zgodny z numerem mLegitymacji, a w przypadku legitymacji wydawanej nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, numer legitymacji jest ustalany przez kierownika jednostki organizacyjnej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9u ust. 1.

5. Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu.

8. Legitymację unieważnia się:

1) z urzędu - w przypadku:

a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,

b) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,

c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem,

d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;

2) na wniosek nauczyciela - w przypadku:

a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,

b) uszkodzenia dotychczasowej legitymacji, które podważa jej wiarygodność lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia dotychczasowej legitymacji,

c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.

9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia dotychczasowej legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.

10. Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację:

1) z urzędu - w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d;

2) na wniosek nauczyciela - w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. c i pkt 2.

11. Do wniosku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się.

12. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.";

3) w art. 91a w ust. 4 wyrazy "art. 10-28" zastępuje się wyrazami "art. 10, art. 11, art. 11c, art. 12-18, art. 20-23, art. 26-28";

4) w art. 91b w ust. 2:

a) w pkt 1 wyrazy "art. 11a" zastępuje się wyrazami "art. 11b, art. 11c",

b) w pkt 2 po wyrazach "art. 9," dodaje się wyrazy "art. 11b, art. 11c,".

Art. 25. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2025 r. poz. 881) w art. 11 po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1e w brzmieniu:

"1a. Uczniowi szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne wydaje się legitymację szkolną.

1b. Uczniowi szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne wydaje się legitymację szkolną:

1) jeżeli uczeń nie uczęszcza do szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej;

2) na wniosek ucznia pełnoletniego, a w przypadku ucznia niepełnoletniego - na wniosek jego rodziców.

1c. Dziecku niepełnosprawnemu spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się legitymację przedszkolną.

1d. Legitymację szkolną wydaje się także w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), jako "mLegitymację szkolną":

1) uczniowi pełnoletniemu;

2) uczniowi niepełnoletniemu, jeżeli rodzice tego ucznia nie wyrazili sprzeciwu.

1e. Uczniowi szkoły polskiej, o której mowa w art. 4 pkt 29d ustawy - Prawo oświatowe, lub szkoły i zespołu szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy - Prawo oświatowe:

1) wydaje się legitymację szkolną:

a) na wniosek ucznia - w przypadku ucznia pełnoletniego,

b) na wniosek rodziców ucznia - w przypadku ucznia niepełnoletniego;

2) nie wydaje się mLegitymacji szkolnej.".";

12)
art. 40 otrzymuje brzmienie:

"Art. 40. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 14 w pkt 32 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 33 i 34 w brzmieniu:

"33) dane zawarte w legitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, obejmujące:

a) numer legitymacji szkolnej,

b) typ legitymacji szkolnej,

c) datę wydania legitymacji szkolnej,

d) datę ważności legitymacji szkolnej;

34) dane zawarte w mLegitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz dane jej dotyczące, obejmujące:

a) numer mLegitymacji szkolnej,

b) datę wydania mLegitymacji szkolnej,

c) datę ważności mLegitymacji szkolnej,

d) datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji szkolnej,

e) kod QR służący do wydania mLegitymacji szkolnej,

f) fotografię kolorową zawierającą wizerunek twarzy ucznia.";

2) w art. 29 w ust. 1 w pkt 1 w lit. l średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. m i n w brzmieniu:

"m) numer, datę wydania oraz datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,

n) numer, datę wydania oraz datę i przyczynę unieważnienia legitymacji, o której mowa w art. 11c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;";

3) po art. 66c dodaje się art. 66d i art. 66e w brzmieniu:

"Art. 66d. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania udostępnia ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu wydania, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel, mLegitymacji, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, z bazy danych SIO:

1) dane identyfikacyjne nauczyciela obejmujące imię (imiona), nazwisko i numer PESEL oraz dane dziedzinowe nauczyciela:

a) numer mLegitymacji,

b) datę wydania mLegitymacji,

c) datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji;

2) dane szkoły lub placówki oświatowej, w której nauczyciel jest zatrudniony, obejmujące:

a) numer RSPO,

b) nazwę szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu,

c) adres siedziby szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu oraz numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej,

d) imię i nazwisko dyrektora szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji jest podmiotem przetwarzającym dane.

Art. 66e. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania udostępnia ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu wydania, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel, mLegitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z bazy danych SIO:

1) dane identyfikacyjne ucznia obejmujące imię (imiona), nazwisko, datę urodzenia i numer PESEL oraz dane dziedzinowe ucznia:

a) informację o posiadaniu przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,

b) numer mLegitymacji szkolnej,

c) datę wydania mLegitymacji szkolnej,

d) datę ważności mLegitymacji szkolnej,

e) datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji szkolnej,

f) fotografię kolorową zawierającą wizerunek twarzy ucznia,

g) kod QR służący do wydania mLegitymacji szkolnej;

2) dane szkoły lub placówki oświatowej, do której uczeń uczęszcza, obejmujące:

a) numer RSPO,

b) nazwę szkoły lub placówki oświatowej,

c) adres siedziby szkoły lub placówki oświatowej oraz numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej,

d) imię i nazwisko dyrektora szkoły lub placówki oświatowej.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji jest podmiotem przetwarzającym dane.";

4) w art. 93 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dane ucznia zgromadzone w zbiorze danych ucznia w bazie danych SIO zostają zanonimizowane po upływie 6 lat od dnia wprowadzenia do tego zbioru ostatniej informacji, z wyjątkiem danych, o których mowa w:

1) art. 14 pkt 34 lit. f, które są przechowywane do dnia upływu daty ważności mLegitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

2) art. 20.".";

13)
uchyla się art. 61;
14)
art. 62-64 otrzymują brzmienie:

"Art. 62. Legitymacja służbowa wydana nauczycielowi na podstawie art. 11a ustawy zmienianej w art. 24, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 30 listopada 2025 r., zachowuje ważność do dnia wydania nauczycielowi nowej legitymacji, o której mowa w art. 11c ust. 1 ustawy zmienianej w art. 24, jednak nie dłużej niż do dnia upływu terminu, na który została wydana.

Art. 63. Stwierdzenia nieważności, anulowania oraz zwrotu legitymacji służbowej wydanej nauczycielowi na podstawie art. 11a ustawy zmienianej w art. 24, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 30 listopada 2025 r., dokonuje się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 24, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 30 listopada 2025 r.

Art. 64. Nauczycielom zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 24, w dniu 30 listopada 2025 r., po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego albo certyfikatu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 52, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 15 grudnia 2025 r., wydaje się mLegitymację, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 24, chyba że przed wydaniem nauczycielowi mLegitymacji nastąpiło rozwiązanie albo wygaśnięcie stosunku pracy nauczyciela.";

15)
uchyla się art. 65;
16)
art. 66 i art. 67 otrzymują brzmienie:

"Art. 66. Stwierdzenie nieważności legitymacji służbowej nauczyciela oraz utrata ważności tej legitymacji, wydanej przed dniem 30 listopada 2025 r., nie skutkują unieważnieniem mLegitymacji, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 24.

Art. 67. W bazie danych systemu informacji oświatowej, w danych dziedzinowych nauczyciela, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 40, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, są gromadzone dane o legitymacjach służbowych nauczycieli wydanych od dnia 30 listopada 2025 r., z wyjątkiem danych o legitymacjach służbowych wydanych nauczycielom zatrudnionym w szkołach polskich, o których mowa w art. 4 pkt 29d ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm. 1 ) oraz szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.";

17)
w art. 73 w ust. 1 uchyla się pkt 2;
18)
uchyla się art. 74;
19)
w art. 84:
a)
w pkt 1 skreśla się wyrazy "art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2-6,",
b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) art. 25 i art. 40 pkt 1, pkt 3 w zakresie art. 66e oraz pkt 4, które wchodzą w życie z dniem 17 września 2025 r.;",

c)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) art. 24, art. 40 pkt 2 i pkt 3 w zakresie art. 66d, art. 52 pkt 4 w zakresie art. 113c, art. 62-64, art. 66 i art. 67, które wchodzą w życie z dniem 30 listopada 2025 r.;".

Art.  2.

 W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1151 i 1824) w art. 45f po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, może być udostępnione w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), po uwierzytelnieniu osoby zainteresowanej przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.

1b. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, udostępnione w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel, zawiera następujące informacje:

1) wskazanie organu wydającego świadectwo;

2) numer świadectwa;

3) zdjęcie osoby, której nadano uprawnienia zawodowe;

4) nazwisko i imię (imiona) osoby, której nadano uprawnienia zawodowe;

5) zakresy posiadanych uprawnień zawodowych i daty nadania.".

Art.  3.

 W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 367) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 102 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Fundusz przetwarza dane, o których mowa w ust. 2-4 i 7a, art. 103 oraz art. 105c ust. 2, w celu kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego oraz w celu identyfikacji i weryfikacji zjawisk związanych z przestępczością ubezpieczeniową albo w innych celach, po modyfikacji, która nie pozwoli na ustalenie tożsamości osoby, której dane dotyczą.";

2)
w art. 104:
a)
w ust. 1 po pkt 1a dodaje się pkt 1b w brzmieniu:

"1b) podmiotowi, którego dane dotyczą;",

b)
uchyla się ust. 10;
3)
w art. 105a dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W przypadku złożenia do zakładu ubezpieczeń zawiadomienia o szkodzie powodującej odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, w zakresie pojazdów uczestniczących w zdarzeniu centralna ewidencja pojazdów, do realizacji celów określonych w art. 105c ust. 3 pkt 2 lit. a-c, przekazuje drogą teletransmisji danych, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Fundusz, zakładowi ubezpieczeń, który otrzymał zawiadomienie, dane, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 2-5 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, z wyłączeniem danych o dacie i miejscu urodzenia.";

4)
po art. 105b dodaje się art. 105c w brzmieniu:

"Art. 105c. 1. Fundusz prowadzi ewidencję oświadczeń o zdarzeniu sporządzonych w usłudze udostępnionej w aplikacji mObywatel w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019) przez kierującego pojazdem mechanicznym lub posiadacza takiego pojazdu, uczestniczącego w zdarzeniu powodującym odpowiedzialność kierującego pojazdem mechanicznym lub posiadacza takiego pojazdu za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdu mechanicznego lub w zdarzeniu powodującym odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia, określonego w dziale II w grupie 3 załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

2. W celu realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, Fundusz gromadzi i przetwarza następujące dane:

1) o sporządzającym oświadczenie o zdarzeniu kierującym pojazdem mechanicznym uczestniczącym w zdarzeniu lub posiadaczu takiego pojazdu:

a) imię i nazwisko,

b) numer PESEL,

c) kategorie uprawnień do kierowania pojazdami,

d) datę wydania kierującemu uprawnień do kierowania pojazdami,

e) dane kontaktowe:

– numer telefonu,

– adres poczty elektronicznej,

– adres korespondencyjny,

f) oznaczenie roli w zdarzeniu,

g) informację, czy jest właścicielem pojazdu mechanicznego uczestniczącego w zdarzeniu;

2) o pojeździe mechanicznym uczestniczącym w zdarzeniu:

a) numer rejestracyjny,

b) numer VIN, a w przypadku jego braku - numer nadwozia (podwozia) lub ramy,

c) rok produkcji,

d) markę i model;

3) o właścicielach pojazdów mechanicznych uczestniczących w zdarzeniu, o ile zostały przekazane przez osoby sporządzające oświadczenie o zdarzeniu:

a) imię, nazwisko lub nazwę właściciela pojazdu mechanicznego uczestniczącego w zdarzeniu,

b) dane kontaktowe:

– numer telefonu,

– adres poczty elektronicznej;

4) o umowie ubezpieczenia, określonego w dziale II w grupie 3 lub 10 załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyłączeniem odpowiedzialności przewoźnika, dotyczącej pojazdu mechanicznego uczestniczącego w zdarzeniu:

a) informację, czy pojazd mechaniczny uczestniczący w zdarzeniu był objęty ochroną ubezpieczeniową,

b) nazwę zakładu ubezpieczeń, z którym została zawarta umowa ubezpieczenia,

c) numer dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia;

5) o zdarzeniu:

a) datę i miejsce zdarzenia,

b) opis zdarzenia,

c) opis uszkodzeń pojazdu mechanicznego;

6) zdjęcia miejsca zdarzenia lub uszkodzeń pojazdu mechanicznego;

7) informacje o oświadczeniu o zdarzeniu, w tym datę jego sporządzenia.

3. Fundusz udostępnia dane, o których mowa w ust. 2, następującym podmiotom:

1) kierującemu pojazdem mechanicznym uczestniczącym w zdarzeniu lub posiadaczowi takiego pojazdu;

2) zakładowi ubezpieczeń:

a) w celu wykonania umowy ubezpieczenia,

b) w celu ustalenia prawa ubezpieczonego lub uprawnionego do świadczenia z zawartej umowy ubezpieczenia i wysokości tego świadczenia,

c) w celu identyfikacji i weryfikacji zjawisk związanych z przestępczością ubezpieczeniową,

d) do innych celów, za zgodą podmiotu, o którym mowa w pkt 1, którego dane dotyczą.

4. W celu realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, dane, o których mowa w ust. 2, Fundusz gromadzi i udostępnia za pośrednictwem systemu mObywatel, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

5. Fundusz udostępnia dane, o których mowa w ust. 2, zakładowi ubezpieczeń za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Fundusz.

6. Zakres i warunki współpracy dotyczące udostępnienia oraz świadczenia usługi, o której mowa w ust. 1, w tym gromadzenia i udostępniania danych, o których mowa w ust. 2, określa się w porozumieniu zawartym między Funduszem a ministrem właściwym do spraw informatyzacji. Przepisy art. 16 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel stosuje się odpowiednio.

7. W celu realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, Fundusz przetwarza również dane, o których mowa w art. 102 ust. 2-4 oraz art. 103.

8. Fundusz przetwarza dane, o których mowa w ust. 2, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań ustawowych.

9. Fundusz przechowuje dane, o których mowa w ust. 2, przez 3 lata.".

Art.  4.

 W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 w pkt 14a w lit. a oraz w art. 20ae w ust. 1 wyrazy "art. 20aa pkt 1" zastępuje się wyrazami "art. 20aa ust. 1 pkt 1";
2)
art. 20aa otrzymuje brzmienie:

"Art. 20aa. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji odpowiada za funkcjonowanie systemu teleinformatycznego, który:

1) zapewnia obsługę publicznego systemu identyfikacji elektronicznej, w którym wydawany jest:

a) profil zaufany,

b) profil osobisty,

c) profil mObywatel;

2) umożliwia podmiotom publicznym:

a) uwierzytelnienie osoby fizycznej przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w pkt 1,

b) zapewnienie osobie fizycznej możliwości opatrzenia dokumentu elektronicznego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym w formatach danych wskazanych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji spośród formatów danych do elektronicznego podpisywania, weryfikacji podpisu, opatrywania pieczęcią elektroniczną i szyfrowania dokumentów elektronicznych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18;

3) umożliwia podmiotom innym niż podmioty publiczne uwierzytelnienie osoby fizycznej przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w pkt 1 lit. b i c.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia usługę online umożliwiającą osobom fizycznym opatrzenie dokumentu elektronicznego podpisem zaufanym oraz weryfikację tego podpisu.

3. W ramach usługi, o której mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw informatyzacji może zapewnić również funkcjonalności umożliwiające:

1) weryfikację podpisu osobistego oraz kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub

2) opatrzenie dokumentu elektronicznego podpisem osobistym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym

– w formatach danych wskazanych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji spośród formatów danych do elektronicznego podpisywania, weryfikacji podpisu, opatrywania pieczęcią elektroniczną i szyfrowania dokumentów elektronicznych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18.

4. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej informację o wskazanych formatach podpisów elektronicznych obsługiwanych w ramach usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 i 3.";

3)
w art. 20ac w ust. 1 oraz w art. 20g wyrazy "art. 20aa" zastępuje się wyrazami "art. 20aa ust. 1";
4)
art. 20e otrzymuje brzmienie:

"Art. 20e. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji przyłącza system teleinformatyczny, w którym są udostępniane usługi online, do systemu, o którym mowa w art. 20aa ust. 1, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego za ten system teleinformatyczny, w celu wykorzystywania:

1) podpisu zaufanego oraz funkcjonalności pozwalającej na weryfikację tego podpisu lub

2) funkcjonalności pozwalającej na opatrzenie dokumentu elektronicznego kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz podpisem osobistym oraz weryfikację tych podpisów elektronicznych.

2. Przyłączenie, o którym mowa w ust. 1, jest czynnością materialno-techniczną.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się oświadczenie o zapoznaniu się z polityką bezpieczeństwa udostępnioną przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w Biuletynie Informacji Publicznej na jego stronie podmiotowej oraz z informacją o formatach podpisów elektronicznych, o których mowa w art. 20aa ust. 4.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 oraz oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, składa się w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.".

Art.  5.

 W ustawie z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 311) po art. 29l dodaje się art. 29la w brzmieniu:

"Art. 29la. Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępniać informacje, o których mowa w art. 29j, art. 29k ust. 1 i 4 oraz art. 29l ust. 4 pkt 1, z wykorzystaniem usługi udostępnionej w aplikacji mObywatel w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019).".

Art.  6.
1.
 Minister właściwy do spraw informatyzacji określi ogólne warunki świadczenia każdej z usług, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w zakresie warunku, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2.
 W przypadku wniosków, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, podmiot, który złożył taki wniosek, uzupełnia go w zakresie warunku, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1, w terminie 30 dni od dnia określenia ogólnych warunków świadczenia każdej z usług, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.
3.
 Wnioski, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, nieuzupełnione w terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Art.  7.

 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1)
art. 1 pkt 3 w zakresie art. 3c oraz art. 1 pkt 5, które wchodzą w życie z dniem 31 grudnia 2025 r.;
2)
art. 3, który wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia;
3)
art. 4 pkt 4, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 854, 1562, 1635 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 622 i 769.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1019

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw
Data aktu: 09/07/2025
Data ogłoszenia: 28/07/2025
Data wejścia w życie: 28/08/2025, 01/09/2025, 31/12/2025, 12/08/2025