Zmiana ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

USTAWA
z dnia 25 czerwca 2025 r.
o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Art.  1.

 W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717) w art. 20n ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W sprawach o udostępnianie danych zgromadzonych w rejestrze danych kontaktowych, o których mowa w art. 20m, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia te dane - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania tych danych albo cofa dostęp do nich - w drodze decyzji administracyjnej.".

Art.  2.

 W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 oraz z 2025 r. poz. 820) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 80c:
a)
w ust. 6:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę na udostępnianie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 6a, albo ich jednostkom organizacyjnym, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, zapewniające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych;",

b)
po ust. 6a dodaje się ust. 6b w brzmieniu:

"6b. Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 6, stanowi czynność materialno-techniczną.",

c)
uchyla się ust. 7,
d)
dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze decyzji:

1) odmawia udostępniania danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, nie spełniają warunków, o których mowa w ust. 6;

2) cofa dostęp do danych udostępnianych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, przestaną spełniać warunki, o których mowa w ust. 6.";

2)
w art. 100ah:
a)
w ust. 5:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę na udostępnianie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o których mowa w ust. 1, albo ich jednostkom organizacyjnym, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, zapewniające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych;",

b)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 5, stanowi czynność materialno-techniczną.",

c)
uchyla się ust. 6,
d)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze decyzji:

1) odmawia udostępniania danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, nie spełniają warunków, o których mowa w ust. 5;

2) cofa dostęp do danych udostępnianych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, przestaną spełniać warunki, o których mowa w ust. 5.".

Art.  3.

 W ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 1941) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 66 w ust. 2 wyrazy "na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw informatyzacji wydanej" zastępuje się wyrazami "w drodze czynności materialno-technicznej";
2)
w art. 68:
a)
w ust. 1 skreśla się zdanie drugie,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. W przypadku pozytywnego wyniku porównania danych z dowodu osobistego z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych uprawniony podmiot otrzymuje raport o zgodności danych. Raport potwierdza istnienie ważnego dowodu osobistego zawierającego określony zestaw danych.

1b. W przypadku negatywnego wyniku porównania danych z dowodu osobistego z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych uprawniony podmiot otrzymuje raport o niezgodności danych. Raport potwierdza, która z porównywanych danych została zweryfikowana negatywnie, a w przypadku gdy dokument jest unieważniony - informację o jego unieważnieniu.",

c)
w ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw informatyzacji wydanej" zastępuje się wyrazami "w drodze czynności materialno-technicznej";
3)
po art. 68 dodaje się art. 68a w brzmieniu:

"Art. 68a. 1. W celu potwierdzenia tożsamości posiadacza dowodu osobistego, po uzyskaniu pozytywnego wyniku porównania danych z dowodu osobistego z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych, z Rejestru Dowodów Osobistych udostępnia się w trybie pełnej teletransmisji danych fotografię, o której mowa w art. 29 ust. 1, następującym podmiotom:

1) dostawcy usług komunikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637 i 820);

2) dostawcom usług płatniczych, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 4, 6 i 11 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2025 r. poz. 611);

3) podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 17, 18 i 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646, z późn. zm.) oraz instytucji utworzonej na podstawie art. 105 ust. 4 tej ustawy;

4) spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 379 i 820);

5) kwalifikowanemu dostawcy usług zaufania wpisanemu do rejestru dostawców usług zaufania, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1725);

6) kredytodawcy, o którym mowa w art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1497 oraz z 2025 r. poz. 146);

7) podmiotowi wydającemu środki identyfikacji elektronicznej w systemie identyfikacji elektronicznej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej;

8) firmie inwestycyjnej, o której mowa w art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 923);

9) towarzystwu funduszy inwestycyjnych, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 935).

2. W celu potwierdzenia tożsamości osoby wnioskującej o potwierdzenie profilu zaufanego podmiotom, o których mowa w art. 20c ust. 2, 3 i 8 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, może zostać udostępniona fotografia, o której mowa w art. 29 ust. 1.

3. Podmiotom, o których mowa w art. 20c ust. 8 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, może zostać udostępniona fotografia, o której mowa w art. 29 ust. 1, po spełnieniu warunków określonych w art. 68 ust. 3.

4. Udostępnianiu w trybie pełnej teletransmisji danych podlega fotografia zamieszczona w ostatnim wydanym dowodzie osobistym, który w dniu dokonywania jego weryfikacji w trybie ograniczonej teletransmisji danych jest dokumentem ważnym.

5. Udostępnianie fotografii, o którym mowa w ust. 1, następuje nieodpłatnie.".

Art.  4.

 W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2025 r. poz. 274) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 23o otrzymuje brzmienie:

"Art. 23o. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji, o których mowa w art. 23m, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia dane w drodze weryfikacji, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 i 2, w odniesieniu do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych w drodze weryfikacji, jeżeli nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 i 2, albo cofa zgodę na ich udostępnianie, jeżeli warunki te przestały być spełniane, w odniesieniu do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL - w drodze decyzji administracyjnej.";

2)
po art. 49 dodaje się art. 49a w brzmieniu:

"Art. 49a. 1. Podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 17, 18 i 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, spółdzielczym kasom oszczędnościowo-kredytowym, Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej, firmom inwestycyjnym, o których mowa w art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 923), lub towarzystwom funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 935), udostępnia się odpłatnie z rejestru PESEL dane o seriach, numerach i datach ważności ważnych dowodów osobistych ich klientów, wydanych na skutek zmiany dowodu osobistego, odpowiednio na warunkach określonych w art. 48 ust. 1 pkt 1 i 2, w celu weryfikacji aktualności i aktualizacji tych danych.

2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane mogą być udostępniane za pośrednictwem instytucji utworzonej na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.";

3)
w art. 51 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, o których mowa w art. 48 ust. 1, właściwy organ:

1) udostępnia dane za pomocą urządzeń teletransmisji danych, po spełnieniu warunków określonych w art. 48 ust. 1 - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 48 ust. 1, albo cofa zgodę na ich udostępnianie za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli warunki te przestały być spełniane - w drodze decyzji administracyjnej.

2. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji, o których mowa w art. 49, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia dane w drodze weryfikacji, po spełnieniu warunków określonych w art. 48 ust. 1 oraz art. 49 ust. 2 i 2a - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych w drodze weryfikacji danych, jeżeli nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 48 ust. 1 lub art. 49 ust. 2 i 2a, albo cofa zgodę na ich udostępnianie w drodze weryfikacji, jeżeli warunki te przestały być spełniane - w drodze decyzji administracyjnej.";

4)
w art. 53 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1-3 i art. 49a ust. 1 - odpłatnie.";

5)
w art. 56:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wysokość, sposób i terminy uiszczania opłaty za udostępnianie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL, za udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, o której mowa w art. 49 ust. 1, a także za udostępnianie serii, numeru i daty ważności ważnego dowodu osobistego, o którym mowa w art. 49a ust. 1 oraz sposób dokumentowania uiszczenia opłaty,",

b)
część wspólna otrzymuje brzmienie:

"– mając na uwadze sposób udostępniania danych, a także uwzględniając, że wysokość opłaty powinna być zróżnicowana w zależności od sposobu i zakresu udostępniania danych, a sposób i terminy uiszczania opłat nie powinny stwarzać nadmiernych obciążeń dla podmiotów występujących o udostępnianie danych.".

Art.  5.

 W ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2025 r. poz. 594) w art. 5a ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W sprawach o udostępnianie danych podmiotom, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia dane - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone w ust. 2, albo cofa zgodę na ich udostępnianie, jeżeli warunki te przestały być spełniane - w drodze decyzji administracyjnej.".

Art.  6.

 W ustawie z dnia 25 czerwca 2015 r. - Prawo konsularne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1329) wprowadza się następujące zmiany:

1)
uchyla się art. 37;
2)
dodaje się art. 37a w brzmieniu:

"Art. 37a. 1. Minister właściwy do spraw zagranicznych prowadzi w systemie teleinformatycznym rejestr obywateli polskich przebywających za granicą, zwany dalej "rejestrem podróżujących".

2. Minister właściwy do spraw zagranicznych jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w rejestrze podróżujących.

3. Na wniosek obywatela polskiego lub jego przedstawiciela ustawowego w rejestrze podróżujących zamieszcza się, aktualizuje lub usuwa jego dane obejmujące:

1) imię (imiona);

2) nazwisko;

3) numer PESEL, jeżeli został nadany;

4) adres miejsca pobytu za granicą;

5) przewidywany okres pobytu za granicą, nie dłuższy niż 5 lat;

6) adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.

4. Wniosek o umieszczenie, aktualizację lub usunięcie danych z rejestru podróżujących składa się przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw zagranicznych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 1.

5. Minister właściwy do spraw zagranicznych udostępnia konsulom w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z ich właściwością terytorialną, dane z rejestru podróżujących.

6. Konsul lub minister właściwy do spraw zagranicznych mogą udostępniać dane z rejestru podróżujących organom innych państw lub innym podmiotom w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez konsula działań, o których mowa w art. 36.

7. Dane są usuwane z rejestru podróżujących po upływie 14 dni od dnia zakończenia przewidywanego pobytu obywatela polskiego za granicą.".

Art.  7.

 W ustawie z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1063) w art. 89:

1)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Podmiotom innym niż wskazane w art. 86, po złożeniu jednorazowego wniosku, wykazaniu interesu faktycznego oraz spełnieniu warunków, o których mowa w art. 87 ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia usługę umożliwiającą potwierdzenie istnienia albo nieistnienia ważnego dokumentu paszportowego, zawierającego określony zakres danych, która polega na porównaniu określonego zakresu danych wpisanych przez podmiot korzystający z usługi.";

2)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Udostępnianie usługi, o której mowa w ust. 1, stanowi czynność materialno-techniczną.".

Art.  8.
1.
 Do spraw, o których mowa w art. 20n ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 20n ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2.
 Do spraw, o których mowa w art. 80c ust. 6 oraz art. 100ah ust. 5 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
3.
 Do spraw, o których mowa w art. 66 ust. 2 oraz art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 66 ust. 2 oraz art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
4.
 Do spraw, o których mowa w art. 23o oraz art. 51 ust. 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 23o oraz art. 51 ust. 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
5.
 Do spraw, o których mowa w art. 5a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 5a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
6.
 Do spraw, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 89 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art.  9.
1.
 Podmioty, o których mowa w art. 68a ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 3, posiadające w dniu 30 czerwca 2026 r. dostęp do danych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wystąpić do ministra właściwego do spraw informatyzacji o wyrażenie zgody na udostępnianie fotografii z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie pełnej teletransmisji danych.
2.
 Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, następuje w drodze zmiany decyzji, o której mowa w art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu dotychczasowym.
Art.  10.
1.
 W latach 2025-2034 maksymalny całkowity limit wydatków budżetu państwa dla części budżetowej 27 - Informatyzacja, będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy, wynosi 600 000 zł, z tym że limit wynosi w:
1)
2025 r. - 300 000 zł;
2)
2026 r. - 300 000 zł;
3)
2027 r. - 0 zł;
4)
2028 r. - 0 zł;
5)
2029 r. - 0 zł;
6)
2030 r. - 0 zł;
7)
2031 r. - 0 zł;
8)
2032 r. - 0 zł;
9)
2033 r. - 0 zł;
10)
2034 r. - 0 zł.
2.
 Minister właściwy do spraw informatyzacji monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, i dokonuje oceny wykorzystania tego limitu według stanu na koniec każdego kwartału, a w przypadku czwartego kwartału - według stanu na dzień 20 listopada danego roku. W przypadku zagrożenia przekroczeniem lub przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy limitu wydatków minister właściwy do spraw informatyzacji wdraża mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu kosztów.
Art.  11.

 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1)
art. 3 pkt 2 lit. a i b oraz pkt 3, art. 4 pkt 2, 4 i 5 oraz art. 9, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2026 r.;
2)
art. 6, który wchodzi w życie z dniem 17 kwietnia 2026 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1006

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
Data aktu: 25/06/2025
Data ogłoszenia: 25/07/2025
Data wejścia w życie: 09/08/2025, 17/04/2026, 30/06/2026