Zmiana ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

USTAWA
z dnia 25 czerwca 2025 r.
o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Art.  1.

 W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717) w art. 20n ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W sprawach o udostępnianie danych zgromadzonych w rejestrze danych kontaktowych, o których mowa w art. 20m, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia te dane - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania tych danych albo cofa dostęp do nich - w drodze decyzji administracyjnej.".

Art.  2.

 W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 oraz z 2025 r. poz. 820) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 80c:
a)
w ust. 6:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę na udostępnianie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 6a, albo ich jednostkom organizacyjnym, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, zapewniające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych;",

b)
po ust. 6a dodaje się ust. 6b w brzmieniu:

"6b. Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 6, stanowi czynność materialno-techniczną.",

c)
uchyla się ust. 7,
d)
dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze decyzji:

1) odmawia udostępniania danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, nie spełniają warunków, o których mowa w ust. 6;

2) cofa dostęp do danych udostępnianych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, przestaną spełniać warunki, o których mowa w ust. 6.";

2)
w art. 100ah:
a)
w ust. 5:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę na udostępnianie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o których mowa w ust. 1, albo ich jednostkom organizacyjnym, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, zapewniające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych;",

b)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 5, stanowi czynność materialno-techniczną.",

c)
uchyla się ust. 6,
d)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze decyzji:

1) odmawia udostępniania danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, nie spełniają warunków, o których mowa w ust. 5;

2) cofa dostęp do danych udostępnianych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 1, przestaną spełniać warunki, o których mowa w ust. 5.".

Art.  3.

 W ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 1941) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 66 w ust. 2 wyrazy "na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw informatyzacji wydanej" zastępuje się wyrazami "w drodze czynności materialno-technicznej";
2)
w art. 68:
a)
w ust. 1 skreśla się zdanie drugie,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. W przypadku pozytywnego wyniku porównania danych z dowodu osobistego z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych uprawniony podmiot otrzymuje raport o zgodności danych. Raport potwierdza istnienie ważnego dowodu osobistego zawierającego określony zestaw danych.

1b. W przypadku negatywnego wyniku porównania danych z dowodu osobistego z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych uprawniony podmiot otrzymuje raport o niezgodności danych. Raport potwierdza, która z porównywanych danych została zweryfikowana negatywnie, a w przypadku gdy dokument jest unieważniony - informację o jego unieważnieniu.",

c)
w ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw informatyzacji wydanej" zastępuje się wyrazami "w drodze czynności materialno-technicznej";
3)
po art. 68 dodaje się art. 68a w brzmieniu:

"Art. 68a. 1. W celu potwierdzenia tożsamości posiadacza dowodu osobistego, po uzyskaniu pozytywnego wyniku porównania danych z dowodu osobistego z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych, z Rejestru Dowodów Osobistych udostępnia się w trybie pełnej teletransmisji danych fotografię, o której mowa w art. 29 ust. 1, następującym podmiotom:

1) dostawcy usług komunikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637 i 820);

2) dostawcom usług płatniczych, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 4, 6 i 11 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2025 r. poz. 611);

3) podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 17, 18 i 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646, z późn. zm.) oraz instytucji utworzonej na podstawie art. 105 ust. 4 tej ustawy;

4) spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 379 i 820);

5) kwalifikowanemu dostawcy usług zaufania wpisanemu do rejestru dostawców usług zaufania, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1725);

6) kredytodawcy, o którym mowa w art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1497 oraz z 2025 r. poz. 146);

7) podmiotowi wydającemu środki identyfikacji elektronicznej w systemie identyfikacji elektronicznej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej;

8) firmie inwestycyjnej, o której mowa w art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 923);

9) towarzystwu funduszy inwestycyjnych, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 935).

2. W celu potwierdzenia tożsamości osoby wnioskującej o potwierdzenie profilu zaufanego podmiotom, o których mowa w art. 20c ust. 2, 3 i 8 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, może zostać udostępniona fotografia, o której mowa w art. 29 ust. 1.

3. Podmiotom, o których mowa w art. 20c ust. 8 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, może zostać udostępniona fotografia, o której mowa w art. 29 ust. 1, po spełnieniu warunków określonych w art. 68 ust. 3.

4. Udostępnianiu w trybie pełnej teletransmisji danych podlega fotografia zamieszczona w ostatnim wydanym dowodzie osobistym, który w dniu dokonywania jego weryfikacji w trybie ograniczonej teletransmisji danych jest dokumentem ważnym.

5. Udostępnianie fotografii, o którym mowa w ust. 1, następuje nieodpłatnie.".

Art.  4.

 W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2025 r. poz. 274) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 23o otrzymuje brzmienie:

"Art. 23o. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji, o których mowa w art. 23m, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia dane w drodze weryfikacji, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 i 2, w odniesieniu do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych w drodze weryfikacji, jeżeli nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 i 2, albo cofa zgodę na ich udostępnianie, jeżeli warunki te przestały być spełniane, w odniesieniu do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL - w drodze decyzji administracyjnej.";

2)
po art. 49 dodaje się art. 49a w brzmieniu:

"Art. 49a. 1. Podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 17, 18 i 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, spółdzielczym kasom oszczędnościowo-kredytowym, Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej, firmom inwestycyjnym, o których mowa w art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 923), lub towarzystwom funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 820 i 935), udostępnia się odpłatnie z rejestru PESEL dane o seriach, numerach i datach ważności ważnych dowodów osobistych ich klientów, wydanych na skutek zmiany dowodu osobistego, odpowiednio na warunkach określonych w art. 48 ust. 1 pkt 1 i 2, w celu weryfikacji aktualności i aktualizacji tych danych.

2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane mogą być udostępniane za pośrednictwem instytucji utworzonej na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.";

3)
w art. 51 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, o których mowa w art. 48 ust. 1, właściwy organ:

1) udostępnia dane za pomocą urządzeń teletransmisji danych, po spełnieniu warunków określonych w art. 48 ust. 1 - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 48 ust. 1, albo cofa zgodę na ich udostępnianie za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli warunki te przestały być spełniane - w drodze decyzji administracyjnej.

2. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji, o których mowa w art. 49, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia dane w drodze weryfikacji, po spełnieniu warunków określonych w art. 48 ust. 1 oraz art. 49 ust. 2 i 2a - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych w drodze weryfikacji danych, jeżeli nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 48 ust. 1 lub art. 49 ust. 2 i 2a, albo cofa zgodę na ich udostępnianie w drodze weryfikacji, jeżeli warunki te przestały być spełniane - w drodze decyzji administracyjnej.";

4)
w art. 53 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1-3 i art. 49a ust. 1 - odpłatnie.";

5)
w art. 56:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wysokość, sposób i terminy uiszczania opłaty za udostępnianie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL, za udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, o której mowa w art. 49 ust. 1, a także za udostępnianie serii, numeru i daty ważności ważnego dowodu osobistego, o którym mowa w art. 49a ust. 1 oraz sposób dokumentowania uiszczenia opłaty,",

b)
część wspólna otrzymuje brzmienie:

"– mając na uwadze sposób udostępniania danych, a także uwzględniając, że wysokość opłaty powinna być zróżnicowana w zależności od sposobu i zakresu udostępniania danych, a sposób i terminy uiszczania opłat nie powinny stwarzać nadmiernych obciążeń dla podmiotów występujących o udostępnianie danych.".

Art.  5.

 W ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2025 r. poz. 594) w art. 5a ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W sprawach o udostępnianie danych podmiotom, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji:

1) udostępnia dane - w drodze czynności materialno-technicznej;

2) odmawia udostępniania danych, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone w ust. 2, albo cofa zgodę na ich udostępnianie, jeżeli warunki te przestały być spełniane - w drodze decyzji administracyjnej.".

Art.  6.

 W ustawie z dnia 25 czerwca 2015 r. - Prawo konsularne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1329) wprowadza się następujące zmiany:

1)
uchyla się art. 37;
2)
dodaje się art. 37a w brzmieniu:

"Art. 37a. 1. Minister właściwy do spraw zagranicznych prowadzi w systemie teleinformatycznym rejestr obywateli polskich przebywających za granicą, zwany dalej "rejestrem podróżujących".

2. Minister właściwy do spraw zagranicznych jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w rejestrze podróżujących.

3. Na wniosek obywatela polskiego lub jego przedstawiciela ustawowego w rejestrze podróżujących zamieszcza się, aktualizuje lub usuwa jego dane obejmujące:

1) imię (imiona);

2) nazwisko;

3) numer PESEL, jeżeli został nadany;

4) adres miejsca pobytu za granicą;

5) przewidywany okres pobytu za granicą, nie dłuższy niż 5 lat;

6) adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.

4. Wniosek o umieszczenie, aktualizację lub usunięcie danych z rejestru podróżujących składa się przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw zagranicznych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 1.

5. Minister właściwy do spraw zagranicznych udostępnia konsulom w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z ich właściwością terytorialną, dane z rejestru podróżujących.

6. Konsul lub minister właściwy do spraw zagranicznych mogą udostępniać dane z rejestru podróżujących organom innych państw lub innym podmiotom w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez konsula działań, o których mowa w art. 36.

7. Dane są usuwane z rejestru podróżujących po upływie 14 dni od dnia zakończenia przewidywanego pobytu obywatela polskiego za granicą.".

Art.  7.

 W ustawie z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1063) w art. 89:

1)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Podmiotom innym niż wskazane w art. 86, po złożeniu jednorazowego wniosku, wykazaniu interesu faktycznego oraz spełnieniu warunków, o których mowa w art. 87 ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia usługę umożliwiającą potwierdzenie istnienia albo nieistnienia ważnego dokumentu paszportowego, zawierającego określony zakres danych, która polega na porównaniu określonego zakresu danych wpisanych przez podmiot korzystający z usługi.";

2)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Udostępnianie usługi, o której mowa w ust. 1, stanowi czynność materialno-techniczną.".

Art.  8.
1.
 Do spraw, o których mowa w art. 20n ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 20n ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2.
 Do spraw, o których mowa w art. 80c ust. 6 oraz art. 100ah ust. 5 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
3.
 Do spraw, o których mowa w art. 66 ust. 2 oraz art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 66 ust. 2 oraz art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
4.
 Do spraw, o których mowa w art. 23o oraz art. 51 ust. 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 23o oraz art. 51 ust. 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
5.
 Do spraw, o których mowa w art. 5a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 5a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
6.
 Do spraw, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się art. 89 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art.  9.
1.
 Podmioty, o których mowa w art. 68a ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 3, posiadające w dniu 30 czerwca 2026 r. dostęp do danych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wystąpić do ministra właściwego do spraw informatyzacji o wyrażenie zgody na udostępnianie fotografii z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie pełnej teletransmisji danych.
2.
 Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, następuje w drodze zmiany decyzji, o której mowa w art. 68 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu dotychczasowym.
Art.  10.
1.
 W latach 2025-2034 maksymalny całkowity limit wydatków budżetu państwa dla części budżetowej 27 - Informatyzacja, będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy, wynosi 600 000 zł, z tym że limit wynosi w:
1)
2025 r. - 300 000 zł;
2)
2026 r. - 300 000 zł;
3)
2027 r. - 0 zł;
4)
2028 r. - 0 zł;
5)
2029 r. - 0 zł;
6)
2030 r. - 0 zł;
7)
2031 r. - 0 zł;
8)
2032 r. - 0 zł;
9)
2033 r. - 0 zł;
10)
2034 r. - 0 zł.
2.
 Minister właściwy do spraw informatyzacji monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, i dokonuje oceny wykorzystania tego limitu według stanu na koniec każdego kwartału, a w przypadku czwartego kwartału - według stanu na dzień 20 listopada danego roku. W przypadku zagrożenia przekroczeniem lub przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy limitu wydatków minister właściwy do spraw informatyzacji wdraża mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu kosztów.
Art.  11.

 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1)
art. 3 pkt 2 lit. a i b oraz pkt 3, art. 4 pkt 2, 4 i 5 oraz art. 9, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2026 r.;
2)
art. 6, który wchodzi w życie z dniem 17 kwietnia 2026 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1006

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
Data aktu: 25/06/2025
Data ogłoszenia: 25/07/2025
Data wejścia w życie: 09/08/2025, 17/04/2026, 30/06/2026