Prowadzenie ruchu na liniach kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych
Przepisy ogólne
- w przypadkach, o których mowa w § 30aa ust. 1 pkt 2 i 3.
Przygotowanie pociągów do jazdy
Oznaczenie | ||
Nastawienie hamulca | na kolejach polskich | na innych kolejach |
1 | 2 | 3 |
Towarowy | G, T | G, M |
Osobowy | P, O | P, V |
Pośpieszny | R | R |
Pośpieszny z włączonym do działania magnetycznym hamulcem szynowym | R + Mg | R + Mg |
Próżny | Próż. | Leer |
Ładowny | Ład. | Bel. |
Mo x Pw
Mhw = ---------
100
gdzie:
Mo - masa ogólna,
Pw - procent wymaganej masy hamującej.
Wynik zaokrągla się wzwyż do całej tony.
Dla pociągu kursującego na hamulcach ręcznych należy przyjmować procent wymaganej masy hamującej, jaki przewidziany jest dla sposobu hamowania II, o którym mowa w pkt 2 lit. b.
Mhr x 100
Mo = -----------
Pw
Mhr x 100
PR = -----------
Mo
a następnie w odpowiedniej tablicy hamowania pociągów A, B, C lub D, w wierszu dotyczącym danego pochylenia miarodajnego i sposobu hamowania, poszukać w odpowiedniej rubryce liczby równej, a jeśli takiej nie ma - najbliższej mniejszej od posiadanego procentu rzeczywistej masy hamującej. Liczba znajdująca się w tej rubryce wskazuje w nagłówku prędkość pociągu odpowiadającą istniejącym warunkom.
Jeżeli tych wymagań nie spełniono, pociąg nie powinien odjechać.
- z zastrzeżeniem § 30d.
Przygotowanie pociągów do jazdy z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS
Prowadzenie ruchu pociągów
Po zatrzymaniu pociągu należy porozumieć się z dyżurnym ruchu co do sposobu dalszego postępowania.
Prowadzenie ruchu pociągów oraz manewry z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS
Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu
Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach odcinka zdalnego prowadzenia ruchu w sytuacjach awaryjnych
Zamknięcia torów
Szlaki, na których urządzona została blokada, powinny być wskazane w wewnętrznym rozkładzie jazdy.
Szlaki, na których urządzona została blokada, powinny być wskazane w wewnętrznym rozkładzie jazdy.
W tym celu dyżurny ruchu tego posterunku nadaje do sąsiedniego posterunku zapowiadawczego telefonogram według wzoru określonego w przepisach wewnętrznych zarządcy infrastruktury.
Powiadamianie drużyn pociągowych i postępowanie w razie szczególnych wydarzeń
Postępowanie w razie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i zdarzeń kolejowych
a w razie potrzeby podawać sygnały "Stój" oraz wezwać pomoc.
Odstępstwa od wymagań językowych dla maszynistów
Sygnalizacja na liniach kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych
Przepisy ogólne
Sygnały nadawane przez semafory
Sygnał Sr 1 nakazuje zatrzymanie pociągu przed semaforem;
Sygnał Sr 2 zezwala na jazdę z największą dozwoloną prędkością dla danego pociągu na danym odcinku linii kolejowej;
Sygnał Sr 3 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 40 km/h, począwszy od semafora do końca okręgu zwrotnicowego osłanianego tym semaforem; w przypadku semafora wjazdowego lub drogowskazowego prędkość ograniczona do 40 km/h obowiązuje na całej drodze przebiegu.
Sygnał S 1 nakazuje zatrzymanie pociągu przed semaforem;
Sygnał S 2 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu na danym odcinku linii kolejowej i informuje, że na następnym semaforze, jeżeli semafor nadający sygnał S 2 jest z nim uzależniony, nadawany jest sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością;
Sygnał S 3 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej.
Sygnał S 3 nadawany przez:
Sygnał S 4 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu na danym odcinku linii kolejowej, wskazaną w wewnętrznym rozkładzie jazdy pociągów i informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nieprzekraczającą 40 lub 60 km/h;
Sygnał S 5 informuje, że następny semafor nadaje sygnał "Stój"; maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł zatrzymać pociąg przed następnym semaforem wskazującym sygnał "Stój";
Sygnał S 6 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h i informuje, że na następnym semaforze, jeżeli semafor nadający sygnał S 6 jest z nim uzależniony, nadawany jest sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością;
Sygnał S 7 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h;
Sygnał S 8 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 40 lub 60 km/h;
Sygnał S 9 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał "Stój";
Sygnał S 10 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 40 km/h i informuje, że na następnym semaforze, jeżeli semafor nadający sygnał S 10 jest z nim uzależniony, nadawany jest sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością;
Sygnał S 10a zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 60 km/h i informuje, że na następnym semaforze, jeżeli semafor nadający sygnał S 10 jest z nim uzależniony, nadawany jest sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością;
Sygnał S 11 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 40 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h;
Sygnał S 11a zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 60 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h;
Sygnał S 12 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 40 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 40 lub 60 km/h;
Sygnał S 12a zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 60 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 40 lub 60 km/h;
Sygnał S 13 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 40 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał "Stój";
Sygnał S 13a zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż 60 km/h i informuje, że następny semafor nadaje sygnał "Stój";
Sygnał zastępczy Sz zezwala na:
Wyjazd pociągu na szlak z blokadą samoczynną na podstawie sygnału zastępczego, rozkazu pisemnego doręczonego drużynie pociągowej lub przekazanego za pomocą urządzeń łączności powinien odbywać się ze szczególną ostrożnością, tak aby maszynista mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie nagłego zauważenia przeszkody, przy tym prędkość jazdy nie może przekraczać 20 km/h; jazda pociągu z ostrożnością obowiązuje do czasu minięcia przez czoło pociągu semafora wskazującego sygnał zezwalający na jazdę, o ile maszynista nie otrzymał rozkazu pisemnego z informacją, że samoczynne semafory odstępowe są nieważne;
Sygnał SE "Jazda zgodnie ze wskazaniami systemu ERTMS/ETCS":
Sygnały nadawane przez sygnalizatory powtarzające
Sygnały nadawane przez tarcze ostrzegawcze semaforowe
Sygnały nadawane przez tarcze ostrzegawcze przejazdowe
Tarcze manewrowe i rozrządowe
Sygnał Rt 2 oznacza, że można pchać tabor kolejowy z prędkością nieprzekraczającą 3 km/h;
Sygnał Rt 3 oznacza, że można pchać tabor kolejowy z prędkością nieprzekraczającą 5 km/h, jeżeli regulamin techniczny nie stanowi inaczej;
Sygnał Rt 4 oznacza, że należy cofnąć skład manewrowy z górki; sygnał ten stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych;
Sygnał Rt 5 oznacza, że można podepchnąć skład do górki w czasie, gdy z sąsiedniego toru są spychane wagony przez górkę; w razie potrzeby rozróżnienia, z którego spośród kilku torów ma nastąpić podpychanie, sygnał Rt 5 powinien być podawany jednocześnie z sygnałem Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" podanym na tarczy manewrowej ustawionej przy właściwym torze; podpychanie powinno odbywać się z prędkością nieprzekraczającą 15 km/h; sygnał Rt 5 stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych.
Zasady umieszczania sygnalizatorów
Sygnały zamknięcia toru
Sygnał Z 1 na tarczy zaporowej jest ważny zarówno dla manewrów, jak i dla pociągów i nakazuje zatrzymanie pociągu lub manewrującego taboru kolejowego przed tą tarczą;
Sygnał Z 2 na tarczy zaporowej zezwala na przejazd manewrującego taboru kolejowego poza tę tarczę, a nadany łącznie z sygnałem zezwalającym na semaforze w ramach utwierdzonej drogi przebiegu, zezwala na przejazd pociągu.
Sygnały zatrzymania i zmniejszenia prędkości podawane przenośnymi tarczami
Nieruchoma przenośna tarcza ostrzegawcza informuje, że w odległości drogi hamowania zwiększonej o 200 m znajduje się tarcza zatrzymania z sygnałem D 1; przed przenośną tarczą ostrzegawczą nie ustawia się wskaźnika W 1;
Sygnał ten stosuje się także na szlaku do oznaczenia miejsca wymagającego ograniczenia prędkości poniżej 10 km/h.
Sygnały ogólnego stosowania dawane przez uprawnione osoby
Sygnał należy dawać, w miarę możliwości, po stronie maszynisty;
Sygnały D 2 i D 3 należy dawać jednocześnie ze stosowaniem tarczy zatrzymania lub dawanego ręcznie sygnału "Stój". Jeżeli powstaje wątpliwość, czy drużyna pociągowa spostrzeże tarczę przenośną sygnału D 1 "Stój" lub sygnału D 2 "Stój" dawanego ręcznie, należy dawać jednocześnie dźwiękowy sygnał D 3 "Stój" przy zbliżaniu się pociągu i podczas jego przejazdu.
Sygnał "Do mnie" oznacza, że należy jechać w kierunku do dającego sygnał;
Sygnał "Ode mnie" oznacza, że należy jechać w kierunku od podającego sygnał.
W przypadku gdy odebranie sygnału "Do mnie" lub "Ode mnie" jest niemożliwe lub utrudnione, to sygnał ten można zastąpić słowami "Jechać w kierunku...", przekazanymi za pomocą urządzeń łączności;
Sygnał Rm 6 oznacza, że należy nacisnąć na tabor kolejowy w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.
Sygnały dawane dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego
Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów
Sygnał Rp 11 "Wsiadać" podaje drużyna konduktorska przed odjazdem pociągów pasażerskich i mieszanych;
Sygnał Rp 12 "Gotów do odjazdu" stosuje się przed odjazdem pociągów z wieloosobową drużyną konduktorską;
W pociągach wyposażonych w sterowane przez kierownika pociągu urządzenia sygnałowe do dawania sygnału "Odjazd" sygnał ten podaje się za pomocą tych urządzeń.
Sygnały na pociągach i innych pojazdach kolejowych
Dla pociągów pasażerskich stosuje się wyłącznie sygnał Pc 5 określony w lit. b (rys. 137). Dla pociągów towarowych dopuszcza się stosowanie całodobowo sygnału Pc 5 określonego w lit. a (rys. 135), jednak na szlakach z blokadą samoczynną zaleca się stosowanie sygnału Pc 5 określonego w lit. b (rys. 137);
Sygnał Pc 6 podaje maszynista pociągu bez drużyny konduktorskiej z jednoosobową obsadą pojazdu trakcyjnego w przypadku zatrzymania się pociągu z niewiadomej przyczyny na torze szlaku dwu- lub wielotorowego przed udaniem się wzdłuż pociągu, w celu ustalenia przyczyny jego zatrzymania.
Maszynista pociągu, w którego kierunku podano sygnał Pc 6, powinien zatrzymać pociąg, uzyskać informację o przyczynie zatrzymania pociągu i czy o zatrzymaniu został powiadomiony dyżurny ruchu.
Sygnał oznaczenia wagonów specjalnego przeznaczenia można stosować na jednej ścianie szczytowej wagonu, jeżeli najechanie na wagon zagraża tylko z jednej strony;
Sygnał Tb 4 stosuje się do oznaczania tych pojazdów pomocniczych, które nie kursują na zasadach ustalonych dla pociągów.
Sygnały alarmowe
Sygnałem tym maszynista pociągu potwierdza zrozumienie otrzymanego sygnału alarmu powietrznego oraz powiadamia drużynę pociągową o odebraniu sygnału;
Wskaźniki
Wskaźnik W 1 ustawia się bezpośrednio przed tarczą ostrzegawczą lub semaforem lub mocuje go nisko do masztu tarczy lub semafora - dla zwrócenia uwagi na tarczę lub semafor;
wskaźnik W 2 umieszcza się na maszcie semafora albo na osobnym maszcie, wskaźniki W 26a i W 26b umieszcza się na semaforze ustawionym przed przejściem zwrotnicowym służącym do przejazdu z jednej grupy torów na drugą; wskaźnik jest wyświetlany tylko wtedy, kiedy semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę w kierunku, który został wyróżniony tym wskaźnikiem; wskaźniki W 26a i W 26b wyświetlają się również, gdy na semaforze ukaże się sygnał zastępczy;
Wskaźnik W 3 ustawia się z prawej strony toru przy znajdującym się tam semaforze lub tarczy zaporowej dla oznaczenia, że semafor ten lub tarcza zaporowa nie odnoszą się do toru, przy którym stoi wskaźnik;
Wskaźniki stosowane do prowadzenia ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS
Sygnały i wskaźniki stosowane wyłącznie na wyznaczonych liniach kolejowych i stacjach
Sygnały na semaforach świetlnych, tarczach ostrzegawczych i sygnalizatorach powtarzających, stosowane do odwołania
Prowadzenie ruchu na liniach kolejowych wąskotorowych
Przepisy ogólne
Przygotowanie pociągu do jazdy
Droga przebiegu pociągu
Zapowiadanie pociągów
Prowadzenie ruchu pociągów na podstawie zapowiadania pociągów
Krzyżowanie i spotkanie pociągów
Prowadzenie ruchu bez zapowiadania pociągów w czasie zamknięcia posterunku zapowiadawczego
Prowadzenie ruchu na podstawie zapowiadania pociągów w czasie zamknięcia posterunku zapowiadawczego
Prowadzenie dziennika ruchu
Prowadzenie raportu z jazdy
Sygnalizacja na liniach kolejowych wąskotorowych
Sygnały na semaforach i tarczach ostrzegawczych
Sygnały na pociągu
Na pojazdach zabytkowych dopuszcza się stosowanie dwóch latarń z białym światłem na przodzie pociągu, a przy ograniczeniu prędkości do 20 km/h - jednej latarni z białym światłem;
Podczas jazdy wagonami naprzód na pierwszym wagonie, patrząc w kierunku jazdy, powinien jechać pracownik kolejowy. Pociąg powinien zatrzymać się przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem, a dalsza jazda jest możliwa po zatrzymaniu ruchu przez pracownika kolejowego. W przypadku przejazdów kolejowo-drogowych lub przejść o dobrej widoczności w porze dziennej dopuszcza się przejazd bez zatrzymania z prędkością zmniejszoną do 10 km/h. W porze nocnej zamiast tarczy zaleca się stosowanie latarni rzucającej do przodu światło białe, a w tył - światło czerwone, bądź latarni z białym światłem zabudowanej w górnej części ściany czołowej ostatniego wagonu;
Sygnał ten stosuje się także, gdy wagon motorowy ciągnie wagon doczepny połączony hamulcem zespolonym, a wagon doczepny posiada zabudowaną w górnej części ściany czołowej latarnię z czerwonym światłem;
Sygnały dawane przez pracowników
Sygnał Rw 1 "Stój" mogą stosować wszyscy pracownicy kolei, jeżeli istnieje jakakolwiek przeszkoda na torze lub w pociągu zagrażająca bezpieczeństwu ruchu. Sygnał Rw 1 stosuje się także w trakcie wykonywania prac manewrowych;
Sygnał Rw 2 "Nakaz jazdy" stosuje się przy wyprawianiu pociągów z posterunków zapowiadawczych otwartych dla czynności technicznych i podaje go dyżurny ruchu;
Sygnał Rw 3 "Odjazd" podaje kierownik pociągu i stosuje się go przy wyprawianiu pociągów ze stacji, posterunków i przystanków, na których zatrzymuje się pociąg.
Sygnały dawane podczas wykonywania próby hamulców zespolonych
Sygnały dawane podczas wykonywania manewrów
Sygnał Rm 1 oznacza, że należy jechać w kierunku do dającego ten sygnał;
Sygnał Rm 2 oznacza, że należy jechać w kierunku od dającego ten sygnał;
Sygnały drogowe
Tarcza ostrzegawcza DO wskazuje, że pociąg zbliża się do sygnału D 1.
Tarczę DO ustawia się na szlaku w odległości drogi hamowania przed tarczą D 1 po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy;
Tarczę D 1 ustawia się w odległości 50 m od miejsca, które ma być osłonięte z obu stron przeszkody. Na szlaku tarczę ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, a na posterunkach (stacjach) w osi toru. Jeżeli w obrębie posterunku warunki miejscowe nie pozwalają na ustawienie tarczy we wskazanej odległości, to można ją ustawić w mniejszej odległości.
Sygnał D 1 stosuje się, jeżeli:
Jeżeli potrzeba sygnalizowania "Stój" zajdzie nagle i danie sygnału D 1 "Stój" jest już niemożliwe lub brak jest tarczy D 1, należy pociąg zatrzymać sygnałem ręcznym Rw 1 "Stój";
Sygnał D 6 stosuje się, jeśli na pewnej części toru należy jechać z prędkością mniejszą od przewidzianej w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej. Tarczę D 6 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w takiej odległości przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną prędkością, aby każdy kursujący tam pociąg miał możliwość zmniejszyć na tej odległości prędkość do wartości określonej na wskaźniku, jednak nie mniejszej niż 100 metrów.
Jeżeli potrzeba sygnalizowania "Zwolnić bieg" zajdzie nagle i danie sygnału D 6 "Zwolnić bieg" jest już niemożliwe lub brak jest tarczy D 6, należy pociąg zatrzymać sygnałem ręcznym Rw 1 "Stój" i ustnie przekazać drużynie pociągowej informację o zmniejszeniu prędkości jazdy;
Tarczę D 7 ustawia się z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, i stosuje się ją wraz z sygnałem D 6 w ten sposób, że tarcza jest dwustronna, a więc po jednej stronie tarczy jest sygnał D 6, a po drugiej D 7.
Wskaźniki
Wskaźnik stosuje się do oznaczania torów, po których są przewidziane przebiegi pociągowe. Wskaźnik ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, na wysokości kozła oporowego;
Wskaźnik ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, przed wjazdem na obrotnicę. Pojazd trakcyjny powinien zatrzymać się przed wskaźnikiem. Wjazd na obrotnicę jest dozwolony po sprawdzeniu przez prowadzącego pojazdy kolejowe, czy obrotnica jest prawidłowo ustawiona i zaryglowana;
Wskaźniki Wz 1, ZwW 1, Wz 2, ZwW 2, Wz 3, ZwW 3 ustawia się przy rozjazdach zwyczajnych. Jako wskaźników na zwrotnicach do oznaczania ich położenia używa się tarcz nieoświetlonych;
Wskaźnik WW 1 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w odległości 5-20 m od miejsca niebezpiecznego.
Jeżeli wskaźnik WW 1 ustawiono przed przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem, to przed tym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem nie stosuje się wskaźnika W 6a.
Ruszając pociągiem spod wskaźnika WW 1, prowadzący pojazdy kolejowe powinien podać sygnał "Baczność";
Wskaźnik WW 2 ustawia się w odległości drogi hamowania pociągów przed wskaźnikiem WW 1, z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy. Jeżeli w miejscu ustawienia wskaźnika są dobre warunki widoczności i profilu podejścia, zezwala się nie ustawiać wskaźnika WW 2, ograniczając się do wskaźnika WW 1.
Przejeżdżając pociągiem obok wskaźnika WW 2 prowadzący pojazdy kolejowe powinien podać sygnał "Baczność";
Do ustawiania wskaźnika WW 3 stosuje się zasady ustawiania wskaźnika W 8, o którym mowa w pkt 18.
Jeżeli na jednym odcinku obowiązuje zmniejszona prędkość jazdy pociągów transporterowych inna niż pozostałych pociągów, wskaźnik WW 3 umieszcza się pod wskaźnikiem W 8.
Jeżeli na danym odcinku obowiązuje zmniejszenie prędkości jazdy tylko dla pociągów transporterowych, wskaźnik WW 3 umieszcza się osobno;
Wskaźnik W 4 służy do oznaczenia miejsca na stacji, do którego ma dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu pasażerskiego. Wskaźnik W 4 ustawia się przy końcu peronu, z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;
Wskaźnik W 5 ustawia się przed semaforem wjazdowym w odległości co najmniej 100 m, po prawej stronie toru, patrząc w kierunku szlaku;
Wskaźnik W 6 ustawia się tam, gdzie prowadzący pojazdy kolejowe powinien dać sygnał "Baczność".
Wskaźnik W 6 ustawia się w odległości co najmniej 200 m przed zabezpieczanym miejscem z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;
Wskaźnik W 6a ustawia się przed przejazdem kolejowo--drogowym lub przejściem z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;
Wskaźnik W 7 ustawia się w miejscu, w którym prowadzący pojazdy kolejowe powinien dać sygnał Rp 1 "Baczność" ze względu na bezpieczeństwo ludzi pracujących na torze. Wskaźnik W 7 ustawia się z obu stron przed miejscem prowadzenia robót na torze, w odległości co najmniej 200 m od miejsca prowadzenia robót, z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;
Wskaźnik W 8 umieszcza się w celu oznaczenia miejsca, przez które należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością.
Wskaźnik W 8 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w takiej odległości przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną prędkością, aby każdy kursujący tam pociąg miał możliwość zmniejszyć na tej odległości prędkość do wartości określonej na wskaźniku, jednak nie mniejszej niż 100 metrów.
Wskaźnik W 8 stosuje się wówczas, gdy ograniczenie prędkości jest ujęte w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej;
Wskaźnik W 9 ustawia się z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, i stosuje się go wraz ze wskaźnikiem W 8 w ten sposób, że tarcza jest dwustronna, a więc po jednej stronie tarczy jest wskaźnik W 8, a po drugiej W 9.
Wskaźnik W 9 stosuje się wówczas, gdy ograniczenie prędkości jest ujęte w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej;
Wskaźnik W 12 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w odległości 50 m przed mostami, wiaduktami lub innymi obiektami. Przy przejeżdżaniu parowozem obok tego wskaźnika należy zakropić popielnik i zamknąć jego klapy.
Na kolejach, na których ruch nie jest prowadzony trakcją parową albo parowozy są używane tylko okazjonalnie, można nie ustawiać wskaźnika W 12;
Wskaźnik W 13 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w odległości 50 m od miejsca, w szczególności mostu lub przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, przez które należy przejeżdżać z podniesionym nożem i zamkniętymi skrzydłami pługa odśnieżnego podczas oczyszczania toru ze śniegu. Przeszkody znajdujące się w odległości mniejszej niż 150 m jedna od drugiej są oznaczane jako jedna przeszkoda wskaźnikiem W 13 o podwójnej kracie.
Na kolejach, na których zasadniczo ruch jest prowadzony w czasie sezonu letniego, można nie ustawiać wskaźnika W 13;
Wskaźnik W 17 (słupek ukresowy) ustawia się między rozgałęziającymi się torami w miejscu, gdzie odległość między osiami torów wynosi:
Prowadzenie ruchu na liniach metra
Przepisy ogólne
Organizacja ruchu
Prowadzenie ruchu pociągów
Postępowanie przy ograniczonych możliwościach prowadzenia ruchu
Postępowanie w sytuacjach szczególnych
Sygnalizacja na liniach metra
Postanowienia ogólne
Sygnały
Semafory
Sygnały na semaforach
Sygnały zamknięcia toru
Sygnał Z 1wk "Stój - wykolejnica na torze" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy;
Sygnał Z 2wk "Wykolejnica zdjęta z toru" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.
Sygnały na tarczach manewrowych
Sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" zezwala na jazdę poza tarczę manewrową wskazującą ten sygnał.
Sygnały na pojazdach metra
Sygnały nadawane przez sygnalistę
Sygnały alarmowe
Wskaźniki stosowane na liniach metra
Wskaźnik Wm 16 określa miejsce, od którego należy rozpocząć hamowanie pociągu zatrzymującego się przy peronie;
Wskaźnik W 5 stosuje się na stacji dla oznaczenia miejsca na torze, poza które jazda manewrowa jest niedozwolona bez odrębnego polecenia dyżurnego ruchu;
Wskaźnik W 6a ustawia się przed każdym skrzyżowaniem toru z drogą publiczną w miejscu, w którym należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" dla ostrzeżenia użytkowników drogi;
Wskaźnik W 7 ustawia się przed miejscem prowadzenia robót na torze w miejscu, w którym należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" dla ostrzeżenia pracujących na torze;
Cyfra umieszczona na wskaźniku W 8 oznacza dozwoloną prędkość wyrażoną w dziesiątkach km/h, wskaźnik W 8 bez cyfry oznacza ograniczenie prędkości do 15 km/h;
Wskaźnik W 15 oznacza, że semafor, który powinien znajdować się w miejscu umieszczenia wskaźnika W 15, znajduje się po lewej stronie toru;
Liczba na wskaźniku W 27 oznacza największą dozwoloną prędkość obowiązującą od miejsca ustawienia wskaźnika;
Przepisy przejściowe i końcowe
TABLICE HAMOWANIA POCIĄGÓW
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 400 m lub 500 m
I - Hamulce zespolone szybko działające
II - Hamulce zespolone wolno działające
Miarodajne | Sposób | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | |||||||
pochylenie | hamowania | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | |
w ‰ | procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||
0 | I | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 16 | 21 | |
II | 6 | 6 | 6 | 8 | 12 | 18 | 26 | ||
1 | I | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 17 | 23 | |
II | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 19 | 27 | ||
2 | I | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 18 | 24 | |
II | 6 | 6 | 7 | 10 | 15 | 21 | 29 | ||
3 | I | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 19 | 25 | |
II | 6 | 6 | 8 | 11 | 16 | 22 | 30 | ||
4 | I | 6 | 6 | 9 | 12 | 16 | 20 | 26 | |
II | 6 | 6 | 9 | 12 | 17 | 24 | 32 | ||
5 | I | 6 | 7 | 10 | 13 | 17 | 22 | 28 | |
II | 6 | 7 | 10 | 14 | 18 | 25 | 33 | ||
6 | I | 7 | 8 | 11 | 14 | 18 | 23 | 29 | |
II | 7 | 8 | 11 | 15 | 20 | 26 | 34 | ||
7 | I | 8 | 9 | 12 | 15 | 19 | 24 | 30 | |
II | 7 | 9 | 12 | 16 | 21 | 28 | 36 | ||
8 | I | 9 | 10 | 13 | 16 | 20 | 25 | 32 | |
II | 8 | 10 | 13 | 17 | 22 | 29 | 38 | ||
10 | I | 11 | 13 | 15 | 19 | 23 | 28 | 34 | |
II | 10 | 12 | 15 | 19 | 25 | 32 | 41 | ||
12 | I | 13 | 15 | 17 | 21 | 25 | 30 | 37 | |
II | 12 | 14 | 18 | 22 | 28 | 35 | 44 | ||
14 | I | 15 | 17 | 20 | 23 | 28 | 33 | 40 | |
II | 14 | 17 | 20 | 24 | 30 | 38 | 47 | ||
16 | I | 17 | 19 | 22 | 25 | 30 | 36 | 43 | |
II | 17 | 19 | 22 | 27 | 33 | 41 | 50 | ||
18 | I | 19 | 21 | 24 | 28 | 33 | 38 | 46 | |
II | 19 | 21 | 25 | 30 | 36 | 44 | 54 | ||
20 | I | 21 | 23 | 26 | 30 | 35 | 41 | 48 | |
II | 21 | 23 | 27 | 32 | 39 | 47 | 57 | ||
22 | I | 23 | 25 | 29 | 33 | 38 | 44 | 51 | |
II | 23 | 26 | 30 | 35 | 41 | 50 | 60 | ||
25 | I | 26 | 29 | 32 | 36 | 42 | 48 | 55 | |
II | 26 | 29 | 33 | 39 | 46 | 54 | 65 | ||
30 | I | 31 | 34 | 38 | 42 | 48 | 55 | 63 | |
II | 31 | 35 | 40 | 46 | 53 | 62 | 74 | ||
35 | I | 37 | 40 | 44 | 49 | 55 | 62 | 70 | |
II | 37 | 41 | 46 | 53 | 61 | 70 | 82 | ||
40 | I | 42 | 45 | 50 | 55 | 61 | 69 | 78 | |
II | 43 | 47 | 53 | 60 | 69 | 79 | 91 |
cd. Tablica A
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 400 m lub 500 m
Miarodajne | Sposób | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | ||||||||
pochylenie | hamowania | 50 | 55 | 60 | 65 | 70 | 75 | 80 | 85 | 90 |
w ‰ | procent wymaganej masy hamującej wynosi: | |||||||||
0 | I | 28 | 36 | 46 | 56 | 67 | 80 | 93 | 110 | 131 |
II | 35 | 47 | 61 | 80 | - | - | - | - | - | |
1 | I | 29 | 37 | 47 | 58 | 69 | 82 | 96 | 112 | - |
II | 37 | 49 | 63 | 83 | - | - | - | - | - | |
2 | I | 31 | 39 | 48 | 59 | 71 | 84 | 98 | 114 | - |
II | 38 | 51 | 66 | 85 | - | - | - | - | - | |
3 | I | 32 | 40 | 50 | 61 | 72 | 85 | 100 | 117 | - |
II | 40 | 52 | 68 | 87 | - | - | - | - | - | |
4 | I | 33 | 42 | 51 | 62 | 74 | 87 | 102 | 119 | - |
II | 42 | 54 | 70 | 90 | - | - | - | - | - | |
5 | I | 35 | 43 | 53 | 64 | 76 | 89 | 104 | 121 | - |
II | 43 | 56 | 72 | 92 | - | - | - | - | - | |
6 | I | 36 | 45 | 55 | 66 | 78 | 91 | 106 | 124 | - |
II | 45 | 58 | 74 | 95 | - | - | - | - | - | |
7 | I | 37 | 46 | 56 | 67 | 79 | 93 | 109 | 126 | - |
II | 47 | 60 | 76 | 97 | - | - | - | - | - | |
8 | I | 39 | 48 | 58 | 69 | 81 | 95 | 111 | 129 | - |
II | 48 | 62 | 78 | 100 | - | - | - | - | - | |
10 | I | 42 | 51 | 61 | 72 | 84 | 99 | 115 | - | - |
II | 52 | 65 | 82 | - | - | - | - | - | - | |
12 | I | 45 | 54 | 64 | 76 | 88 | 103 | 120 | - | - |
II | 55 | 69 | 87 | - | - | - | - | - | - | |
14 | I | 48 | 57 | 67 | 79 | 92 | 107 | 125 | - | - |
II | 59 | 73 | 91 | - | - | - | - | - | - | |
16 | I | 51 | 60 | 71 | 83 | 96 | 111 | 129 | - | - |
II | 62 | 77 | 96 | - | - | - | - | - | - | |
18 | I | 54 | 63 | 74 | 86 | 99 | 115 | - | - | - |
II | 66 | 81 | 100 | - | - | - | - | - | - | |
20 | I | 57 | 66 | 77 | 90 | 103 | 120 | - | - | - |
II | 70 | 85 | - | - | - | - | - | - | - | |
22 | I | 60 | 69 | 81 | 93 | 107 | - | - | - | - |
II | 73 | 89 | - | - | - | - | - | - | - | |
25 | I | 64 | 74 | 86 | 99 | - | - | - | - | - |
II | 79 | 95 | - | - | - | - | - | - | - | |
30 | I | 72 | 82 | 94 | - | - | - | - | - | - |
II | 88 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
35 | I | 80 | 91 | - | - | - | - | - | - | - |
II | 97 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
40 | I | 88 | 99 | - | - | - | - | - | - | - |
II | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tablica B
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 700 m
I - Hamulce zespolone szybko działające
II - Hamulce zespolone wolno działające
Miarodajne | Sposób | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | |||||||||
pochylenie | hamowania | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 | |
w ‰ | procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||||
0 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 23 | |
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 15 | 20 | 26 | ||
1 | I | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 12 | 15 | 19 | 24 | |
II | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 12 | 16 | 21 | 27 | ||
2 | I | 6 | 6 | 6 | 8 | 10 | 13 | 16 | 19 | 25 | |
II | 6 | 6 | 6 | 8 | 10 | 13 | 18 | 21 | 29 | ||
3 | I | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 14 | 18 | 22 | 27 | |
II | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 15 | 19 | 24 | 30 | ||
4 | I | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 | |
II | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | 16 | 20 | 26 | 32 | ||
5 | I | 7 | 7 | 9 | 11 | 13 | 16 | 20 | 24 | 29 | |
II | 7 | 7 | 9 | 11 | 14 | 17 | 22 | 27 | 33 | ||
6 | I | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 18 | 21 | 26 | 31 | |
II | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 | 35 | ||
7 | I | 8 | 9 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 | |
II | 8 | 9 | 11 | 13 | 16 | 20 | 24 | 30 | 36 | ||
8 | I | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 20 | 24 | 29 | 34 | |
II | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 21 | 26 | 32 | 38 | ||
10 | I | 11 | 12 | 14 | 17 | 19 | 23 | 27 | 31 | 37 | |
II | 11 | 12 | 14 | 17 | 20 | 24 | 29 | 35 | 41 | ||
12 | I | 13 | 14 | 16 | 19 | 22 | 25 | 29 | 34 | 40 | |
II | 13 | 14 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 | 38 | 45 | ||
14 | I | 15 | 17 | 19 | 21 | 24 | 28 | 32 | 37 | 42 | |
II | 15 | 17 | 19 | 22 | 25 | 30 | 35 | 41 | 48 | ||
16 | I | 17 | 19 | 21 | 24 | 27 | 31 | 35 | 40 | 45 | |
II | 17 | 19 | 21 | 24 | 28 | 32 | 38 | 44 | 52 | ||
18 | I | 19 | 21 | 23 | 26 | 29 | 33 | 38 | 43 | 48 | |
II | 19 | 21 | 23 | 27 | 31 | 35 | 41 | 47 | 55 | ||
20 | I | 21 | 23 | 25 | 28 | 32 | 36 | 40 | 46 | 51 | |
II | 21 | 23 | 26 | 29 | 33 | 38 | 44 | 51 | 58 | ||
22 | I | 23 | 25 | 28 | 31 | 34 | 38 | 43 | 48 | 54 | |
II | 23 | 25 | 28 | 32 | 36 | 40 | 47 | 54 | 62 | ||
25 | I | 26 | 29 | 31 | 34 | 38 | 42 | 47 | 53 | 59 | |
II | 26 | 29 | 32 | 36 | 40 | 46 | 52 | 59 | 67 |
cd. Tablicy B
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 700 m
Miarodajne | Sposób | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | |||||||||||
pochylenie | hamowania | 65 | 70 | 75 | 80 | 85 | 90 | 95 | 100 | 105 | 110 | 115 | 120 |
w ‰ | procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||||||
0 | I | 28 | 34 | 41 | 48 | 57 | 66 | 77 | 88 | 95 | 104 | 114 | 125 |
II | 33 | 41 | 51 | 62 | 76 | 93 | - | - | - | - | - | - | |
1 | I | 29 | 35 | 42 | 50 | 58 | 68 | 78 | 90 | 96 | 105 | 116 | 128 |
II | 34 | 42 | 53 | 64 | 78 | 95 | - | - | - | - | - | - | |
2 | I | 31 | 37 | 44 | 51 | 60 | 69 | 80 | 91 | 98 | 107 | 118 | 130 |
II | 36 | 49 | 54 | 66 | 80 | 97 | - | - | - | - | - | - | |
3 | I | 32 | 38 | 45 | 53 | 62 | 71 | 82 | 93 | 100 | 109 | 120 | 133 |
II | 37 | 46 | 56 | 68 | 82 | 99 | - | - | - | - | - | - | |
4 | I | 34 | 40 | 47 | 54 | 63 | 73 | 83 | 94 | 101 | 111 | 121 | - |
II | 39 | 48 | 58 | 70 | 85 | - | - | - | - | - | - | - | |
5 | I | 35 | 41 | 48 | 56 | 65 | 74 | 85 | 96 | 103 | 112 | 123 | - |
II | 41 | 50 | 60 | 72 | 87 | - | - | - | - | - | - | - | |
6 | I | 36 | 43 | 50 | 58 | 67 | 76 | 87 | 97 | 105 | 114 | 125 | - |
II | 42 | 51 | 62 | 74 | 89 | - | - | - | - | - | - | - | |
7 | I | 38 | 44 | 52 | 59 | 68 | 78 | 89 | 99 | 106 | 116 | 127 | - |
II | 44 | 53 | 64 | 76 | 91 | - | - | - | - | - | - | - | |
8 | I | 39 | 46 | 53 | 61 | 70 | 80 | 91 | 100 | 108 | 118 | 129 | - |
II | 46 | 55 | 66 | 78 | 93 | - | - | - | - | - | - | - | |
10 | I | 43 | 49 | 56 | 67 | 74 | 83 | 94 | 103 | 111 | 121 | 133 | - |
II | 49 | 59 | 70 | 83 | 98 | - | - | - | - | - | - | - | |
12 | I | 45 | 52 | 60 | 68 | 77 | 87 | 97 | 107 | - | - | - | - |
II | 53 | 63 | 74 | 87 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
14 | I | 49 | 55 | 63 | 71 | 80 | 91 | 100 | - | - | - | - | - |
II | 56 | 66 | 78 | 91 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
16 | I | 52 | 58 | 66 | 75 | 84 | 94 | 103 | - | - | - | - | - |
II | 60 | 70 | 82 | 95 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
18 | I | 55 | 62 | 69 | 78 | 87 | 97 | 107 | - | - | - | - | - |
II | 64 | 74 | 86 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
20 | I | 58 | 65 | 73 | 81 | 91 | 100 | - | - | - | - | - | - |
II | 67 | 78 | 90 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
22 | I | 61 | 68 | 78 | 85 | 94 | 104 | - | - | - | - | - | - |
II | 71 | 82 | 94 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
25 | I | 66 | 73 | 81 | 90 | 99 | - | - | - | - | - | - | - |
II | 76 | 87 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tablica C
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1000 m
I - Hamulce zespolone szybko działające
II - Hamulce zespolone wolno działające
Miarodajne | Sposób | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | |||||||||||||||||||||||
pochylenie | hamowania | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 | 65 | 70 | 75 | 80 | 85 | ||||||||||
w ‰ | procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||||||||||||||||||
0 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 17 | 21 | 25 | 29 | 35 | 40 | ||||||||||
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 22 | 27 | 33 | 39 | 46 | |||||||||||
1 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 22 | 26 | 31 | 36 | 41 | ||||||||||
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 | 34 | 40 | 47 | |||||||||||
2 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 12 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 | 37 | 43 | ||||||||||
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 16 | 20 | 25 | 30 | 36 | 42 | 49 | |||||||||||
3 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 17 | 21 | 24 | 29 | 34 | 39 | 44 | ||||||||||
II | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 14 | 18 | 22 | 26 | 31 | 37 | 43 | 51 | |||||||||||
4 | I | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 12 | 15 | 18 | 22 | 26 | 30 | 35 | 40 | 46 | ||||||||||
II | 6 | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 | 33 | 39 | 45 | 52 | |||||||||||
5 | I | 6 | 6 | 7 | 8 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 27 | 31 | 36 | 42 | 47 | ||||||||||
II | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 14 | 17 | 20 | 25 | 28 | 34 | 40 | 47 | 54 | |||||||||||
6 | I | 6 | 7 | 8 | 10 | 12 | 14 | 17 | 21 | 24 | 28 | 33 | 38 | 43 | 49 | ||||||||||
II | 6 | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 18 | 22 | 26 | 31 | 36 | 42 | 48 | 56 | |||||||||||
7 | I | 6 | 8 | 9 | 11 | 13 | 15 | 18 | 22 | 26 | 30 | 34 | 39 | 44 | 50 | ||||||||||
II | 7 | 8 | 9 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 | 37 | 43 | 50 | 57 | |||||||||||
8 | I | 7 | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 20 | 23 | 27 | 31 | 35 | 40 | 46 | 52 | ||||||||||
II | 8 | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 20 | 24 | 29 | 34 | 39 | 45 | 52 | 59 | |||||||||||
10 | I | 10 | 11 | 12 | 14 | 16 | 19 | 22 | 25 | 29 | 33 | 36 | 43 | 49 | 55 | ||||||||||
II | 10 | 11 | 13 | 15 | 17 | 20 | 23 | 27 | 32 | 37 | 42 | 48 | 55 | 63 | |||||||||||
12 | I | 12 | 13 | 14 | 16 | 18 | 21 | 24 | 28 | 32 | 36 | 41 | 46 | 52 | 58 | ||||||||||
II | 12 | 13 | 15 | 17 | 19 | 22 | 26 | 30 | 34 | 40 | 45 | 52 | 59 | 66 | |||||||||||
14 | I | 14 | 15 | 17 | 18 | 21 | 24 | 27 | 30 | 34 | 39 | 43 | 49 | 54 | 61 | ||||||||||
II | 14 | 15 | 17 | 19 | 22 | 25 | 28 | 32 | 37 | 43 | 48 | 55 | 62 | 70 | |||||||||||
16 | I | 16 | 17 | 19 | 21 | 23 | 26 | 29 | 33 | 37 | 41 | 46 | 51 | 57 | 64 | ||||||||||
II | 16 | 17 | 19 | 22 | 24 | 27 | 31 | 35 | 40 | 46 | 52 | 58 | 66 | 74 | |||||||||||
18 | I | 18 | 19 | 21 | 23 | 25 | 28 | 32 | 35 | 39 | 44 | 49 | 54 | 60 | 67 | ||||||||||
II | 18 | 20 | 22 | 24 | 27 | 30 | 34 | 38 | 43 | 49 | 55 | 62 | 69 | 78 | |||||||||||
20 | I | 20 | 21 | 23 | 25 | 28 | 30 | 34 | 38 | 42 | 46 | 51 | 57 | 63 | 70 | ||||||||||
II | 20 | 22 | 24 | 26 | 29 | 33 | 36 | 41 | 46 | 52 | 58 | 65 | 73 | 82 | |||||||||||
22 | I | 22 | 24 | 25 | 27 | 30 | 33 | 36 | 40 | 44 | 49 | 54 | 60 | 66 | 73 | ||||||||||
II | 22 | 24 | 26 | 29 | 32 | 35 | 39 | 44 | 49 | 55 | 62 | 69 | 77 | 86 | |||||||||||
25 | I | 25 | 27 | 28 | 31 | 33 | 36 | 40 | 44 | 48 | 53 | 58 | 64 | 70 | 77 | ||||||||||
II | 25 | 27 | 30 | 33 | 36 | 40 | 44 | 48 | 54 | 60 | 67 | 74 | 83 | 93 |
cd. Tablicy C
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1000 m
Miarodajne | Sposób | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | ||||||||||||||||||||||||
pochylenie | hamowania | 90 | 95 | 100 | 105 | 110 | 115 | 120 | 125 | 130 | 135 | 140 | 145 | 150 | 155 | 160 | ||||||||||
w ‰ | procent wymaganej masy hamującej wynosi: | |||||||||||||||||||||||||
0 | I | 46 | 52 | 59 | 66 | 74 | 83 | 92 | 100 | 110 | 123 | 135 | 150 | 164 | 180 | 195 | ||||||||||
II | 54 | 63 | 74 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
1 | I | 47 | 54 | 60 | 68 | 76 | 85 | 94 | 102 | 112 | 126 | 137 | 152 | 166 | 182 | 197 | ||||||||||
II | 55 | 65 | 76 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
2 | I | 49 | 55 | 62 | 70 | 78 | 87 | 96 | 104 | 114 | 129 | 140 | 155 | 169 | 185 | 200 | ||||||||||
II | 57 | 67 | 78 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
3 | I | 50 | 57 | 64 | 72 | 80 | 89 | 98 | 105 | 116 | 132 | 143 | 158 | 172 | 188 | 202 | ||||||||||
II | 59 | 69 | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
4 | I | 52 | 58 | 65 | 73 | 82 | 91 | 100 | 107 | 119 | 133 | 145 | 160 | 175 | 190 | 205 | ||||||||||
II | 61 | 71 | 82 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
5 | I | 54 | 60 | 67 | 75 | 83 | 93 | 101 | 109 | 121 | 136 | 148 | 163 | 178 | 193 | 208 | ||||||||||
II | 63 | 73 | 84 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
6 | I | 55 | 62 | 69 | 77 | 85 | 95 | 102 | 111 | 123 | 138 | 151 | 166 | 181 | 196 | 211 | ||||||||||
II | 64 | 74 | 86 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
7 | I | 57 | 63 | 70 | 78 | 87 | 97 | 104 | 112 | 126 | 141 | 154 | 170 | 185 | 199 | 214 | ||||||||||
II | 66 | 76 | 88 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
8 | I | 58 | 65 | 72 | 80 | 89 | 99 | 105 | 114 | 128 | 144 | 157 | 173 | 188 | 202 | 217 | ||||||||||
II | 68 | 78 | 90 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
10 | I | 61 | 68 | 75 | 83 | 93 | 101 | 108 | 118 | 132 | 150 | 164 | 180 | 195 | 208 | 222 | ||||||||||
II | 72 | 82 | 94 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
12 | I | 64 | 71 | 79 | 87 | 96 | 102 | 111 | 121 | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
II | 75 | 86 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
14 | I | 67 | 74 | 82 | 90 | 99 | 104 | 114 | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
II | 79 | 90 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
16 | I | 70 | 78 | 86 | 94 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
II | 83 | 95 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
18 | I | 74 | 81 | 89 | 97 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
II | 88 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
20 | I | 77 | 84 | 92 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
II | 97 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
22 | I | 80 | 87 | 96 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
II | 97 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
25 | I | 84 | 92 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
II | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tablica D
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1300 m
Hamulce szybko działające: R
Miarodajne | Sposób | Prędkość w km/h | ||||||||||||||||
pochylenie | hamowania | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 | 65 | 70 | 75 | 80 | 85 | 90 | ||
w ‰ | procent masy hamującej | |||||||||||||||||
0 | R | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 17 | 21 | 25 | 29 | 35 | 40 | 46 | ||
1 | R | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 22 | 26 | 31 | 36 | 41 | 47 | ||
2 | R | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 12 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 | 37 | 43 | 49 | ||
3 | R | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 17 | 21 | 24 | 29 | 34 | 39 | 44 | 50 | ||
4 | R | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 12 | 15 | 18 | 22 | 26 | 30 | 35 | 40 | 46 | 52 | ||
5 | R | 6 | 6 | 7 | 8 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 27 | 31 | 36 | 42 | 47 | 54 | ||
6 | R | 6 | 7 | 8 | 10 | 12 | 14 | 17 | 21 | 24 | 28 | 33 | 38 | 43 | 49 | 55 | ||
7 | R | 6 | 8 | 9 | 11 | 13 | 15 | 18 | 22 | 26 | 30 | 34 | 39 | 44 | 50 | 57 | ||
8 | R | 7 | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 20 | 23 | 27 | 31 | 35 | 40 | 46 | 52 | 58 | ||
9 | R | 9 | 10 | 11 | 13 | 15 | 18 | 21 | 24 | 28 | 32 | 36 | 42 | 48 | 54 | 60 | ||
10 | R | 10 | 11 | 12 | 14 | 16 | 19 | 22 | 25 | 29 | 33 | 36 | 43 | 49 | 55 | 61 | ||
11 | R | 11 | 12 | 13 | 15 | 17 | 20 | 23 | 27 | 31 | 35 | 39 | 45 | 51 | 57 | 63 | ||
12 | R | 12 | 13 | 14 | 16 | 18 | 21 | 24 | 28 | 32 | 36 | 41 | 46 | 52 | 58 | 64 |
cd. Tablicy D
Miarodajne | Sposób | Prędkość w km/h | ||||||||||||||||||||
pochylenie | hamowania | 95 | 100 | 105 | 110 | 115 | 120 | 125 | 130 | 135 | 140 | 145 | 150 | 155 | 160 | |||||||
w ‰ | procent masy hamującej | |||||||||||||||||||||
0 | R | 52 | 59 | 66 | 74 | 83 | 92 | 100 | 100 | 100 | 101 | 110 | 119 | 129 | 140 | |||||||
1 | R | 54 | 60 | 68 | 76 | 85 | 94 | 100 | 100 | 100 | 102 | 111 | 121 | 131 | 142 | |||||||
2 | R | 55 | 62 | 70 | 78 | 87 | 96 | 100 | 100 | 100 | 104 | 113 | 123 | 133 | 143 | |||||||
3 | R | 57 | 64 | 72 | 80 | 89 | 98 | 100 | 100 | 100 | 106 | 115 | 124 | 134 | 145 | |||||||
4 | R | 58 | 65 | 73 | 82 | 91 | 100 | 100 | 100 | 100 | 107 | 116 | 126 | 136 | 146 | |||||||
5 | R | 60 | 67 | 75 | 83 | 93 | 100 | 100 | 100 | 100 | 109 | 118 | 127 | 137 | 148 | |||||||
6 | R | 62 | 69 | 77 | 85 | 93 | 100 | 100 | 100 | 102 | 110 | 119 | 129 | 139 | 150 | |||||||
7 | R | 63 | 70 | 78 | 86 | 93 | 100 | 100 | 100 | 103 | 112 | 121 | 131 | 141 | 151 | |||||||
8 | R | 65 | 72 | 80 | 87 | 94 | 100 | 100 | 100 | 105 | 113 | 123 | 132 | 142 | 153 | |||||||
9 | R | 67 | 74 | 81 | 87 | 94 | 100 | 100 | 100 | 106 | 115 | 124 | 134 | 144 | 155 | |||||||
10 | R | 68 | 75 | 81 | 88 | 94 | 100 | 100 | 100 | 108 | 117 | 126 | 135 | 145 | 156 | |||||||
11 | R | 69 | 76 | 82 | 88 | 94 | 100 | 100 | 102 | 111 | 120 | 129 | 139 | 149 | 160 | |||||||
12 | R | 70 | 76 | 82 | 88 | 94 | 100 | 100 | 103 | 112 | 122 | 131 | 141 | 151 | 161 |
ZESTAWIENIE MAS HAMUJĄCYCH DLA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
Rodzaj pojazdu | Rodzaj hamulca | |
zespolony | ręczny*) | |
I. Wagony pasażerskie normalnotorowe: | ||
a) wszystkie osie hamowane | masa własna wagonu | |
b) 3-osiowe - z niehamowaną osią środkową | 2/3 masy własnej wagonu | |
II. Wagony towarowe normalnotorowe: | ||
A. "Próżne" z dwustronnym hamowaniem: | ||
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD" | masa własna wagonu | |
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD" w położeniu "PRÓŻ" |
masa własna wagonu | |
B. Ładowne" z dwustronnym hamowaniem kół**): | masa własna wagonu | |
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD" | ||
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD" | 8 t na oś hamowaną | masa brutto wagonu |
III. Nieczynne pojazdy trakcyjne: | ||
- lokomotywa spalinowa lub elektryczna | 3/4 masy własnej pojazdu |
*) Największa przyjmowana wartość masy hamującej wagonów osobowych i towarowych hamowanych hamulcem ręcznym nie może przekraczać 26 ton.
**) Za wagon "ładowny" należy w tym przypadku uważać wagon, którego dźwignia urządzenia przestawczego hamulca "próżny-ładowny" jest ustawiona w położeniu "ładowny".
Tablica 2
Wagony pasażerskie kolei 1520 mm
Masa własna | Masa hamująca [t] | ||
wagonu G [t] | hamulec zespolony | hamulec ręczny | |
wszystkie wstawki z tworzywa sztucznego lub żeliwa | wstawki z tworzywa sztucznego i z żeliwa | ||
G ≥ 53 | 52 | 47 | 26 |
48 ≤ G < 53 | 47 | 43 | 26 |
42 ≤ G < 48 | 42 | 39 | 26 |
Tablica 3
Wagony towarowe kolei 1520 mm
Rodzaj wagonu i jego wyposażenie | Nastawienie | Masa hamująca wagonu w [t] | |
hamulca | hamulec zespolony | hamulec ręczny | |
4-osiowy, z wyjątkiem chłodni ze: | |||
- wstawkami hamulcowymi z żeliwa | próżny | 18 | 14 |
średni | 27 | 14 | |
ładowny | 36 | 14 | |
- wstawkami hamulcowymi z tworzywa | próżny | 18 | 14 |
sztucznego | średni | 36 | 14 |
ładowny | - | - | |
6-osiowy ze: | |||
- wstawkami hamulcowymi z żeliwa | próżny | 27 | - |
średni | 38 | - | |
ładowny | 54 | - | |
- wstawkami hamulcowymi z tworzywa | próżny | 27 | - |
sztucznego | średni | 54 | - |
ładowny | - | - | |
4-osiowy wagon chłodnia na wózkach z: | |||
- dwustronnym hamowaniem kół | - | 49 | 14 |
- jednostronnym hamowaniem kół | - | 33 | 14 |
Tablica 4 (uchylona)
WZORY SYGNAŁÓW I WSKAŹNIKÓW STOSOWANYCH NA LINIACH KOLEJOWYCH NORMALNOTOROWYCH I SZEROKOTOROWYCH
Sygnał Sr 1 (dzienny)
Sygnał Sr 1 (nocny)
Sygnał Sr 2 (dzienny)
Sygnał Sr 2 (nocny)
Sygnał Sr 3 (dzienny)
Sygnał Sr 3 (nocny)
Sygnał S 1
Sygnał S 2
Sygnał S 3
Sygnał S 4
Sygnał S 5
Sygnał S 6
Sygnał S 7
Sygnał S 8
Sygnał S 9
Sygnał S 10
Sygnał S 10a
Sygnał S 11
Sygnał S 11a
Sygnał S 12
Sygnał S 12a
Sygnał S 13
Sygnał S 13a
Sygnał Sz
Rys. 24a
Sygnał SE
Sygnał Sp 1
Sygnał Sp 2
Sygnał Sp 3
Sygnał Sp 4
Sygnał Od 1 (dzienny)
Sygnał Od 1 (nocny)
Sygnał Od 2 (dzienny)
Sygnał Od 2 (nocny)
Sygnał Ot 1 (dzienny)
Sygnał Ot 1 (nocny)
Sygnał Ot 2 (dzienny)
Sygnał Ot 2 (nocny)
Sygnał Ot 3 (dzienny)
Sygnał Ot 3 (nocny)
Sygnał On (dzienny)
Sygnał On (nocny)
Sygnał Os 1
Sygnał Os 2
Sygnał Os 3
Sygnał Os 4
Sygnał Osp 1
Sygnał Osp 2
Sygnał M 1 (dzienny)
Sygnał M 1 (nocny)
Sygnał M 2 (dzienny)
Sygnał M 2 (nocny)
Sygnał Ms 1
Sygnał Ms 2
Sygnał S 1
Sygnał Ms 2
Sygnał Rt 1 (dzienny)
Sygnał Rt 1 (nocny)
Sygnał Rt 1 (dzienny i nocny)
Sygnał Rt 2 (dzienny)
Sygnał Rt 2 (nocny)
Sygnał Rt 2 (dzienny i nocny)
Sygnał Rt 3 (dzienny)
Sygnał Rt 3 (nocny)
Sygnał Rt 3 (dzienny i nocny)
Sygnał Rt 4 (dzienny i nocny)
Sygnał Rt 5 (dzienny i nocny)
Sygnał Z 1
(uchylony)
Sygnał Z 2
Sygnały Z 1wk, Z 1o, Z 1wg - latarnia mechaniczna
Sygnał Z 1p
Sygnały Z 2wk, Z 2o, Z 2wg - latarnia mechaniczna
Sygnał Z 1wk - latarnia elektryczna
Sygnał Z 2wk - latarnia elektryczna
Sygnał DO (dzienny)
Sygnał DO (nocny)
Sygnał D 1 (dzienny)
Sygnał D 1 (nocny)
Sygnał D 6 (dzienny)
Sygnał D 6 (nocny)
Sygnał D 2 (dzienny)
Sygnał D 2 (nocny)
Sygnał D 3
Sygnał Rm 1
Sygnał Rm 1 (dzienny)
Sygnał Rm 1 (nocny)
Sygnał Rm 2
Sygnał Rm 2 (dzienny)
Sygnałem Rm 2 (nocny)
Sygnał Rm 3
Sygnał Rm 3 (dzienny)
Sygnał Rm 3 (nocny)
Sygnał Rm 4 (dzienny)
Sygnał Rm 4 (nocny)
Sygnał Rm 4
Sygnał Rm 5
Sygnał Rm 5 (dzienny)
Sygnał Rm 5 (nocny)
Sygnał Rm 6
Sygnał Rm 6 (dzienny)
Sygnał Rm 6 (nocny)
Sygnał Rp 1
(uchylony)
(uchylony)
Sygnał Rp 4
Sygnał Rp 5
Sygnał Rp 6
Sygnał Rp 7
Sygnał Rp 8
Sygnał Rp 9
Sygnał Rp 10
Sygnał Rp 11
Sygnał Rp 12 (dzienny)
Sygnał Rp 12 (nocny)
Sygnał Rp 14 (dzienny)
Sygnał Rp 14 (nocny)
Sygnał Rd 1 (dzienny)
Sygnał Rd 1 (nocny)
Sygnał Rh 1 (dzienny)
Sygnał Rh 1 (nocny)
Sygnał Rhs 1 (dzienny i nocny)
Sygnał Rh 2 (dzienny)
Sygnał Rh 2 (nocny)
Sygnał Rhs 2 (dzienny i nocny)
Sygnał Rh 3 (dzienny)
Sygnał Rh 3 (nocny)
Sygnał Rhs 3 (dzienny i nocny)
(uchylony)
(uchylony)
(uchylony)
Sygnał D 7 (dzienny)
Sygnał D 7 (nocny)
Sygnał D 8 (dzienny)
Sygnał D 8 (nocny)
Sygnał Pc 1 (dzienny i nocny)
Sygnał Pc 2 (dzienny i nocny)
Sygnał Pc 3 (dzienny i nocny)
Sygnał Pc 4 (dzienny), Pc 5 (dzienny)
Sygnał Pc 4 (dzienny i nocny)
Sygnał Pc 5 (dzienny i nocny)
Sygnał Pc 6
Sygnał Tb 1 (dzienny i nocny)
Sygnał Tb 2 (dzienny)
Sygnał Tb 2 (dzienny i nocny)
Sygnał Tb 3 (dzienny)
Sygnał Tb 3 (nocny)
Sygnał PcSp
Sygnał PcSb
Sygnał PcSch
Sygnał A 1
Sygnał A 2
Sygnał A 3 , A 6
Sygnał A 4, A 8
Sygnał A 5 (dzienny)
Sygnał A 5 (nocny)
Sygnał A 7
Wskaźnik Wz 1
Wskaźnik Wz 2
Wskaźnik Wz 3
Wskaźnik Wz 4
Wskaźnik Wz 5
Wskaźnik Wz 6
Wskaźnik Wz 7
Wskaźnik Wz 8
Wskaźnik W 1
Wskaźnik W 2
Wskaźnik W 26a, W 26b
Wskaźnik W 3 (dzienny)
Wskaźnik W 3 (nocny)
Wskaźnik W 3 (dzienny i nocny)
Wskaźnik W 4
Wskaźnik W 5
Wskaźnik W 6
Wskaźnik W 6a
Wskaźnik W 6b
Wskaźnik W 7
Wskaźnik W 8
Wskaźnik W 9
Wskaźnik W 14
Wskaźnik W 10a i W 10b
Wskaźnik W 11a
Wskaźnik W 11b
Rys. 178a
Wskaźnik W 11c
Wskaźnik W 11p
Wskaźnik W 12
Wskaźnik W 15
Wskaźnik W 16
Wskaźnik W 17
Wskaźnik W 18
Wskaźnik W 19
Wskaźnik W 20
Wskaźnik W 22
Wskaźnik W 24
(uchylony).
Wskaźnik W 27a
Wskaźnik W 21
Wskaźnik W 31
Wskaźnik W 28
Wskaźnik W 29
Wskaźnik W 30
Wskaźnik W 13
Wskaźnik W 23
Wskaźnik W 25
Wskaźnik W 32
Wskaźnik W 33
Wskaźnik W 34
Rys. 198c
Wskaźnik W 35
Rys. 198d
Wskaźnik W 36
Rys. 199
Wskaźnik We 1a, We 1b, We 1c
Wskaźniki We 2a, We 2b, We 2c
Rys. 201
Wskaźnik We 3a, We 3b, We 3c
Wskaźniki We 4a, We 4b, We 4c
Wskaźniki We 8a, We 8b, We 8c
Rys. 204
Wskaźnik We 9a, We 9b, We 9c
Rys. 2041
Wskaźnik We 10a
Rys. 2042
Wskaźnik We 10b
Rys. 2043
Wskaźnik We 10c
Rys. 2044
Wskaźnik We 10d
Rys. 2045
Wskaźnik We 10e
Rys. 2056
Wskaźnik We 10f
Wskaźnik W ETCS 1
Wskaźnik W ETCS 2
Wskaźnik W ETCS 3
Wskaźnik W ETCS 4
Wskaźnik W ETCS 5
Wskaźnik W ETCS 6
Wskaźnik W ETCS 7
Wskaźnik W ETCS 8
Wskaźnik W ETCS 9
Rys. 204j
Wskaźnik W ETCS 10
Rys. 204k
Wskaźnik W ETCS 11
Sygnał S 1a
Wskaźnik W 21wg
Sygnał S 2-WKD
Wskaźnik W 2-WKD
Wskaźnik Wk-WKD
Wskaźnik W 27-P
Wskaźnik W 28-P
Sygnał Pc 5-LHS
TABLICA HAMOWANIA POCIĄGÓW DLA KOLEI WĄSKOTOROWYCH. PROCENTY WYMAGANEJ MASY HAMUJĄCEJ
Pochylenie | Procent ciężaru hamującego przy prędkości [km/h] | ||||||||
miarodajne ‰ |
10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 |
0 | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 15 | 20 | 26 |
1 | 6 | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 16 | 21 | 27 |
2 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 17 | 22 | 28 |
3 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 23 | 29 |
4 | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 15 | 19 | 24 | 30 |
5 | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 16 | 20 | 25 | 31 |
6 | 6 | 7 | 8 | 11 | 14 | 17 | 21 | 26 | 32 |
7 | 7 | 8 | 9 | 12 | 15 | 18 | 22 | 27 | 33 |
8 | 8 | 9 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 28 | 34 |
10 | 9 | 11 | 13 | 16 | 19 | 22 | 25 | 30 | 36 |
12 | 11 | 13 | 15 | 18 | 21 | 24 | 28 | 33 | 39 |
14 | 13 | 15 | 17 | 20 | 23 | 27 | 31 | 36 | 42 |
16 | 15 | 17 | 19 | 22 | 26 | 30 | 34 | 39 | 45 |
18 | 17 | 19 | 22 | 25 | 29 | 33 | 37 | 42 | 48 |
20 | 19 | 21 | 24 | 27 | 31 | 36 | 40 | 45 | 52 |
22 | 21 | 23 | 26 | 30 | 34 | 39 | 44 | - | - |
25 | 24 | 26 | 29 | 33 | 38 | 43 | 48 | - | - |
30 | 28 | 30 | 34 | 38 | 43 | 48 | - | - | - |
35 | 32 | 34 | 39 | 44 | 49 | - | - | - | - |
40 | 37 | 39 | 44 | 50 | - | - |