Udzielanie pomocy na naprawienie szkód spowodowanych przez powódź, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., ze środków instrumentów inżynierii finansowej oraz środków instrumentów finansowych podlegających ponownemu wykorzystaniu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 4 grudnia 2024 r.
w sprawie udzielania pomocy na naprawienie szkód spowodowanych przez powódź, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., ze środków instrumentów inżynierii finansowej oraz środków instrumentów finansowych podlegających ponownemu wykorzystaniu

Na podstawie art. 36a ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654, 1473, 1635 i 1717) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom, ze środków, o których mowa w art. 3b pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324, 862 i 1717), zwanej dalej "ustawą", pomocy mającej na celu naprawienie szkód spowodowanych przez powódź, która miała miejsce we wrześniu 2024 r. na obszarach, na których wprowadzono stan klęski żywiołowej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897 oraz z 2024 r. poz. 1717), zwanej dalej "pomocą", do której mają zastosowanie:
1)
przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014", lub
2)
przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanego dalej "rozporządzeniem 2023/2831"

- a także podmioty udzielające tej pomocy.

§  2.  [Definicje]
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
jednym przedsiębiorcy - oznacza to jedno przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831;
2)
pośredniku finansowym - oznacza to pośrednika finansowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 rozporządzenia nr 651/2014;
3)
pożyczce - oznacza to pożyczkę w rozumieniu art. 2 pkt 82 rozporządzenia nr 651/2014;
4)
przedsiębiorcy - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
5)
umorzeniu - oznacza to zwolnienie przedsiębiorcy przez pośrednika finansowego z obowiązku spłaty części kapitału pożyczki lub odsetek na warunkach określonych w umowie, na podstawie której jest udzielona pożyczka.
§  3.  [Ograniczenie stosowania przepisów rozporządzenia]
W przypadku pomocy, o której mowa w § 1:
1)
pkt 1, przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przypadków, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. c i d, ust. 3 oraz 5 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
pkt 2, przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przypadków, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia 2023/2831.
§  4.  [Zakaz udzielania lub wypłaty pomocy przedsiębiorcy zobowiązanemu do zwrotu pomocy publicznej]
Pomoc nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
§  5.  [Zakaz udzielania pomocy przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji]
Pomoc nie może zostać udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014.
§  6.  [Podmioty udzielające pomocy]
Podmiotem udzielającym pomocy jest:
1)
pośrednik finansowy, z którym dysponent środków, o których mowa w art. 3b pkt 1 lub 2 ustawy, podpisał umowę dotyczącą ponownego wykorzystania tych środków albo aneks do dotychczas obowiązującej umowy o dofinansowanie, dotyczący ich wykorzystania;
2)
pośrednik finansowy, z którym pośrednik finansowy, o którym mowa w pkt 1, podpisał umowę dotyczącą wykorzystania środków, o których mowa w art. 3b pkt 1 lub 2 ustawy.
§  7.  [Przeznaczenie pomocy]
1. 
Pomocy udziela się na naprawienie szkód poniesionych przez przedsiębiorcę w wyniku powodzi, o której mowa w § 1, z tytułu:
1)
strat materialnych;
2)
utraty przez przedsiębiorcę dochodu w wyniku zawieszenia działalności przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy od wystąpienia tej powodzi.
2. 
Pomocy, o której mowa w § 1 pkt 2, można udzielić również na naprawienie innych szkód poniesionych przez przedsiębiorcę w wyniku powodzi.
3. 
Pomocy udziela się pod warunkiem, że istnieje bezpośredni związek przyczynowy między powodzią a szkodami, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  8.  [Przejrzystość pomocy; formy pomocy]
1. 
Pomoc, o której mowa w § 1:
1)
pkt 1 - jest udzielana zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
pkt 2 - jest udzielana zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia 2023/2831.
2. 
Pomoc może być udzielana w formie:
1)
pożyczki spełniającej warunki, o których mowa:
a)
w art. 5 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 651/2014 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 1,
b)
w art. 4 ust. 3 lit. b albo c rozporządzenia 2023/2831 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 2;
2)
umorzenia spełniającego warunki dotacji, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 651/2014 lub w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831.
3. 
Pomoc jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 50 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
4. 
Wartość kosztów kwalifikowalnych w przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 1:
1)
pkt 1 - ustala się z zachowaniem warunków określonych w art. 50 ust. 4 zdanie trzecie i czwarte rozporządzenia nr 651/2014;
2)
pkt 2 - ustala się z zachowaniem warunków określonych w art. 50 ust. 4 zdanie piąte rozporządzenia nr 651/2014.
5. 
Pomoc, o której mowa w § 1 pkt 2, może być udzielana również na pokrycie innych kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez przedsiębiorcę w wyniku powodzi, związanych z naprawieniem szkód, o których mowa w § 7 ust. 2.
§  9.  [Maksymalna wartość pomocy]
1. 
Maksymalną wartość dopuszczalnej pomocy:
1)
określa się zgodnie z art. 50 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 1;
2)
udzielanej jednemu przedsiębiorcy określa się zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 2.
2. 
Do obliczania wartości pomocy, o której mowa w § 1, i kosztów kwalifikowalnych objętych tą pomocą stosuje się:
1)
art. 7 ust. 1-3 rozporządzenia nr 651/2014 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 1;
2)
art. 3 ust. 2-9 rozporządzenia 2023/2831 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 2.
§  10.  [Zasady kumulacji pomocy]
Pomoc podlega kumulacji na zasadach określonych w:
1)
art. 8 rozporządzenia nr 651/2014 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 1;
2)
art. 5 rozporządzenia 2023/2831 - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 2.
§  11.  [Wniosek o udzielenie pomocy]
1. 
Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu udzielającego pomocy.
2. 
Wniosek zawiera:
1)
w przypadku ubiegania się o pomoc, o której mowa w § 1:
a)
pkt 1 - informacje wskazane w art. 6 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014,
b)
pkt 2 - informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702 oraz z 2024 r. poz. 1635);
2)
informacje dotyczące wszelkich wypłat lub prawa do takich wypłat, w tym z tytułu ubezpieczeń, pokrywających lub mogących pokryć w całości lub w części koszty kwalifikowalne, o których mowa w rozporządzeniu;
3)
inne informacje, wskazane przez podmiot udzielający pomocy, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
3. 
Do wniosku o udzielenie pomocy, o której mowa w § 1:
1)
pkt 1, przedsiębiorca załącza dokumenty przygotowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2)
pkt 2, przedsiębiorca załącza kopie zaświadczeń o pomocy de minimis oraz zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie, o którym mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
4. 
Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc może być udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy.
§  12.  [Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy przed podpisaniem umowy na udzielenie pomocy]
1. 
Przedsiębiorca przed podpisaniem umowy przedstawia podmiotowi udzielającemu pomocy informacje, o których mowa w § 11, w szczególności informację o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na których pokrycie ma być przeznaczona pomoc, dotyczące okresu od dnia złożenia wniosku.
2. 
W przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 2, przedsiębiorca przed podpisaniem umowy przedstawia podmiotowi udzielającemu pomocy również kopie zaświadczeń o pomocy de minimis oraz zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie, o którym mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, dotyczące okresu od dnia złożenia wniosku.
§  13.  [Okres udzielania pomocy]
Pomoc, o której mowa w § 1:
1)
pkt 1 - jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze, w związku z art. 59 rozporządzenia nr 651/2014, nie dłużej niż do dnia 14 września 2028 r.;
2)
pkt 2 - jest udzielana do dnia 31 grudnia 2030 r.
§  14.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2711).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1808

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy na naprawienie szkód spowodowanych przez powódź, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., ze środków instrumentów inżynierii finansowej oraz środków instrumentów finansowych podlegających ponownemu wykorzystaniu.
Data aktu: 04/12/2024
Data ogłoszenia: 09/12/2024
Data wejścia w życie: 10/12/2024