Zmiana rozporządzenia w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1 )
z dnia 2 grudnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, 1243 i 1562) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno- Skarbowej oraz ich rodzin (Dz. U. poz. 2373, z 2020 r. poz. 716, z 2022 r. poz. 2394, z 2023 r. poz. 1402 oraz z 2024 r. poz. 967) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 40:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Legitymacja zawiera:

1) imiona i nazwisko emeryta lub rencisty;

2) nr PESEL;

3) nr świadczenia;

4) datę ważności oraz informację, że legitymacja jest ważna wraz z dokumentem tożsamości;

5) dodatkowe informacje;

6) miejsce i datę wystawienia;

7) nazwę organu wydającego legitymację;

8) nr legitymacji.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W legitymacji w polu "dodatkowe informacje" zamieszcza się informację o niezdolności do samodzielnej egzystencji.";

2)
załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
W okresie swojej ważności legitymacje emeryta-rencisty policyjnego wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie podlegają wymianie na legitymacje emeryta-rencisty policyjnego wydawane według wzoru określonego w niniejszym rozporządzeniu, chyba że wystąpią przesłanki określone w § 41 pkt 1, 2 lub 4 rozporządzenia zmienianego w § 1.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR LEGITYMACJI EMERYTA-RENCISTY POLICYJNEGO

rewers

wzór

awers

wzór

Opis:

Legitymacja ma postać karty dwustronnej o krawędziach zaokrąglonych oraz format karty ID-1: 53,98 × 85,6 × 0,76 mm. Podłoże jest wykonane z tworzywa sztucznego (PC), które umożliwia trwałe naniesienie szaty graficznej i danych personalnych lub identyfikacyjnych. Materiał nie wykazuje luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym.

Rewers legitymacji:

1) dwukolorowe tło giloszowe wykonane w technice druku offset z elementami mikrodruku;

2) w lewym górnym rogu logo Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz napis "ZER MSWiA";

3) w prawym górnym rogu napis "ZER" wykonany w alfabecie Braille'a;

4) poniżej napisy w kolorze czarnym wykonane różną czcionką:

a) na środku w dwóch wierszach "LEGITYMACJA EMERYTA-RENCISTY",

b) od lewej strony:

- "Organ wydający",

- poniżej w dwóch wierszach "DYREKTOR ZAKŁADU EMERYTALNO-RENTOWEGO MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI",

- poniżej "Nr legitymacji" oraz miejsce na wpisanie numeru legitymacji;

5) na środku, w tle, element graficzny przedstawiający logo Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Awers legitymacji:

1) dwukolorowe tło giloszowe wykonane w technice druku offset z elementami mikrodruku;

2) w prawym górnym rogu logo Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

3) od lewej strony napisy w kolorze czarnym wykonane różną czcionką:

a) w górnej części "Imiona" oraz powyżej miejsce na wpisanie imion,

b) poniżej "Nazwisko" oraz powyżej miejsce na wpisanie nazwiska,

c) poniżej w trzech wierszach: "Nr PESEL", "Nr świadczenia", "Legitymacja ważna do" oraz miejsca na wpisanie poszczególnych danych,

d) poniżej "wraz z dokumentem tożsamości",

e) poniżej "Dodatkowe informacje" oraz poniżej miejsce na wpisanie informacji o niezdolności do samodzielnej egzystencji,

f) poniżej "Warszawa, dnia" oraz miejsce na wpisanie daty wystawienia;

4) na środku, w tle, element graficzny przedstawiający logo Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i napis w dwóch wierszach "ZER MSWiA";

5) po prawej stronie poziomo grawerowany laserowo element w postaci oznaczenia indywidualnego blankietu dokumentu składającego się z dwóch liter i siedmiu cyfr (we wzorze przykładowy numer).

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1793

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin.
Data aktu: 02/12/2024
Data ogłoszenia: 05/12/2024
Data wejścia w życie: 20/12/2024