Odliczanie lub zwrot wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 11 października 2024 r.
w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi

Na podstawie art. 111 ust. 7b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa:
1)
przypadki, w których przysługuje odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą";
2)
warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;
3)
wysokość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, większą niż określona w art. 111 ust. 4 ustawy;
4)
przypadki, w których podatnicy nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, dotyczącego zakupu kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§  2.  [Warunki przysługiwania odliczenia lub zwrotu]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, w przypadku gdy:
1)
posiadali kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub które uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi;
2)
w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 i 147
3)
do końca szóstego miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy, zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§  3.  [Warunki przysługiwania odliczenia lub zwrotu]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
1)
są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
2)
mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
3)
prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
4)
utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiły na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
5)
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 7a lub art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy odpowiednio powiadomili naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy rejestrującej lub posiadają protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy;
6)
rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w § 2 pkt 2, nie później niż w okresie 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
7)
posiadają fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
§  4.  [Wysokość odliczenia lub zwrotu]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom w wysokości:
1)
ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, bez podatku od towarów i usług, nie więcej jednak niż 1626 zł - w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej;
2)
ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z podatkiem od towarów i usług, nie więcej jednak niż 2000 zł - w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
§  5.  [Procedura odliczenia od podatku należnego wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej]
1. 
Odliczenia od podatku należnego, o którym mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w tym przepisie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
2. 
W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest równa bądź mniejsza od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość tego podatku o wysokość tych wydatków.
3. 
W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest większa od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość podatku należnego o wysokość tych wydatków, a pozostałą część może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej "rachunkiem", lub powiększyć o tę część wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
4. 
Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa o nią wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
5. 
W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 114 ustawy, wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, może pomniejszyć wysokość podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego za dany okres rozliczeniowy.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 5, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest większa od wysokości podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego wykazanej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, pozostałą część organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
§  6.  [Wniosek o zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej]
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz o numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;
2)
numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup;
2)
kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży;
3)
w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.
§  7.  [Wyłączenie obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup kas rejestrujących]
Podatnicy, którzy łącznie spełniają warunki, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy ten zwrot dotyczył zakupu kas rejestrujących utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§  8.  [Stosowanie odliczenia lub zwrotu w przypadku zakupu kasy rejestrującej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, stosuje się również w przypadku podatników, którzy w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi. Przepisy § 3-6 stosuje się.
§  9.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Zmiany w prawie

Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Burzliwe wysłuchanie w sprawie nowych uprawnień inspektorów pracy

Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Zmiany w ustawie o PIP pod ostrzałem przedsiębiorców i resortów

Przyznanie Państwowej Inspekcji Pracy uprawnienia do przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę w drodze decyzji okręgowego inspektora pracy, zostało negatywnie zaopiniowane przez Rządowe Centrum Legislacji, z uwagi na zasadnicze wady prawne oraz poważne i często nieodwracalne skutki dla pracodawców. A nie są to jedyne krytyczne oceny zgłoszone w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Mimo to, MRPiPS nie rezygnuje z kontrowersyjnych rozwiązań, modyfikując je.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o języku polskim

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek nowelizację ustawy o języku polskim, która pozwala na nietłumaczenie na język polski dokumentacji technicznych sprzętu wojskowego sporządzonej w języku obcym - poinformowała Kancelaria Prezydenta RP. Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

kk/pap 04.11.2025
Wkrótce o zasiłek pogrzebowy będzie mógł wnioskować zakład pogrzebowy

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przekazało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt rozporządzenia, który ma umożliwić składanie wniosku do ZUS o zasiłek pogrzebowy przez zakład pogrzebowy. Docelowo będzie mógł to robić w formie elektronicznej, ale przez najbliższy rok zakłady pogrzebowe będą mogły składać wnioski w formie papierowej. Przepisy mają, co do zasady, wejść w życie 1 stycznia 2026 r. To pokłosie ustawowych zmian, jakie zaczną obowiązywać z początkiem roku.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2025
Ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych z poprawkami Senatu

Senat zaproponował w środę poprawki o charakterze legislacyjnym do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Regulacje mają m.in. wspierać promowanie, a także ułatwiać zawieranie układów zbiorowych pracy czy porozumień zbiorowych. Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia ustawy wraz z poprawkami zagłosowało jednogłośnie 91 senatorów. Ustawa wróci teraz do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1507

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Odliczanie lub zwrot wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Data aktu: 11/10/2024
Data ogłoszenia: 11/10/2024
Data wejścia w życie: 12/10/2024