Określenie szczegółowego sposobu przeprowadzenia procedury oceniającej spełnienie pojedynczych standardów akredytacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 9 września 2024 r.
w sprawie określenia szczegółowego sposobu przeprowadzenia procedury oceniającej spełnienie pojedynczych standardów akredytacyjnych

Na podstawie art. 41 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. poz. 1692) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób przeprowadzania procedury oceniającej spełnienie pojedynczych standardów akredytacyjnych, zwanej dalej "procedurą oceniającą", w tym zakres planu przeglądu akredytacyjnego;
2)
wzór certyfikatu akredytacyjnego;
3)
sposób obliczenia wysokości opłat za przeprowadzenie procedury oceniającej.
§  2. 
1. 
Przegląd akredytacyjny przeprowadza się na podstawie planu przeglądu akredytacyjnego opracowanego przez jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwą w zakresie monitorowania jakości świadczeń zdrowotnych, zwaną dalej "ośrodkiem akredytacyjnym".
2. 
Plan przeglądu akredytacyjnego określa:
1)
harmonogram przeglądu akredytacyjnego wskazujący termin:
a)
rozpoczęcia i zakończenia przeglądu akredytacyjnego,
b)
rozpoczęcia i zakończenia przeglądów akredytacyjnych - w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, zwanej dalej "ustawą o jakości",
c)
wizytacji miejsc udzielania świadczeń opieki zdrowotnej podmiotu wnioskującego o udzielenie akredytacji, zwanego dalej "podmiotem wnioskującym",
d)
przeprowadzenia wywiadów z personelem podmiotu wnioskującego,
e)
zebrania pisemnych wyjaśnień i oświadczeń od personelu podmiotu wnioskującego,
f)
przeprowadzenia wywiadów z pacjentami podmiotu wnioskującego;
2)
zakres dokumentacji medycznej niezbędnej do przeprowadzenia przeglądu akredytacyjnego;
3)
zakres innej dokumentacji podmiotu wnioskującego, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości, niezbędnej do przeprowadzenia przeglądu akredytacyjnego, dotyczącej:
a)
personelu podmiotu wnioskującego lub
b)
struktury organizacyjnej podmiotu wnioskującego, zgodnej z wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799), lub
c)
funkcjonowania podmiotu wnioskującego.
§  3. 
Podmiot wnioskujący przygotowuje i udostępnia do oceny dokumentację, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 i 3, w sposób umożliwiający jej analizę przez wizytatorów.
§  4. 
Przegląd akredytacyjny przeprowadza się w miejscach, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 6 ustawy o jakości, w dniach i godzinach funkcjonowania podmiotu wnioskującego.
§  5. 
1. 
Członkowie zespołu wizytatorów dokonują oceny punktowej spełnienia przez podmiot wnioskujący pojedynczych standardów akredytacyjnych, o której mowa w art. 34 ust. 2 pkt 7 ustawy o jakości.
2. 
Koordynator sporządza projekt raportu z przeglądu akredytacyjnego, o którym mowa w art. 34 ust. 1 ustawy o jakości, zwany dalej "raportem z przeglądu". W przypadku standardów akredytacyjnych częściowo spełnionych, niespełnionych i wyłączonych z oceny punktowej, projekt raportu z przeglądu, oprócz propozycji oceny punktowej spełnienia standardu, zawiera uzasadnienie tej oceny.
3. 
Członkowie zespołu wizytatorów przeprowadzających przegląd akredytacyjny zapoznają się z projektem raportu z przeglądu.
4. 
Członkowie zespołu wizytatorów niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 5 dni od dnia otrzymania projektu raportu z przeglądu, mogą wnieść pisemnie umotywowane zastrzeżenia co do treści tego projektu.
5. 
Koordynator uwzględnia zastrzeżenia, o których mowa w ust. 4, i dokonuje niezbędnych korekt w projekcie raportu z przeglądu albo nie uwzględnia zastrzeżeń i dołącza je wraz ze swoim stanowiskiem do tego projektu raportu z przeglądu.
6. 
Raport z przeglądu opracowany zgodnie z ust. 2-5 podpisują wszyscy członkowie zespołu wizytatorów, w tym koordynator.
7. 
Koordynator niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia przeglądu, przekazuje raport z przeglądu, o którym mowa w ust. 6, do ośrodka akredytacyjnego.
§  6. 
Wzór certyfikatu akredytacyjnego określa załącznik do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Opłatę za przeprowadzenie procedury oceniającej w podmiocie wnioskującym będącym podmiotem wykonującym działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne oblicza się w następujący sposób:
1)
15-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w pierwszym kwartale poprzedniego roku, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", zwanego dalej "przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem" - w przypadku podmiotu wnioskującego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu powyżej 800 łóżek;
2)
11-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu od 401 do 800 łóżek;
3)
8-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu od 201 do 400 łóżek;
4)
7-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu od 101 do 200 łóżek;
5)
5-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu do 100 łóżek.
2. 
Opłatę za przeprowadzenie procedury oceniającej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oblicza się w następujący sposób:
1)
5-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego zapewniającego świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej dla więcej niż 55 000 pacjentów;
2)
4-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego zapewniającego świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej od 27 501 do 55 000 pacjentom;
3)
3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu zapewniającego świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej od 13 751 do 27 500 pacjentom;
4)
2-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego zapewniającego świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej od 5501 do 13 750 pacjentom;
5)
1-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - dla podmiotu wnioskującego zapewniającego świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej dla mniej niż 5501 pacjentów.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2704).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024