Przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług przedstawicielstwom dyplomatycznym, urzędom konsularnym, członkom personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 29 września 2005 r.
w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług przedstawicielstwom dyplomatycznym, urzędom konsularnym, członkom personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych

Na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 i 852) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.  [Definicje]
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
uprawnionych przedstawicielstwach - należy przez to rozumieć obce przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne oraz przedstawicielstwa organizacji międzynarodowych uznane za takie przez Rzeczpospolitą Polską, posiadające przedstawicielstwo lub siedzibę na terytorium kraju;
2)
członkach personelu - należy przez to rozumieć członków personelu uprawnionych przedstawicielstw, a także inne osoby zrównane z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju;
3)
urzędzie skarbowym - należy przez to rozumieć Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście;
4)
naczelniku urzędu skarbowego - należy przez to rozumieć Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście;
5)
podatku - należy przez to rozumieć podatek od towarów i usług.

Rozdział  2

Przypadki dokonywania zwrotu podatku

§  2.  [Warunki przysługiwania zwrotu podatku]
1. 
Zwrot podatku przysługuje:
1)
uprawnionemu przedstawicielstwu z tytułu nabycia towarów i usług w ilości (wartości) wynikającej z porozumienia międzynarodowego lub zasady wzajemności stosowanej przez państwo obce wobec polskich przedstawicielstw;
2)
członkom personelu, w ilości (wartości) wynikającej z porozumienia międzynarodowego lub zasady wzajemności stosowanej przez państwo obce wobec polskich członków personelu.
2. 
Zwrot podatku zawartego w cenach towarów i usług nabytych przez podmioty, o których mowa w ust. 1, obejmuje kwotę podatku określoną w fakturze.
3. 
Informację o ilości (wartości) towarów lub usług, których nabycie uprawnia do zwrotu podatku, minister właściwy do spraw zagranicznych przekazuje uprawnionym przedstawicielstwom oraz naczelnikowi urzędu skarbowego.
4. 
Zwrot podatku z tytułu nabycia środka transportu przysługuje pod warunkiem, że środek ten nie zostanie odstąpiony podmiotom innym niż wymienione w ust. 1, przez okres 3 lat od dnia jego nabycia.
5. 
Na zasadzie wzajemności, zwrot podatku z tytułu nabycia pojazdu silnikowego w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.) przysługuje także, jeżeli niezachowanie terminu określonego w ust. 4 było uzasadnione okolicznościami związanymi z ważnym interesem służby, dotyczącymi przesiedlenia osoby odstępującej pojazd silnikowy w celu podjęcia pracy w innym państwie, a osoba ta przebywała na terytorium kraju nie krócej niż 2 lata.
§  3.  [Dokument będący podstawą do obliczenia podatku podlegającego zwrotowi]
1. 
Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia podatku podlegającego zwrotowi jest faktura wystawiona przy nabyciu towarów lub usług.
2. 
Faktura wystawiana jest w trzech egzemplarzach, przy czym oryginał faktury wraz z jedną kopią otrzymuje nabywca towarów i usług.

Rozdział  3

Tryb dokonywania zwrotu podatku

§  4.  [Wniosek w sprawie zwrotu podatku]
1. 
Wniosek w sprawie zwrotu podatku, zwany dalej "wnioskiem", składany jest naczelnikowi urzędu skarbowego.
2. 
Wniosek powinien zawierać:
1)
kwotę podatku, o której zwrot ubiegają się podmioty określone w § 2 ust. 1, a w przypadku członków personelu - również wyszczególnione kwoty podatku związane z nabyciem towarów lub usług do celów prywatnych;
2)
numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku.
3. 
Do wniosku dołącza się odpowiednio:
1)
wykaz towarów lub usług nabytych do celów służbowych przez uprawnione przedstawicielstwo, potwierdzony przez ministra właściwego do spraw zagranicznych;
2)
wykaz zainteresowanych członków personelu, którym przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów lub usług do celów prywatnych, wraz z wykazem poszczególnych towarów lub usług, potwierdzone przez ministra właściwego do spraw zagranicznych;
3)
oryginały faktur albo uwierzytelnione kserokopie tych faktur, jeżeli oryginały faktur zostały dołączone do wniosku w sprawie zwrotu podatku akcyzowego.
4. 
Wykazy, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, powinny zawierać następujące dane: nazwę lub imię i nazwisko nabywcy, numer faktury, nazwę towaru lub usługi, ilość towarów lub rodzaj wykonanych usług, wartość sprzedaży netto, kwotę podatku wraz z dokonanym podsumowaniem kolumn dotyczących wartości sprzedaży netto oraz kwoty podatku.
5. 
Wniosek składany jest za okres kwartalny, przy czym uwzględnia się kwoty podatku wynikające z faktur otrzymanych w danym kwartale.
§  5.  [Procedura zwrotu podatku]
1. 
Zwrotu podatku dokonuje urząd skarbowy na rachunek bankowy wskazany we wniosku, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
2. 
W razie powstania uzasadnionych wątpliwości dotyczących sporządzonego wniosku, naczelnik urzędu skarbowego, wskazując przyczyny, z powodu których złożony wniosek podaje się w wątpliwość, zwraca się do podmiotu składającego wniosek o złożenie niezbędnych wyjaśnień, informując jednocześnie o tym ministra właściwego do spraw zagranicznych.
3. 
W przypadku określonym w ust. 2 zwrot podatku następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wyjaśnień podmiotu, którego wniosek dotyczy, usuwających wątpliwości, o których mowa w ust. 2, według kwot faktycznie uznanych.
4. 
Po rozpatrzeniu wniosku każdy oryginał faktury, z którego wynikają kwoty podatku do zwrotu, podlega ostemplowaniu pieczęcią urzędu skarbowego oraz przedziurkowaniu, w celu uniknięcia ponownego jej użycia.
5. 
Po dokonaniu zwrotu podatku urząd skarbowy zwraca ostemplowane oraz przedziurkowane oryginały faktur podmiotowi, który je złożył.
§  6.  [Zwrot kwoty podatku w przypadku zwrotu towaru]
1. 
Jeżeli towar zostaje zwrócony, a uprawnione przedstawicielstwo lub członek personelu żąda zwrotu zapłaconej ceny, sprzedawca zwraca należność pod warunkiem otrzymania faktury. O dokonanym zwrocie sprzedawca informuje naczelnika urzędu skarbowego, przekazując równocześnie kserokopię otrzymanej od uprawnionego przedstawicielstwa lub członka personelu faktury.
2. 
Jeżeli zwrot należności, o której mowa w ust. 1, nastąpił:
1)
po dokonaniu, zgodnie z § 5, zwrotu kwoty podatku wynikającej z tej faktury lub
2)
przed dokonaniem zwrotu kwoty podatku, natomiast informację o dokonanym zwrocie tej należności urząd skarbowy otrzymuje po dokonaniu zwrotu kwoty podatku

- kwotę zwracanego podatku za następny okres pomniejsza się o tę kwotę.

3. 
W przypadku gdy podmiot nie składa wniosku za następny okres (okresy), kwotę podatku wynikającą z faktury, o której mowa w ust. 2, zwraca się do urzędu skarbowego nie później niż w terminie 6 miesięcy od otrzymania przez podmiot zwrotu kwoty podatku, o której mowa w § 5.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe

§  7.  [Przepis przejściowy]
Do wniosków złożonych przez uprawnione przedstawicielstwa oraz członków personelu przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia, o którym mowa w § 8.
§  8.  [Derogacja]
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług przedstawicielstwom dyplomatycznym, urzędom konsularnym oraz członkom personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych (Dz. U. Nr 87, poz. 833).
§  9.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 2 .
1 Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej – finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 5 października 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1220 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług przedstawicielstwom dyplomatycznym, urzędom konsularnym, członkom personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.
Data aktu: 29/09/2005
Data ogłoszenia: 09/08/2024
Data wejścia w życie: 20/10/2005