Prowadzenie rejestru wykroczeń, przetwarzanie w nim informacji oraz sposoby i tryb udzielania informacji o osobach z tego rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 31 października 2019 r.
w sprawie prowadzenia rejestru wykroczeń, przetwarzania w nim informacji oraz sposobów i trybu udzielania informacji o osobach z tego rejestru

Na podstawie art. 20f ust. 19 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposoby przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, o których mowa w art. 20f ust. 2 i 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, które są gromadzone i przetwarzane w elektronicznym zbiorze danych dotyczącym sprawców wykroczeń, zwanym dalej "rejestrem wykroczeń";
2)
sposób i tryb prowadzenia rejestru wykroczeń;
3)
rodzaje służb policyjnych uprawnionych do korzystania z rejestru wykroczeń;
4)
właściwość jednostek organizacyjnych Policji do wprowadzania informacji do rejestru wykroczeń;
5)
czynności będące podstawą wprowadzania informacji do rejestru wykroczeń;
6)
zakres, cel i sposób kontroli dostępu do rejestru wykroczeń oraz nadzoru nad przetwarzaniem informacji;
7)
sposób weryfikacji przydatności i niezbędności informacji przetwarzanych w rejestrze wykroczeń w zakresie realizacji zadań Policji;
8)
sposób i tryb udzielania informacji o osobach na podstawie informacji przetwarzanych w rejestrze wykroczeń;
9)
wzór protokołu usunięcia danych osobowych z rejestru wykroczeń;
10)
wzór wniosku o udzielenie informacji przetwarzanych w rejestrze wykroczeń;
11)
wzór informacji o osobie.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
k.p.o.w. - ustawę z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2022 r. poz. 1124);
2)
k.w. - ustawę z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2022 r. poz. 2151, 2311, 2581 i 2600 oraz z 2023 r. poz. 289 i 535);
3)
osoba upoważniona - policjanta lub pracownika Policji, który nie posiada bezpośredniego dostępu do rejestru wykroczeń, oraz który posiada ważne upoważnienie do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, w rejestrze wykroczeń nadane przez Komendanta Głównego Policji lub przez policjanta lub pracownika Policji wykonującego w jego imieniu zadania administratora w tym zakresie;
4)
osoba uprawniona - policjanta lub pracownika Policji, który posiada bezpośredni dostęp do rejestru wykroczeń, oraz który posiada ważne uprawnienie do dostępu do rejestru wykroczeń oraz do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, w tym rejestrze nadane przez Komendanta Głównego Policji lub przez policjanta lub pracownika Policji wykonującego w jego imieniu zadania administratora w tym zakresie; osoba uprawniona jest uprawniona do przetwarzania informacji w rejestrze wykroczeń również jako osoba upoważniona, o której mowa w pkt 3, w przypadkach gdy nie jest możliwy lub jest utrudniony bezpośredni dostęp do rejestru wykroczeń;
5)
środek oddziaływania wychowawczego - środek oddziaływania w postaci pouczenia, zwrócenia uwagi lub ostrzeżenia albo inny środek, o którym mowa w art. 41 k.w.;
6)
ustawa o ochronie danych osobowych - ustawę z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125 oraz z 2022 r. poz. 1700);
7)
ustawa o Policji - ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
8)
wykroczenie - wykroczenie przeciwko mieniu, o którym mowa w art. 20f ust. 1 ustawy o Policji.

Rozdział  2

Sposoby przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, w rejestrze wykroczeń oraz czynności będące podstawą ich wprowadzania do rejestru

§  3. 
1. 
Stosuje się następujące sposoby przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, w rejestrze wykroczeń:
1)
rejestrowanie - polegające na wprowadzaniu informacji, w tym danych osobowych, po raz pierwszy do rejestru wykroczeń;
2)
sprawdzanie - polegające na zapoznaniu się z informacjami, w tym danymi osobowymi, znajdującymi się w rejestrze wykroczeń;
3)
klasyfikowanie - polegające na porządkowaniu zawartości rejestru wykroczeń według określonych kryteriów;
4)
weryfikowanie - polegające na sprawdzaniu poprawności, kompletności i prawidłowości zarejestrowanych informacji, w tym danych osobowych, lub na dokonywaniu oceny przydatności lub niezbędności tych informacji do dalszego ich przetwarzania;
5)
modyfikowanie - polegające na zmianie zawartości informacji, w tym danych osobowych, znajdujących się w rejestrze wykroczeń, w tym zmianie zarejestrowanych informacji lub ich uzupełnieniu;
6)
typowanie - polegające na wyszukaniu i identyfikacji w rejestrze wykroczeń informacji, w tym danych osobowych, o cechach odpowiadających określonym kryteriom selekcyjnym;
7)
analizowanie - polegające na poszukiwaniu związków zachodzących pomiędzy poszczególnymi informacjami, w tym danymi osobowymi, znajdującymi się w rejestrze wykroczeń oraz zbiorach danych prowadzonych w Policji;
8)
przekazywanie - polegające na udostępnieniu informacji, w tym danych osobowych, z rejestru wykroczeń innemu uprawnionemu podmiotowi, bez względu na formę tej czynności;
9)
usuwanie - polegające na zniszczeniu lub deformacji informacji, w tym danych osobowych, w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie;
10)
wykorzystywanie - polegające na użyciu informacji, w tym danych osobowych, uzyskanych w wyniku sprawdzenia.
2. 
Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje się również z wykorzystaniem formularzy rejestracyjnych lub innych środków technicznych i organizacyjnych wprowadzonych do stosowania przez Komendanta Głównego Policji do przetwarzania informacji w rejestrze wykroczeń przez osoby upoważnione.
§  4. 
Informacje, w tym dane osobowe, wprowadza się do rejestru wykroczeń, jeżeli w toku wykonywania czynności służbowych, zaistniały okoliczności uzasadniające pobranie, uzyskanie lub zgromadzenie tych informacji.
§  5. 
1. 
Czynnością będącą podstawą wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, dotyczących sprawy o wykroczenie, osób i podmiotów pokrzywdzonych, sprawców wykroczeń, osób podejrzanych o popełnienie wykroczenia, obwinionych i ukaranych za te wykroczenia do rejestru wykroczeń jest:
1)
sporządzenie notatki urzędowej przez policjanta, który ujawnił wykroczenie albo uzyskanie informacji, w tym w postaci obrazu lub dźwięku, pozwalającej na stwierdzenie popełnienia wykroczenia, utrwalonej za pomocą dostępnych środków lub urządzeń technicznych, w tym rejestrujących obraz lub dźwięk, w szczególności obrazu lub zdjęcia z monitoringu;
2)
przyjęcie pisemnego zawiadomienia pochodzącego od instytucji, pokrzywdzonego lub innej osoby, zawierającego informację o popełnieniu wykroczenia;
3)
sporządzenie przez policjanta protokołu ustnego przyjęcia zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia albo notatki urzędowej w przypadku przyjęcia ustnego zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia;
4)
wydanie postanowienia o wyłączeniu materiałów do odrębnego postępowania, w sprawie o wykroczenie, wraz z otrzymaniem materiałów dotyczących tego wykroczenia, wyłączonych z prowadzonego postępowania karnego, bądź innego postępowania przewidzianego przez ustawę;
5)
nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego na podstawie art. 97 k.p.o.w.;
6)
zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego.
2. 
Do rejestru wykroczeń wprowadza się informacje o wykroczeniach, osobach i podmiotach pokrzywdzonych, osobach podejrzanych o ich popełnienie i ich sprawcach ujawnionych przez:
1)
stwierdzenie popełnienia wykroczenia przez policjanta, w szczególności za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego;
2)
schwytanie sprawcy wykroczenia na gorącym uczynku jego popełnienia lub bezpośrednio po jego popełnieniu;
3)
otrzymanie informacji o popełnionym wykroczeniu od organu uprawnionego do prowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawach o wykroczenia, postępowania w sprawach nieletnich lub postępowania karnego albo od osoby lub instytucji pokrzywdzonej wykroczeniem.
3. 
Czynnością będącą podstawą do wprowadzania do rejestru wykroczeń informacji, w tym danych osobowych, dotyczących:
1)
zakończenia czynności wyjaśniających w sprawie o wykroczenie stanowi:
a)
skierowanie wniosku o ukaranie do sądu,
b)
odstąpienie od skierowania wniosku o ukaranie do sądu,
c)
nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego,
d)
przekazanie materiałów czynności innemu organowi albo komórce uprawnionej do prowadzenia czynności wyjaśniających zgodnie z właściwością rzeczową i miejscową,
e)
przekazanie przez właściwy sąd informacji o prawomocnym postanowieniu o odmowie wszczęcia lub umorzeniu postępowania z przyczyn określonych w art. 61 k.p.o.w.,
f)
zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego;
2)
obwinionego o popełnienie wykroczenia stanowi wniesienie do sądu wniosku o ukaranie;
3)
ukaranego za popełnienie wykroczenia stanowi:
a)
przekazanie przez właściwy sąd informacji o prawomocnym wyroku uznającym obwinionego za winnego popełnienia wykroczenia,
b)
nałożenie mandatu karnego.
4. 
Czynnością będącą podstawą do wprowadzania do rejestru wykroczeń pozostałych informacji, w tym danych osobowych, stanowi uzyskanie lub zgromadzenie przez Policję informacji podczas oraz w wyniku wykonywania czynności określonych w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji lub czynności określonych w k.p.o.w., a także otrzymanie informacji od organów lub od sądu na podstawie art. 20f ust. 5 i 6 ustawy o Policji.
5. 
W przypadku gdy osoba podejrzana o popełnienie wykroczenia nie jest znana albo nie można ustalić jej tożsamości do rejestru wykroczeń wprowadza się uzyskane oraz posiadane informacje o stwierdzonym wykroczeniu i jego sprawcy dokonując uzupełnienia przetwarzanych informacji po ustaleniu tożsamości sprawcy.
6. 
Sporządzenie notatki urzędowej stanowi czynność będącą podstawą do wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń w przypadku, gdy:
1)
zgłoszenie popełnienia wykroczenia zostało złożone przez osobę, która nie ma pełnego rozeznania co do podejmowanych czynności oraz nie ma możliwości przesłuchania osoby i protokolarnego przyjęcia zawiadomienia, w takim przypadku należy wykonać czynności niecierpiące zwłoki, a w szczególności ustalić tożsamość sprawcy wykroczenia i świadków zdarzenia oraz zabezpieczyć ślady i dowody przed ich utratą;
2)
przyjęte zawiadomienie zostało złożone na piśmie i wyczerpująco przedstawia okoliczności zdarzenia albo gdy policjant samodzielnie ujawnił wykroczenie i okoliczności zdarzenia nie budzą wątpliwości, jednakże, jeżeli uznaje się to za niezbędne ze względów dowodowych osobę, która złożyła zawiadomienie, można w takich przypadkach przesłuchać w charakterze świadka.

Rozdział  3

Sposób i tryb prowadzenia rejestru wykroczeń

§  6. 
Rejestr wykroczeń jest prowadzony jako zbiór danych wchodzący w skład Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (KSIP), o którym mowa w art. 21nb ust. 1 ustawy o Policji, w sposób, który zapewnia rejestrację każdej operacji, w zakresie:
1)
czasu (daty, godziny i minuty) dokonania operacji przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, w systemie teleinformatycznym;
2)
niezbędnych danych identyfikacyjnych:
a)
osoby uprawnionej w zakresie następujących danych: imienia, nazwiska, identyfikatora kadrowego, nazwy jednostki i komórki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę lub jest zatrudniona oraz w zakresie informacji o nadanym uprawnieniu do dostępu do rejestru wykroczeń oraz do przetwarzania informacji w tym rejestrze,
b)
osoby, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w zakresie następujących danych: imienia, nazwiska, numeru identyfikacyjnego nadanego przez system przy nadaniu uprawnienia, o którym mowa w § 7 ust. 1, nazwy organu lub podmiotu oraz nazwy jednostki organizacyjnej, w którym pełni służbę lub jest zatrudniona,
c)
osoby upoważnionej, w przypadku wykonanych przez osobę uprawnioną w imieniu tej osoby upoważnionej i na jej zlecenie operacji przetwarzania w rejestrze wykroczeń, w zakresie następujących danych: imienia, nazwiska, identyfikatora kadrowego, nazwy jednostki i komórki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę lub jest zatrudniona;
3)
zakresu informacji, w tym danych osobowych, do których osoby, o których mowa w pkt 2, miały dostęp w związku z wykonywaną operacją przetwarzania;
4)
daty pierwszej rejestracji informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń;
5)
źródła informacji, w przypadku uzyskania danych osobowych od innej osoby niż ta, której dane dotyczą;
6)
zakresu modyfikacji informacji, w tym danych osobowych, która nastąpiła w wyniku wykonanej operacji ich przetwarzania;
7)
wskazania celu lub powodu wykonania operacji przetwarzania informacji, w tym danych osobowych;
8)
wniosków składanych w związku z realizacją praw określonych w art. 20f ust. 9 ustawy o Policji oraz w art. 22 ust. 4 i art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych.
§  7. 
1. 
Komendant Główny Policji lub upoważniony przez niego do wykonywania zadań administratora w tym zakresie policjant lub pracownik Policji nadaje uprawnienia do dostępu do rejestru wykroczeń oraz do przetwarzania informacji w tym rejestrze w sposób, o którym mowa w art. 20f ust. 8 pkt 2 ustawy o Policji, indywidualnie:
1)
policjantom i pracownikom Policji na wniosek bezpośredniego przełożonego policjanta lub pracownika Policji, któremu ma zostać nadane uprawnienie;
2)
funkcjonariuszom lub pracownikom organów lub podmiotów, o których mowa w art. 20f ust. 7 ustawy o Policji, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której pełni służbę funkcjonariusz lub jest zatrudniony pracownik organu lub podmiotu, któremu ma być nadane uprawnienie.
2. 
Wniosek w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1)
imię lub imiona i nazwisko policjanta lub pracownika Policji, identyfikator kadrowy oraz numer PESEL;
2)
określenie indywidualnego zakresu nadawanych, modyfikowanych lub cofanych uprawnień, w tym wskazanie rodzajów operacji przetwarzania obejmowanych uprawnieniami;
3)
nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, której dotyczy uprawnienie do dostępu lub przetwarzania informacji w rejestrze wykroczeń;
4)
nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę policjant lub jest zatrudniony pracownik Policji objęty wnioskiem;
5)
pieczęć i podpis bezpośredniego przełożonego policjanta lub pracownika Policji objętego wnioskiem.
3. 
Wniosek w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera:
1)
imię lub imiona i nazwisko funkcjonariusza lub pracownika organu lub podmiotu, jego identyfikator kadrowy oraz numer PESEL;
2)
nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej, w której pełni służbę funkcjonariusz lub jest zatrudniony pracownik organu lub podmiotu objętego wnioskiem;
3)
pieczęć i podpis kierownika jednostki lub komórki organizacyjnej, w której pełni służbę lub jest zatrudniony pracownik organu lub podmiotu objętego wnioskiem.
4. 
Do modyfikacji i cofania uprawnień dostępu do rejestru wykroczeń oraz przetwarzania informacji w tym rejestrze w sposób, o którym mowa w art. 20f ust. 8 pkt 2 ustawy o Policji, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1 i 2.
§  8. 
1. 
Informacjom, w tym danym osobowym, rejestrowanym po raz pierwszy w systemie teleinformatycznym, w którym jest prowadzony rejestr wykroczeń, nadaje się indywidualny identyfikator tego rejestru.
2. 
W przypadku gdy informacja, w tym dane osobowe, podlega rejestracji w rejestrze wykroczeń w kilku odrębnych kategoriach informacji lub rejestracji osoby, przy każdej rejestracji tej informacji nadaje się odrębny identyfikator rejestracji lub kategorii oraz wskazuje się jej powiązanie z pozostałymi rejestracjami lub kategoriami informacji.
3. 
W przypadku gdy w jednej sprawie o wykroczenie ujawniono kilku sprawców, informacje o każdym z nich rejestruje się w rejestrze wykroczeń z tym samym numerem sprawy o wykroczenie oraz odrębnym identyfikatorem rejestracji informacji o osobie.
§  9. 
1. 
Wniosek, o którym mowa w art. 20f ust. 18 ustawy o Policji, zawiera:
1)
oznaczenie sprawy;
2)
określenie zbioru danych, z którego informacje mają zostać przekazane lub udostępnione, o ile informacje podlegające przekazaniu lub udostępnieniu są przetwarzane w zbiorze danych;
3)
wskazanie informacji, których wniosek dotyczy;
4)
wskazanie wnioskodawcy;
5)
wskazanie podstawy prawnej przekazania lub udostępnienia informacji;
6)
oznaczenie formy przekazania lub udostępnienia informacji;
7)
imię, nazwisko, stopień służbowy lub zajmowane stanowisko osoby uprawnionej.
2. 
W przypadkach niecierpiących zwłoki, a w szczególności w trakcie pościgu za osobą podejrzaną o popełnienie wykroczenia albo podczas wykonywania czynności mających na celu ratowanie życia i zdrowia ludzkiego lub mienia, policjant, o ile przepisy odrębne nie wykluczają takiej możliwości, może uzyskiwać informacje, w tym dane osobowe, od organów lub podmiotów, o których mowa w art. 20f ust. 18 ustawy o Policji, na podstawie ustnego wniosku, podając informacje, o których mowa w ust. 1.
3. 
Uzyskanie informacji, w tym danych osobowych, w formie ustnej potwierdza się po ustaniu okoliczności, o których mowa w ust. 2, w pisemnym wniosku zawierającym informacje, o których mowa w ust. 1, skierowanym do organu władzy publicznej lub podmiotu, od którego uzyskano informacje.
4. 
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do informacji, w tym danych osobowych, zawartych w zbiorach danych udostępnionych Policji w drodze teletransmisji danych zgodnie z art. 20 ust. 1e ustawy o Policji.
5. 
W przypadku gdy osoba uprawniona lub osoba upoważniona pobrała dokumenty zawierające informacje, w tym dane osobowe, albo uzyskała wgląd w ich treść, na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, potwierdza na piśmie pobranie tych dokumentów albo uzyskanie wglądu w ich treść.
6. 
Osoba uprawniona lub osoba upoważniona zwraca dokumenty zawierające informacje, w tym dane osobowe, za pokwitowaniem organowi lub podmiotowi, który je udostępnił, chyba że na podstawie odrębnych przepisów podlegają one włączeniu do akt prowadzonego postępowania.

Rozdział  4

Rodzaje służb policyjnych uprawnionych do korzystania z rejestru wykroczeń oraz właściwość jednostek organizacyjnych do wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń

§  10. 
Do korzystania z informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w rejestrze wykroczeń są uprawnione, w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań służbowych, następujące służby policyjne:
1)
kryminalna;
2)
śledcza;
3)
spraw wewnętrznych;
4)
prewencyjna;
5)
kontrterrorystyczna;
6)
zwalczania cyberprzestępczości;
7)
wspomagająca;
8)
Lotnictwa Policji.
§  11. 
1. 
Właściwa do wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń jest każda jednostka organizacyjna Policji, która została zawiadomiona o popełnieniu tego wykroczenia. Podstawą wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń jest protokół przyjęcia zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia albo notatka urzędowa.
2. 
W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu wykroczenia w inny sposób, aniżeli określony w ust. 1, właściwa do wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń jest jednostka organizacyjna Policji właściwa według miejsca popełnienia wykroczenia, o którym mowa w art. 4 § 2 k.w., do prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawie o wykroczenie, a gdy nie można ustalić miejsca popełnienia wykroczenia - jednostka organizacyjna Policji, w zasięgu terytorialnym działania której ujawniono wykroczenie.
3. 
W przypadku nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego lub zastosowania środka oddziaływania wychowawczego właściwa do wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń jest jednostka organizacyjna Policji, której funkcjonariusze nałożyli grzywnę w drodze mandatu karnego w danej sprawie lub zastosowali środek oddziaływania wychowawczego.
4. 
Informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w art. 20f ust. 2 i 3 ustawy o Policji inne niż wprowadzone do rejestru wykroczeń, w przypadkach o których mowa w ust. 1-3, wprowadza do tego rejestru jednostka organizacyjna Policji, która:
1)
jest właściwa do prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawie o wykroczenie - w przypadku informacji, w tym danych osobowych, wprowadzonych do rejestru wykroczeń, zgodnie z ust. 1 i 2;
2)
jest właściwa do wniesienia wniosku o ukaranie - w przypadku informacji, w tym danych osobowych, wprowadzonych do rejestru wykroczeń, zgodnie z ust. 3;
3)
dalej prowadzi czynności w sprawie o wykroczenie lub która przekazała sprawę innemu organowi, jeśli sprawę przekazano do prowadzenia innej jednostce organizacyjnej Policji lub innemu organowi.
5. 
W przypadku likwidacji, zniesienia, przekształcenia lub reorganizacji jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, która wprowadzała informacje, w tym dane osobowe, do rejestru wykroczeń, właściwa do wprowadzania informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń w zakresie określonym w art. 20f ust. 2 i 3 ustawy o Policji jest jednostka lub komórka organizacyjna Policji, która przejęła zadania zlikwidowanej, zniesionej, przekształconej lub zreorganizowanej jednostki lub komórki organizacyjnej Policji.

Rozdział  5

Zakres, cel i sposób kontroli dostępu do rejestru wykroczeń oraz nadzoru nad przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych

§  12. 
1. 
W odniesieniu do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w rejestrze wykroczeń, w celu zabezpieczenia informacji przed nieuprawnionym dostępem oraz zapewnienia zgodności trybu gromadzenia informacji z celem ich przetwarzania, Komendant Główny Policji lub upoważniony przez niego do wykonywania w jego imieniu zadań administratora w tym zakresie policjant lub pracownik Policji, kontroluje dostęp do rejestru wykroczeń oraz nadzoruje:
1)
przetwarzanie informacji, w tym danych osobowych, w rejestrze wykroczeń;
2)
uprawnienia do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, w rejestrze wykroczeń;
3)
osoby uprawnione, osoby upoważnione oraz osoby, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, którym nadane zostały uprawnienia, o których mowa w § 7 ust. 1, w zakresie przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, o których mowa w art. 20f ust. 2 i 3 ustawy o Policji, w rejestrze wykroczeń.
2. 
Czynności, o których mowa w ust. 1, realizuje się w szczególności przez:
1)
weryfikację, typowanie i analizę informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w rejestrze wykroczeń;
2)
sprawdzanie zakresu dostępu do rejestru wykroczeń, zakresu i rodzaju operacji przetwarzania wykonanych na informacjach, w tym danych osobowych, oraz ocenę, analizę lub weryfikację wyników tego sprawdzenia;
3)
kontrolę rejestrów czynności (logowań) odnotowywanych w systemie teleinformatycznym;
4)
kontrolę i ocenę legalności, poprawności, kompletności i celowości przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, a także przeprowadzenie analizy w tym zakresie;
5)
sprawdzanie dokumentacji stanowiącej podstawę do wprowadzenia informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń, a także stanowiącej podstawę ich sprawdzenia, wykorzystania, modyfikacji lub usunięcia;
6)
usuwanie informacji, w tym danych osobowych, wobec których stwierdzono brak przesłanek do ich przetwarzania przez Policję.
3. 
Komendant Główny Policji lub upoważniony przez niego do wykonywania w jego imieniu zadań administratora w tym zakresie policjant lub pracownik Policji może wydawać polecenia, zalecenia lub wytyczne w celu usunięcia stwierdzonych uchybień w przetwarzaniu informacji, w tym danych osobowych, a w przypadku naruszenia przepisów prawa - skierować sprawę do właściwego przełożonego dyscyplinarnego.

Rozdział  6

Sposób weryfikacji przydatności i niezbędności informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w rejestrze wykroczeń w zakresie realizacji zadań Policji, a także ich usuwania

§  13. 
Organy Policji lub upoważnieni przez nie policjanci lub pracownicy Policji dokonują weryfikacji przydatności i niezbędności informacji przetwarzanych w rejestrze wykroczeń w sposób zapewniający dokonanie oceny, czy informacje te służą realizacji ustawowych zadań Policji. Podczas weryfikacji bierze się pod uwagę w szczególności:
1)
rodzaj i charakter popełnionego czynu wyczerpującego znamiona wykroczenia;
2)
rodzaj i charakter dobra chronionego prawem naruszonego popełnionym wykroczeniem;
3)
formy sprawstwa i umyślności popełnienia wykroczenia;
4)
postaci zamiaru i skutki czynu, w tym rodzaj i rozmiar wyrządzonej lub grożącej szkody;
5)
zagrożenie sankcją karną za popełnione wykroczenie;
6)
liczbę popełnionych wykroczeń;
7)
czas, który upłynął od momentu wprowadzenia danych do rejestru wykroczeń do momentu dokonywania oceny;
8)
inne zgromadzone informacje o osobie;
9)
podstawy uzyskania, pobrania lub zgromadzenia danych, oraz ich prawdziwość;
10)
aktualność przesłanek legalności oraz niezbędności dalszego przetwarzania danych do wykonania zadań ustawowych Policji;
11)
wystąpienie okoliczności określonych w art. 20f ust. 14 i 15 ustawy o Policji;
12)
wynik i sposób zakończenia czynności wyjaśniających oraz prowadzonego postępowania w sprawach o wykroczenia;
13)
przedawnienie karalności czynu oraz zatarcie ukarania.
§  14. 
Weryfikacji, o której mowa w § 13, organy Policji lub upoważnieni w tym zakresie policjanci i pracownicy Policji dokonują z wykorzystaniem informacji, w tym danych osobowych:
1)
zgromadzonych w rejestrze wykroczeń oraz zbiorach danych prowadzonych w Policji, powiązanych z danymi wytypowanymi do oceny;
2)
zawartych we wnioskach osób, których dane dotyczą, złożonych na podstawie art. 20f ust. 9 ustawy o Policji lub w trybie przepisów rozdziału 4 ustawy o ochronie danych osobowych;
3)
uzyskanych od innych organów, służb lub instytucji państwowych.
§  15. 
1. 
Dane osobowe znajdujące się w systemach teleinformatycznych lub na informatycznych nośnikach danych usuwa się w sposób uniemożliwiający odtworzenie usuniętych danych:
1)
przy użyciu technik programowych;
2)
przez zniszczenie nośników zawierających dane osobowe przeznaczone do usunięcia, jeżeli ich usunięcie w sposób określony w pkt 1 nie jest możliwe.
2. 
Wzór protokołu, o którym mowa w art. 20f ust. 17 ustawy o Policji, dokumentującego usunięcie danych osobowych z rejestru wykroczeń, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Rozdział  7

Sposób i tryb udzielania informacji o osobach na podstawie informacji przetwarzanych w rejestrze wykroczeń

§  16. 
1. 
Pisemny wniosek, o którym mowa w art. 20f ust. 8 pkt 1 ustawy o Policji, przekazuje się w postaci papierowej za pośrednictwem poczty wewnętrznej Policji lub organów uprawnionych posiadających taką pocztę albo za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042), lub w postaci elektronicznej za pomocą urządzeń lub systemów teleinformatycznych, lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
2. 
Wniosek zawiera:
1)
dane umożliwiające wyszukanie informacji w rejestrze wykroczeń, w szczególności imię i nazwisko osoby, której udostępnione informacje mają dotyczyć, jej numer PESEL lub datę urodzenia;
2)
określenie, w tym numer sprawy, czynności lub postępowania, w ramach którego informacje mają być udostępnione lub wskazanie innej podstawy prawnej udostępnienia informacji;
3)
określenie zakresu potrzebnych informacji;
4)
oznaczenie wnioskodawcy;
5)
oznaczenie formy udostępnienia informacji.
3. 
Wzór wniosku o udzielenie informacji o osobie, przetwarzanych w rejestrze wykroczeń, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  17. 
1. 
Komendant Główny Policji, uprawniony do tego organ Policji lub upoważniony przez Komendanta Głównego Policji lub uprawniony organ Policji policjant lub pracownik Policji, po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w art. 20f ust. 8 pkt 1 ustawy o Policji, udziela informacji o osobie przez przekazanie wskazanych w tym wniosku informacji, w tym danych osobowych, zgromadzonych w rejestrze wykroczeń.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się pisemnie. Odpowiedź przesyła się w postaci papierowej za pośrednictwem poczty wewnętrznej Policji lub organów uprawnionych posiadających taką pocztę albo za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub w postaci elektronicznej za pomocą urządzeń lub systemów teleinformatycznych, lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Odpowiedzi na wnioski, o których mowa w art. 20f ust. 8 pkt 1 ustawy o Policji, w zakresie wszystkich informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w rejestrze wykroczeń udziela Komendant Główny Policji lub osoba przez niego upoważniona.
4. 
Odpowiedzi na wnioski, o których mowa w art. 20f ust. 8 pkt 1 ustawy o Policji, udziela również organ Policji lub osoba przez ten organ upoważniona zgodnie z właściwością miejscową dokonanych rejestracji w rejestrze wykroczeń, w przypadku gdy wniosek dotyczy zakresu informacji, w tym danych osobowych, zgromadzonych w rejestrze wykroczeń w związku ze sprawami o wykroczenia, czynnościami wyjaśniającymi lub postępowaniami mandatowymi prowadzonymi w podległych temu organowi jednostkach organizacyjnych Policji.
5. 
Odpowiedź udzielana w postaci papierowej zawierająca informacje udostępniane z rejestru wykroczeń może stanowić wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr wykroczeń, jeżeli zakres informacji zawartych w odpowiedzi na wydruku odpowiada zakresowi informacji zawartemu w określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia wzorowi informacji o osobie oraz jeżeli wydruk nie zawiera innych informacji, w tym danych osobowych, niż podlegające udostępnieniu.
§  18. 
1. 
Odpowiedzi na wnioski osób, o których mowa w art. 20f ust. 9 ustawy o Policji, o udostępnienie informacji z rejestru wykroczeń oraz wnioski złożone w trybie przepisów rozdziału 4 ustawy o ochronie danych osobowych dotyczące danych osobowych przetwarzanych w rejestrze wykroczeń udziela Komendant Główny Policji lub upoważniony przez niego do wykonywania zadań administratora w tym zakresie policjant lub pracownik Policji.
2. 
Odpowiedzi na wnioski, o których mowa w ust. 1, udziela się pisemnie oraz przesyła w postaci papierowej za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, określonym w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57).
3. 
Informacji o osobie, w przypadkach określonych w art. 20f ust. 9 ustawy o Policji, udziela się zgodnie ze wzorem informacji o osobie, który określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Rozdział  8

Przepis końcowy

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2019 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR PROTOKOŁU USUNIĘCIA DANYCH OSOBOWYCH Z REJESTRU WYKROCZEŃ

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WNIOSKU O UDZIELENIE INFORMACJI PRZETWARZANYCH W REJESTRZE WYKROCZEŃ

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR INFORMACJI O OSOBIE

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024