Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2024

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 20 października 2023 r.
w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2024

Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 553 oraz z 2023 r. poz. 1681) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w 2024 r. wynosi 18 000 000 MWh.
§  2. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 1, w 2024 r. wynosi 3 902 505 075 zł, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - 195 125 254 zł.
§  3. 
Maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną, w 2024 r. wynosi 50 MW.
§  4. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 161,24 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 119,95 zł/MWh.
§  5. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 109,64 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 122,54 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 135,44 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 148,34 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 161,24 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 71,97 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 81,57 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 91,16 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 105,56 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 119,95 zł/MWh.
§  6. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną, w 2024 r. wynosi 36 000 000 MWh.
§  7. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 6, w 2024 r. wynosi 7 781 832 000 zł.
§  8. 
W 2024 r. maksymalna wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 324,42 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 418,38 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 278,06 zł/MWh.
§  9. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla zmodernizowanej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 324,42 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 418,38 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 278,06 zł/MWh.
§  10. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 168,97 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 36,13 zł/MWh.
§  11. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 91,86 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 0 zł/MWh.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2310

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2024
Data aktu: 20/10/2023
Data ogłoszenia: 25/10/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024