Warunki techniczne dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 26 sierpnia 2022 r.
w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne 2

Na podstawie art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 756 oraz z 2022 r. poz. 209) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Tor do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne:
1)
ma minimum 60 m długości użytecznej oraz spełnia wymagane parametry eksploatacyjne nawierzchni określone w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 oraz z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768, 1783 i 1846);
2)
wyposaża się w izolację zabezpieczającą przed prądami błądzącymi zgodną z wymaganiami określonymi w normie PN-EN 50122;
3)
nie może znajdować się pod wiaduktem, kładką dla pieszych i urządzeniami technicznymi, w tym pod siecią trakcyjną lub siecią elektroenergetyczną;
4)
posiada wyznaczone stanowisko postojowe do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne, które spełnia wymagania określone w § 2.
§  2. 
Stanowisko postojowe, o którym mowa w § 1 pkt 4:
1)
ma co najmniej 35 m długości;
2)
lokalizuje się w odległości nie mniejszej niż:
a)
50 m od obiektów użyteczności publicznej oraz budynków mieszkalnych,
b)
40 m od lasu o powierzchni powyżej 3 ha,
c)
30 m od obiektów budowlanych innych niż określone w lit. a,
d)
30 m od granicy pasa drogowego drogi publicznej,
e)
50 m od granicy terenu zamkniętego ustanowionego przez Ministra Obrony Narodowej,
f)
25 m od osi toru głównego zasadniczego lub szlakowego,
g)
15 m od przewodów sieci trakcyjnej i elektroenergetycznej,
h)
10 m od studzienek oraz urządzeń wodnych, z wyłączeniem szczelnego systemu odwadniania stanowiska postojowego;
3)
wyposaża się w instalację odgromową i uziemiającą zgodną z wymaganiami określonymi w normie PN-EN 62305;
4)
wyposaża się w wiatrowskaz;
5)
oznakowuje się tablicą informującą o położeniu stanowiska postojowego oraz znakami informującymi o zagrożeniu pożarem zgodnymi z wymaganiami określonymi w normie PN-EN ISO 7010;
6)
wyposaża się w szczelną nawierzchnię zabezpieczającą przed rozprzestrzenianiem się ewentualnego rozlewiska materiałów niebezpiecznych poza teren stanowiska postojowego;
7)
wyposaża się w szczelny system odwadniania, który jest zaopatrzony w urządzenia do zbierania wycieków materiałów niebezpiecznych;
8)
posiada utwardzony dojazd spełniający co najmniej wymagania dla dróg pożarowych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 869 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 1557);
9)
posiada dostęp do źródła wody o wydajności co najmniej 10 dm3/s lub zapas wody w ilości nie mniejszej niż 100 m3 w przeciwpożarowym zbiorniku wodnym;
10)
wyposaża się w skrzynię z suchym piaskiem, o pojemności nie mniejszej niż 1 m3.
§  3. 
Przepisy dotychczasowe stosuje się do torów:
1)
do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne spełniających wymagania techniczne obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
2)
dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:
a)
został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
b)
zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych - w przypadku gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. poz. 508).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 17 maja 2022 r. pod numerem 2022/349/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1892

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki techniczne dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne
Data aktu: 26/08/2022
Data ogłoszenia: 08/09/2022
Data wejścia w życie: 23/09/2022