Ustalenie mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 2021 r.
w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa obszary kraju, na których jest dopuszczalne udzielanie pomocy regionalnej, maksymalne wielkości tej pomocy, a także rodzaje działalności gospodarczej, dla których udzielanie pomocy regionalnej nie jest dozwolone.
§  2. 1
  Udzielanie pomocy regionalnej jest dopuszczalne:
1)
na obszarach, w tym w gminach, które - zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz. Urz. UE L 154 z 21.06.2003, str. 1, z późn. zm. 2 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 196) (w brzmieniu z dnia 13 listopada 2019 r., Dz. Urz. UE L 270 z 24.10.2019, str. 1),
2)
w ramach maksymalnych intensywności pomocy regionalnej liczonych jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikowalnych, które - dla danego okresu

– są określone w załączniku do rozporządzenia.

§  3. 3
  (uchylony).
§  3a. 4
  W przypadku inwestycji objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 (Dz. Urz. UE L 2024/795 z 29.02.2024) maksymalną intensywność pomocy regionalnej podwyższa się o 10 punktów procentowych na obszarze, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz o 5 punktów procentowych na obszarze, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia.
§  4. 5
  Maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu ustalonym przez Komisję Europejską 6 , z wyłączeniem nowych inwestycji o kosztach kwalifikowalnych przekraczających 50 mln euro, podwyższa się o 20 punktów procentowych w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorców - w stosunku do maksymalnej intensywności określonej zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia i § 3a.
§  5. 7
  (uchylony).
§  6. 8
  Maksymalną wartość pomocy regionalnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego, w przypadku gdy pomoc nie jest udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm. 9 ), ustala się według wzoru:

I = R × (50 mln euro + 0,5 × B + 0,34 × C)

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - maksymalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,

R - maksymalną intensywność pomocy, o której mowa w załączniku do rozporządzenia i § 3a - w zależności od obszaru, na którym ma być zlokalizowana inwestycja, i rodzaju inwestycji,

B - wielkość kosztów kwalifikowalnych przekraczającą równowartość 50 mln euro i nieprzekraczającą równowartości 100 mln euro,

C - wielkość kosztów kwalifikowalnych przekraczającą równowartość 100 mln euro.

§  7.
 Nie jest dozwolone w zakresie określonym przez Komisję Europejską 10 udzielanie pomocy regionalnej:
1)
przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu właściwych przepisów unijnych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji;
2)
w sektorze żelaza i stali;
3)
w sektorze węgla brunatnego i węglowym;
4)
w sektorze rybołówstwa i akwakultury;
5)
w sektorze rolnictwa rozumianym jako produkcja pierwotna, przetwórstwo i wprowadzanie do obrotu produktów rolnych, o których mowa w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
6)
w sektorze leśnictwa;
7)
w sektorze transportu;
8)
w sektorze energetycznym;
9)
w sektorze sieci szerokopasmowych.
§  8. 11
  (uchylony).
§  9.
 Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2027 r.
§  10.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK 12

OBSZARY, W TYM GMINY, NA KTÓRYCH JEST DOPUSZCZALNE UDZIELANIE POMOCY REGIONALNEJ, ORAZ MAKSYMALNA INTENSYWNOŚĆ POMOCY REGIONALNEJ W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH - W POLSCE W LATACH 2022-2027

I Obszary, w tym gminy, na których jest dopuszczalne udzielanie pomocy regionalnej - obszary, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
A B C D E
1 Kod NUTS1) Obszar/gmina Maksymalna intensywność pomocy regionalnej w poszczególnych okresach
2 01.01.2022 - 15.02.2023 16.02.2023 - 31.12.2027
3 PL81 Lubelskie 50 % 50 %
4 PL82 Podkarpackie 50 % 50 %
5 PL84 Podlaskie 50 % 50 %
6 PL72 Świętokrzyskie 50 % 50 %
7 PL62 Warmińsko-mazurskie 50 % 50 %
8 PL21 Małopolskie (z wyłączeniem podregionu PL21A Oświęcimski) 40 % 40 %
9 PL21 Małopolskie (podregion PL21A Oświęcimski) 40 % 50 %
10 PL42 Zachodniopomorskie 40 % 40 %
11 PL43 Lubuskie 40 % 40 %
12 PL52 Opolskie 40 % 40 %
13 PL61 Kujawsko-pomorskie 40 % 40 %
14 PL71 Łódzkie (z wyłączeniem gmin: Wola Krzysztoporska, Rozprza, Bełchatów, Drużbice, Kleszczów, Kluki, Rusiec, Szczerców, Zelów, Gorzkowice, Dobryszyce, Gomunice, Kamieńsk, Lgota Wielka, Ładzice, Radomsko,

Działoszyn, Kiełczygłów, Nowa Brzeźnica, Pajęczno, Rząśnia, Siemkowice, Strzelce Wielkie, Sulmierzyce, Czarnożyły, Konopnica, Osjaków, Ostrówek, Wieluń, Wierzchlas, Widawa, Złoczew oraz miast: Piotrków Trybunalski, Bełchatów, Radomsko)

40 % 40 %
15 PL71 Łódzkie (gminy: Wola Krzysztoporska, Rozprza, Bełchatów, Drużbice, Kleszczów, Kluki, Rusiec, Szczerców, Zelów, Gorzkowice, Dobryszyce, Gomunice, Kamieńsk, Lgota Wielka, Ładzice, Radomsko, Działoszyn, Kiełczygłów, Nowa Brzeźnica, Pajęczno, Rząśnia, Siemkowice, Strzelce Wielkie, Sulmierzyce, Czarnożyły, Konopnica, Osjaków, Ostrówek, Wieluń, Wierzchlas, Widawa, Złoczew oraz miasta: Piotrków Trybunalski, Bełchatów, Radomsko) 40 % 50 %
16 PL92 Mazowiecki regionalny (z wyłączeniem podregionu PL925 Siedlecki) 40 % 40 %
17 PL92 Mazowiecki regionalny (podregion PL925 Siedlecki) 50 % 50 %
18 PL22 Śląskie (z wyłączeniem podregionów: PL22A Katowicki, PL22B Sosnowiecki, PL22C Tyski, PL225 Bielski, PL227

Rybnicki, PL228 Bytomski, PL229 Gliwicki)

30 % 30 %
19 PL22 Śląskie (podregiony: PL22A Katowicki, PL22B Sosnowiecki, PL22C Tyski, PL225 Bielski, PL227 Rybnicki, PL228 Bytomski, PL229 Gliwicki) 30 % 40 %
20 PL63 Pomorskie 30 % 30 %
II Obszary, w tym gminy, na których jest dopuszczalne udzielanie pomocy regionalnej - obszary, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
A B C D E
1 Kod NUTS 13 Obszar/gmina Maksymalna intensywność pomocy regionalnej w poszczególnych okresach
2 01.01.2022 - 15.02.2023 16.02.2023 - 31.12.2027
3 PL912 Warszawski wschodni (wyłącznie gminy: Serock, Dobre, Kałuszyn, Latowicz, Mrozy, Siennica, Kołbiel, Osieck, Sobienie-Jeziory, Dąbrówka, Jadów, Strachówka, Tłuszcz) 35 % 35 %
4 PL913 Warszawski zachodni (wyłącznie gminy: Baranów, Błonie, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Kampinos, Leoncin, Leszno, Nasielsk, Prażmów, Tarczyn, Zakroczym, Żabia Wola) 25 % 25 %
5 01.01.2022 - 31.12.2024 01.01.2025 - 31.12.2027
6 PL41 Wielkopolskie
7 PL411 Pilski 25 % 25 %
8 PL414 Koniński 25 % 25 %
9 PL415 Miasto Poznań 20 % 15 %
10 PL416 Kaliski 25 % 25 %
11 PL417 Leszczyński 25 % 25 %
12 PL418 Poznański 20 % 15 %
13 PL51 Dolnośląskie
14 PL514 Miasto Wrocław 20 % 15 %
15 PL515 Jeleniogórski 25 % 25 %
16 PL516 Legnicko-głogowski 25 % 25 %
17 PL517 Wałbrzyski 25 % 25 %
18 PL518 Wrocławski 25 % 25 %
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
2 ) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 309 z 25.11.2005, str. 1, Dz. Urz. UE L 39 z 10.02.2007, str. 1, Dz. Urz. UE L 61 z 05.03.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 13 z 18.01.2011, str. 3, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 342 z 18.12.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 241 z 13.08.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 322 z 29.11.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 350 z 29.12.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 270 z 24.10.2019, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 87 z 24.03.2023, str. 1.
3 § 3 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
4 § 3a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
5 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
6 ) Definicje małego i średniego przedsiębiorcy są określone w zaleceniu Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2003, str. 36 oraz Dz. Urz. UE L 2024/90772 z 05.12.2024).
7 § 5 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
8 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
9 ) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39, Dz. Urz. UE L 119 z 05.05.2023, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 167 z 30.06.2023, str. 1.
10 Przypadki, w których nie jest dozwolone udzielanie pomocy regionalnej, zostały określone szczegółowo w komunikacie Komisji - Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa (Dz. Urz. UE C 153 z 29.04.2021, str. 1), w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39) oraz w innych rozporządzeniach Komisji wydanych na podstawie art. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa (Dz. Urz. UE L 248 z 24.09.2015, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 311 z 07.12.2018, str. 8).
11 § 8 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
12 Załącznik dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2025 r. (Dz.U.2025.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2025 r.
13 ) Kody NUTS określone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz. Urz. UE L 154 z 21.06.2003, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 196) (w brzmieniu z dnia 13 listopada 2019 r., Dz. Urz. UE L 270 z 24.10.2019, str. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2422

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027.
Data aktu: 14/12/2021
Data ogłoszenia: 27/12/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022