Autoryzacja bezpieczeństwa i świadectwa bezpieczeństwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 15 lipca 2021 r.
w sprawie autoryzacji bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa

Na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, 1378 i 1778 oraz z 2021 r. poz. 780 i 784) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb wydawania, przedłużania, aktualizacji, ograniczania i cofania autoryzacji bezpieczeństwa;
2)
warunki i tryb wydawania, przedłużania, zmiany i cofania świadectw bezpieczeństwa;
3)
wzór autoryzacji bezpieczeństwa i świadectwa bezpieczeństwa.
§  2. 
1. 
Wniosek o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa zawiera:
1)
dane wnioskodawcy:
a)
nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy,
b)
numer identyfikacji podatkowej (NIP),
c)
numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) - o ile wnioskodawca taki numer posiada,
d)
dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, numer faksu - o ile wnioskodawca je posiada;
2)
dane pełnomocnika lub innej osoby wyznaczonej do kontaktów:
a)
imię i nazwisko,
b)
adres do korespondencji,
c)
dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, numer telefonu, numer faksu - o ile pełnomocnik lub inna osoba wyznaczona do kontaktów je posiada;
3)
wskazanie, czego dotyczy wniosek (wydanie, przedłużenie, aktualizacja autoryzacji bezpieczeństwa);
4)
numer identyfikacyjny poprzedniej autoryzacji bezpieczeństwa - w przypadku wniosku o przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa;
5)
informacje dotyczące:
a)
rodzaju zarządzanej infrastruktury kolejowej,
b)
kategorii linii kolejowych na zarządzanej infrastrukturze kolejowej,
c)
rodzaju przewozów kolejowych wykonywanych na udostępnianej infrastrukturze kolejowej,
d)
objęcia autoryzacją bezpieczeństwa bocznic kolejowych;
6)
informację, czy autoryzacja bezpieczeństwa ma obejmować potwierdzenie zgodności z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz. Urz. UE L 139I z 27.05.2019, str. 360, z późn. zm. 2 );
7)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
8)
podpis osoby upoważnionej.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
dokumentację systemu zarządzania bezpieczeństwem;
2)
statut sieci kolejowej uwzględniający zmiany wprowadzone po jego przyjęciu;
3)
obowiązujący regulamin, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
4)
dane liczbowe o zarządzanej infrastrukturze kolejowej;
5)
wykaz przepisów i regulacji wewnętrznych, ze wskazaniem obowiązujących przewoźnika kolejowego korzystającego z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez wnioskodawcę;
6)
potwierdzenie uiszczenia opłaty za złożenie odpowiednio wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
7)
pełnomocnictwo, jeżeli zostało udzielone;
8)
potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej z tytułu udzielenia pełnomocnictwa;
9)
wykaz zmian w systemie zarządzania bezpieczeństwem, które nastąpiły od czasu wydania obecnej autoryzacji bezpieczeństwa, wraz z ich krótkim opisem - w przypadku wniosku o przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa.
§  3. 
1. 
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej "Prezesem UTK". wydaje, przedłuża lub zmienia świadectwo bezpieczeństwa na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej zwolnionego z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa, przewoźnika kolejowego zwolnionego z obowiązku uzyskania jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy zarządzającego infrastrukturą i wykonującego przewozy w metrze.
2. 
Wniosek o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa zawiera:
1)
dane wnioskodawcy:
a)
nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy,
b)
informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS),
c)
dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, numer faksu - o ile wnioskodawca je posiada;
2)
dane pełnomocnika lub innej osoby wyznaczonej do kontaktów:
a)
imię i nazwisko,
b)
adres do korespondencji,
c)
dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, numer telefonu, numer faksu - o ile pełnomocnik lub inna osoba wyznaczona do kontaktów je posiada;
3)
wskazanie czego dotyczy wniosek (wydanie, przedłużenie, zmiana świadectwa bezpieczeństwa);
4)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
5)
podpis osoby upoważnionej.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, poza dokumentami określonymi odpowiednio w art. 19 ust. 1 3a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, dołącza się:
1)
potwierdzenie uiszczenie opłaty za złożenie odpowiednio wniosku o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
2)
pełnomocnictwo, jeżeli zostało udzielone;
3)
potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej z tytułu udzielenia pełnomocnictwa.
4. 
Świadectwa bezpieczeństwa wydaje się na okres 5 lat i przedłuża co 5 lat.
§  4. 
1. 
Wnioski o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa wraz z wymaganą dokumentacją składa się w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej.
2. 
Dokumenty dołączane do wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa mogą być składane w formie kopii, jeżeli wnioskodawca oświadczy, że są one zgodne z oryginałem.
3. 
Dokumentacja dołączana do wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa składana w postaci elektronicznej może zostać złożona w postaci plików na informatycznym nośniku danych zapisanych w sposób uniemożliwiający ich modyfikację lub usunięcie.
4. 
Prezes UTK dokonuje oceny wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa przez sprawdzenie kompletności i spójności dołączonych do wniosku dokumentów oraz sprawdzenie zgodności tych dokumentów z przepisami Unii Europejskiej i prawa krajowego w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego.
5. 
Wniosek o przedłużenie autoryzacji bezpieczeństwa albo świadectwa bezpieczeństwa składa się nie później niż 4 miesiące przed upływem okresu ważności tych dokumentów.
6. 
Wniosek o przedłużenie świadectwa bezpieczeństwa złożony z naruszeniem terminu, o którym mowa w ust. 5, Prezes UTK traktuje jako wniosek o wydanie nowego świadectwa bezpieczeństwa.
§  5. 
1. 
W toku rozpatrywania wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa Prezes UTK może wezwać wnioskodawcę do przekazania uzupełniających informacji i dokumentów.
2. 
W toku rozpatrywania wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa Prezes UTK może przeprowadzić oględziny lub audyty w obiektach wnioskodawcy, w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia wniosku, w uzgodnionych z nim terminach.
§  6. 
1. 
Prezes UTK ogranicza autoryzację bezpieczeństwa w przypadku, gdy w wyniku działań nadzorczych stwierdzi, że zarządca nie spełnia warunków posiadania autoryzacji bezpieczeństwa w odniesieniu do części zarządzanej przez niego infrastruktury kolejowej, a zarządca infrastruktury nie usunie stwierdzonych uchybień w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do ich usunięcia.
2. 
Prezes UTK cofa autoryzację bezpieczeństwa w przypadku, gdy w wyniku działań nadzorczych stwierdzi, że zarządca nie spełnia warunków posiadania autoryzacji bezpieczeństwa w odniesieniu do całości zarządzanej przez niego infrastruktury kolejowej, a zarządca infrastruktury nie usunie stwierdzonych uchybień w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do ich usunięcia.
§  7. 
Prezes UTK cofa świadectwo bezpieczeństwa w przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w § 3 ust. 1:
1)
przestał spełniać warunki uprawniające do wydania świadectwa bezpieczeństwa;
2)
prowadzi działalność zagrażającą bezpieczeństwu ruchu kolejowego lub wykonywaniu przewozów kolejowych, bezpiecznej eksploatacji pojazdów kolejowych, ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska, lub
3)
nie usunie w określonym przez Prezesa UTK terminie nieprawidłowości, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
§  8. 
1. 
Wzór autoryzacji bezpieczeństwa określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Wzór świadectwa bezpieczeństwa określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  9. 
Do postępowań w sprawie wydania, przedłużenia, zmiany i cofnięcia świadectw bezpieczeństwa wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 28 lipca 2021 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

AUTORYZACJA BEZPIECZEŃSTWA

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ŚWIADECTWO BEZPIECZEŃSTWA

wzór

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 188 z 15.06.2020, str. 8.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 25 września 2015 r. w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1548), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 14 pkt 1 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 780).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.1320

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Autoryzacja bezpieczeństwa i świadectwa bezpieczeństwa.
Data aktu: 15/07/2021
Data ogłoszenia: 20/07/2021
Data wejścia w życie: 28/07/2021