Udzielanie pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 15 lipca 2020 r.
w sprawie udzielania pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 986) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", oraz podmioty udzielające tej pomocy.
§  2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w odniesieniu do wsparcia udzielanego:
1)
przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, jeżeli wsparcie jest uwarunkowane jego przeniesieniem w części lub w całości na producentów surowców lub jest ustalane na podstawie ceny lub ilości produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez zainteresowanych przedsiębiorców;
2)
w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014";
3)
w sektorze rybołówstwa lub akwakultury, objętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm.), które dotyczy którejkolwiek z kategorii wskazanych w art. 1 ust. 1 lit. a-k rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45);
4)
na działalność badawczo-rozwojową prowadzoną na zlecenie lub w ramach świadczenia usług badawczych na rzecz przedsiębiorców.
§  3. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
badaniach klinicznych - oznacza to badania kliniczne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE (Dz. Urz. UE L 158 z 27.05.2014, str. 1, z późn. zm.);
2)
badaniach podstawowych - oznacza to badania podstawowe w rozumieniu art. 2 pkt 84 rozporządzenia nr 651/2014;
3)
badaniach przemysłowych - oznacza to badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia nr 651/2014;
4)
beneficjencie - oznacza to beneficjenta w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), zwanej dalej "ustawą";
5)
dużym przedsiębiorcy - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014, niebędące mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem lub średnim przedsiębiorstwem;
6)
eksperymentalnych pracach rozwojowych - oznacza to eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia nr 651/2014;
7)
kosztach wynagrodzeń - oznacza to koszty wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 pkt 31 rozporządzenia nr 651/2014;
8)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia nr 651/2014;
9)
pieczęci doskonałości - oznacza to znak jakości przyznawany projektom w ramach programu Unii Europejskiej "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020);
10)
pomocy zwrotnej - oznacza to zaliczkę zwrotną w rozumieniu art. 2 pkt 21 rozporządzenia nr 651/2014;
11)
projekcie - oznacza to przedsięwzięcie z określonym początkiem i końcem realizacji, na realizację którego przedsiębiorca planuje złożyć albo złożył wniosek o udzielenie pomocy na podstawie rozporządzenia albo na realizację którego została udzielona pomoc na podstawie rozporządzenia;
12)
przedsiębiorcy - oznacza to mikroprzedsiębiorcę, małego przedsiębiorcę, średniego przedsiębiorcę lub dużego przedsiębiorcę;
13)
rozpoczęciu projektu - oznacza to rozpoczęcie prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia nr 651/2014;
14)
wsparciu - oznacza to finansowanie zewnętrzne niestanowiące pomocy;
15)
zakończeniu projektu - oznacza to fizyczne ukończenie lub pełną realizację rzeczowo-finansową projektu.
§  4. 
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 lub na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19.
§  5. 
Pomoc może być udzielana wyłącznie przedsiębiorcom, którzy w dniu jej udzielenia nie znajdują się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014, lub przedsiębiorcom, którzy nie znajdowali się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., ale po tym dniu znaleźli się w trudnej sytuacji z powodu wystąpienia pandemii COVID-19.
§  6. 
1. 
Podmiotem udzielającym pomocy, poza podmiotami określonymi w art. 27 ust. 2 ustawy, może być również partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy.
2. 
W przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent lub partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy, pomoc może być udzielona, jeżeli możliwość jej udzielenia przewiduje umowa o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo decyzja o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11, pomoc może być udzielona, jeżeli właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, zobowiąże się w umowie o dofinansowanie projektu albo w decyzji o dofinansowaniu projektu do potwierdzenia zakończenia projektu.
§  7. 
1. 
Pomoc może być udzielona wyłącznie, jeżeli wywołuje efekt zachęty.
2. 
Pomoc wywołuje efekt zachęty w przypadku projektów:
1)
rozpoczętych po dniu 31 stycznia 2020 r.;
2)
rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r. - jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu;
3)
wskazanych w § 9, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19 - niezależnie od dnia otrzymania pieczęci doskonałości.
§  8. 
1. 
Pomoc może być udzielana w formie dotacji lub pomocy zwrotnej.
2. 
Wartość pomocy udzielanej na podstawie rozporządzenia odpowiada wartości nominalnej dotacji lub pomocy zwrotnej.
§  9. 
1. 
Pomoc na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19 może być udzielana na projekty badawczo-rozwojowe związane z pandemią COVID-19 oraz na projekty badawczo-rozwojowe związane z innymi chorobami wirusowymi, istotne dla zwalczania pandemii COVID-19, w tym na projekty, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty niezbędne do realizacji projektu badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ust. 1, poniesione w trakcie jego trwania, w szczególności koszty:
1)
wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z projektem;
2)
sprzętu cyfrowego i obliczeniowego - w zakresie, w jakim jest on wykorzystywany na potrzeby projektu;
3)
narzędzi diagnostycznych - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
4)
narzędzi do gromadzenia i przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19 - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
5)
usług badawczo-rozwojowych - w zakresie, w jakim są one realizowane na potrzeby projektu;
6)
badań przedklinicznych i badań klinicznych w fazach I-IV, z zastrzeżeniem że koszty badań klinicznych w fazie IV są kwalifikowalne, o ile możliwe są w zakresie tych badań dalsze postępy naukowe lub technologiczne;
7)
uzyskania lub utrzymywania ochrony wynalazków oraz innych wartości niematerialnych i prawnych, związanych z realizacją projektu;
8)
uzyskania ocen zgodności lub zezwoleń niezbędnych do wprowadzenia do obrotu nowych lub ulepszonych produktów leczniczych, w tym szczepionek, wyrobów medycznych, sprzętu szpitalnego i medycznego, środków odkażających oraz wyposażenia ochrony osobistej.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy udzielanej jednemu przedsiębiorcy wynosi:
1)
100% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań podstawowych;
2)
80% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV.
5. 
W przypadku projektów, w ramach których są możliwe do wyodrębnienia różne kategorie prac badawczo-rozwojowych, do kosztów kwalifikowalnych zaliczanych do kosztów:
1)
badań podstawowych - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 1;
2)
badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 2.
§  10. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na budowę lub unowocześnienie infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1, niezbędnej do opracowania, przetestowania i udoskonalenia tych produktów, do fazy bezpośrednio poprzedzającej ich wdrożenie do masowej produkcji.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty inwestycji niezbędne do wybudowania lub unowocześnienia infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych.
5. 
Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§  11. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na produkcję:
1)
produktów leczniczych, w tym szczepionek, i terapii, ich półproduktów, farmaceutycznych składników czynnych i surowców;
2)
wyrobów medycznych oraz sprzętu szpitalnego i medycznego, w tym respiratorów, odzieży i sprzętu ochronnego, a także narzędzi diagnostycznych oraz surowców niezbędnych do ich produkcji;
3)
środków odkażających i ich produktów pośrednich oraz surowców chemicznych niezbędnych do ich produkcji;
4)
narzędzi do gromadzenia lub przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
1)
koszty inwestycji niezbędne do wytworzenia produktów, o których mowa w ust. 1, oraz
2)
koszty próbnego uruchamiania produkcji produktów, o których mowa w ust. 1, stanowiące koszty operacyjne pomniejszone o przychody operacyjne z tytułu próbnego uruchamiania produkcji, poniesione między zakończeniem projektu a uruchomieniem produkcji masowej, w szczególności koszty:
a)
wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z próbnym uruchomieniem produkcji,
b)
usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych oraz usług szkoleniowych niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji,
c)
surowców, materiałów i energii niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 80% kosztów kwalifikowalnych.
5. 
Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§  12. 
1. 
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji, jeżeli dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji również z pomocą udzielaną na innych podstawach prawnych, zwaną dalej "inną pomocą", jeżeli inna pomoc stanowi pomoc inwestycyjną i dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
3. 
Pomoc udzielana na podstawie § 9 podlega kumulacji z inną pomocą, z zachowaniem zasad określonych w podstawach prawnych udzielania innej pomocy, oraz pod warunkiem, że łączna intensywność pomocy nie przekracza pułapów określonych w § 9 ust. 4.
§  13. 
1. 
Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu udzielającego pomocy.
2. 
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
cel, na jaki przeznaczona ma być pomoc;
3)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 9 - zobowiązanie wnioskodawcy do udzielenia podmiotom trzecim w Europejskim Obszarze Gospodarczym licencji niewyłącznej na korzystanie z wyników projektów badawczo-rozwojowych objętych pomocą, na niedyskryminujących warunkach rynkowych;
4)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11:
a)
informację, czy projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
b)
zobowiązanie wnioskodawcy do:
zakończenia projektu w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
zwrotu 25% kwoty pomocy za każdy miesiąc opóźnienia z przyczyn od niego zależnych, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie dotacji,
zwrotu pomocy w równych rocznych ratach w terminie pięciu lat od dnia udzielenia pomocy, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie pomocy zwrotnej;
5)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 - zobowiązanie wnioskodawcy do:
a)
pobierania rynkowej ceny za usługi świadczone z wykorzystaniem infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, oraz
b)
udzielania dostępu do infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, z możliwością zastrzeżenia przyznania preferencyjnego dostępu na bardziej korzystnych warunkach przedsiębiorcom, którzy sfinansują co najmniej 10% kosztów inwestycji w tę infrastrukturę;
6)
informacje dotyczące uzyskania po dniu 31 stycznia 2020 r. pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia oraz innej pomocy;
7)
inne informacje i dokumenty, wskazane przez podmiot udzielający pomocy, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
§  14. 
1. 
Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc może być udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy albo decyzji o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
2. 
W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 9 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności zobowiązanie wnioskodawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 3.
3. 
W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 10 lub § 11 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności właściwe zobowiązania wnioskodawcy, o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 4 i 5, oraz postanowienia, zgodnie z którymi:
1)
zakończenie projektu potwierdza podmiot udzielający pomocy, a w przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent albo partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy - właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, w szczególności w celu zwiększenia intensywności pomocy, o którym mowa w § 10 ust. 5 lub § 11 ust. 5;
2)
w przypadku pomocy udzielanej w formie pomocy zwrotnej, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, pomoc zwrotna nie podlega zwrotowi.
§  15. 
Pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2022 r.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948)

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.782 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Data aktu: 15/07/2020
Data ogłoszenia: 08/04/2022
Data wejścia w życie: 18/07/2020