Zakres i sposób przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 13 listopada 2020 r.
w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza 2 ,3

Na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, 1378, 1565 i 2127) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa zakres i sposób przekazywania przez:
1)
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska Instytutowi Ochrony Środowiska - Państwowemu Instytutowi Badawczemu, zwanemu dalej "Instytutem Ochrony Środowiska", wyników pomiarów, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej "ustawą", na potrzeby wykonywania przez Instytut Ochrony Środowiska modelowania matematycznego transportu i przemian substancji w powietrzu oraz analiz wyników tego modelowania;
2)
Instytut Ochrony Środowiska Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska wyników modelowania matematycznego transportu i przemian substancji w powietrzu oraz analiz wyników tego modelowania na potrzeby:
a)
dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89 ustawy,
b)
ustalenia odpowiedniego sposobu oceny jakości powietrza w poszczególnych strefach, o którym mowa w art. 88 ust. 2 ustawy,
c)
określania ryzyka przekroczeń poziomów dopuszczalnych albo przekroczeń poziomów docelowych lub dopuszczalnych, powiększonych o margines tolerancji, lub poziomów alarmowych oraz celów długoterminowych, spowodowanych przenoszeniem zanieczyszczeń z terytorium innego państwa, o których mowa w art. 92a ust. 1 ustawy, dla każdego roku podlegającego ocenie, o której mowa w art. 89 ustawy,
d)
określania ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego, informowania, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu albo wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego, informowania, dopuszczalnego lub docelowego substancji, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy,
e)
wyznaczania reprezentatywności stanowisk pomiarowych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy;
3)
Instytut Ochrony Środowiska ministrowi właściwemu do spraw klimatu wyników modelowania matematycznego transportu i przemian substancji w powietrzu oraz analiz wyników tego modelowania, na potrzeby prognozowania stężeń substancji w powietrzu na potrzeby opracowania krajowego programu ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91c ustawy;
4)
zarząd województwa ministrowi właściwemu do spraw klimatu informacji o uchwaleniu przez sejmik województwa:
a)
programu ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ustawy,
b)
planu działań krótkoterminowych, o którym mowa w art. 92 ustawy;
5)
zarząd województwa ministrowi właściwemu do spraw klimatu oraz właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska:
a)
sprawozdania okresowego z realizacji:
działań naprawczych wynikających z programu ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ustawy,
planu działań krótkoterminowych, o którym mowa w art. 92 ustawy,
b)
sprawozdania końcowego z realizacji:
programu ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ustawy,
planu działań krótkoterminowych, o którym mowa w art. 92 ustawy.
§  2. 
1. 
Wyniki pomiarów, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy, przekazuje się w postaci elektronicznej z użyciem bezpiecznych, szyfrowanych protokołów wymiany danych, za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie arkuszy kalkulacyjnych w terminach:
1)
do dnia 15 lutego każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy, w którym były wykonywane pomiary - zweryfikowane roczne serie wyników pomiarów poziomów dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, tlenków azotu, pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5, ozonu i tlenku węgla;
2)
do dnia 28 lutego każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy, w którym były wykonywane pomiary - zweryfikowane roczne serie wyników pomiarów poziomów benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10.
2. 
Zakres przekazywanych wyników pomiarów, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Wyniki modelowania oraz analizy, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a, przekazuje się w postaci elektronicznej z użyciem bezpiecznych, szyfrowanych protokołów wymiany danych, za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie warstw mapy cyfrowej i arkuszy kalkulacyjnych, a także w formie opisowego raportu, w terminie do dnia 20 marca każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy.
2. 
Zakres przekazywanych wyników modelowania oraz analiz, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Wyniki modelowania oraz analizy, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b, przekazuje się w postaci elektronicznej z użyciem bezpiecznych, szyfrowanych protokołów wymiany danych, za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie warstw mapy cyfrowej i arkuszy kalkulacyjnych, a także w formie opisowego raportu, w terminie do dnia 20 maja roku następującego po ostatnim roku kalendarzowym, z którego dane będą wykorzystane do dokonania klasyfikacji stref.
2. 
Zakres przekazywanych wyników modelowania oraz analiz, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wyniki modelowania oraz analizy, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. c, przekazuje się w postaci elektronicznej z użyciem bezpiecznych, szyfrowanych protokołów wymiany danych, za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie warstw mapy cyfrowej i arkuszy kalkulacyjnych, a także w formie opisowego raportu, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy.
2. 
Zakres przekazywanych wyników modelowania oraz analiz, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. c, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Wyniki modelowania oraz analizy, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. d, przekazuje się w zakresie, o którym mowa w:
1)
ust. 1 i 2 załącznika nr 5 do rozporządzenia, w terminie do dnia 30 września w odniesieniu do następnego roku kalendarzowego;
2)
ust. 3 załącznika nr 5 do rozporządzenia, do godziny 8.30 każdego dnia;
3)
ust. 4 załącznika nr 5 do rozporządzenia, w terminie do dnia:
a)
30 maja w odniesieniu do:
poprzedniego roku kalendarzowego dla pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu,
okresu od dnia 1 października poprzedniego roku do dnia 31 marca danego roku dla dwutlenku siarki,
b)
30 listopada w odniesieniu do okresu od dnia 1 kwietnia do dnia 30 września dla ozonu.
2. 
Wyniki modelowania oraz analizy, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. d:
1)
w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 1 i 3 przekazuje się w postaci elektronicznej z użyciem bezpiecznych, szyfrowanych protokołów wymiany danych, za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie arkuszy kalkulacyjnych i opisowego raportu;
2)
w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 2 przekazuje się w postaci elektronicznej z użyciem bezpiecznych, szyfrowanych protokołów wymiany danych, za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie map i animacji.
3. 
Zakres przekazywanych wyników modelowania oraz analiz, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. d, jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Wyniki modelowania oraz analizy, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. e, przekazuje się w postaci elektronicznej z użyciem bezpiecznych, szyfrowanych protokołów wymiany danych, za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie warstw mapy cyfrowej i arkuszy kalkulacyjnych, a także w formie opisowego raportu, w terminie do dnia 31 października roku następującego po pierwszym roku kalendarzowym, w którym były prowadzone pomiary na nowym stanowisku pomiarowym, i nie rzadziej niż raz na pięć lat dla każdego stanowiska.
2. 
Zakres przekazywanych wyników oraz analiz, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. e, jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Wyniki modelowania oraz analizy, o których mowa w § 1 pkt 3, przekazuje się w postaci elektronicznej za pomocą transmisji danych na dedykowane miejsce dyskowe, w formie warstw mapy cyfrowej i arkuszy kalkulacyjnych, a także w formie opisowego raportu, w terminie do dnia 30 września każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy.
2. 
Zakres przekazywanych wyników oraz analiz, o których mowa w § 1 pkt 3, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Wraz z informacją, o której mowa w § 1 pkt 4 lit. a, przekazuje się:
1)
uchwałę sejmiku województwa w sprawie programu ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ustawy;
2)
zestawienie informacji o programie ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ustawy.
2. 
Wraz z informacją, o której mowa w § 1 pkt 4 lit. b, przekazuje się:
1)
uchwałę sejmiku województwa w sprawie planu działań krótkoterminowych;
2)
zestawienie informacji o planie działań krótkoterminowych.
3. 
Jeżeli plan działań krótkoterminowych, o którym mowa w art. 92 ustawy, jest częścią programu ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ustawy, informacja, o której mowa w § 1 pkt 4 lit. a, może zostać przekazana łącznie z informacją, o której mowa w § 1 pkt 4 lit. b.
4. 
Informacje, o których mowa w § 1 pkt 4, przekazuje się w postaci elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu właściwej w sprawach związanych z ochroną powietrza oraz elektronicznej skrzynki podawczej ministra właściwego do spraw klimatu, w zakresie i układzie określonym w załączniku nr 8 do rozporządzenia.
§  10. 
1. 
Sprawozdanie okresowe, o którym mowa w § 1 pkt 5 lit. a tiret pierwsze, zawiera informacje o:
1)
kierunkach i zakresie podjętych działań naprawczych, w tym o:
a)
wprowadzonych wymaganiach jakościowych dla paliw dopuszczonych do stosowania na określonym terenie, w przypadku województwa, które je określiło w uchwale sejmiku województwa, przyjętej na podstawie art. 96 ustawy,
b)
zastosowanych najlepszych dostępnych technikach, w przypadku gdy działania naprawcze dotyczą sektora przemysłu, i podjęciu innych działań ograniczających emisję substancji do powietrza, jeżeli były planowane;
2)
stanie zaawansowania podjętych działań naprawczych określonych w harmonogramie realizacji działań naprawczych w odniesieniu do wartości zaplanowanej do wykonania w danym roku sprawozdawczym;
3)
dotychczas poniesionych kosztach realizacji działań naprawczych, o których mowa w pkt 2, wraz z podaniem źródeł ich finansowania;
4)
efekcie rzeczowym działania naprawczego, obliczonym (oszacowanym) na podstawie wskaźnika monitorowania postępu realizacji działań naprawczych;
5)
redukcji wielkości emisji poszczególnych substancji w powietrzu w ciągu roku osiągniętej w wyniku realizacji poszczególnych działań, wyrażonej w Mg/rok.
2. 
Sprawozdanie końcowe, o którym mowa w § 1 pkt 5 lit. b tiret pierwsze, zawiera informacje o:
1)
zrealizowanych działaniach naprawczych, określonych w harmonogramie realizacji działań naprawczych, w tym:
a)
działaniach krótkoterminowych z podziałem na typy działań:
I typ działań - poniżej jednego roku,
II typ działań - jeden rok,
III typ działań - powyżej jednego roku,
b)
działaniach średnioterminowych,
c)
działaniach długoterminowych;
2)
dacie (terminie) zakończenia realizacji działań naprawczych;
3)
terminach osiągnięcia efektu końcowego (ekologicznego) na skutek realizacji poszczególnych działań naprawczych;
4)
zrealizowaniu innych działań, nieobjętych programem, o którym mowa w art. 91 ustawy, jeżeli zostały podjęte;
5)
poniesionych kosztach realizacji działań naprawczych wraz z podaniem źródeł ich finansowania;
6)
osiągniętym efekcie rzeczowym działania naprawczego, obliczonym (oszacowanym) na podstawie wskaźnika monitorowania postępu realizacji działań naprawczych;
7)
osiągniętym efekcie ekologicznym, określonym na podstawie:
a)
szacowanych poziomów substancji (wartość średnioroczna) w powietrzu oraz szacowanego pułapu stężenia ekspozycji w roku zakończenia realizacji programu, o którym mowa w art. 91 ustawy, w związku z realizacją poszczególnych działań naprawczych wskazanych w tym programie, wyrażonych w µg/m3 lub ng/m3, dla poszczególnych substancji,
b)
szacowanej liczby dni, w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne substancji w powietrzu 4  w roku zakończenia realizacji programu, o którym mowa w art. 91 ustawy, w związku z realizacją poszczególnych działań naprawczych wskazanych w tym programie,
c)
szacowanej redukcji wielkości emisji poszczególnych substancji w powietrzu w roku zakończenia programu, o którym mowa w art. 91 ustawy, w związku z realizacją poszczególnych działań naprawczych wskazanych w tym programie, wyrażonej w Mg/rok.
3. 
Sprawozdania, o których mowa w § 1 pkt 5 lit. a tiret drugie i lit. b tiret drugie, zawierają informacje o podjętych działaniach, które miały na celu:
1)
zmniejszenie ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu;
2)
ograniczenie skutków i czasu trwania zaistniałych przekroczeń tych poziomów.
4. 
Sprawozdania, o których mowa w § 1 pkt 5 lit. a i b, przekazuje się w postaci elektronicznej za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ministra właściwego do spraw klimatu i właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.
5. 
Szczegółowy zakres i układ przekazywanych sprawozdań, o których mowa w § 1 pkt 5 lit. a i b, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 5

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW POMIARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 90 UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, NA POTRZEBY WYKONYWANIA PRZEZ INSTYTUT OCHRONY ŚRODOWISKA - PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY DOKONYWANIA OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY USTALENIA ODPOWIEDNIEGO SPOSOBU OCENY JAKOŚCI POWIETRZA W POSZCZEGÓLNYCH STREFACH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY OKREŚLANIA RYZYKA PRZEKROCZEŃ POZIOMÓW DOPUSZCZALNYCH ALBO PRZEKROCZEŃ POZIOMÓW DOCELOWYCH LUB DOPUSZCZALNYCH, POWIĘKSZONYCH O MARGINES TOLERANCJI, LUB POZIOMÓW ALARMOWYCH ORAZ CELÓW DŁUGOTERMINOWYCH, SPOWODOWANYCH PRZENOSZENIEM ZANIECZYSZCZEŃ Z TERYTORIUM INNEGO PAŃSTWA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 92A UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, DLA KAŻDEGO ROKU PODLEGAJĄCEGO OCENIE, O KTÓREJ MOWA W ART. 89 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY OKREŚLANIA RYZYKA WYSTĄPIENIA PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO, INFORMOWANIA, DOPUSZCZALNEGO LUB DOCELOWEGO SUBSTANCJI W POWIETRZU ALBO WYSTĄPIENIA PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO, INFORMOWANIA, DOPUSZCZALNEGO LUB DOCELOWEGO SUBSTANCJI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 93 UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY WYZNACZANIA REPREZENTATYWNOŚCI STANOWISK POMIAROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W PRZEPISACH WYKONAWCZYCH WYDANYCH NA PODSTAWIE ART. 90 UST. 3 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA, NA POTRZEBY PROGNOZOWANIA STĘŻEŃ SUBSTANCJI W POWIETRZU NA POTRZEBY OPRACOWANIA KRAJOWEGO PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA, O KTÓRYM MOWA W ART. 91C USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  8

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O PROGRAMIE OCHRONY POWIETRZA, O KTÓRYM MOWA W ART. 91 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, ORAZ PLANIE DZIAŁAŃ KRÓTKOTERMINOWYCH, O KTÓRYM MOWA W ART. 92 TEJ USTAWY

ZAŁĄCZNIK Nr  9

ZAKRES PRZEKAZYWANEGO SPRAWOZDANIA OKRESOWEGO ORAZ SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO Z REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA, O KTÓRYM MOWA W ART. 91 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, ORAZ PLANU DZIAŁAŃ KRÓTKOTERMINOWYCH, O KTÓRYM MOWA W ART. 92 UST. 2 TEJ USTAWY

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża:

1) dyrektywę 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. UE L 23 z 26.01.2005, str. 3, Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2009, str. 109 oraz Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4);

2) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4);

3) dyrektywę Komisji (UE) 2015/1480 z dnia 28 sierpnia 2015 r. zmieniającą niektóre załączniki do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/107/WE i 2008/50/WE ustanawiające przepisy dotyczące metod referencyjnych, zatwierdzania danych i lokalizacji punktów pomiarowych do oceny jakości powietrza (Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 72 z 14.03.2019, str. 141).

3 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia decyzji wykonawczej Komisji 2011/850/UE z dnia 12 grudnia 2011 r. ustanawiającej zasady stosowania dyrektyw 2004/107/WE i 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu wzajemnej wymiany informacji oraz sprawozdań dotyczących jakości otaczającego powietrza (Dz. Urz. UE L 335 z 17.12.2011, str. 86 oraz Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 36).
4 Dotyczy poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu (wartość 24-godzinna), dla której określona została częstość przekraczania poziomu dopuszczalnego w roku kalendarzowym.
5 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2018 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. poz. 1120), które zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. poz. 1211 oraz z 2020 r. poz. 568) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024