Dane umieszczane w Systemie oraz tryb postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 22 lutego 2019 r.
w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu

Na podstawie art. 43 ust. 3 oraz art. 46w ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
które dane pozostawione do decyzji państw członkowskich Unii Europejskiej umieszcza się obowiązkowo we-AD lub w dokumencie zastępującym e-AD;
2)
szczegółowy zakres informacji, które zgodnie z art. 46w ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", powinny być dostarczone do Systemu, oraz przypadki, w których takie informacje powinny być dostarczone;
3)
szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 46w ust. 1 pkt 2 ustawy, które w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu powinny być zawarte w:
a)
e-DD,
b)
raporcie odbioru,
c)
potwierdzeniu odbioru na wydruku e-DD,
d)
elektronicznym potwierdzeniu odbioru, o którym mowa w art. 46j ust. 3 pkt 2 ustawy,
e)
unieważnieniu e-DD,
f)
zmianie miejsca przeznaczenia;
4)
szczegółowy tryb postępowania w przypadku przesłania do Systemu e-DD, raportu odbioru, unieważnienia e-DD oraz zmiany miejsca przeznaczenia;
5)
sposób komunikowania się użytkowników z Systemem, w szczególności rodzaje podpisów elektronicznych, jakimi należy opatrywać dokumenty przesyłane do Systemu pocztą elektroniczną, oraz sposób dostępu do Systemu przez użytkowników Systemu;
6)
strukturę lokalnego numeru referencyjnego nadawanego e-AD oraz e-DD w Systemie;
7)
szczegółowe przypadki i sposób dostarczenia danych przez podmioty właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego celem wprowadzenia ich do Systemu.
§  2. 
W przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do Systemu poza danymi, których podanie jest wymagane na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.), w e-AD lub w dokumencie zastępującym e-AD umieszcza się obowiązkowo:
1)
datę faktury;
2)
czas wysyłki;
3)
numer VAT przedsiębiorcy będącego gwarantem, a także jego numer akcyzowy, w przypadku gdy podmiot ten jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego;
4)
nazwę przedsiębiorcy będącego pierwszym przewoźnikiem, adres j ego siedziby oraz numer VAT;
5)
numer VAT organizatora transportu.
§  3. 
Do Systemu dostarcza się informacje dotyczące:
1)
zakończenia przemieszczenia wyrobów akcyzowych - w przypadku braku technicznej możliwości obsługi tego przemieszczenia w Systemie;
2)
obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu stwierdzonych ubytków wyrobów akcyzowych - w przypadku stwierdzenia ubytków wyrobów akcyzowych przemieszczanych na terytorium kraju;
3)
braku możliwości dalszego przemieszczania wyrobów akcyzowych - w przypadku całkowitego zniszczenia lub utraty tych wyrobów lub braku możliwości dalszego ich przemieszczania z innych powodów;
4)
przeładunku wyrobów akcyzowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym, w szczególności datę i miejsce zdarzenia, dane kolejnego podmiotu organizującego transport lub kolejnego przewoźnika, w tym imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby oraz numer VAT, oznaczenie środka transportu, numery identyfikacyjne zamknięć urzędowych lub pieczęci handlowych;
5)
nieprzesłania raportu odbioru - w przypadku gdy raport odbioru nie został przesłany przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy, w terminie;
6)
zamiaru odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych lub odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych - w przypadku gdy podmiot odbierający zamierza odmówić lub odmawia przyjęcia wyrobów akcyzowych, w szczególności w związku z niezgodnością wyrobów akcyzowych wskazanych w e-AD z zamówieniem;
7)
nieotrzymania raportu odbioru - w przypadku nieotrzymania w terminie przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a ustawy, raportu odbioru.
§  4. 
Informacje do Systemu dostarcza:
1)
właściwy naczelnik urzędu skarbowego - w przypadku informacji, o których mowa w § 3 pkt 1-3;
2)
naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy ze względu na miejsce dokonywania przeładunku - w przypadku informacji, o których mowa w § 3 pkt 4;
3)
podmiot odbierający będący użytkownikiem Systemu - w przypadku informacji, o których mowa w § 3 pkt 5 i 6;
4)
podmiot wysyłający - w przypadku informacji, o których mowa w § 3 pkt 5-7.
§  5. 
W przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu w:
1)
e-DD powinny być zawarte:
a)
data i czas wysyłki,
b)
typ, numer identyfikacyjny, nazwa oraz adres podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, oraz podmiotu wysyłaj ącego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c ustawy,
c)
rodzaj środka transportu,
d)
grupa wyrobu akcyzowego, kod CN, numer pozycji towarowej, masa brutto i netto oraz ilości przemieszczanego wyrobu akcyzowego,
e)
kod rodzaju opakowań;
2)
raporcie odbioru powinny być zawarte:
a)
data i czas zatwierdzenia raportu odbioru,
b)
data odebrania wyrobów akcyzowych,
c)
typ, numer identyfikacyjny, nazwa oraz adres podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy,
d)
grupa wyrobu akcyzowego, numer pozycji towarowej oraz ilość nieprzyjęta z podaniem rodzaju zastrzeżenia,
e)
ilość nadwyżki lub ubytku wyrobów akcyzowych, jeżeli stwierdzono,
f)
grupa wyrobu akcyzowego, kod CN oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od podatku akcyzowego, jeżeli wyrób ten jest wyrobem zwolnionym od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie;
3)
unieważnieniu e-DD powinny być zawarte:
a)
przyczyna unieważnienia,
b)
data i czas unieważnienia;
4)
zmianie miej sca przeznaczenia powinny być zawarte:
a)
rodzaj środka transportu,
b)
typ, numer identyfikacyjny, nazwa oraz adres nowego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy.
§  6. 
Potwierdzenie odbioru na wydruku e-DD oraz elektroniczne potwierdzenie odbioru, o którym mowa w art. 46j ust. 3 pkt 2 ustawy, zawierają:
1)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i numer PESEL podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy;
2)
ilość odebranych wyrobów akcyzowych z danej pozycji towarowej e-DD;
3)
ilość stwierdzonego niedoboru wyrobów akcyzowych, ich nadwyżki lub ilość nieprzyjętych wyrobów akcyzowych z danej pozycji towarowej e-DD;
4)
datę przybycia do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
5)
opis przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych - w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie;
§  7. 
System generuje komunikat:
1)
e-DD po wprowadzeniu do Systemu danych, o których mowa w § 5 pkt 1, przez:
a)
podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c ustawy, lub
b)
podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, będący użytkownikiem Systemu - w przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie;
2)
raportu odbioru - po wprowadzeniu przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, do Systemu danych, o których mowa w § 5 pkt 2;
3)
o unieważnieniu e-DD - po wprowadzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c ustawy, do Systemu danych, o których mowa w § 5 pkt 3;
4)
o zmianie miejsca przeznaczenia - po wprowadzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c ustawy, do Systemu danych, o których mowa w § 5 pkt 4.
§  8. 
1. 
Podmiot wysyłający i podmiot odbierający, który jest użytkownikiem Systemu, komunikują się z Systemem przez niewizualny interfejs (usługę internetową - web Service), pocztę elektroniczną lub Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
2. 
Organ podatkowy komunikuje się z Systemem przez interfejs użytkownika administracji.
3. 
W celu uzyskania dostępu do Systemu podmiot wysyłający, podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca i podmiot pośredniczący będące podmiotami odbierającymi, przed rozpoczęciem korzystania z Systemu, składają do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z Systemem, który zawiera co najmniej dane dotyczące:
1)
miej sca złożenia wniosku;
2)
numeru akcyzowego składającego wniosek: podmiotu prowadzącego skład podatkowy albo zarejestrowanego wysyłającego, albo zarejestrowanego odbiorcy;
3)
numeru podmiotu pośredniczącego składającego wniosek, określonego w wydanym podmiotowi pośredniczącemu zezwoleniu;
4)
numeru akcyzowego składu podatkowego - w przypadku gdy składającym wniosek jest podmiot prowadzący skład podatkowy;
5)
rodzaju zabezpieczeń akcyzowych, którymi zostaną objęte zobowiązania podatkowe albo zobowiązania podatkowe oraz opłata paliwowa dotyczące wyrobów akcyzowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie z wykorzystaniem Systemu;
6)
sposobu komunikowania się z Systemem.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, załącza się informację o osobach uprawnionych do:
1)
komunikowania się z Systemem oraz
2)
przekazywania dokumentów

- zawierającą dane umożliwiające ich identyfikację oraz imię i nazwisko osoby uprawnionej do elektronicznego potwierdzania pochodzenia oraz integralności dokumentów.

5. 
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie wprowadza zawarte w nim dane do Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (SISC).
6. 
W celu uzyskania dostępu do Systemu podmiot zużywający i zużywający podmiot gospodarczy będące podmiotami odbierającymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, rejestrują uprawnienie do przesyłania zgłoszeń w Systemie na formularzu elektronicznym dostępnym na platformie PUESC.
§  9. 
Dokumenty przesyłane do Systemu przez podmiot wysyłający albo podmiot odbierający są opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego.
§  10. 
Lokalny numer referencyjny składa się:
1)
w przypadku e-AD z ciągu 20 znaków, w tym z:
a)
jedenastocyfrowego numeru akcyzowego składu podatkowego lub zarejestrowanego wysyłającego bez dwuliterowego kodu języka,
b)
pięciocyfrowego numeru przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, niepowtarzalnego w danym roku, nadawanego przez podmiot wysyłający,
c)
czterocyfrowego numeru oznaczającego rok, w którym rozpocznie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
2)
w przypadku e-DD z ciągu 22 znaków, w tym z:
a)
jedenastocyfrowego numeru akcyzowego składu podatkowego bez dwuliterowego kodu języka albo jedenastocyfrowego numeru podmiotu pośredniczącego, a w przypadku pozostałych podmiotów dziesięciocyfrowego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) poprzedzonego znakiem "N",
b)
siedmiocyfrowego numeru przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, niepowtarzalnego w danym roku, nadawanego przez podmiot wysyłający,
c)
czterocyfrowego numeru oznaczającego rok, w którym rozpocznie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
§  11. 
1. 
Podmiot odbierający lub podmiot wysyłający mogą dostarczyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dane celem wprowadzenia ich do Systemu w przypadku braku technicznej możliwości dostępu do Systemu, innej niż niedostępność, o której mowa w art. 46v ust. 1 ustawy.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dane są dostarczane w formie podpisanych i opieczętowanych dokumentów, zastępujących dokumenty elektroniczne. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego niezwłocznie wprowadza do Systemu dane zawarte w dostarczonych dokumentach, a ich kopie przekazuje podmiotowi, który je dostarczył.
3. 
Podmiot wysyłający lub podmiot odbierający mogą sprawdzać zgodność danych wprowadzanych do Systemu przez naczelnika urzędu skarbowego z danymi zawartymi w dokumentach, o których mowa w ust. 2, w trakcie ich wprowadzania do Systemu.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 lutego 2017 r. w sprawie informacji umieszczanych w Systemie oraz w e-AD (Dz. U. poz. 388), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1697 i 2511).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024