Kontrola celno-skarbowa wykonywana w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych i obrotu tymi automatami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 31 grudnia 2018 r.
w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych i obrotu tymi automatami

Na podstawie art. 91a ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli celno-skarbowej w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych i obrotu tymi automatami, zwanej dalej "kontrolą";
2)
szczegółowy sposób i tryb kontroli;
3)
tryb przekazywania i zakres zgłoszeń i informacji.
§  2. 
Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli są:
1)
dokumenty pozwalające na identyfikację:
a)
podmiotu prowadzącego działalność w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych, zwanych dalej "automatami", lub obrotu automatami,
b)
rodzaju prowadzonej działalności,
c)
miejsca prowadzenia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami,
d)
automatów, w tym:
nazwy, rodzaju i numeru fabrycznego automatu,
nazwy i kraju producenta automatu,
nazwy i wersji programu gry, o ile został zainstalowany w automacie,
daty produkcji automatu, jego wprowadzenia do miejsca magazynowania automatów, zwanego dalej "magazynem", lub wyprowadzenia z magazynu,
e)
podmiotów uczestniczących w obrocie automatami oraz dokumenty potwierdzające ten obrót,
f)
podmiotów dokonujących przewozu automatów, a także rodzaju i danych środka przewozowego oraz przewożonych automatów,
g)
podmiotów wycofujących z eksploatacji automaty - w przypadku wprowadzenia automatów wycofanych z eksploatacji do magazynu, wyprowadzenia automatów wycofanych z eksploatacji z magazynu oraz ich kradzieży lub zniszczenia;
2)
dokumenty potwierdzające:
a)
wykonanie przez podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami obowiązków związanych z prowadzeniem tej działalności wynikających z ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 165, 650, 723, 1629 i 2354) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, zwanej dalej "ustawą o Krajowej Administracji Skarbowej",
b)
realizację procesu produkcyjnego automatów,
c)
zniszczenie lub kradzież automatów,
d)
wewnętrzne regulacje stosowane przez podmioty prowadzące działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami, które dotyczą tej działalności.
§  3. 
Kontrola polega na:
1)
bezpośrednim uczestniczeniu kontrolującego w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2)
kontroli dokumentacji i dokumentów, które są związane z działalnością objętą kontrolą, oraz kontroli automatów;
3)
porównaniu stanu rzeczywistego automatów ze stanem ewidencyjnym.
§  4. 
Podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami sporządza miesięczną informację o liczbie:
1)
wyprodukowanych automatów i magazynowanych automatów w danym magazynie,
2)
automatów wprowadzonych do magazynu i automatów wyprowadzonych z magazynu,
3)
transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu automatów - w przypadku automatów przywiezionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu automatów - w przypadku automatów wywiezionych z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
5)
automatów nabytych od poszczególnych dostawców lub dostarczonych do poszczególnych odbiorców wraz z podaniem danych identyfikacyjnych tych podmiotów:
a)
w przypadku osób fizycznych - imienia i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby,
b)
w przypadku osób prawnych - nazwy podmiotu, adresu siedziby oraz numeru z właściwego rejestru handlowego

- odrębnie dla zakładów produkcyjnych lub magazynów znajdujących się we właściwości miejscowej naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na ich lokalizację; informację tę przesyła się właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego dotyczy informacja.

§  5. 
1. 
W przypadku zawieszenia lub wznowienia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami podmiot prowadzący tę działalność sporządza, odrębnie dla każdego zakładu produkcyjnego lub magazynu, informację, o której mowa w art. 74 ust. 3a pkt 7 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, dotyczącą liczby magazynowanych automatów wraz z ich oznaczeniem.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1, przesyła się w terminie 3 dni przed planowaną datą zawieszenia lub wznowienia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami. Informacja zawiera dane aktualne na dzień jej przesłania. Do informacji załącza się kopię ewidencji, o której mowa w art. 15j ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, a w przypadku ewidencji prowadzonej w postaci elektronicznej - wydruki danych z tej ewidencji albo zapis danych z ewidencji na informatycznym nośniku danych.
§  6. 
1. 
W zgłoszeniu, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji zakładu produkcyjnego lub magazynu, w którym są magazynowane automaty, datę i opis zdarzenia, opis skutków zdarzenia oraz jego wpływ na stan pomieszczeń służących do działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami, a w przypadku gdy stan tych pomieszczeń ma wpływ na stan automatów - również oznaczenie automatów.
2. 
Zgłoszenie, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację zakładu produkcyjnego lub magazynu, nie później niż 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia.
§  7. 
1. 
W zgłoszeniu, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji zakładu produkcyjnego lub magazynu, w którym był magazynowany automat, oznaczenie automatu, datę zniszczenia lub kradzieży oraz określenie zdarzenia (zniszczenie lub kradzież).
2. 
Zgłoszenie, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację zakładu produkcyjnego lub magazynu, w którym był magazynowany automat, nie później niż 3 dni od daty zniszczenia lub kradzieży automatu.
§  8. 
1. 
W informacji o wprowadzeniu automatu do magazynu podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji magazynu, do którego ma zostać wprowadzony automat, datę planowanego wprowadzenia automatu do magazynu oraz oznaczenie automatu.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację magazynu, nie później niż 7 dni przed planowanym wprowadzeniem automatu do magazynu.
§  9. 
1. 
W informacji o wyprowadzeniu automatu z magazynu podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji magazynu, z którego ma zostać wyprowadzony automat, datę planowanego wyprowadzenia automatu z magazynu, oznaczenie automatu oraz wskazanie odbiorcy automatu i miejsca jego dostarczenia - w przypadku przemieszczenia automatu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację magazynu, nie później niż 7 dni przed planowanym wyprowadzeniem automatu z magazynu.
§  10. 
W zgłoszeniach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 i 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz w informacjach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 7 i 9 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, podaje się nazwę podmiotu prowadzącego działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami, adres siedziby, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adres poczty elektronicznej.
§  11. 
1. 
O zmianie danych zawartych w zgłoszeniach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 i 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz w informacjach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 7 i 9 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, powiadamia się właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
2. 
W przypadku zmiany danych zawartych w informacji, o której mowa w § 5 ust. 1, sporządza się oraz przesyła na dzień zawieszenia lub wznowienia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami aktualną informację dotyczącą liczby magazynowanych automatów na ten dzień wraz z ich oznaczeniem. Przepis § 5 ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
§  12. 
1. 
W przypadku wykorzystania magazynu do przechowywania automatów wycofanych z eksploatacji przez podmioty, o których mowa w art. 15j ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami przesyła naczelnikowi urzędu celno - skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację magazynu miesięczną informację o automatach wycofanych z eksploatacji i wprowadzonych do magazynu lub wyprowadzonych z magazynu oraz ich zniszczeniu lub kradzieży, w terminie 10 dni od daty zakończenia miesiąca, którego dotyczy informacja.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie podmiotu, który wycofał automat z eksploatacji oraz oznaczenie automatu.
3. 
Przepisy § 5-11 stosuje się odpowiednio.
§  13. 
Na żądanie naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego miejscowo ze względu na lokalizację zakładu produkcyjnego lub magazynu, podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami udziela informacji dotyczących czynności podlegających kontroli, w zakresie określonym w żądaniu, w terminie 3 dni od daty doręczenia żądania.
§  14. 
Zgłoszenia i informacje oraz załączniki do nich mogą być przesyłane w postaci elektronicznej.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 stycznia 2019 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola celno-skarbowa wykonywana w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych i obrotu tymi automatami.
Data aktu: 31/12/2018
Data ogłoszenia: 02/01/2019
Data wejścia w życie: 02/01/2019