Sektorowa Rama Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 14 listopada 2019 r.
w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe

Na podstawie art. 11 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji włącza się Sektorową Ramę Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe.
§  2. 
Kwalifikacje, do których odnosi się Sektorowa Rama Kwalifikacji, o której mowa w § 1, przygotowują do wykonywania działalności usługowej, w tym zarządczej, koordynacyjnej, specjalistycznej, doradczej oraz pomocniczej w sektorze usługi rozwojowe, która ma na celu rozwój jednostek, grup lub organizacji, w szczególności poprzez nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych. Działalność ta jest wykonywana w szczególności w ramach zawodów i specjalności wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 36 ust. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482, 1622 i 1818).
§  3. 
Charakterystyki efektów uczenia się dla poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Charakterystyki efektów uczenia się dla poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych
POZIOM 4 POZIOM 5 POZIOM 6 POZIOM 7 POZIOM 8
Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

WIEDZA (W) P4SUR_W1 -------------------------- P5SUR_W1 identyfikuje aspekty gospodarcze i społeczne ważne dla rozwoju jednostek i grup P6SUR_W1 wyjaśnia i interpretuje mechanizmy zjawisk gospodarczych i społecznych, ważnych dla rozwoju jednostek, grup i organizacji P7SUR_Wl -------------------------- P8SUR_W1 ---------------------
P4SUR_W2 -------------------------- P5SUR_W2 zna i rozumie najczęściej spotykane w praktyce systemy organizacji i zarządzania, w tym najczęściej spotykane modele kultury organizacyjnej P6SUR_W2 wyjaśnia

najważniejsze teorie organizacji i zarządzania, w tym modele kultury organizacyjnej

P7SUR_W2 wyjaśnia i interpretuje zaawansowane teorie organizacji i zarządzania oraz ich zastosowania P8SUR_W2 integruje pochodzące z wielu dziedzin nauki teorie w zakresie funkcjonowania jednostek, grup i organizacji
P4SUR_W3 zna i rozumie praktyczne aspekty rozwoju oraz najważniejsze czynniki wpływające na ten proces P5SUR_W3 zna i rozumie zasady i praktyki dotyczące rozwoju,

z uwzględnieniem kontekstu zawodowego i organizacyjnego oraz różnic pomiędzy rozwojem indywidualnym i grupowym

P6SUR_W3 wyjaśnia teorie i praktyki dotyczące rozwoju,

z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego oraz różnic pomiędzy rozwojem indywidualnym, grupowym i organizacyjnym

P7SUR_W3 interpretuje i objaśnia złożone teorie i praktyki dotyczące rozwoju P8SUR_W3 syntetyzuje wywodzące się z różnych obszarów nauki najnowsze teorie i praktyki

dotyczące rozwoju

P4SUR_W4 -------------------------- P5SUR_W4 zna i rozumie podstawowe metody diagnozowania i analizowania potrzeb rozwojowych jednostek i grup oraz przekładania ich na cele rozwoju P6SUR_W4 zna i rozumie właściwości, zastosowanie oraz kryteria doboru metod rozpoznawania i analizowania potrzeb rozwojowych jednostek, grup i organizacji oraz przekładania ich na cele rozwoju P7SUR_W4 wyjaśnia i interpretuje teorie w zakresie rozpoznawania i analizowania potrzeb rozwojowych oraz przekładania ich na cele rozwoju uwzględniające potrzeby interesariuszy P8SUR_W4 ---------------------
P4SUR_W5 zna i rozumie najczęściej stosowane formy, metody, technologie, techniki i narzędzia wspierania rozwoju P5SUR_W5 zna i rozumie formy, metody, technologie, techniki i narzędzia wspierania rozwoju jednostek i grup oraz ich zróżnicowane zastosowania w zależności od rodzaju usługi P6SUR_W5 wyjaśnia złożone podejścia, praktyki i technologie stosowane do wspierania rozwoju jednostek, grup oraz organizacji P7SUR_W5 wyjaśnia i interpretuje wywodzące się z różnych obszarów nauki i praktyki złożone podejścia, praktyki i technologie stosowane do wspierania rozwoju jednostek, grup oraz organizacji P8SUR_W5 syntetyzuje wywodzące się z różnych obszarów nauki i praktyki innowacyjne podejścia, praktyki oraz technologie stosowane do wspierania rozwoju i wdrażania rezultatów usługi
P4SUR_W6 -------------------------- P5SUR_W6 zna i rozumie zasady opracowywania i stosowania różnych typów środków, pomocy i materiałów wspierających rozwój P6SUR_W6 zna i rozumie praktyczne aspekty opracowywania oraz stosowania różnych typów złożonych środków, pomocy i materiałów wspierających rozwój P7SUR_W6 wyjaśnia i interpretuje teoretyczne aspekty tworzenia oraz stosowania różnych typów złożonych środków, pomocy i materiałów wspierających rozwój P8SUR_W6 ---------------------
P4SUR_W7 zna i rozumie podstawy organizowania i administrowania usługą P5SUR_W7 zna i rozumie praktyki zarządzania usługą, w tym w zakresie zapewniania jakości P6SUR_W7 wyjaśnia zasady i zaawansowane metody zarządzania usługą, w tym w zakresie zarządzania jakością i ryzykiem w zmiennym środowisku P7SUR_W7 identyfikuje i analizuje postęp wiedzy i innowacyjne podejścia w zakresie zarządzania w powiązaniu z usługami rozwojowymi, w tym dotyczące zarządzania jakością i ryzykiem w zmiennym i niedającym się przewidzieć środowisku P8SUR_W7 ---------------------
P4SUR_W8 -------------------------- P5SUR_W8 zna i rozumie zasady i najczęściej stosowane metody zapewnienia wdrożenia rezultatów usługi w środowisku klienta P6SUR_W8 wyjaśnia zasady i złożone metody zapewnienia efektywnego wdrożenia rezultatów usługi w środowisku klienta P7SUR_W8 wyjaśnia i interpretuje wywodzące się z różnych obszarów nauki praktyki w zakresie wdrożeń rezultatów usługi w środowisku klienta P8SUR_W8 ---------------------
P4SUR_W9 -------------------------- P5SUR_W9 zna i rozumie metody i techniki walidacji efektów uczenia się oraz metody kwalifikowania P6SUR_W9 wyjaśnia złożone metody i techniki walidacji efektów uczenia się P7SUR_W9 wyjaśnia i interpretuje na gruncie teorii i praktyki innowacyjne podejścia w zakresie przeprowadzania walidacji efektów uczenia się P8SUR_W9 ---------------------
P4SUR_W10 zna i rozumie podstawy walidacji i raportowania rezultatów usługi P5SUR_W10 zna i rozumie metody i techniki ewaluacji usługi, w tym ewaluacji rezultatów osiąganych przez klienta, ewaluacji procesów rozwoju jednostek oraz grup, a także zasady raportowania rezultatów i formułowania rekomendacji rozwojowych P6SUR_W10 identyfikuje złożone metody i techniki ewaluacji usługi, w tym ewaluacji rezultatów osiąganych przez klienta, ewaluacji procesów rozwoju jednostek, grup i organizacji P7SUR_W10 wyjaśnia i interpretuje wywodzące się z różnych obszarów nauki i praktyki innowacyjne podejścia w zakresie metodologii ewaluacji usługi i wykorzystania jej rezultatów P8SUR_W10 ---------------------
Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

UMIEJĘTNOŚCI (U) P4SUR_U1 dostosowuje swoje działania do typowego środowiska, w którym realizowana jest usługa P5SUR_U1 rozpoznaje i uwzględnia specyfikę i preferencje uczenia się oraz komunikacji jednostek i grup, z którymi lub dla których pracuje P6SUR_U1 rozpoznaje

i uwzględnia specyfikę i preferencje uczenia się organizacji, z którymi lub dla których pracuje

P7SUR_U1 -------------------------- P8SUR_U1 ---------------------
P4SUR_U2 współpracuje z osobami zaangażowanymi w wykonanie usługi na różnych jej etapach P5SUR_U2 tworzy i utrzymuje relacje z klientami służące zrozumieniu, akceptacji i realizacji celów rozwoju, wzajemnych zobowiązań oraz budowie zaangażowania w poszczególne etapy usługi P6SUR_U2 zarządza relacjami z interesariuszami usługi i pomiędzy nimi, służącymi poznaniu, zrozumieniu i uzgodnieniu potrzeb i celów rozwoju, wzajemnych zobowiązań oraz budowie zaangażowania w poszczególne etapy usługi P7SUR_U2 -------------------------- P8SUR_U2 ---------------------
P4SUR_U3 -------------------------- P5SUR_U3 za pomocą odpowiednio dobranego zestawu narzędzi oraz metod przeprowadza ocenę sytuacji jednostki lub grupy w celu identyfikacji potrzeb rozwojowych P6SUR_U3 za pomocą dopasowanych i zaawansowanych narzędzi oraz metod przeprowadza ocenę sytuacji jednostki, grupy lub organizacji w celu identyfikacji potrzeb rozwojowych P7SUR_U3 za pomocą indywidualnie opracowanych narzędzi i metod identyfikuje i ocenia potrzeby rozwojowe P8SUR_U3 ---------------------
P4SUR_U4 -------------------------- P5SUR_U4 definiuje i uzgadnia z klientami usługi cele i zakres działań lub wsparcia, spodziewanych rezultatów i priorytetów oraz odpowiedzialności w ramach usługi P6SUR_U4 definiuje i uzgadnia z interesariuszami usługi cele zmian na poziomie organizacji w powiązaniu z poszczególnymi celami działań lub wsparcia P7SUR_U4 -------------------------- P8SUR_U4 ---------------------
P4SUR_U5 -------------------------- P5SUR_U5 projektuje usługę, dobierając adekwatne do diagnozy i uzgodnień formy, metody, technologie, techniki i narzędzia wsparcia P6SUR_U5 projektuje usługę adekwatnie do potrzeb,

z zastosowaniem zaawansowanych form, metod, technologii, technik i narzędzi wsparcia oraz stosownie do okoliczności modyfikuje ją

P7SUR_U5 opracowuje strategię rozwoju jednostek, grup i organizacji, stosując adekwatne do diagnozy i uzgodnień zaawansowane podejścia do wspierania rozwoju P8SUR_U5 ---------------------
P4SUR_U6 zgodnie z wytycznymi przygotowuje dla osób uczących się środki, pomoce i materiały wspierające osiągnięcie celów rozwoju P5SUR_U6 przygotowuje dla osób uczących się standardowe środki, pomoce i materiały wspierające osiągnięcie celów rozwoju, dobierając ich treści, formę oraz technologię P6SUR_U6 opracowuje dla osób uczących się złożone środki, pomoce i materiały wspierające osiągnięcie celów rozwoju, dobierając ich treści, formę oraz nowe technologie P7SUR_U6 dostosowuje założenia metodyczne i adaptuje nowe technologie pod kątem opracowywania dla osób uczących się środków, pomocy i materiałów wspierających osiągnięcie celów rozwoju P8SUR_U6 ---------------------
P4SUR_U7 uzgadnia z klientem warunki przygotowania osób uczących się do realizacji usługi P5SUR_U7 przygotowuje osoby uczące się

i wykonawców usługi do świadomego i zgodnego z celami uczestnictwa w usłudze

P6SUR_U7 zarządza przygotowaniem interesariuszy usługi do świadomego i zgodnego z celami i rolami uczestnictwa w usłudze P7SUR_U7 -------------------------- P8SUR_U7 ---------------------
P4SUR_U8 organizuje i realizuje zadania wspierające, uwzględniając cele i wymagania jakościowe usługi P5SUR_U8 organizuje i administruje realizacją uzgodnionej usługi, w tym kieruje małym zespołem wykonawczym, uwzględniając uwarunkowania ekonomiczne, jakościowe oraz ryzyko P6SUR_U8 zarządza realizacją usługi, w tym kieruje zespołem wykonawczym, uwzględniając pełny zakres uwarunkowań osiągnięcia zamierzonych rezultatów P7SUR_U8 zarządza nowatorskimi lub zaawansowanymi, złożonymi lub długofalowymi projektami rozwojowymi P8SUR_U8 ---------------------
P4SUR_U9 realizuje

wystandaryzowane i podstawowe działania wspierające rozwój jednostki, stosując typowe formy, metody, technologie, techniki i narzędzia

P5SUR_U9 realizuje zaplanowane działania wspierające rozwój jednostek i grup, stosując typowe formy, metody, technologie, techniki i narzędzia P6SUR_U9 realizuje działania wspierające rozwój jednostek, grup i organizacji, stosując i modyfikując różnorodne oraz zaawansowane formy, metody, nowe technologie, techniki i narzędzia P7SUR_U9 adaptuje i opracowuje nowe formy, metody, techniki i narzędzia wspierania rozwoju jednostek, grup i organizacji P8SUR_U9 tworzy

nowatorskie

formy, metody,

techniki

i narzędzia

wspierania

rozwoju

jednostek, grup i organizacji z wykorzystaniem innowacyjnych technologii

P4SUR_U10 pod nadzorem i adekwatnie do przyjętych celów tworzy niezbędne warunki

sprzyjające rozwojowi jednostek i grup

P5SUR_U10 odwołując się do zasobów klientów, tworzy warunki służące rozwojowi P6SUR_U10 wraz

z interesariuszami kreuje środowisko sprzyjające rozwojowi, odwołując się do ich zasobów i uwzględniając kontekst otoczenia

P7SUR_U10 wdraża nowatorskie podejścia, metody i narzędzia tworzenia środowiska

sprzyjającego rozwojowi jednostek, grup i organizacji

P8SUR_U10 ---------------------
P4SUR_U11 -------------------------- P5SUR_U11 rozpoznaje i uwzględnia procesy zachodzące pomiędzy wykonawcami usługi a osobami uczącymi się w celu doskonalenia realizacji usługi P6SUR_U11 rozpoznaje i uwzględnia złożone procesy zachodzące z wykonawcami i interesariuszami oraz pomiędzy nimi w celu doskonalenia realizacji usługi P7SUR_U11 -------------------------- P8SUR_U11 ---------------------
P4SUR_U12 modyfikuje rozwiązania organizacyjne usługi, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji i informacji od klienta P5SUR_U12 modyfikuje usługę, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji i informacji pochodzących od klienta i osób uczących się P6SUR_U12 rozwija usługę, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji, od interesariuszy usługi oraz z dobrych praktyk rynkowych P7SUR_U12 opracowuje nowe usługi, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji i od interesariuszy usługi, z uwzględnieniem istniejących trendów, podejść i innowacji P8SUR_U12 tworzy

innowacyjne

usługi,

z wykorzystaniem wyników prac badawczych oraz najnowszych osiągnięć z różnych obszarów nauki

P4SUR_U13 -------------------------- P5SUR_U13 stosuje i monitoruje działania służące transferowi oraz implementacji rezultatów usługi do praktyki P6SUR_U13 opracowuje i zarządza działaniami służącymi transferowi oraz implementacji rezultatów usługi do praktyki P7SUR_U13 modyfikuje i wdraża nowe metody i narzędzia zarządzania rezultatami usługi rozwojowej, w tym służące do ich transferu

i implementacji do praktyki

P8SUR_U13 opracowuje nowe metody i narzędzia zarządzania rezultatami usługi rozwojowej, w tym służące do ich transferu i implementacji do praktyki
P4SUR_U14 -------------------------- P5SUR_U14 przeprowadza walidację efektów uczenia się, z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi P6SUR_U14 projektuje proces walidacji efektów uczenia się, w tym adaptuje narzędzia do przeprowadzania walidacji lub uznawania kwalifikacji P7SUR_U14 rozwija i wdraża nowoczesne podejścia i systemy walidacji efektów uczenia się, w tym uznawania kwalifikacji P8SUR_U14 ---------------------
P4SUR_U15 na podstawie otrzymanych danych i wniosków przeprowadza walidację usługi P5SUR_U15 przeprowadza standardową ewaluację usługi, z wykorzystaniem celowo dobranych metod i narzędzi umożliwiających pomiar rezultatów na poziomie indywidualnym i grupowym P6SUR_U15 projektuje

i przeprowadza

zaawansowaną

ewaluację

uwzględniającą

uwarunkowania

organizacyjne

i ekonomiczne usługi,

umożliwiającą pomiar

rezultatów na

poziomie

indywidualnym,

grupowym

i organizacyjnym

P7SUR_U15 rozwija istniejące i wdraża nowe rozwiązania w zakresie metod i narzędzi ewaluacji prowadzących do zwiększania adekwatności, jakości i efektywności usług P8SUR_U15 ---------------------
P4SUR_U16 prowadzi

dokumentację usługi, w tym sporządza wystandaryzowane sprawozdania, rozliczenia i raporty

P5SUR_U16 prowadzi merytoryczną dokumentację usługi, w tym sporządza analizy i raporty dostosowane indywidualnie do usługi P6SUR_U16 ------------------------- P7SUR_U16 -------------------------- P8SUR_U16 ---------------------
P4SUR_U17 planuje i realizuje własny rozwój zawodowy, z uwzględnieniem typowych form, metod, technologii, technik i narzędzi wspierania rozwoju P5SUR_U17 planuje i realizuje systematyczne uczenie się w celu

aktualizowania własnego profesjonalnego przygotowania do wspierania rozwoju innych osób, w tym w zakresie

wykorzystywanych form, metod, technologii, technik i narzędzi

P6SUR_U17 współpracuje z innymi w celu wykorzystania ich potencjału i uzyskania informacji zwrotnej do aktualizowania własnego przygotowania profesjonalnego P7SUR_U17 korzysta

z interdyscyplinarnych źródeł wspierania rozwoju, twórczo adaptując je do własnej praktyki zawodowej

P8SUR_U17 ---------------------
P4SUR_U18 -------------------------- P5SUR_U18 -------------------------- P6SUR_U18 ------------------------- P7SUR_U18 wspomaga inne osoby realizujące usługi w rozwoju merytorycznym i profesjonalnym z wykorzystaniem celowo dobranych zaawansowanych form, metod, technologii, technik i narzędzi wsparcia P8SUR_U18 tworzy programy rozwoju, standardy kompetencji i standardy zawodowe na potrzeby sektora usług

rozwojowych

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (KS) P4SUR_K1 przestrzega określonych w standardach etycznych i normach zawodowych zasad uczciwości, rzetelności, poufności oraz zapobiegania konfliktom interesów w realizacji usługi P5SUR_K1 postępuje zgodnie ze standardami zawodowymi i normami etycznymi związanymi z diagnozowaniem potrzeb i uzgadnianiem celów, projektowaniem, przygotowaniem oraz realizacją usługi P6SUR_K1 wspomaga zespół wykonawczy, współpracujące organizacje oraz interesariuszy usługi w adaptacji do standardów zawodowych i norm etycznych P7SUR_K1 promuje w środowisku zawodowym i wśród interesariuszy usług rozwojowych standardy zawodowe i normy etyczne P8SUR_K1 tworzy wzorce i buduje kulturę organizacyjną nastawioną na stosowanie standardów zawodowych i norm etycznych
P4SUR_K2 szanuje różnorodność i przestrzega ustalonych reguł współpracy z interesariuszami usługi P5SUR_K2 jest gotowy do współpracy

z interesariuszami usługi, z uwzględnieniem ich wartości, przekonań i wizji

P6SUR_K2 jest otwarty na dialog na temat wartości, przekonań, wizji i reguł współpracy z interesariuszami usługi i pomiędzy nimi P7SUR_K2 promuje różnorodność i otwartość na dialog na temat wartości, przekonań, wizji i reguł współpracy

z interesariuszami usługi i pomiędzy nimi

P8SUR_K2 ---------------------
P4SUR_K3 -------------------------- P5SUR_K3 koncentruje się na praktycznych rezultatach rozwojowych jednostek i grup, z którymi lub dla których pracuje P6SUR_K3 koncentruje się na praktycznych rezultatach rozwojowych organizacji, z którymi lub dla których pracuje P7SUR_K3 promuje w środowisku zawodowym nastawienie na osiąganie praktycznych rezultatów rozwojowych jednostek, grup i organizacji P8SUR_K3 ---------------------
P4SUR_K4 -------------------------- P5SUR_K4 -------------------------- P6SUR_K4 ------------------------- P7SUR_K4 współpracuje ze środowiskiem zawodowym w celu tworzenia, promowania i wymiany dobrych praktyk oraz rozwoju potencjału

merytorycznego sektora

P8SUR_K4 tworzy i rozwija relacje

z przedstawicielami różnych środowisk zawodowych i kultur, kierujących się zróżnicowanymi systemami wartości i wzorcami postępowania, w celu tworzenia, promowania i wymiany dobrych praktyk oraz rozwoju potencjału merytorycznego sektora

P4SUR_K5 przyjmuje

odpowiedzialność za skutki własnych działań w kontekście osiągnięcia celów rozwoju i zaspokojenia innych potrzeb uczących się

P5SUR_K5 przyjmuje

współodpowiedzialność za usługę w kontekście osiągnięcia celów rozwoju i zaspokojenia innych potrzeb uczących się

P6SUR_K5 ------------------------- P7SUR_K5 -------------------------- P8SUR_K5 ---------------------
P4SUR_K6 -------------------------- P5SUR_K6 -------------------------- P6SUR_K6 jest otwarty na poznawanie i wdrażanie zmian i innowacji w obszarze nowych form, metod, technologii, technik i narzędzi wspierania rozwoju P7SUR_K6 popularyzuje zmiany i innowacje w obszarze nowych form, metod, technologii, technik i narzędzi wspierania rozwoju P8SUR_K6 ---------------------
P4SUR_K7 -------------------------- P5SUR_K7 prezentuje poziom empatii i asertywności pozwalający na pełne zrozumienie pełnionej funkcji w relacji z interesariuszami usługi P6SUR_K7 prezentuje poziom empatii i asertywności pozwalający na wspieranie rozwoju jednostek, grup i organizacji P7SUR_K7 prezentuje poziom empatii i asertywności pozwalający na wspieranie rozwoju innych osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi P8SUR_K7 ---------------------
P4SUR_K8 -------------------------- P5SUR_K8 dystansuje się od własnych przyzwyczajeń i schematów działania oraz jest nastawiony na wykraczanie poza własny punkt widzenia P6SUR_K8 ------------------------- P7SUR_K8 -------------------------- P8SUR_K8 ---------------------
P4SUR_K9 jest gotowy do przyjmowania informacji zwrotnej od klienta

i wykorzystywania jej w swojej pracy

P5SUR_K9 konsekwentnie zabiega o informację zwrotną od klienta, przyjmuje ją i uwzględnia w swojej pracy P6SUR_K9 promuje kulturę otwartości opartą na przyjmowaniu i dawaniu informacji zwrotnej i jej wykorzystywaniu do własnego rozwoju zawodowego P7SUR_K9 -------------------------- P8SUR_K9 ---------------------
P4SUR_K10 poddaje refleksji i koryguje własne postawy i zachowania w relacji z klientem P5SUR_K10 poddaje refleksji i koryguje własne postawy i zachowania podczas projektowania, przygotowania i realizacji usługi P6SUR_K10 wspiera korygowanie postaw i zachowań osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi P7SUR_K10 promuje wzorce postaw i zachowań osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi P8SUR_K10 tworzy wzorce postaw

i zachowań osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi

1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.2345

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sektorowa Rama Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe.
Data aktu: 14/11/2019
Data ogłoszenia: 03/12/2019
Data wejścia w życie: 18/12/2019