Sektorowa Rama Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 14 listopada 2019 r.
w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe

Na podstawie art. 11 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji włącza się Sektorową Ramę Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe.
§  2. 
Kwalifikacje, do których odnosi się Sektorowa Rama Kwalifikacji, o której mowa w § 1, przygotowują do wykonywania działalności usługowej, w tym zarządczej, koordynacyjnej, specjalistycznej, doradczej oraz pomocniczej w sektorze usługi rozwojowe, która ma na celu rozwój jednostek, grup lub organizacji, w szczególności poprzez nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych. Działalność ta jest wykonywana w szczególności w ramach zawodów i specjalności wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 36 ust. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482, 1622 i 1818).
§  3. 
Charakterystyki efektów uczenia się dla poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Charakterystyki efektów uczenia się dla poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych
POZIOM 4 POZIOM 5 POZIOM 6 POZIOM 7 POZIOM 8
Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

WIEDZA (W) P4SUR_W1 -------------------------- P5SUR_W1 identyfikuje aspekty gospodarcze i społeczne ważne dla rozwoju jednostek i grup P6SUR_W1 wyjaśnia i interpretuje mechanizmy zjawisk gospodarczych i społecznych, ważnych dla rozwoju jednostek, grup i organizacji P7SUR_Wl -------------------------- P8SUR_W1 ---------------------
P4SUR_W2 -------------------------- P5SUR_W2 zna i rozumie najczęściej spotykane w praktyce systemy organizacji i zarządzania, w tym najczęściej spotykane modele kultury organizacyjnej P6SUR_W2 wyjaśnia

najważniejsze teorie organizacji i zarządzania, w tym modele kultury organizacyjnej

P7SUR_W2 wyjaśnia i interpretuje zaawansowane teorie organizacji i zarządzania oraz ich zastosowania P8SUR_W2 integruje pochodzące z wielu dziedzin nauki teorie w zakresie funkcjonowania jednostek, grup i organizacji
P4SUR_W3 zna i rozumie praktyczne aspekty rozwoju oraz najważniejsze czynniki wpływające na ten proces P5SUR_W3 zna i rozumie zasady i praktyki dotyczące rozwoju,

z uwzględnieniem kontekstu zawodowego i organizacyjnego oraz różnic pomiędzy rozwojem indywidualnym i grupowym

P6SUR_W3 wyjaśnia teorie i praktyki dotyczące rozwoju,

z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego oraz różnic pomiędzy rozwojem indywidualnym, grupowym i organizacyjnym

P7SUR_W3 interpretuje i objaśnia złożone teorie i praktyki dotyczące rozwoju P8SUR_W3 syntetyzuje wywodzące się z różnych obszarów nauki najnowsze teorie i praktyki

dotyczące rozwoju

P4SUR_W4 -------------------------- P5SUR_W4 zna i rozumie podstawowe metody diagnozowania i analizowania potrzeb rozwojowych jednostek i grup oraz przekładania ich na cele rozwoju P6SUR_W4 zna i rozumie właściwości, zastosowanie oraz kryteria doboru metod rozpoznawania i analizowania potrzeb rozwojowych jednostek, grup i organizacji oraz przekładania ich na cele rozwoju P7SUR_W4 wyjaśnia i interpretuje teorie w zakresie rozpoznawania i analizowania potrzeb rozwojowych oraz przekładania ich na cele rozwoju uwzględniające potrzeby interesariuszy P8SUR_W4 ---------------------
P4SUR_W5 zna i rozumie najczęściej stosowane formy, metody, technologie, techniki i narzędzia wspierania rozwoju P5SUR_W5 zna i rozumie formy, metody, technologie, techniki i narzędzia wspierania rozwoju jednostek i grup oraz ich zróżnicowane zastosowania w zależności od rodzaju usługi P6SUR_W5 wyjaśnia złożone podejścia, praktyki i technologie stosowane do wspierania rozwoju jednostek, grup oraz organizacji P7SUR_W5 wyjaśnia i interpretuje wywodzące się z różnych obszarów nauki i praktyki złożone podejścia, praktyki i technologie stosowane do wspierania rozwoju jednostek, grup oraz organizacji P8SUR_W5 syntetyzuje wywodzące się z różnych obszarów nauki i praktyki innowacyjne podejścia, praktyki oraz technologie stosowane do wspierania rozwoju i wdrażania rezultatów usługi
P4SUR_W6 -------------------------- P5SUR_W6 zna i rozumie zasady opracowywania i stosowania różnych typów środków, pomocy i materiałów wspierających rozwój P6SUR_W6 zna i rozumie praktyczne aspekty opracowywania oraz stosowania różnych typów złożonych środków, pomocy i materiałów wspierających rozwój P7SUR_W6 wyjaśnia i interpretuje teoretyczne aspekty tworzenia oraz stosowania różnych typów złożonych środków, pomocy i materiałów wspierających rozwój P8SUR_W6 ---------------------
P4SUR_W7 zna i rozumie podstawy organizowania i administrowania usługą P5SUR_W7 zna i rozumie praktyki zarządzania usługą, w tym w zakresie zapewniania jakości P6SUR_W7 wyjaśnia zasady i zaawansowane metody zarządzania usługą, w tym w zakresie zarządzania jakością i ryzykiem w zmiennym środowisku P7SUR_W7 identyfikuje i analizuje postęp wiedzy i innowacyjne podejścia w zakresie zarządzania w powiązaniu z usługami rozwojowymi, w tym dotyczące zarządzania jakością i ryzykiem w zmiennym i niedającym się przewidzieć środowisku P8SUR_W7 ---------------------
P4SUR_W8 -------------------------- P5SUR_W8 zna i rozumie zasady i najczęściej stosowane metody zapewnienia wdrożenia rezultatów usługi w środowisku klienta P6SUR_W8 wyjaśnia zasady i złożone metody zapewnienia efektywnego wdrożenia rezultatów usługi w środowisku klienta P7SUR_W8 wyjaśnia i interpretuje wywodzące się z różnych obszarów nauki praktyki w zakresie wdrożeń rezultatów usługi w środowisku klienta P8SUR_W8 ---------------------
P4SUR_W9 -------------------------- P5SUR_W9 zna i rozumie metody i techniki walidacji efektów uczenia się oraz metody kwalifikowania P6SUR_W9 wyjaśnia złożone metody i techniki walidacji efektów uczenia się P7SUR_W9 wyjaśnia i interpretuje na gruncie teorii i praktyki innowacyjne podejścia w zakresie przeprowadzania walidacji efektów uczenia się P8SUR_W9 ---------------------
P4SUR_W10 zna i rozumie podstawy walidacji i raportowania rezultatów usługi P5SUR_W10 zna i rozumie metody i techniki ewaluacji usługi, w tym ewaluacji rezultatów osiąganych przez klienta, ewaluacji procesów rozwoju jednostek oraz grup, a także zasady raportowania rezultatów i formułowania rekomendacji rozwojowych P6SUR_W10 identyfikuje złożone metody i techniki ewaluacji usługi, w tym ewaluacji rezultatów osiąganych przez klienta, ewaluacji procesów rozwoju jednostek, grup i organizacji P7SUR_W10 wyjaśnia i interpretuje wywodzące się z różnych obszarów nauki i praktyki innowacyjne podejścia w zakresie metodologii ewaluacji usługi i wykorzystania jej rezultatów P8SUR_W10 ---------------------
Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

UMIEJĘTNOŚCI (U) P4SUR_U1 dostosowuje swoje działania do typowego środowiska, w którym realizowana jest usługa P5SUR_U1 rozpoznaje i uwzględnia specyfikę i preferencje uczenia się oraz komunikacji jednostek i grup, z którymi lub dla których pracuje P6SUR_U1 rozpoznaje

i uwzględnia specyfikę i preferencje uczenia się organizacji, z którymi lub dla których pracuje

P7SUR_U1 -------------------------- P8SUR_U1 ---------------------
P4SUR_U2 współpracuje z osobami zaangażowanymi w wykonanie usługi na różnych jej etapach P5SUR_U2 tworzy i utrzymuje relacje z klientami służące zrozumieniu, akceptacji i realizacji celów rozwoju, wzajemnych zobowiązań oraz budowie zaangażowania w poszczególne etapy usługi P6SUR_U2 zarządza relacjami z interesariuszami usługi i pomiędzy nimi, służącymi poznaniu, zrozumieniu i uzgodnieniu potrzeb i celów rozwoju, wzajemnych zobowiązań oraz budowie zaangażowania w poszczególne etapy usługi P7SUR_U2 -------------------------- P8SUR_U2 ---------------------
P4SUR_U3 -------------------------- P5SUR_U3 za pomocą odpowiednio dobranego zestawu narzędzi oraz metod przeprowadza ocenę sytuacji jednostki lub grupy w celu identyfikacji potrzeb rozwojowych P6SUR_U3 za pomocą dopasowanych i zaawansowanych narzędzi oraz metod przeprowadza ocenę sytuacji jednostki, grupy lub organizacji w celu identyfikacji potrzeb rozwojowych P7SUR_U3 za pomocą indywidualnie opracowanych narzędzi i metod identyfikuje i ocenia potrzeby rozwojowe P8SUR_U3 ---------------------
P4SUR_U4 -------------------------- P5SUR_U4 definiuje i uzgadnia z klientami usługi cele i zakres działań lub wsparcia, spodziewanych rezultatów i priorytetów oraz odpowiedzialności w ramach usługi P6SUR_U4 definiuje i uzgadnia z interesariuszami usługi cele zmian na poziomie organizacji w powiązaniu z poszczególnymi celami działań lub wsparcia P7SUR_U4 -------------------------- P8SUR_U4 ---------------------
P4SUR_U5 -------------------------- P5SUR_U5 projektuje usługę, dobierając adekwatne do diagnozy i uzgodnień formy, metody, technologie, techniki i narzędzia wsparcia P6SUR_U5 projektuje usługę adekwatnie do potrzeb,

z zastosowaniem zaawansowanych form, metod, technologii, technik i narzędzi wsparcia oraz stosownie do okoliczności modyfikuje ją

P7SUR_U5 opracowuje strategię rozwoju jednostek, grup i organizacji, stosując adekwatne do diagnozy i uzgodnień zaawansowane podejścia do wspierania rozwoju P8SUR_U5 ---------------------
P4SUR_U6 zgodnie z wytycznymi przygotowuje dla osób uczących się środki, pomoce i materiały wspierające osiągnięcie celów rozwoju P5SUR_U6 przygotowuje dla osób uczących się standardowe środki, pomoce i materiały wspierające osiągnięcie celów rozwoju, dobierając ich treści, formę oraz technologię P6SUR_U6 opracowuje dla osób uczących się złożone środki, pomoce i materiały wspierające osiągnięcie celów rozwoju, dobierając ich treści, formę oraz nowe technologie P7SUR_U6 dostosowuje założenia metodyczne i adaptuje nowe technologie pod kątem opracowywania dla osób uczących się środków, pomocy i materiałów wspierających osiągnięcie celów rozwoju P8SUR_U6 ---------------------
P4SUR_U7 uzgadnia z klientem warunki przygotowania osób uczących się do realizacji usługi P5SUR_U7 przygotowuje osoby uczące się

i wykonawców usługi do świadomego i zgodnego z celami uczestnictwa w usłudze

P6SUR_U7 zarządza przygotowaniem interesariuszy usługi do świadomego i zgodnego z celami i rolami uczestnictwa w usłudze P7SUR_U7 -------------------------- P8SUR_U7 ---------------------
P4SUR_U8 organizuje i realizuje zadania wspierające, uwzględniając cele i wymagania jakościowe usługi P5SUR_U8 organizuje i administruje realizacją uzgodnionej usługi, w tym kieruje małym zespołem wykonawczym, uwzględniając uwarunkowania ekonomiczne, jakościowe oraz ryzyko P6SUR_U8 zarządza realizacją usługi, w tym kieruje zespołem wykonawczym, uwzględniając pełny zakres uwarunkowań osiągnięcia zamierzonych rezultatów P7SUR_U8 zarządza nowatorskimi lub zaawansowanymi, złożonymi lub długofalowymi projektami rozwojowymi P8SUR_U8 ---------------------
P4SUR_U9 realizuje

wystandaryzowane i podstawowe działania wspierające rozwój jednostki, stosując typowe formy, metody, technologie, techniki i narzędzia

P5SUR_U9 realizuje zaplanowane działania wspierające rozwój jednostek i grup, stosując typowe formy, metody, technologie, techniki i narzędzia P6SUR_U9 realizuje działania wspierające rozwój jednostek, grup i organizacji, stosując i modyfikując różnorodne oraz zaawansowane formy, metody, nowe technologie, techniki i narzędzia P7SUR_U9 adaptuje i opracowuje nowe formy, metody, techniki i narzędzia wspierania rozwoju jednostek, grup i organizacji P8SUR_U9 tworzy

nowatorskie

formy, metody,

techniki

i narzędzia

wspierania

rozwoju

jednostek, grup i organizacji z wykorzystaniem innowacyjnych technologii

P4SUR_U10 pod nadzorem i adekwatnie do przyjętych celów tworzy niezbędne warunki

sprzyjające rozwojowi jednostek i grup

P5SUR_U10 odwołując się do zasobów klientów, tworzy warunki służące rozwojowi P6SUR_U10 wraz

z interesariuszami kreuje środowisko sprzyjające rozwojowi, odwołując się do ich zasobów i uwzględniając kontekst otoczenia

P7SUR_U10 wdraża nowatorskie podejścia, metody i narzędzia tworzenia środowiska

sprzyjającego rozwojowi jednostek, grup i organizacji

P8SUR_U10 ---------------------
P4SUR_U11 -------------------------- P5SUR_U11 rozpoznaje i uwzględnia procesy zachodzące pomiędzy wykonawcami usługi a osobami uczącymi się w celu doskonalenia realizacji usługi P6SUR_U11 rozpoznaje i uwzględnia złożone procesy zachodzące z wykonawcami i interesariuszami oraz pomiędzy nimi w celu doskonalenia realizacji usługi P7SUR_U11 -------------------------- P8SUR_U11 ---------------------
P4SUR_U12 modyfikuje rozwiązania organizacyjne usługi, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji i informacji od klienta P5SUR_U12 modyfikuje usługę, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji i informacji pochodzących od klienta i osób uczących się P6SUR_U12 rozwija usługę, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji, od interesariuszy usługi oraz z dobrych praktyk rynkowych P7SUR_U12 opracowuje nowe usługi, opierając się na danych pochodzących z ewaluacji i od interesariuszy usługi, z uwzględnieniem istniejących trendów, podejść i innowacji P8SUR_U12 tworzy

innowacyjne

usługi,

z wykorzystaniem wyników prac badawczych oraz najnowszych osiągnięć z różnych obszarów nauki

P4SUR_U13 -------------------------- P5SUR_U13 stosuje i monitoruje działania służące transferowi oraz implementacji rezultatów usługi do praktyki P6SUR_U13 opracowuje i zarządza działaniami służącymi transferowi oraz implementacji rezultatów usługi do praktyki P7SUR_U13 modyfikuje i wdraża nowe metody i narzędzia zarządzania rezultatami usługi rozwojowej, w tym służące do ich transferu

i implementacji do praktyki

P8SUR_U13 opracowuje nowe metody i narzędzia zarządzania rezultatami usługi rozwojowej, w tym służące do ich transferu i implementacji do praktyki
P4SUR_U14 -------------------------- P5SUR_U14 przeprowadza walidację efektów uczenia się, z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi P6SUR_U14 projektuje proces walidacji efektów uczenia się, w tym adaptuje narzędzia do przeprowadzania walidacji lub uznawania kwalifikacji P7SUR_U14 rozwija i wdraża nowoczesne podejścia i systemy walidacji efektów uczenia się, w tym uznawania kwalifikacji P8SUR_U14 ---------------------
P4SUR_U15 na podstawie otrzymanych danych i wniosków przeprowadza walidację usługi P5SUR_U15 przeprowadza standardową ewaluację usługi, z wykorzystaniem celowo dobranych metod i narzędzi umożliwiających pomiar rezultatów na poziomie indywidualnym i grupowym P6SUR_U15 projektuje

i przeprowadza

zaawansowaną

ewaluację

uwzględniającą

uwarunkowania

organizacyjne

i ekonomiczne usługi,

umożliwiającą pomiar

rezultatów na

poziomie

indywidualnym,

grupowym

i organizacyjnym

P7SUR_U15 rozwija istniejące i wdraża nowe rozwiązania w zakresie metod i narzędzi ewaluacji prowadzących do zwiększania adekwatności, jakości i efektywności usług P8SUR_U15 ---------------------
P4SUR_U16 prowadzi

dokumentację usługi, w tym sporządza wystandaryzowane sprawozdania, rozliczenia i raporty

P5SUR_U16 prowadzi merytoryczną dokumentację usługi, w tym sporządza analizy i raporty dostosowane indywidualnie do usługi P6SUR_U16 ------------------------- P7SUR_U16 -------------------------- P8SUR_U16 ---------------------
P4SUR_U17 planuje i realizuje własny rozwój zawodowy, z uwzględnieniem typowych form, metod, technologii, technik i narzędzi wspierania rozwoju P5SUR_U17 planuje i realizuje systematyczne uczenie się w celu

aktualizowania własnego profesjonalnego przygotowania do wspierania rozwoju innych osób, w tym w zakresie

wykorzystywanych form, metod, technologii, technik i narzędzi

P6SUR_U17 współpracuje z innymi w celu wykorzystania ich potencjału i uzyskania informacji zwrotnej do aktualizowania własnego przygotowania profesjonalnego P7SUR_U17 korzysta

z interdyscyplinarnych źródeł wspierania rozwoju, twórczo adaptując je do własnej praktyki zawodowej

P8SUR_U17 ---------------------
P4SUR_U18 -------------------------- P5SUR_U18 -------------------------- P6SUR_U18 ------------------------- P7SUR_U18 wspomaga inne osoby realizujące usługi w rozwoju merytorycznym i profesjonalnym z wykorzystaniem celowo dobranych zaawansowanych form, metod, technologii, technik i narzędzi wsparcia P8SUR_U18 tworzy programy rozwoju, standardy kompetencji i standardy zawodowe na potrzeby sektora usług

rozwojowych

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

Kod

składnika

opisu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (KS) P4SUR_K1 przestrzega określonych w standardach etycznych i normach zawodowych zasad uczciwości, rzetelności, poufności oraz zapobiegania konfliktom interesów w realizacji usługi P5SUR_K1 postępuje zgodnie ze standardami zawodowymi i normami etycznymi związanymi z diagnozowaniem potrzeb i uzgadnianiem celów, projektowaniem, przygotowaniem oraz realizacją usługi P6SUR_K1 wspomaga zespół wykonawczy, współpracujące organizacje oraz interesariuszy usługi w adaptacji do standardów zawodowych i norm etycznych P7SUR_K1 promuje w środowisku zawodowym i wśród interesariuszy usług rozwojowych standardy zawodowe i normy etyczne P8SUR_K1 tworzy wzorce i buduje kulturę organizacyjną nastawioną na stosowanie standardów zawodowych i norm etycznych
P4SUR_K2 szanuje różnorodność i przestrzega ustalonych reguł współpracy z interesariuszami usługi P5SUR_K2 jest gotowy do współpracy

z interesariuszami usługi, z uwzględnieniem ich wartości, przekonań i wizji

P6SUR_K2 jest otwarty na dialog na temat wartości, przekonań, wizji i reguł współpracy z interesariuszami usługi i pomiędzy nimi P7SUR_K2 promuje różnorodność i otwartość na dialog na temat wartości, przekonań, wizji i reguł współpracy

z interesariuszami usługi i pomiędzy nimi

P8SUR_K2 ---------------------
P4SUR_K3 -------------------------- P5SUR_K3 koncentruje się na praktycznych rezultatach rozwojowych jednostek i grup, z którymi lub dla których pracuje P6SUR_K3 koncentruje się na praktycznych rezultatach rozwojowych organizacji, z którymi lub dla których pracuje P7SUR_K3 promuje w środowisku zawodowym nastawienie na osiąganie praktycznych rezultatów rozwojowych jednostek, grup i organizacji P8SUR_K3 ---------------------
P4SUR_K4 -------------------------- P5SUR_K4 -------------------------- P6SUR_K4 ------------------------- P7SUR_K4 współpracuje ze środowiskiem zawodowym w celu tworzenia, promowania i wymiany dobrych praktyk oraz rozwoju potencjału

merytorycznego sektora

P8SUR_K4 tworzy i rozwija relacje

z przedstawicielami różnych środowisk zawodowych i kultur, kierujących się zróżnicowanymi systemami wartości i wzorcami postępowania, w celu tworzenia, promowania i wymiany dobrych praktyk oraz rozwoju potencjału merytorycznego sektora

P4SUR_K5 przyjmuje

odpowiedzialność za skutki własnych działań w kontekście osiągnięcia celów rozwoju i zaspokojenia innych potrzeb uczących się

P5SUR_K5 przyjmuje

współodpowiedzialność za usługę w kontekście osiągnięcia celów rozwoju i zaspokojenia innych potrzeb uczących się

P6SUR_K5 ------------------------- P7SUR_K5 -------------------------- P8SUR_K5 ---------------------
P4SUR_K6 -------------------------- P5SUR_K6 -------------------------- P6SUR_K6 jest otwarty na poznawanie i wdrażanie zmian i innowacji w obszarze nowych form, metod, technologii, technik i narzędzi wspierania rozwoju P7SUR_K6 popularyzuje zmiany i innowacje w obszarze nowych form, metod, technologii, technik i narzędzi wspierania rozwoju P8SUR_K6 ---------------------
P4SUR_K7 -------------------------- P5SUR_K7 prezentuje poziom empatii i asertywności pozwalający na pełne zrozumienie pełnionej funkcji w relacji z interesariuszami usługi P6SUR_K7 prezentuje poziom empatii i asertywności pozwalający na wspieranie rozwoju jednostek, grup i organizacji P7SUR_K7 prezentuje poziom empatii i asertywności pozwalający na wspieranie rozwoju innych osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi P8SUR_K7 ---------------------
P4SUR_K8 -------------------------- P5SUR_K8 dystansuje się od własnych przyzwyczajeń i schematów działania oraz jest nastawiony na wykraczanie poza własny punkt widzenia P6SUR_K8 ------------------------- P7SUR_K8 -------------------------- P8SUR_K8 ---------------------
P4SUR_K9 jest gotowy do przyjmowania informacji zwrotnej od klienta

i wykorzystywania jej w swojej pracy

P5SUR_K9 konsekwentnie zabiega o informację zwrotną od klienta, przyjmuje ją i uwzględnia w swojej pracy P6SUR_K9 promuje kulturę otwartości opartą na przyjmowaniu i dawaniu informacji zwrotnej i jej wykorzystywaniu do własnego rozwoju zawodowego P7SUR_K9 -------------------------- P8SUR_K9 ---------------------
P4SUR_K10 poddaje refleksji i koryguje własne postawy i zachowania w relacji z klientem P5SUR_K10 poddaje refleksji i koryguje własne postawy i zachowania podczas projektowania, przygotowania i realizacji usługi P6SUR_K10 wspiera korygowanie postaw i zachowań osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi P7SUR_K10 promuje wzorce postaw i zachowań osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi P8SUR_K10 tworzy wzorce postaw

i zachowań osób zaangażowanych w projektowanie, przygotowanie i realizację usługi

1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024