Krajowy Rejestr Mechanicznego Wspomagania Krążenia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 16 października 2019 r.
w sprawie Krajowego Rejestru Mechanicznego Wspomagania Krążenia

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2019 r. poz. 408, 730, 1590 i 1905) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
podmiot prowadzący Krajowy Rejestr Mechanicznego Wspomagania Krążenia, zwany dalej "rejestrem";
2)
sposób prowadzenia rejestru;
3)
usługodawców i podmiot prowadzący rejestry publiczne oraz rejestry medyczne obowiązanych do przekazywania danych do rejestru oraz sposób i termin przekazywania przez nich danych do rejestru;
4)
zakres i rodzaj danych przetwarzanych w rejestrze spośród danych określonych w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, zwanej dalej "ustawą";
5)
rodzaje identyfikatorów przetwarzanych w rejestrze spośród identyfikatorów określonych w art. 17c ust. 2-5 ustawy.
§  2. 
Podmiotem prowadzącym rejestr jest Instytut Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie.
§  3. 
1. 
Rejestr jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
2. 
Administratorem systemu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy jest Narodowy Fundusz Zdrowia.
§  4. 
W rejestrze przetwarza się dane i identyfikatory obejmujące:
1)
dane osobowe dotyczące usługobiorcy:
a)
imię (imiona) i nazwisko,
b)
płeć,
c)
numer PESEL, a w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL - serię i numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, albo niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1501 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ram interoperacyjności na podstawie art. 12 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 235 z 09.09.2015, str. 1, z późn. zm.),
d)
datę urodzenia,
e)
adres miejsca zamieszkania lub adres do korespondencji,
f)
kod gminy krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT,
g)
numer telefonu kontaktowego,
h)
datę i przyczynę zgonu;
2)
jednostkowe dane medyczne dotyczące usługobiorcy obejmujące:
a)
podstawowe parametry:
powierzchnia ciała,
waga,
wskaźnik masy ciała BMI,
parametry laboratoryjne,
b)
stan zdrowia w chwili postawienia diagnozy:
etiologia niewydolności krążenia,
status według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji choroby podstawowej,
czynniki prognostyczne,
indeks prognostyczny,
choroby współistniejące,
c)
datę rodzaj i wynik wykonanych badań diagnostycznych oraz nazwy technologii medycznych,
d)
rozpoznanie choroby - główne i współistniejące:
datę rozpoznania choroby,
kod choroby według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji,
e)
ocenę w skali INTERMACS,
f)
datę i rodzaj leczenia:
datę, rodzaj i tryb wdrożonej terapii,
nazwę produktu leczniczego lub wyrobu medycznego, lub procedury medycznej, lub schematu leczenia,
datę zakończenia leczenia,
przyczynę zakończenia leczenia,
aspekty chirurgiczne,
interwencje przedoperacyjne,
przedoperacyjne wspomaganie inotropowe,
przedoperacyjne parametry hemodynamiczne,
parametry operacyjne,
g)
parametry zastawki trójdzielnej,
h)
datę zabiegu przeszczepienia serca,
i)
monitorowanie stanu zdrowia usługobiorcy:
informację o powikłaniach pooperacyjnych i ich rodzaju,
informację o zdarzeniach niepożądanych i powikłaniach,
datę ostatniego kontaktu,
przyczynę zgonu według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji,
j)
datę przyjęcia i dokonania wypisu od usługodawcy,
k)
tryb przyjęcia i wypisu od usługodawcy,
l)
miejsce lub podmiot, z którego usługobiorca został przyjęty,
m)
liczbę dni hospitalizacji,
n)
datę przyjęcia i datę wypisu z jednostki organizacyjnej usługodawcy, w której realizowano świadczenie opieki zdrowotnej,
o)
miejsce lub podmiot, do którego usługobiorca został przekazany,
p)
czynniki ryzyka zachorowania,
q)
przedoperacyjne czynniki ryzyka umożliwiające kalkulację skali ryzyka według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji,
r)
produkty lecznicze przyjmowane przed przyjęciem do szpitala,
s)
produkty lecznicze stosowane w trakcie hospitalizacji,
t)
produkty lecznicze zlecone przy wypisie oraz określenie dalszych planów i zaleceń po wypisie obejmujących diagnostykę, leczenie i rehabilitację,
u)
numer w księdze głównej przyjęć i wypisów, pod którym dokonano wpisu o przyjęciu usługobiorcy, któremu udzielono świadczenia opieki zdrowotnej, rok dokonania wpisu i numer księgi głównej,
v)
informacje o efektach klinicznych i jakościowych zabiegu,
w)
informację, czy wykonane świadczenie opieki zdrowotnej było świadczeniem ratującym życie,
x)
liczbę dni od wypisu chorego z ośrodka leczenia ostrej fazy choroby do przyjęcia na oddział rehabilitacji,
y)
ocenę w skali New York Heart Association (NYHA),
z)
tryb wykonania zabiegu,
aa)
uzasadnienie medyczne udzielenia świadczenia - główne i współistniejące,
ab)
dane dotyczące procedur medycznych wykonanych w ramach świadczenia opieki zdrowotnej:
kod procedury medycznej,
liczbę powtórzeń wykonanej procedury,
datę wykonania procedury,
ac)
dane rejestrowane w związku z wyjazdem zespołu ratownictwa medycznego:
kod przyczyny wyjazdu,
sposób zakończenia medycznych czynności ratunkowych przez zespół ratownictwa medycznego,
datę zakończenia medycznych czynności ratunkowych przez zespół ratownictwa medycznego;
3)
dane dotyczące wspomagania krążenia systemem ECLS ECMO:
a)
dane przedoperacyjne,
b)
dane operacyjne,
c)
rezultat zastosowania wspomagania krążenia systemem ECLS ECMO,
d)
powikłania specyficzne dla wspomagania krążenia systemem ECLS ECMO,
e)
przeżywalność po wszczepieniu wspomagania krążenia systemem ECLS ECMO;
4)
dane dotyczące parametrów monitorowanych u pacjentów z mechanicznym wspomaganiem lewej komory serca:
a)
typ urządzenia LVAD,
b)
parametry pracy systemu wspomagania,
c)
parametry życiowe z pomiarów dokonywanych w warunkach domowych,
d)
parametry związane z prowadzoną terapią;
5)
identyfikator usługodawcy, o którym mowa w art. 17c ust. 3 pkt 1 ustawy;
6)
identyfikator miejsca udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 17c ust. 4 pkt 1 ustawy;
7)
identyfikator pracownika medycznego, o którym mowa w art. 17c ust. 5 ustawy, który:
a)
wprowadził dane do rejestru,
b)
wykonał dane świadczenie opieki zdrowotnej;
8)
unikalny identyfikator usługodawcy nadany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
§  5. 
1. 
Dane i identyfikatory, o których mowa w § 4, są przekazywane do rejestru przez:
1)
usługodawcę wykonującego:
a)
wszczepianie pozaustrojowych pneumatycznych pomp wspomagania krążenia,
b)
wszczepianie wewnątrzustrojowych pomp wspomagania krążenia,
c)
wszczepianie wspomagania krążenia systemem ECLS ECMO,
d)
wszczepianie całkowicie sztucznego serca,
e)
wszczepianie innych pomp wspomagania krążenia

- w zakresie, o którym mowa w § 4 pkt 1 lit. a-e oraz g-h, pkt 2 lit. a-v oraz y i pkt 3-7, za pośrednictwem dedykowanego systemu informatycznego, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługodawca wykazał do rozliczenia świadczenie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1;

2)
Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie, o którym mowa w § 4 pkt 1 lit. b-d, f oraz h, pkt 2 lit. d tiret drugie, j-l oraz w-ac i pkt 5, 6 i 8, do systemu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 120 dni od dnia przekazania danych przez usługodawcę.
2. 
Narodowy Fundusz Zdrowia przekazuje dane i identyfikatory wskazane w ust. 1 pkt 2, dotyczące usługobiorców, u których wykonano zabiegi, o których mowa w ust. 1 pkt 1, za okres 3 lat poprzedzających datę wpisu usługobiorcy do rejestru, w odniesieniu do:
1)
nowotworów o kodach ICD-10: C38;
2)
zaburzeń wydzielania wewnętrznego, stanu odżywienia i przemiany metabolicznej o kodach ICD-10: E10-E14, E20-E35, E66, E70-E90;
3)
chorób układu nerwowego o kodach ICD-10: G80-G83;
4)
chorób układu krążenia o kodach ICD-10:I00-I99;
5)
chorób układu oddechowego o kodach ICD-10: J00-J99;
6)
chorób układu trawiennego o kodach ICD-10: K70-K77;
7)
chorób układu moczowo-płciowego o kodach ICD-10: N17-N19;
8)
ciąży, porodu i okresu połogu o kodach ICD-10: O08, O29, O31, O74, O94;
9)
wybranych stanów rozpoczynających się w okresie okołoporodowym o kodach ICD-10: P20-P29;
10)
wad rozwojowych wrodzonych, zniekształceń i aberracji chromosomowych o kodach ICD-10: Q20-Q34;
11)
urazów, zatruć i innych określonych skutków działania czynników zewnętrznych o kodach ICD-10: S20-S34.
§  6. 
Tworzy się Krajowy Rejestr Mechanicznego Wspomagania Krążenia.
§  7. 
Podmiot prowadzący rejestr, nie później niż po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, poinformuje usługodawców o terminie, w którym dane i identyfikatory, o których mowa w § 4, przekazuje się po raz pierwszy.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024