Organizacja pracy, skład oraz zasady wynagradzania członków komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 kwietnia 1998 r.
w sprawie organizacji pracy, składu oraz zasad wynagradzania członków komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne

Na podstawie art. 7 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1393 oraz z 2019 r. poz. 371 i 492) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa organizację pracy i skład komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie u przedsiębiorcy osób, przed upływem roku od zaprzestania zajmowania przez nie stanowiska lub pełnienia funkcji publicznej, oraz wnioski o wydanie opinii, czy działalność gospodarcza małżonków osób pełniących funkcje publiczne może wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność, zwanej dalej "komisją", a także zasady wynagradzania członków komisji.
§  2. 
Komisja składa się z 9 członków powoływanych i odwoływanych przez Prezesa Rady Ministrów spośród kandydatów przedstawionych przez: Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministra Sprawiedliwości, ministra właściwego do spraw administracji publicznej, ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Ministra - Członka Rady Ministrów, którego zakres działania obejmuje zadania związane z działalnością służb specjalnych - jeżeli został powołany przez Prezesa Rady Ministrów.
§  2a. 
1. 
Kadencja komisji trwa 5 lat.
2. 
W przypadku ustania członkostwa w komisji jej skład uzupełnia się na okres do końca kadencji, w sposób określony w § 2.
§  3. 
Członkiem komisji może być osoba, która:
1)
posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
2)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3)
posiada wiedzę, umiejętności i doświadczenie odpowiednie do pełnienia funkcji członka komisji i wykonywania powierzonych jej obowiązków oraz daje rękojmię należytego wykonywania tych obowiązków;
4)
posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w administracji publicznej.
§  4. 
Członkostwo w komisji ustaje z chwilą:
1)
złożenia rezygnacji;
2)
odwołania przez Prezesa Rady Ministrów;
3)
skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
śmierci.
§  5. 
Spośród członków komisji Prezes Rady Ministrów powołuje przewodniczącego komisji i jego zastępcę.
§  6. 
1. 
Przewodniczący komisji zapewnia sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie komisji, w szczególności:
1)
wyznacza skład do rozpatrzenia danej sprawy, w tym przewodniczącego składu;
1a)
reprezentuje komisję przed innymi organami i instytucjami;
2)
informuje Prezesa Rady Ministrów o okolicznościach uzasadniających odwołanie członka komisji;
3)
składa Prezesowi Rady Ministrów coroczne sprawozdanie z prac komisji;
4)
informuje Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o okolicznościach uniemożliwiających mu przejściowo wykonywanie obowiązków przewodniczącego komisji.
2. 
Jeżeli przewodniczący komisji nie może wykonywać swoich obowiązków, jego obowiązki wykonuje zastępca.
§  7. 
1. 
Członkowie komisji informują przewodniczącego komisji o okolicznościach uniemożliwiających im przejściowo wykonywanie obowiązków członka komisji.
2. 
Przewodniczący komisji wyłącza członka komisji ze składu rozpatrującego wniosek w sprawie, w której zachodzi konflikt interesów lub istnieje inna okoliczność mogąca wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności. Członek komisji niezwłocznie zawiadamia przewodniczącego komisji o okolicznościach uzasadniających wyłączenie.
3. 
W przypadku wyłączenia, o którym mowa w ust. 2, przewodniczący komisji wyznacza innego członka komisji do składu rozpatrującego daną sprawę. Jeżeli wyłączenie dotyczy przewodniczącego komisji, wyznaczenia dokonuje zastępca przewodniczącego komisji.
§  8. 
1. 
Wnioski, o których mowa w art. 7 ust. 5 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, osoby, o których mowa w § 1, kierują do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazuje wniosek przewodniczącemu komisji.
3. 
Przewodniczący komisji wyznacza skład do rozpatrzenia danej sprawy, w tym przewodniczącego składu, i przekazuje wniosek przewodniczącemu składu.
4. 
Przewodniczący składu wyznacza termin i miejsce posiedzenia, zawiadamiając o tym pozostałych członków składu.
5. 
Posiedzenia składu odbywają się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
6. 
Przewodniczący komisji może wystąpić do osoby, która złożyła wniosek, lub właściwych podmiotów o przedstawienie dodatkowych dokumentów i informacji, niezbędnych w celu prawidłowego rozpatrzenia wniosku;
§  8a. 
Szczegółowy tryb pracy komisji określa regulamin ustalony przez przewodniczącego komisji i zatwierdzony przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  8b. 
1. 
Przewodniczącemu komisji i jego zastępcy przysługuje wynagrodzenie miesięczne za udział w pracach komisji, płatne z dołu, w wysokości:
1)
800 zł - dla przewodniczącego komisji;
2)
400 zł - dla zastępcy przewodniczącego komisji.
2. 
Członkom komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu składu do rozpatrzenia danej sprawy, płatne nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odbyło się posiedzenie, w wysokości:
1)
900 zł - dla przewodniczącego składu;
2)
750 zł - dla członka składu.
§  9. 
Obsługę techniczną i kancelaryjno-biurową komisji zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  10. 
Wydatki związane z działalnością komisji są pokrywane z budżetu państwa w części dotyczącej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1863 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja pracy, skład oraz zasady wynagradzania członków komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne.
Data aktu: 30/04/1998
Data ogłoszenia: 01/10/2019
Data wejścia w życie: 21/05/1998