Szczegółowa organizacja publicznych szkół i placówek artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 22 sierpnia 2019 r.
w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych

Na podstawie art. 113 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078 i 1287) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Nazwa publicznej szkoły artystycznej]
1. 
Nazwa publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej "szkołą", zawiera:
1)
określenie typu szkoły;
2)
imię szkoły, jeżeli imię takie nadano;
3)
nazwę miejscowości, w której siedzibę ma szkoła.
2. 
Nazwa szkoły może również zawierać:
1)
określenie "publiczna" albo:
a)
określenie "państwowa" - w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego albo jednostkę samorządu terytorialnego, albo
b)
określenie "samorządowa" - w przypadku szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego;
2)
określenie organu prowadzącego szkołę - w przypadku szkoły prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną;
3)
ustalony przez organ prowadzący szkołę, odrębnie dla danego typu szkoły, numer porządkowy szkoły, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła danego typu;
4)
określenie "Policealne Studium" - w przypadku szkoły policealnej.
3. 
Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i sztandarze szkoły może być używany skrót nazwy.
4. 
Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół zawiera nazwę zespołu.
5. 
Nazwa zespołu szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej II stopnia oraz zespołu ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia może zawierać odpowiednio określenie "Szkoła Muzyczna I i II stopnia" albo "Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia".
6. 
Do nazwy zespołu szkół przepisy ust. 2 pkt 3 i ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  2.  [Nazwa publicznej placówki artystycznej]
1. 
Nazwa publicznej placówki artystycznej, zwanej dalej "placówką", zawiera:
1)
określenie "ognisko" wraz z określeniem specjalności kształcenia albo określeniem "artystyczne";
2)
imię placówki, jeżeli imię takie nadano;
3)
nazwę miejscowości, w której siedzibę ma placówka.
2. 
Do nazwy placówki przepisy § 1 ust. 2 pkt 1-3 oraz ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  3.  [Nadanie imienia szkole lub placówce artystycznej]
1. 
Szkole imię nadaje organ prowadzący szkołę na wniosek rady szkoły, a w przypadku braku rady szkoły - na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
2. 
W szkole, w której nie tworzy się rady rodziców, imię nadaje organ prowadzący szkołę na wspólny wniosek rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
3.  2
 (uchylony).
4.  3
 (uchylony).
5. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera uzasadnienie wyboru imienia oraz określa plan działań szkoły związanych z nadaniem imienia szkole i przewidywany termin uroczystości.
6. 
Organ prowadzący szkołę rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 1, w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku.
7. 
Placówce imię nadaje organ prowadzący placówkę na wniosek rady pedagogicznej. Przepisy ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
8.  4
 Do zmiany imienia szkoły lub placówki albo uchylenia jego nadania przepisy ust. 1 i 2 oraz 5-7 stosuje się odpowiednio.
§  4.  [Sekcje, zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe w szkole artystycznej]
1. 
W szkole mogą być tworzone sekcje, zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe, w których skład wchodzą nauczyciele.
2. 
Sekcja może być utworzona w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli prowadzących te same lub pokrewne zajęcia edukacyjne artystyczne.
3. 
Zadaniem sekcji jest współpraca nauczycieli w szczególności w zakresie:
1)
tworzenia i realizacji programu nauczania danych zajęć edukacyjnych artystycznych;
2)
udoskonalania metodyki nauczania danych zajęć edukacyjnych artystycznych;
3)
organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli wchodzących w skład sekcji.
4. 
Pracą sekcji kieruje kierownik sekcji. Do zadań kierownika sekcji należy:
1)
organizowanie pracy sekcji;
2)
przygotowanie planu pracy sekcji;
3)
współpraca z dyrektorem lub wicedyrektorem szkoły w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli wchodzących w skład danej sekcji.
5. 
W uzasadnionych przypadkach w szkole, z wyjątkiem szkoły realizującej kształcenie artystyczne w zawodzie muzyk, może być utworzona sekcja, w której skład wchodzą wszyscy nauczyciele zajęć edukacyjnych artystycznych.
6. 
Zespół przedmiotowy może być utworzony w szkole realizującej kształcenie ogólne w celu współpracy nauczycieli tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących. W skład zespołu przedmiotowego wchodzą nauczyciele danych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
7. 
Zespół problemowo-zadaniowy może być utworzony w celu rozwiązania określonego problemu lub realizacji określonego zadania o charakterze dydaktycznym, wychowawczym lub organizacyjnym albo w celu koordynacji współpracy w zakresie dydaktyczno-wychowawczym nauczycieli danego oddziału lub grupy uczniów.
8. 
Pracę zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego koordynuje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora szkoły. Przepisy ust. 4 pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.  [Wicedyrektor szkoły artystycznej; kierownik sekcji]
1. 
Stanowisko wicedyrektora tworzy się w szkole realizującej kształcenie ogólne lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. 
Stanowisko drugiego wicedyrektora tworzy się w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 800 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. 
W szkole, w której utworzono sekcję, tworzy się stanowisko kierownika sekcji. Stanowisko kierownika sekcji jest stanowiskiem kierowniczym w szkole.
4. 
Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowisko lub stanowiska wicedyrektora, za zgodą organu prowadzącego szkołę. Dyrektor szkoły, w której utworzono internat, może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć stanowisko kierownika internatu, za zgodą organu prowadzącego szkołę.
§  6.  [Dział dziecięcy i dział młodzieżowy w placówce artystycznej]
1. 
W placówce w ramach każdej specjalności kształcenia tworzy się dział dziecięcy i dział młodzieżowy. Dział dziecięcy i dział młodzieżowy tworzą grupy uczniów utworzone przez dyrektora placówki realizujące ramowy plan nauczania placówki określony odpowiednio dla działu dziecięcego albo działu młodzieżowego.
2. 
W placówce może być utworzony przez dyrektora placówki zespół problemowo-zadaniowy. Pracę zespołu koordynuje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora placówki. Przepisy § 4 ust. 4 pkt 1 i 2 oraz ust. 7 stosuje się odpowiednio.
§  7.  [Wicedyrektor placówki artystycznej]
Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w placówce, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§  8.  5 [Zasady organizowania obowiązkowych zajęć edukacyjnych]
1. 
W szkole obowiązkowe zajęcia edukacyjne:
1)
ogólnokształcące - są organizowane w systemie klasowo-lekcyjnym w oddziale, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej lub grupie międzyszkolnej,
2)
artystyczne - są organizowane w formie indywidualnej lub grupowej, w tym w systemie klasowo-lekcyjnym w oddziale, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej lub grupie międzyszkolnej

- zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej "ustawą".

2. 
Zajęcia edukacyjne mogą być prowadzone w szkole także w formie plenerów artystycznych, obozów naukowych lub artystycznych, realizacji spektakli, przedstawień, koncertów i wystaw.
3. 
Szkoła może prowadzić wybrane zajęcia edukacyjne artystyczne na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności instytucji kultury, uczelni i u pracodawców, na podstawie umowy zawartej między szkołą a daną jednostką.
4. 
W placówce obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne są organizowane w formie indywidualnej lub grupowej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  9.  [Udział uczniów w formach badania jakości kształcenia artystycznego oraz w wydarzeniach artystycznych]
1. 
Szkoła organizuje udział uczniów w formach badania jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 53 ust. 1b ustawy, przeprowadzanego przez specjalistyczną jednostkę nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy.
2.  6
 Szkoła może organizować uczniom udział w wydarzeniach artystycznych zgodnie ze specyfiką kształcenia artystycznego, w szczególności w koncertach, wystawach i festiwalach.
3. 
Udział w formach badania jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w ust. 1, i w wydarzeniach artystycznych, o których mowa w ust. 2, szkoła może organizować także w czasie dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, z wyjątkiem ferii szkolnych.
§  10.  [Liczba uczniów w oddziale szkoły artystycznej oraz na zajęciach świetlicowych]
1. 
Liczba uczniów w oddziale szkoły realizującej kształcenie ogólne w zakresie klas I-III szkoły podstawowej wynosi nie więcej niż 25.
2. 
Na zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
§  11.  [Czas trwania zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych]
1. 
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
2. 
Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących w szkole realizującej kształcenie ogólne w zakresie klas I-III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. 
Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut.
4. 
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w ust. 3, w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
§  12.  [Internat]
1. 
Internat zapewnia opiekę i wychowanie uczniom szkół uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania. Internat jest integralną częścią szkoły.
2. 
Do zadań internatu należy:
1)
zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu;
2)
zapewnienie uczniom warunków do nauki, w tym pomocy w nauce;
3)
wspieranie rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów;
4)
wspieranie w rozwiązywaniu problemów uczniów;
5)
tworzenie uczniom warunków do uczestnictwa w kulturze, sporcie i turystyce oraz organizowanie ich czasu wolnego;
6)
uczenie uczniów samodzielności, tolerancji oraz wyrabianie w nich poczucia odpowiedzialności.
3. 
Internat zapewnia uczniom:
1)
zakwaterowanie i całodobową opiekę;
2)
możliwość korzystania z wyżywienia;
3)
właściwe warunki sanitarno-higieniczne;
4)
miejsce do nauki, w tym pomieszczenie do indywidualnej nauki;
5)
pokój dla chorych;
6)
miejsce do samodzielnego przygotowywania posiłków.
4. 
Internat realizuje zadania, w tym wychowawcze i profilaktyczne, we współpracy z rodzicami ucznia, wychowawcą klasy, nauczycielami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi.
5. 
Liczba uczniów w grupie wychowawczej w internacie wynosi nie więcej niż 30 uczniów realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej oraz nie więcej niż 35 uczniów realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego.
6. 
Godzina zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie trwa 60 minut.
7. 
Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą wynosi:
1)
w przypadku grupy wychowawczej składającej się z uczniów realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej - co najmniej 70 godzin;
2)
w przypadku grupy wychowawczej składającej się z uczniów realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego - co najmniej 49 godzin.
8. 
Grupą wychowawczą w internacie opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej.
9. 
Za zgodą organu prowadzącego szkołę, w celu zapewnienia opieki w porze nocnej, w internacie można zatrudnić wychowawcę - opiekuna nocnego.
10. 
Internat prowadzi działalność przez cały rok szkolny, z wyjątkiem ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.
11. 
Za zgodą organu prowadzącego szkołę internat może prowadzić działalność w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, zapewniając uczniom zajęcia opiekuńcze i wychowawcze.
§  13.  [Arkusz organizacji szkoły i placówki artystycznej]
1. 
Arkusz organizacji szkoły realizującej kształcenie ogólne zawiera w szczególności informacje dotyczące:
1) 7
 liczby klas z wyodrębnieniem liczby uczniów kształcących się w danej specjalności lub specjalizacji, a w przypadku ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia - także z wyodrębnieniem liczby uczniów kształcących się w zakresie gry na poszczególnych instrumentach głównych oraz w zakresie przedmiotu głównego - rytmiki;
2)
liczby oddziałów i grup w poszczególnych klasach;
3)
liczby uczniów w poszczególnych oddziałach;
4)
liczby uczniów w poszczególnych grupach;
5)
w poszczególnych oddziałach:
a)
tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych i ogólnokształcących, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach,
b)
tygodniowego wymiaru godzin zajęć: religii, etyki i wychowania do życia w rodzinie,
c)
tygodniowego wymiaru godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
d) 8
 (uchylona),
e)
tygodniowego wymiaru i przeznaczenia godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
f) 9
 wymiaru i przeznaczenia godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
6)
liczby pracowników ogółem;
7)
imienia, nazwiska, stopnia awansu zawodowego, stażu pracy i kwalifikacji poszczególnych nauczycieli, rodzaju prowadzonych przez nich zajęć i liczby godzin tych zajęć w poszczególnych klasach, z wyodrębnieniem nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
8) 10
 liczby nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984 i 1234), zwanej dalej "ustawą - Karta Nauczyciela";
9)
liczby nauczycieli, z wyszczególnieniem liczby nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
10)
liczby pracowników administracji i obsługi, z wyszczególnieniem liczby pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz liczby etatów przeliczeniowych;
11)
liczby godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczby godzin:
a)
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
b)
zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
c)
zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
d)
innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli,
e)
zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy,
f)
zajęć opiekuńczo-wychowawczych w internacie,
fa) 11
 zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 4 ustawy,
g)
ponadwymiarowych;
12)
szczegółowego harmonogramu zajęć realizowanych w formie innej niż lekcyjno-klasowa, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1a ustawy, w tym liczby tygodni pracy dydaktycznej.
2.  12
 liczby klas z wyodrębnieniem liczby uczniów kształcących się w realizowanych przez szkołę cyklach kształcenia w danej specjalności lub specjalizacji, a w przypadku szkoły muzycznej I stopnia - także z wyodrębnieniem liczby uczniów kształcących się w zakresie gry na poszczególnych instrumentach głównych, z wyszczególnieniem:
1)
klas z wyodrębnieniem liczby uczniów kształcących się w realizowanych przez szkołę cyklach kształcenia w danej specjalności lub specjalizacji, a w przypadku szkoły muzycznej I stopnia i specjalności instrumentalistyka i instrumentalistyka jazzowa w szkole muzycznej II stopnia - także z wyodrębnieniem liczby uczniów kształcących się w zakresie gry na poszczególnych instrumentach głównych albo instrumentach głównych-jazzowych, z wyszczególnieniem:
a)
tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, w tym godzin zajęć realizowanych w grupach,
b) 13
 (uchylona),
c)
tygodniowego wymiaru i przeznaczenia godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
d) 14
 wymiaru i przeznaczenia godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2)
liczby grup w poszczególnych klasach;
3)
liczby uczniów w poszczególnych grupach;
4)
liczby pracowników ogółem;
5)
imienia, nazwiska, stopnia awansu zawodowego, stażu pracy i kwalifikacji poszczególnych nauczycieli, rodzaju prowadzonych przez nich zajęć i liczby godzin tych zajęć w poszczególnych klasach, z wyodrębnieniem nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
6) 15
 liczby nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 ustawy - Karta Nauczyciela;
7)
liczby nauczycieli, z wyszczególnieniem liczby nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
8)
liczby pracowników administracji i obsługi, z wyszczególnieniem liczby pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz liczby etatów przeliczeniowych;
9)
liczby godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczby godzin:
a)
zajęć dydaktycznych i opiekuńczych,
b)
zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy, w przypadku prowadzenia przez szkołę świetlicy,
ba) 16
 zajęć opiekuńczo-wychowawczych w internacie,
bb) 17
 zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 4 ustawy,
c)
ponadwymiarowych;
10)
szczegółowego harmonogramu zajęć realizowanych w formie innej niż lekcyjno-klasowa, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1a ustawy, w tym liczby tygodni pracy dydaktycznej.
3. 
Arkusz organizacji placówki zawiera w szczególności informacje dotyczące:
1)
prowadzonych specjalności kształcenia z wyszczególnieniem:
a)
tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, w tym godzin zajęć realizowanych w grupach,
b)
liczby i rodzajów zajęć indywidualnych, zespołów albo fakultetów artystycznych;
2)
liczby grup;
3)
liczby uczniów w poszczególnych grupach;
4)
liczby pracowników ogółem;
5)
imienia, nazwiska, stopnia awansu zawodowego, stażu pracy i kwalifikacji poszczególnych nauczycieli, rodzaju prowadzonych przez nich zajęć i liczby godzin tych zajęć, z wyodrębnieniem nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
6) 18
 liczby nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 ustawy - Karta Nauczyciela;
7)
liczby nauczycieli, z wyszczególnieniem liczby nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
8)
liczby pracowników administracji i obsługi, z wyszczególnieniem liczby pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz liczby etatów przeliczeniowych;
9)
liczby godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący placówkę, w tym liczby godzin:
a)
zajęć dydaktycznych i opiekuńczych,
b)
ponadwymiarowych;
10)
szczegółowego harmonogramu zajęć realizowanych w formie innej niż lekcyjno-klasowa, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1a ustawy, w tym liczby tygodni pracy dydaktycznej.
4. 
Dyrektor szkoły opracowuje i przekazuje arkusz organizacji szkoły zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe, o których mowa w art. 110 ust. 2 ustawy, organowi prowadzącemu szkołę, w terminie do dnia 10 lipca danego roku.
5. 
Zakładowe organizacje związkowe, o których mowa w art. 110 ust. 2 ustawy, wydają opinie i przekazują je dyrektorowi szkoły w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania przez nie arkusza organizacji szkoły.
6. 
Organ prowadzący szkołę, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły w terminie do dnia 31 lipca danego roku.
7. 
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydaje opinię, o której mowa w ust. 6, i przekazuje ją organowi prowadzącemu szkołę w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania przez ten organ arkusza organizacji szkoły.
8. 
W przypadku wprowadzenia do dnia 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły:
1)
opinie, o których mowa w ust. 5, są wydawane w terminie 4 dni roboczych od dnia otrzymania przez zakładowe organizacje związkowe informacji o dokonanych zmianach;
2)
opinia, o której mowa w ust. 6, jest wydawana w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny informacji o dokonanych zmianach;
3)
organ prowadzący szkołę zatwierdza zmiany w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania opinii, o których mowa w ust. 5 i 6.
8a.  19
 W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły po dniu 30 września, organ prowadzący szkołę zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania.
9. 
Dyrektor placówki opracowuje i przekazuje arkusz organizacji placówki organowi prowadzącemu placówkę w terminie do dnia 10 lipca danego roku. Organ prowadzący placówkę zatwierdza arkusz organizacji placówki w terminie do dnia 31 lipca danego roku.
§  14.  [Liczba dni w tygodniu przeznaczona na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w szkołach artystycznych]
1. 
Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w szkołach są realizowane przez 5 dni w tygodniu.
2.  20
 Dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, jeżeli została utworzona, rady pedagogicznej i rady rodziców, zdecydować, że zajęcia edukacyjne artystyczne są realizowane przez 6 dni w tygodniu, jeżeli poprawi to warunki kształcenia w szkole i efektywność prowadzonych zajęć.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły powiadamia, przed rozpoczęciem ferii letnich, organ prowadzący szkołę, uczniów i ich rodziców o organizacji tygodnia pracy w następnym roku szkolnym.
4.  21
 W szkołach w dni wolne od zajęć mogą być organizowane zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, imprezy artystyczne i inne służące upowszechnianiu kultury.
§  15.  [Przepis przejściowy]
Do dnia 31 sierpnia 2020 r. organy prowadzące szkołę lub placówkę dostosują do przepisów rozporządzenia nazwę szkoły lub placówki.
§  16.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. 22
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
2 § 3 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
3 § 3 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
4 § 3 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
5 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
6 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
7 § 13 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
8 § 13 ust. 1 lit. d uchylona przez § 1 pkt 4 lit. a tiret 0 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
9 § 13 ust. 1 lit. f dodana przez § 1 pkt 4 lit. a tiret 0 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
10 § 13 ust. 1 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
11 § 13 ust. 1 pkt 11 lit. fa dodana przez § 1 pkt 4 lit. a tiret czwarte rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
12 § 13 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 4 lit. b tiret 0 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
13 § 13 ust. 2 lit. b uchylona przez § 1 pkt 4 lit. b tiret 0 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
14 § 13 ust. 2 lit. d dodana przez § 1 pkt 4 lit. b tiret 0 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
15 § 13 ust. 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b tiret trzecie rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
16 § 13 ust. 2 pkt 9 lit. ba dodana przez § 1 pkt 4 lit. b tiret czwarte rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
17 § 13 ust. 2 pkt 9 lit. bb dodana przez § 1 pkt 4 lit. b tiret czwarte rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
18 § 13 ust. 3 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
19 § 13 ust. 8a dodany przez § 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
20 § 14 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
21 § 14 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 10 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2023 r.
22 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. poz. 1531), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 169 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024