Wzór i niezbędne elementy rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW POŻYTKU PUBLICZNEGO
z dnia 29 maja 2019 r.
w sprawie wzoru i niezbędnych elementów rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

Na podstawie art. 8 ust. 9 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1813) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
niezbędne elementy rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, zwanego dalej "Instytutem";
2)
wzór rocznego sprawozdania z działalności Instytutu.
§  2. 
Niezbędnymi elementami rocznego sprawozdania z działalności Instytutu są:
1)
informacje o Instytucie, zawierające dane jednostki, informacje o organach Instytutu i strukturze organizacyjnej;
2)
informacje o zadaniach i działaniach Instytutu;
3)
informacje o gospodarce finansowej Instytutu.
§  3. 
Wzór rocznego sprawozdania z działalności Instytutu stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Roczne sprawozdanie z działalności Narodowego Instytutu Wolności

Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego1 za rok ...

• Formularz należy wypełnić w języku polskim.

• Wypełnia się tylko pola białe.

• Wypełniając informacje o poszczególnych zadaniach i działaniach realizowanych przez Instytut (pkt 3–8)

należy uwzględnić stopień ich realizacji.

1. INFORMACJE OGÓLNE
Podstawa prawna
Zakres

działalności

Instytutu

2. DANE JEDNOSTKI
Adres siedziby

i dane kontaktowe

Kraj: Województwo: Powiat:
Ulica: Nr: Nr lokalu:
Miejscowość: Poczta: Nr telefonu:
Nr faksu: E-mail: Strona www:
Numer REGON
Numer NIP
Organ nadzoru
Organy Instytutu

(w przypadku zmian

w składzie organów

należy wykazać

wszystkich członków

i wskazać, w jakim

okresie danego roku

pełnili tę funkcję)

Rada Instytutu:
Dyrektor Instytutu:
Zastępcy

Dyrektora

Instytutu

Zastępca Dyrektora:
Zastępca Dyrektora:
Komórki

organizacyjne

Instytutu, w tym

liczba osób

zatrudnionych

w tych

komórkach

Nazwa komórki organizacyjnej Liczba zatrudnionych osób w okresie

sprawozdawczym

Przeciętna liczba osób

zatrudnionych w okresie

sprawozdawczym, w przeliczeniu

na etaty

Liczba osób zatrudnionych

w przeliczeniu na pełne etaty,

na początek okresu

sprawozdawczego

Liczba osób zatrudnionych

w przeliczeniu na pełne etaty,

na koniec okresu sprawozdawczego

3. OPIS NAJWAŻNIEJSZYCH DZIAŁAŃ REALIZOWANYCH PRZEZ INSTYTUT

W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM

4. REALIZACJA PROGRAMÓW WSPIERANIA ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA

OBYWATELSKIEGO

(należy wypełnić załącznik do sprawozdania, odrębnie dla każdego programu)

5. ZADANIA INSTYTUTU WYNIKAJĄCE Z USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R.

O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE2, 3

5.1 SPRAWOZDAWCZOŚĆ ORGANIZACJI POŻYTKU PUBLICZNEGO
Liczba organizacji pożytku publicznego (opp), które zamieściły zatwierdzone sprawozdanie finansowe

i roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności za ... rok na podstawie

1) art. 23 ust. 6 ustawy 2) art. 23 ust. 6b ustawy
w terminie

(do dnia 15 lipca)

po terminie

(po dniu 15 lipca)

w terminie

(do dnia 30 listopada)

po terminie

(po dniu 30 listopada)

Liczba wezwań (art. 33a ust. 1

pkt 1 ustawy)

Liczba wniosków do sądu

(art. 33a ust. 1 pkt 2 ustawy)

Liczba wniosków, na podstawie

których opp straciły status opp

5.2 WYKAZ ORGANIZACJI MAJĄCYCH STATUS ORGANIZACJI POŻYTKU

PUBLICZNEGO UPRAWNIONYCH DO OTRZYMANIA 1% PODATKU DOCHODOWEGO

ZA ROK .... W ....

Data sporządzenia i zamieszczenia wykazu
Liczba opp
Aktualizacja wykazu Data Liczba opp
1.

...

1.

...

w tym
dodanych usuniętych
1.

...

1.

...

5.3 FUNDUSZ WSPIERANIA ORGANIZACJI POŻYTKU PUBLICZNEGO4
Stan środków Funduszu na początek okresu

sprawozdawczego

Stan środków Funduszu na koniec okresu

sprawozdawczego

Kwota wpłat na Fundusz
Środki finansowe pochodzące z 1% podatku

dochodowego od osób fizycznych niewydatkowane

przez opp, które utraciły status opp

Środki finansowe pochodzące z 1% podatku

dochodowego od osób fizycznych wydatkowane

niezgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy

wraz z odsetkami

Środki finansowe pochodzące z 1% podatku

dochodowego od osób fizycznych przekazane

na rzecz opp, która nie została uwzględniona

w wykazie organizacji mających status opp,

o których mowa w art. 27aa ust. 3 ustawy,

wraz z odsetkami

Odsetki od wolnych środków finansowych

przekazanych w zarządzanie na podstawie

art. 78d ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r

o finansach publicznych5

Łączna kwota wpłat
Liczba podmiotów dokonujących wpłat Liczba decyzji wydanych w trybie art. 22 ust. 9,

art. 27 ust. 2a i art. 27aa ust. 4 ustawy

Opis udzielonego

wsparcia

ze środków

Funduszu

5.4 INNE DZIAŁANIA DYREKTORA INSTYTUTU W ZAKRESIE ORGANIZACJI POŻYTKU

PUBLICZNEGO

Podstawa prawna Liczba wezwań Liczba wniosków

skierowanych do sądu

Liczba wniosków,

na podstawie których

opp straciły status opp

art. 27aa ust. 5 ustawy
art. 33 ust. 2 ustawy
art. 33 ust. 3 ustawy
art. 33a ust. 2 pkt 18

ustawy

art. 33a ust. 3 ustawy
art. 33aa ustawy
5.5 KONTROLE POWIERZONE PRZEZ PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW

POŻYTKU PUBLICZNEGO

6. DZIAŁANIA INFORMACYJNO-EDUKACYJNE I KOMUNIKACJA
7. BADANIA I ANALIZY
8. POZOSTAŁE DZIAŁANIA STATUTOWE REALIZOWANE PRZEZ INSTYTUT
9. GOSPODARKA FINANSOWA INSTYTUTU
9.1 PLAN FINANSOWY Kwota według planu Wykonanie
Plan przychodów ogółem dotacje z budżetu państwa
środki otrzymane od innych

jednostek sektora finansów

publicznych

pozostałe przychody
Plan kosztów

ogółem

koszty funkcjonowania
koszty realizacji zadań

(środki przekazane innym

podmiotom)

pozostałe koszty (środki

na wydatki majątkowe

przekazane innym

podmiotom)

Plan środków na wydatki majątkowe
Plan dochodów

ogółem

dotacje z budżetu państwa
środki otrzymane od innych

jednostek sektora finansów

publicznych

Plan wydatków

ogółem

wydatki na funkcjonowanie
wydatki majątkowe
wydatki na realizację zadań

(środki przyznane innym

podmiotom)

9.2 PRZYCHODY INSTYTUTU6
Rodzaje przychodów Kwota przychodu
Dotacja celowa na realizację programów

wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

(art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o NIW)

Dotacja podmiotowa na pokrycie bieżących

kosztów zarządzania programami i zadaniami,

realizowanymi przez Instytut (art. 32 ust. 1 pkt 2

ustawy o NIW)

Dotacja celowa na finansowanie lub

dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących

obsługi realizacji zadań (art. 32 ust. 1 pkt 3

ustawy o NIW)

Dotacja celowa na realizację zadań zlecanych

przez Przewodniczącego Komitetu ds. Pożytku

Publicznego (art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy o NIW)

Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej

(art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o NIW)

Środki pochodzące z programów finansowanych

z udziałem niepodlegających zwrotowi środków

z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie

Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu

(EFTA) lub inne środki pochodzące ze źródeł

zagranicznych niepodlegające zwrotowi (art. 32

ust. 2 pkt 2 ustawy o NIW)

Środki pochodzące z odsetek od wolnych środków

przekazanych w depozyt (art. 32 ust. 2 pkt 3

ustawy o NIW)

Środki pochodzące z zapisów i darowizn (art. 32

ust. 2 pkt 4 ustawy o NIW)

Środki pochodzące z innych źródeł (zgodnie

z art. 32 ust. 2 ustawy o NIW, wprowadzenie

do wyliczenia) wraz ze wskazaniem źródła

ich pochodzenia

10. DODATKOWE INFORMACJE
Podpis Dyrektora

Instytutu wraz z datą

Załącznik:

- tabela realizacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Tabelę należy wypełnić osobno dla każdego realizowanego programu.

Załącznik nr ............... do rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu Wolności – Centrum

Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego za rok ........

Tabela realizacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

REALIZACJA PROGRAMÓW ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO
Tytuł i podstawa

prawna

realizowanego

programu

Opis działań

realizowanych

w ramach

programu

Liczba podmiotów objętych

wsparciem finansowym

(wraz z łączną kwotą przyznanych

dotacji)

Średnia kwota dofinansowania

projektu

Mediana kwoty dofinansowania

projektu

Łączna liczba złożonych sprawozdań z realizacji zadań publicznych

(projektów)

Liczba zaakceptowanych

sprawozdań z realizacji zadań

publicznych (wraz z łączną kwotą

rozliczonej dotacji)

terminowo nieterminowo
Liczba podmiotów, wobec których wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie: zwrotu dotacji

wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości

Finansowanie

programu

Źródło

finansowania

programu

Kwota środków

przeznaczona

na realizację

programu

w okresie danego

roku

Kwota środków

faktycznie

wydatkowanych

Kwota środków

niewydatkowanych,

wraz

z uzasadnieniem

Kontrola Liczba kontroli

planowych

Liczba kontroli

przeprowadzonych w ramach

programu

Liczba kontroli

przeprowadzonych

w trybie

uproszczonym

Stopień realizacji

wskaźników

określonych dla

Programu

Opis efektów

programu

produkty
rezultaty
oddziaływanie
Inne

pozafinansowe

formy wsparcia

podmiotów lub

wolontariuszy,

do których

adresowane były

działania

w ramach

programu

Liczba podmiotów

lub wolontariuszy,

objętych

wsparciem

pozafinansowym

_______________________________

1 Zwanego dalej "Instytutem".

2 Dz. U. z 2019 r. poz. 688.

3 Zwanej dalej "ustawą".

4 Zwany dalej "Funduszem".

5 Dz. U. z 2019 r. poz. 869.

6 Zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1813), zwaną dalej "ustawą o NIW".

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1025

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór i niezbędne elementy rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
Data aktu: 29/05/2019
Data ogłoszenia: 03/06/2019
Data wejścia w życie: 04/06/2019