Dokumentacja prowadzona przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 4 stycznia 2010 r.
w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 i 1495) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki prowadzenia ksiąg:
a)
obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry,
b)
obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne,
c)
eksploatacji automatu do gier;
2)
warunki prowadzenia i wzory:
a)
ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnej,
b)
rejestru napiwków w kasynie gry;
3)
zakres dokumentacji umożliwiającej rozliczenie wyniku finansowego urządzanej loterii fantowej lub gry bingo fantowe.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumentacji - należy przez to rozumieć księgę obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry, księgę obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne, księgę eksploatacji automatu do gier, ewidencje podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych, oraz rejestr napiwków w kasynie gry.
§  3. 
1. 
Dokumentacja powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację zdarzeń i przeprowadzonych operacji gospodarczych, zwłaszcza czynności lub zdarzeń związanych z urządzaniem i prowadzeniem gier hazardowych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
2. 
Wpisów do dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej dokonuje się w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę potwierdza się podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisuje się je w rubryce "uwagi".
3. 
Wpisów do dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej dokonuje się przy wykorzystaniu programu komputerowego, zgodnie z pisemną instrukcją obsługi tego programu, w taki sposób, aby:
1)
umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę zapisanych danych przed zniszczeniem lub utratą, z zachowaniem zasad poufności, integralności i dostępności;
2)
zapewniała ochronę przed nieuprawnionym dostępem, w szczególności poprzez zastosowanie mechanizmów uwierzytelniania i autoryzacji;
3)
umożliwiała wydruk wpisów i raportów z dokonanych wpisów, wraz z dokonanymi zmianami, w porządku chronologicznym;
4)
zapewniała identyfikację osoby dokonującej zmiany w dokumentacji wraz z datą dokonania tej zmiany;
5)
uniemożliwiała usuwanie wpisów;
6)
uniemożliwiała zmianę zapisanych danych bez wykrycia tego zdarzenia przez program.
4. 
Podmiot prowadzący dokumentację w postaci elektronicznej przechowuje jej kopię zapisaną na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę zapisanych danych przed zniszczeniem lub utratą lub w postaci wydruku.
§  4. 
Dokumentacja powinna być zarejestrowana przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego. W przypadku dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej dokumentacja powinna być również zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, a poszczególne karty dokumentacji - kolejno ponumerowane.
§  5. 
1. 
Księga obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry powinna zawierać określenie podmiotu prowadzącego kasyno gry, lokalizację kasyna gry, datę dokonania wpisu, bilans żetonów do gier na stołach (w złotych) z podziałem na niedobór i nadwyżkę, bilans żetonów do gier na automatach (w złotych) z podziałem na niedobór i nadwyżkę oraz wynik dzienny kasyna z podziałem na wygraną i przegraną.
2. 
Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się codziennie, bezpośrednio po obliczeniu końcowego rezultatu gier w kasynie gry.
§  6. 
1. 
Księga obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne powinna zawierać określenie podmiotu prowadzącego salon gry bingo pieniężne, lokalizację tego salonu, datę dokonania wpisu oraz, dla każdej wartości nominalnej kartonów, przychody i rozchody kartonów do gry z uwzględnieniem ich cech identyfikacyjnych (numerów i serii) oraz aktualną liczbę kartonów do gry.
2. 
Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się codziennie, bezpośrednio po zakończeniu pracy salonu gry bingo pieniężne.
§  7. 
1. 
Księga eksploatacji automatu do gier, prowadzona odrębnie dla każdego automatu, powinna zawierać określenie podmiotu urządzającego gry na automatach, cechy identyfikacyjne automatu, datę i numer jego rejestracji, datę dokonania wpisu, opis zdarzenia, wskazanie liczników przed i po zdarzeniu oraz czytelne podpisy pozwalające na identyfikację osób uprawnionych przez podmiot do dokonywania wpisów.
2. 
W księdze, o której mowa w ust. 1, podmiot zamieszcza w szczególności informacje o: rozpoczęciu eksploatacji automatu, zmianie miejsca eksploatacji automatu, awarii automatu, ponownym włączeniu automatu do eksploatacji, zmianie zaprogramowanej wartości wygranych, o której mowa w art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, zerowaniu liczników oraz uszkodzeniu i nałożeniu wymaganych plomb zabezpieczających.
3. 
Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po wystąpieniu zdarzenia podlegającego wpisowi.
§  8. 
1. 
Podmioty urządzające gry hazardowe są obowiązane prowadzić:
1)
ewidencję podstaw opodatkowania, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
2)
ewidencję obliczania wysokości podatku od gier, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia

- odpowiednio odrębnie dla każdego ośrodka gier albo odrębnie dla każdej strony internetowej albo łącznie dla pozostałych gier hazardowych.

2. 
Wpisów do ewidencji, o których mowa w ust. 1, dokonuje się za okresy miesięczne, bezpośrednio po zakończeniu okresu rozliczeniowego, którego wpis dotyczy.
§  9. 
1. 
Podmioty urządzające gry w kasynach gry są obowiązane prowadzić rejestr napiwków, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia, odrębnie dla każdego kasyna gry.
2. 
Wpisów do rejestru, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się codziennie, bezpośrednio po obliczeniu końcowego rezultatu gier na stołach.
§  10. 
Podmioty urządzające loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w dokumentacji umożliwiającej rozliczenie wyniku finansowego, określają kwoty przychodów ze sprzedaży losów, kartonów do gry lub innych dowodów udziału w grze z podziałem na okresy miesięczne, wartość otrzymanych lub zakupionych nagród oraz wartość wydanych nagród.
§  11. 
1. 
Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych mogą dokonywać wpisów w księgach kontroli: obrotu żetonami i gotówką w kasynie gry, obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne i eksploatacji automatu oraz w rejestrach napiwków w kasynie gry prowadzonych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. poz. 1459) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2009 r. w sprawie sposobu ewidencjonowania napiwków w kasynach gry (Dz. U. poz. 1408).
2. 
Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są obowiązane do uzupełnienia wpisów do ksiąg, o których mowa w § 5-7, za okres od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, w oparciu o posiadane dokumenty.
3. 
Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są obowiązane dostosować prowadzoną w dniu wejścia w życie rozporządzenia dokumentację, która nie jest zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego, do wymogu określonego w § 4, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

.............................................................

(nazwa, adres, NIP podmiotu)

Ewidencja podstaw opodatkowania ..........................................................1) zarok.............

(adres ośrodka gier albo adres strony internetowej)

Lp. Data wpisu Podstawa dochodowa Uwagi Podstawa przychodowa Uwagi
Rodzaj gry: ......................................... Rodzaj gry: ..................
Przychód* Rozchód** Podstawa opodatkowania (przychód – rozchód) Podstawa opodatkowania***

1) Pola nie wypełnia się w przypadku ewidencji prowadzonej łącznie dla pozostałych gier hazardowych.

*1)dla gier cylindrycznych, gier w kości oraz gier w karty, z wyjątkiem pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera – suma wpłaconych stawek,
2)dla gry pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera – wypłacone wygrane,
3)dla gier na automatach – suma wpłaconych stawek.

** 1) dla gier cylindrycznych, gier w kości oraz gier w karty, z wyjątkiem pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera – suma wypłaconych wygranych,

2)dla gry pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera – kwota wpisowego za udział w turnieju,
3)dla gier na automatach – suma wygranych uzyskanych przez uczestników gry.

*** 1) dla gier liczbowych i zakładów wzajemnych – suma wpłaconych stawek,

2)dla gry bingo pieniężne – wartość nominalna kartonów zakupionych przez podmiot urządzający grę,
3)dla loterii pieniężnych, gry telebingo, loterii fantowych lub gry bingo fantowe – suma wpływów ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze lub wartość nominalna kartonów użytych do gry,
4)dla loterii audioteksowych – przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

.......................................................

(nazwa, adres, NIP podmiotu)

Ewidencja obliczania wysokości podatku od gier ...........................................1) zarok.............

(adres ośrodka gier albo adres strony internetowej)

Lp. Data wpisu Okres rozliczeniowy Rodzaj gry: ................................. Uwagi Rodzaj gry: .................................... Uwagi
Podstawa opodatkowania Stawka podatku Kwota podatku Podstawa opodatkowania Stawka podatku Kwota podatku

1) Pola nie wypełnia się w przypadku ewidencji prowadzonej łącznie dla pozostałych gier hazardowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

………………………………………………………………..

(nazwa, adres, NIP podmiotu)

REJESTR NAPIWKÓW w ………………………………. za rok……… .

miejscowość, ulica, numer)

Lp. Data wpisu Wartość zgromadzonych napiwków

/w zł/

Imię i nazwisko pracownika kasyna Wartość wypłaconych napiwków

/w zł/

Data wypłaty napiwków Podpis odbierającego Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2265).
2 Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem był poprzednio częściowo uregulowany w rozporządzeniach Ministra Finansów:

1) z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz.U.2009.188.1459), które traci moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.2009.201.1540);

2) z dnia 27 października 2009 r. w sprawie sposobu ewidencjonowania napiwków w kasynach gry (Dz.U.2009.181.1408), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych;

3) z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U.2003.102.948), które, w części dotyczącej warunków prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024