Pomoc de minimis w ramach programów lub przedsięwzięć.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 16 lutego 2018 r.
w sprawie pomocy de minimis w ramach programów lub przedsięwzięć

Na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa programy lub przedsięwzięcia ustanawiane przez ministra właściwego do spraw nauki, w ramach których będzie udzielana pomoc de minimis na realizację zadań wynikających z polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa, zwana dalej "pomocą", przeznaczenie, warunki i tryb przyznawania oraz rozliczania, sposób kumulowania, maksymalne wielkości, maksymalną intensywność pomocy, a także szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o przyznanie pomocy oraz w raporcie rocznym i raporcie końcowym z wykorzystania środków finansowych stanowiących pomoc.
2. 
Pomoc przyznaje się zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji nr 1407/2013".
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przedsiębiorcy, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.).
§  3. 
1. 
Pomoc nie może być przyznana w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.
2. 
Jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o pomoc prowadzi działalność w sektorach wyłączonych, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia Komisji nr 1407/2013, oraz w innych sektorach lub obszarach działalności wchodzących w zakres stosowania rozporządzenia Komisji nr 1407/2013, pomoc może zostać mu przyznana pod warunkiem, że przedsiębiorca ten zobowiąże się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla działalności w sektorze wyłączonym oraz dla pozostałej działalności gospodarczej, w tym do przypisywania przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających uzasadnienie metod.
§  4. 
Pomoc jest przyznawana z zachowaniem warunków dotyczących kumulacji określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.
§  5. 
Wielkość pomocy ustala się zgodnie z art. 3 ust. 2, 3 i 5-9 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.
§  6. 
1. 
Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "ministrem", przyznaje pomoc na podstawie wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra.
2. 
Szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o przyznanie pomocy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Do wniosku o przyznanie pomocy przedsiębiorca dołącza:
1)
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie i pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w okresie dwóch poprzednich latach podatkowych albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2)
informacje niezbędne do przyznania pomocy określone w przepisach dotyczących zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362).
§  7. 
Zespół, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, dokonuje oceny wniosków o przyznanie pomocy i przedstawia ministrowi jej wyniki wraz z opinią dotyczącą przyznania albo odmowy przyznania pomocy. W przypadku propozycji dotyczącej przyznania pomocy w kwocie niższej niż wnioskowana albo odmowy przyznania pomocy, zespół przedstawia ministrowi szczegółowe uzasadnienie.
§  8. 
W terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy przedsiębiorca składa w urzędzie obsługującym ministra trzy egzemplarze umowy określającej warunki jej realizacji i finansowania, a także rozliczania przyznanej pomocy, zwanej dalej "umową", podpisanej przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorcy. Niedotrzymanie terminu uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy i z przyznanej pomocy.
§  9. 
1. 
Przedsiębiorca składa raport roczny z wykorzystania środków finansowych na naukę stanowiących pomoc w poprzednim roku, zwany dalej "raportem rocznym", w terminie do dnia 15 lutego roku następującego po roku, w którym została przyznana mu pomoc.
2. 
Przedsiębiorca składa raport końcowy z wykorzystania środków finansowych na naukę stanowiących pomoc, zwany dalej "raportem końcowym", w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadania określonego w umowie.
3. 
Szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie rocznym i raporcie końcowym określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Raport roczny i raport końcowy składa się w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra.
§  10. 
Niezłożenie raportu rocznego w terminie, o którym mowa w § 9 ust. 1, albo raportu końcowego w terminie, o którym mowa w § 9 ust. 2, stanowi podstawę do odstąpienia przez ministra od umowy z wezwaniem do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych stanowiących pomoc.
§  11. 
1. 
Do oceny są kierowane wyłącznie raporty roczne i raporty końcowe spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. W przypadku złożenia raportu rocznego albo raportu końcowego niespełniającego wymagań, wzywa się przedsiębiorcę do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzyjęcie raportu przez ministra.
2. 
W przypadku stwierdzenia, że przekazany raport roczny albo raport końcowy został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, wzywa się przedsiębiorcę do jego uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że nieuzupełnienie lub niepoprawienie raportu spowoduje jego nieprzyjęcie przez ministra.
3. 
W przypadku nieprzyjęcia przez ministra raportu rocznego albo raportu końcowego przepis § 10 stosuje się odpowiednio.
§  12. 
1. 
Na podstawie oceny raportu rocznego minister może wezwać przedsiębiorcę do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych stanowiących pomoc.
2. 
Na podstawie oceny raportu końcowego minister uznaje zadanie, na które została przyznana pomoc, za:
1)
zrealizowane;
2)
zrealizowane nienależycie albo niezrealizowane, z wezwaniem do zwrotu przekazanych środków finansowych stanowiących pomoc.
3. 
Zwrotu środków finansowych stanowiących pomoc dokonuje się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi za okres od dnia przekazania tych środków do dnia ich zwrotu.
§  13. 
1. 
W terminie 14 dni od dnia:
1)
ustalonego w umowie jako dzień zakończenia realizacji zadania, na które została przyznana pomoc, albo
2)
zakończenia realizacji zadania, na które została przyznana pomoc, jeżeli nastąpiło ono przed dniem ustalonym w umowie

- niewykorzystane środki finansowe stanowiące pomoc podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.

2. 
Niezwrócenie niewykorzystanych środków finansowych stanowiących pomoc w terminie, o którym mowa w ust. 1, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym termin ten upłynął, do dnia zwrotu tych środków.

Rozdział  2

Pomoc w ramach programu TOP100 Innowatorzy Gospodarki

§  14. 
Pomocy udziela się na zadania mające na celu wzmacnianie kompetencji pracowników przedsiębiorców lub osób współpracujących z tymi przedsiębiorcami, w zakresie zarządzania badaniami naukowymi oraz komercjalizacją wyników prac B+R przez ich udział w stażach zagranicznych w jednostkach naukowych lub u zagranicznych przedsiębiorców posiadających doświadczenie w prowadzeniu działalności badawczo-rozwojowej oraz komercjalizacji jej wyników, w ramach programu TOP100 Innowatorzy Gospodarki.
§  15. 
1. 
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą, zwanymi dalej "kosztami kwalifikowalnymi", są:
1)
koszty wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację zadania, o którym mowa w § 14;
2)
koszty stypendiów wypłaconych stażystom;
3)
koszty udziału w szkoleniach i konferencjach oraz koszty organizacji szkoleń, konferencji, paneli ekspertów, staży i spotkań związanych z tematyką zadania, o którym mowa w § 14;
4)
koszty opracowań, wydawnictw, zakupu usług informatycznych oraz zbiorów informacji (bazy danych, dostęp do źródeł informacji, profesjonalne opracowania);
5)
koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych związanych z realizacją zadania, o którym mowa w § 14, osób bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację;
6)
koszty udziału w przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych w ramach wystaw, targów.
2. 
Intensywność pomocy nie może przekroczyć:
1)
w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy - 100% kosztów kwalifikowalnych;
2)
w przypadku pozostałych przedsiębiorców - 80% kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział  3

Przepisy końcowe

§  16. 
Zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2021 r.
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU O PRZYZNANIE POMOCY

A. DANE PRZEDSIĘBIORCY:

1. Nazwa.

2. Siedziba i adres.

3. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).

4. Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.

5. Numer telefonu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej (jeżeli przedsiębiorca posiada).

6. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).

7. Wielkość przedsiębiorcy określona zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia nr 651/2014, jeżeli warunkuje to możliwość udzielenia pomocy w ramach programu lub przedsięwzięcia.

B. PLANOWANE ZADANIE:

1. Opis zadania, w tym zakres, cel i efekty planowane do osiągnięcia.

2. Uzasadnienie celowości realizacji zadania.

3. Planowany okres i miejsce realizacji zadania (termin rozpoczęcia i termin zakończenia realizacji zadania).

4. Planowane źródła finansowania:

1) środki finansowe na naukę;

2) środki własne wnioskodawcy;

3) inne środki. 2

C. KOSZTORYS REALIZACJI ZADANIA:

1. Planowane koszty ogółem, z wyszczególnieniem rodzajów kosztów kwalifikowalnych, oraz źródła ich finansowania.

2. Uzasadnienie poszczególnych rodzajów kosztów kwalifikowalnych wymienionych w kosztorysie realizacji zadania.

D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU:

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego i służbowy adres poczty elektronicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH W RAPORCIE ROCZNYM I RAPORCIE KOŃCOWYM

A. DANE PRZEDSIĘBIORCY:

1. Nazwa.

2. Siedziba i adres.

3. Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.

4. Numer decyzji, numer umowy.

B. OPIS ZREALIZOWANEGO ZADANIA:

1. Omówienie wykonania zadania.

2. Termin rozpoczęcia i termin zakończenia realizacji zadania.

3. Opis osiągniętych celów i uzyskanych efektów zadania.

4. Informacja dotycząca rozliczenia finansowego poniesionych kosztów, w tym kosztów kwalifikowalnych, z uwzględnieniem:

1) środków finansowych na naukę;

2) środków własnych wnioskodawcy;

3) innych środków. 3

5. Informacja o środkach finansowych na naukę niewykorzystanych według stanu na dzień zakończenia realizacji zadania oraz o dacie ich zwrotu na rachunek urzędu obsługującego ministra. 4

6. Informacje uzupełniające:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności między kosztami kwalifikowalnymi planowanymi a poniesionymi;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności między zadaniem określonym w umowie a zadaniem faktycznie zrealizowanym.

7. Inne informacje.

C. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE RAPORTU ROCZNEGO LUB RAPORTU KOŃCOWEGO:

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego i służbowy adres poczty elektronicznej.

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317).
2 W zależności od programu lub przedsięwzięcia.
3 W zależności od programu lub przedsięwzięcia.
4 W przypadku raportu końcowego.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024