united kingdom
ukraine

Parametry aukcji głównych dla okresów dostaw przypadających na lata 2021-2023.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 22 sierpnia 2018 r.
w sprawie parametrów aukcji głównych dla okresów dostaw przypadających na lata 2021-2023

Na podstawie art. 34 ust. 1 w związku z art. 94 ust. 4 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2018 r. poz. 9) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zapotrzebowanie na moc w aukcji głównej wynosi dla okresu dostaw przypadającego na:
1)
2021 r. - 22 732 MW;
2)
2022 r. - 23 003 MW, z zastrzeżeniem ust. 2;
3)
2023 r. - 23 292 MW, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. 
W przypadku zawarcia umów mocowych na więcej niż jeden rok dostaw w aukcji głównej organizowanej na rok dostaw 2021, zapotrzebowanie na moc wskazane w ust. 1 pkt 2 pomniejsza się o moc wynikającą z umów zawartych na rok dostaw 2022.
3. 
W przypadku zawarcia umów mocowych na więcej niż jeden rok dostaw w aukcji głównej organizowanej na rok dostaw 2021 oraz w aukcji głównej na rok dostaw 2022, zapotrzebowanie na moc wskazane w ust. 1 pkt 3 pomniejsza się o moc wynikającą z umów zawartych na rok dostaw 2023.
§  2. 
Cena wejścia na rynek nowej jednostki wytwórczej, odzwierciedlająca alternatywny koszt pozyskania mocy przez operatora przez budowę jednostki wytwórczej o najniższych operacyjnych i kapitałowych kosztach stałych, wynosi dla okresu dostaw przypadającego na:
1)
2021 r. - 298 zł/kW;
2)
2022 r. - 305 zł/kW;
3)
2023 r. - 313 zł/kW.
§  3. 
Współczynnik zwiększający cenę, o której mowa w § 2, służący do wyznaczenia ceny maksymalnej obowiązującej w aukcji głównej wynosi dla okresu dostaw przypadającego na:
1)
2021 r. - 1,1;
2)
2022 r. - 1,2;
3)
2023 r. - 1,3.
§  4. 
Parametr wyznaczający wielkość mocy poniżej zapotrzebowania na moc w aukcji głównej, dla której cena osiąga wartość maksymalną uwzględniającą współczynnik, o którym mowa w § 3, wynosi dla okresu dostaw przypadającego na:
1)
2021 r. - 3,50%;
2)
2022 r. - 3,64%;
3)
2023 r. - 3,75%.
§  5. 
Parametr wyznaczający wielkość mocy ponad zapotrzebowanie na moc w aukcji głównej, dla której cena osiąga wartość minimalną równą 0,01 zł/kW/miesiąc, wynosi dla okresu dostaw przypadającego na:
1)
2021 r. - 5,02%;
2)
2022 r. - 4,28%;
3)
2023 r. - 3,74%.
§  6. 
Cena maksymalna określona dla cenobiorcy, wyznaczona na podstawie kapitałowych i operacyjnych kosztów stałych wynosi dla okresu dostaw przypadającego na:
1)
2021 r. - 193 zł/kW;
2)
2022 r. - 198 zł/kW;
3)
2023 r. - 203 zł/kW.
§  7. 
Maksymalna liczba rund aukcji głównej dla okresów dostaw przypadających na lata 2021-2023 wynosi 15.
§  8. 
Jednostkowy poziom nakładów inwestycyjnych netto odniesiony do mocy osiągalnej netto, uprawniający do oferowania obowiązków mocowych w aukcji głównej dla okresów dostaw przypadających na lata 2021-2023 na nie więcej niż:
1)
15 okresów dostaw, przez nową jednostkę rynku mocy wytwórczą, wynosi 3000 zł/kW;
2)
5 okresów dostaw, przez nową i modernizowaną jednostkę rynku mocy wytwórczą albo jednostkę rynku mocy redukcji zapotrzebowania, wynosi 500 zł/kW.
§  9. 
Minimalne wielkości obowiązków mocowych planowanych do pozyskania w wyniku aukcji dodatkowych wynoszą:
1)
dla roku dostaw 2021:
a)
2637 MW - dla I kwartału,
b)
1160 MW - dla II kwartału,
c)
1328 MW - dla III kwartału,
d)
2915 MW - dla IV kwartału;
2)
dla roku dostaw 2022:
a)
2640 MW - dla I kwartału,
b)
1160 MW - dla II kwartału,
c)
1463 MW - dla III kwartału,
d)
2921 MW - dla IV kwartału;
3)
dla roku dostaw 2023:
a)
2635 MW - dla I kwartału,
b)
1160 MW - dla II kwartału,
c)
1611 MW - dla III kwartału,
d)
2946 MW - dla IV kwartału.
§  10. 
Korekcyjne współczynniki dyspozycyjności dla poszczególnych grup technologii dla okresów dostaw przypadających na lata 2021-2023 określa się na poziomie:
1)
91,54% - dla turbin parowych, układów turbin parowych, turbin powietrznych, ogniw paliwowych oraz organicznego cyklu Rankine'a;
2)
91,80% - dla układów gazowo-parowych;
3)
93,21% - dla turbin gazowych pracujących w cyklu prostym oraz silników tłokowych;
4)
10,94% - dla turbin wiatrowych pracujących na lądzie;
5)
44,39% - dla elektrowni wodnych przepływowych;
6)
97,61% - dla elektrowni wodnych zbiornikowo-przepływowych, zbiornikowych z członem pompowym oraz zbiornikowo-przepływowych z członem pompowym;
7)
2,07% - dla elektrowni słonecznych;
8)
96,11% - dla magazynów energii elektrycznej w postaci akumulatorów, kinetycznych zasobników energii i superkondensatorów;
9)
87,76% - dla pozostałych rodzajów technologii.
§  11. 
Maksymalne wolumeny obowiązków mocowych dla stref, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, dla okresów dostaw przypadających na lata 2021, 2022 i 2023 wynoszą 0 MW.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Energii kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 2314).

Zmiany w prawie

Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.1632

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Parametry aukcji głównych dla okresów dostaw przypadających na lata 2021-2023.
Data aktu: 22/08/2018
Data ogłoszenia: 24/08/2018
Data wejścia w życie: 25/08/2018