Klasyfikacja statków powietrznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 7 sierpnia 2013 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
klasyfikację statków powietrznych;
2)
szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.
§  2. 
1. 
Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.
2. 
Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.
3. 
Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.
4. 
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.
5. 
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.
§  3. 
Wpisy w dokumentach potwierdzających zdatność do lotu, wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub podmioty, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1993 oraz z 2018 r. poz. 1041), w zakresie klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych, dokonane przed dniem wejścia w życia niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1333 oraz z 2007 r. poz. 592).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Tabela nr 1. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych 1)
Klasa Kategoria Podkategoria Dodatkowa charakterystyka
A.

Samolot

K1. Podstawowa A1. Transportowy duży MTOM >8618 kg
A2. Transportu lokalnego MTOM ≤ 8618 kg
A3. Lekki A3.1. Normalna MTOM ≤ 5700 kg
A3.2. Użytkowa
A3.3. Akrobacyjna
A4. Bardzo lekki MTOM ≤ 750 kg
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
G.

Szybowiec

K1. Podstawowa G1. Użytkowa E0. Bez napędu

E1. Z napędem

E2. Z napędem pomocniczym

G2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
MG.

Motoszybowiec

K1. Podstawowa MG1. Użytkowa T. Turystyczny
MG2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
H.

Śmigłowiec

K1. Podstawowa H1. Duży MTOM >3175 kg
H2. Mały MTOM ≤ 3175 kg
H3. Bardzo lekki MTOM ≤ 600 kg
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
AG.

Wiatrakowiec

K1. Podstawowa Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
B.

Balon

K1. Podstawowa B1. Gazowy

B2. Na ogrzane powietrze

B3. Gazowy i na ogrzane powietrze

F. Wolny

C. Na uwięzi

K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
AS.

Sterowiec

K1. Podstawowa AS1. Gazowy

AS2. Na ogrzane powietrze

AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze

Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
M.

Hybryda

K1. Podstawowa Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
PR.

Spadochron ratowniczy

K1. Podstawowa Nie dotyczy Osobowy
UMW.

Statek powietrzny bezzałogowy ciężki

K1. Podstawowa Nie dotyczy MTOM >150 kg
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
UML.

Statek powietrzny bezzałogowy lekki

K3. Specjalna UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny MTOM >25 kg i ≤ 150 kg
K5. Niekwalifikowana UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny MTOM ≤ 25 kg
UL.

Urządzenie latające2)

K6. H. Historyczna UL-A. Samolot

UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2)

UL-MG. Motoszybowiec

UL-H. Śmigłowiec

UL-AG. Wiatrakowiec

UL-B. Balon

UL-AS. Sterowiec

UL-HG1. Lotnia bez napędu

UL-HG2. Lotnia z napędem

UL-PHG. Motolotnia

UL-PPGG. Motoparalotnia

UL-PG. Paralotnia bez napędu

UL-PPG. Paralotnia z napędem

UL-GG. Wiroszybowiec

UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter)

UL-HP. Mięśniolot

UL-M1. Hybryda bez napędu

UL-M2. Hybryda z napędem

UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)

UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy

UL-P3. Spadochron towarowy

UL-P1.:

- R. Ratowniczy

- J1. Główny

- J2. Zapasowy

K6. - MTOM ≤ 600 kg

K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3

A. Amatorska
R. Replika
E. Eksperymentalna
K4. Kwalifikowana
K5. Niekwalifikowana UL-P25. Spadochron towarowy MTOM ≤ 25 kg3)
UL-70. Jednoosobowe bez napędu Masa własna ≤ 70 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem Masa własna ≤ 115 kg

1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.

2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.

3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.

Tabela nr 2. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii

Oznaczenie kategorii Kategoria Masa Warunki włączenia do kategorii
K6H Historyczna MTOM ≤ 600 kg Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z:

1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub

2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub

3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej

K6A Amatorska MTOM ≤ 600 kg Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych
K6R Replika MTOM ≤ 600 kg Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego
K6E Eksperymentalna MTOM ≤ 600 kg Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu
K4 Kwalifikowana Określa tabela nr 3
K5 Niekwalifikowana Masa własna

≤ 70 kg

UL-70. Jednoosobowe bez napędu - używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,

- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115,

- niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym

Masa własna

≤ 115 kg

UL-115. Jednoosobowe z napędem

- pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l,

- nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS),

- obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota

i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2,

- masa startowa nie przekracza 200 kg

MTOM ≤ 25 kg UL-P25. Spadochrony towarowe - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25

Tabela nr 3. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii

OGRANICZENIA1) STATKI POWIETRZNE2)
UL-A. Samoloty

UL-H. Śmigłowce

UL-PHG. Motolotnie

UL-G.E1. Szybowce z napędem

UL-MG. Motoszybowce

UL-HG2. Lotnie z napędem

UL-M2. Hybrydy z napędem

UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery)

UL-AS. Sterowce

UL-B. Balony

UL-GG. Wiroszybowce

UL-HG1. Lotnie bez napędu

UL-PG. Paralotnie bez napędu

UL-G.E0. Szybowce bez napędu

UL-G.E2. Szybowce z napędem

pomocniczym

UL-150. Bezzałogowy statek powietrzny

(skreślona)

UL-AG. Wiatrakowce UL-PPG. Motoparalotnie

UL-PPG. Paralotnie z napędem

UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2)

UL-P3. Spadochrony towarowe

UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze

Liczba osób/miejsc lądowe amfibie lub wodne nie dotyczy 1 2 1 lub 2 1 lub 2 nie dotyczy
1 2 1 2
MTOM (kg)3) 300 450 330 495 704) 804) 1004) 560 nie dotyczy
MTOM (kg)5) 315 472,5 nie dotyczy nie dotyczy
Prędkość6) 65 km/h (35 węzłów)

1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.

2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).

3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.

4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.

5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.

6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.

1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.U.2018.101).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.1568 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Klasyfikacja statków powietrznych.
Data aktu: 07/08/2013
Data ogłoszenia: 14/08/2018
Data wejścia w życie: 07/12/2013