Zgłoszenia przewozu towarów i sposób postępowania w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 12 kwietnia 2017 r.
w sprawie zgłoszeń przewozu towarów i sposobu postępowania w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń

Na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przesyłania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszenia oraz sposób uwierzytelniania zarejestrowanego użytkownika Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, zwanej dalej "PUESC";
2)
sposób postępowania podmiotów wysyłających, podmiotów odbierających i przewoźników w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń;
3)
organ Krajowej Administracji Skarbowej, do którego jest przesyłane zgłoszenie w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń;
4)
wzór dokumentu zastępującego zgłoszenie wraz z objaśnieniami.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenie "klucz" oznacza elektroniczny kod zabezpieczający dostęp do zgłoszenia służący odpowiednio podmiotowi wysyłającemu, podmiotowi odbierającemu i przewoźnikowi umożliwiający dokonanie uzupełnienia zgłoszenia lub aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu.
§  3. 
Zgłoszenie, uzupełnienie lub aktualizację zgłoszenia przesyła się do rejestru zgłoszeń:
1)
na formularzu udostępnionym na PUESC albo
2)
w dokumencie w formacie xml, zgodnym ze specyfikacją techniczną tego dokumentu udostępnioną na PUESC:
a)
przy użyciu poczty elektronicznej na adres puesc@mf.gov.pl albo
b)
przy użyciu interfejsu niewizualnego, z wykorzystaniem usług web service dedykowanych do komunikacji z PUESC.
§  4. 
1. 
Podmiot wysyłający po dokonaniu zgłoszenia otrzymuje wraz z numerem referencyjnym z rejestru zgłoszeń trzy klucze, z których odpowiednio:
1)
jeden przeznaczony jest dla podmiotu wysyłającego;
2)
drugi przeznaczony jest dla przewoźnika;
3)
trzeci przeznaczony jest dla podmiotu odbierającego - w przypadku gdy miejsce dostarczenia towaru znajduje się na terytorium kraju.
2. 
Podmiot odbierający po dokonaniu zgłoszenia otrzymuje wraz z numerem referencyjnym z rejestru zgłoszeń dwa klucze, z których odpowiednio:
1)
jeden przeznaczony jest dla podmiotu odbierającego;
2)
drugi przeznaczony jest dla przewoźnika.
3. 
Przewoźnik po dokonaniu zgłoszenia otrzymuje wraz z numerem referencyjnym z rejestru zgłoszeń klucz.
§  5. 
Uwierzytelnienie zarejestrowanego użytkownika PUESC w celu przesłania, uzupełnienia lub aktualizacji zgłoszenia polega na podaniu identyfikatora użytkownika (login) i hasła.
§  6. 
W przypadku gdy zgłoszenia, uzupełnienia lub aktualizacji dokonuje osoba działająca w imieniu odpowiednio podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego albo przewoźnika, osoba ta, dokonując tych czynności, oświadcza, że działa w imieniu i na rzecz odpowiednio podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego albo przewoźnika.
§  7. 
1. 
Podmiot wysyłający, który jest jednocześnie przewoźnikiem i dokonuje jednym środkiem transportu przewozu towarów będących przedmiotem co najmniej 2 dostaw, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), towarów objętych pozycją CN 2710 następujących bezpośrednio po dostawie ze składu podatkowego, może przesłać do rejestru zgłoszeń w sposób zbiorczy zgłoszenie, które zawiera dane, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, zwanej dalej "ustawą", dla każdego podmiotu odbierającego i miejsca dostarczenia towaru, oraz łączną ilość, masę brutto lub objętość towaru będącego przedmiotem przewozu.
2. 
Dane dotyczące ilości, masy lub objętości towaru uważa się za prawidłowe, jeżeli stwierdzone rozbieżności w stosunku do łącznej ilości, masy lub objętości towaru wskazanej w zgłoszeniu przesyłanym w sposób określony w ust. 1 wynoszą nie więcej niż 10% tej ilości, masy lub objętości powiększonej o różnicę pomiędzy ilością, masą lub objętością towaru wskazaną w zgłoszeniu przesyłanym w sposób określony w ust. 1 dla każdego podmiotu odbierającego a ilością, masą lub objętością towaru odebranego przez podmiot odbierający.
§  8. 
1. 
W przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń polegającej na awarii lub przerwie technicznej rejestru zgłoszeń odpowiednio podmiot wysyłający, podmiot odbierający albo przewoźnik, w zakresie zgłaszanych przez siebie danych, dokonuje zgłoszenia, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie na adres awaria.sent@mf.gov.pl, podając w tytule wiadomości, w szczególności:
1)
numer identyfikacji podatkowej albo numer, za pomocą którego ten podmiot jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,
2)
numer własny tego dokumentu

- oddzielone separatorem "##".

2. 
Dokument zastępujący zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera odpowiednio dane, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 3, art. 6 ust. 2 albo art. 7 ust. 2 ustawy.
3. 
W przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń polegającej na awarii lub przerwie technicznej rejestru zgłoszeń po dokonaniu zgłoszenia, o którym mowa w § 3:
1)
przewoźnik uzupełnia zgłoszenie, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie, zawierający numer referencyjny zgłoszenia i dane, o których mowa w art. 5 ust. 4 albo art. 6 ust. 3 ustawy,
2)
podmiot odbierający uzupełnia zgłoszenie, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie, zawierający numer referencyjny zgłoszenia i dane, o których mowa w art. 5 ust. 5 albo art. 6 ust. 4 ustawy,
3)
odpowiednio podmiot wysyłający, podmiot odbierający albo przewoźnik aktualizuje zgłoszenie, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie zawierający numer referencyjny zgłoszenia i dane wskazane przez niego w zgłoszeniu

- na adres awaria.sent@mf.gov.pl, podając w tytule wiadomości numer referencyjny zgłoszenia, numer identyfikacji podatkowej albo numer, za pomocą którego ten podmiot jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej, oraz numer własny tego dokumentu - oddzielone separatorem "##".

4. 
W przypadku gdy dokument zastępujący zgłoszenie przesyła osoba działająca w imieniu odpowiednio podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego albo przewoźnika, przepis § 6 stosuje się odpowiednio.
5. 
Dokument zastępujący zgłoszenie może zostać przesłany w formacie pdf albo xml zgodnym ze specyfikacją techniczną tego dokumentu udostępnioną na PUESC, jeżeli zawiera dane określone we wzorze, o którym mowa w ust. 6.
6. 
Wzór dokumentu zastępującego zgłoszenie stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Podmiot wysyłający, który przesyła zgłoszenia w sposób określony w § 3 pkt 2 lit. b przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego funkcjonującego automatycznie bez udziału osób fizycznych, po nieudanych próbach uzyskania numeru referencyjnego, których liczba bądź czas oczekiwania na uzyskanie numeru referencyjnego wynika z rejestru zgłoszeń, może przesłać dokument zastępujący zgłoszenie, który nie zawiera oświadczenia wskazanego w polu 57 wzoru, o którym mowa w § 8 ust. 6.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1:
1)
podmiot wysyłający przekazuje przewoźnikowi dokument zastępujący zgłoszenie w postaci wizualizacji pliku xml zgodnej ze wzorem, o którym mowa w § 8 ust. 6;
2)
informacja o potwierdzeniu przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie może być zawarta w dokumencie, o którym mowa w pkt 1.
3. 
Podmiot wysyłający zapewnia udokumentowanie prób, o których mowa w ust. 1.
4. 
Podmiot wysyłający przesyła zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, na adres awaria.sent.ws@mf.gov.pl.
§  10. 
Organem właściwym, do którego jest przesyłane zgłoszenie w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń, jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT ZASTĘPUJĄCY ZGŁOSZENIE
1A. Numer własny dokumentu: 1B. Numer referencyjny:
I. DANE PODMIOTU WYSYŁAJĄCEGO/NADAWCY

TOWARU:

2. Id SISC:
3. Imię i nazwisko albo nazwa: 4. NIP/nr innego

identyfikatora:

5. Ulica: 6. Nr budynku/nr lokalu: 7. Miejscowość:
8. Kod pocztowy: 9. Poczta: 10. Kraj:
II. DANE PODMIOTU

ODBIERAJĄCEGO/ODBIORCY TOWARU:

11. Id SISC:
12. Imię i nazwisko albo nazwa: 13. NIP/nr innego

identyfikatora:

14. Ulica: 15. Nr budynku/nr lokalu: 16. Miejscowość:
17. Kod pocztowy: 18. Poczta: 19. Kraj:
III. DANE PRZEWOŹNIKA: 20. Id SISC:
21. Imię i nazwisko albo nazwa: 22. NIP/nr innego

identyfikatora:

23. Ulica: 24. Nr budynku/nr lokalu: 25. Miejscowość:
26. Kod pocztowy: 27. Poczta: 28. Kraj:
IV. DANE DOTYCZĄCE TOWARU:
29. Rodzaj towaru: 30. Pozycja CN: 31. Podkategoria PKWiU:
32. Ilość towaru: 33. Masa brutto towaru: 34. Objętość towaru:
V. DATY ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA PRZEWOZU NA TERYTORIUM RP:
35. Planowana data

rozpoczęcia przewozu:

36. Data rozpoczęcia

przewozu:

37. Planowana data

zakończenia przewozu:

VI. MIEJSCE ZAŁADUNKU TOWARU:
38. Ulica: 39. Nr budynku/nr lokalu: 40. Miejscowość:
41. Kod pocztowy: 42. Poczta: 43. Kraj:
VII. MIEJSCE DOSTARCZENIA TOWARU:
44. Ulica: 45. Nr budynku/nr lokalu: 46. Miejscowość:
47. Kod pocztowy: 48. Poczta: 49. Kraj:
VIII. MIEJSCE ROZPOCZĘCIA

PRZEWOZU NA TERYTORIUM RP:

IX. MIEJSCE ZAKOŃCZENIA

PRZEWOZU NA TERYTORIUM RP:

50. Miejscowość/Przejście graniczne/

Nr drogi

51. Miejscowość/Przejście graniczne/

Nr drogi

X. ŚRODEK TRANSPORTU:
52. Nr rejestracyjne: 53. Nr zezwolenia

drogowego:

54. Nr dokumentu

przewozowego:

XI. INFORMACJA O ODBIORZE TOWARU:
55. Data odbioru towaru: 56. Uwagi
XII. OŚWIADCZENIE
57. Oświadczam, że posiadam upoważnienie do złożenia/uzupełnienia/aktualizacji

zgłoszenia* w imieniu i na rzecz:

podmiotu wysyłającego

podmiotu odbierającego

przewoźnika

[Dane oświadczającego]

OBJAŚNIENIA:

- dokument zastępujący zgłoszenie należy wypełnić drukowanymi literami,

- w części I należy wpisać:

1) dane podmiotu wysyłającego - w przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium kraju (dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów albo eksportu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.)),

2) dane nadawcy towaru - w przypadku przewozu towaru z terytorium państwa członkowskiego albo z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju albo w przypadku przewozu towaru z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego państwa członkowskiego albo państwa trzeciego,

- w części II należy wpisać:

1) dane podmiotu odbierającego - w przypadku dostawy towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług albo w przypadku przewozu towaru z terytorium państwa członkowskiego albo z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

2) dane odbiorcy towaru - w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów albo eksportu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług albo w przypadku przewozu towaru z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego państwa członkowskiego albo państwa trzeciego;

- w polu 1A należy wpisać własny unikatowy numer dokumentu nadany przez podmiot, który dokonuje, uzupełnia i aktualizuje zgłoszenie przewozu towaru,

- w polu 1B należy wpisać numer referencyjny zgłoszenia, jeżeli został nadany dla tego zgłoszenia będącego przedmiotem uzupełnienia lub aktualizacji,

- w polu 2, 11 i 20 należy wpisać fakultatywnie unikalny, 17-znakowy numer identyfikacyjny nadawany podmiotom i osobom podczas procesu rejestracji (e-Klient) na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych,

- w polu 4 należy wpisać numer identyfikacji podatkowej albo numer, za pomocą którego podmiot wysyłający jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,

- w polu 13 należy wpisać numer identyfikacji podatkowej podmiotu odbierającego albo numer, za pomocą którego podmiot odbierający albo odbiorca towaru jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,

- w polu 22 należy wpisać numer identyfikacji podatkowej przewoźnika albo numer, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,

- w polu 30 należy wpisać 4-cyfrową pozycję CN, w tym przypadku pola 31 się nie wypełnia,

- w polu 31 należy wpisać 6-cyfrową podkategorię PKWiU, w tym przypadku pola 30 się nie wypełnia,

- pole 35 należy wypełnić tylko w przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium RP,

- pola 35-37 i 55 należy wypełnić w formacie DD.MM.RRRR,

- pole 37 należy wpisać datę dostarczenia towaru na terytorium kraju do miejsca wskazanego w zgłoszeniu albo datę objęcia na terytorium kraju procedurą celną towaru będącego przedmiotem przewozu albo datę wywozu towaru z terytorium kraju,

- pola 38-43 należy wypełnić tylko w przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium RP,

- pola 44-49 należy wypełnić, w przypadku gdy miejsce dostarczenia towaru znajduje się na terytorium RP,

- pole 50 należy wypełnić w przypadku wjazdu na terytorium RP,

- pole 51 należy wypełnić w przypadku wyjazdu z terytorium RP,

- w polu 53 należy wpisać numer zezwolenia, zaświadczenia lub licencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1907, z późn. zm.), o ile są wymagane,

- w polu 57 - * niepotrzebne skreślić,  właściwe zaznaczyć.

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024