Zmiana rozporządzenia w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 grudnia 2017 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela

Na podstawie art. 71 i art. 192 ust. 6 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1311 i 2110) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2005 r. w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela (Dz. U. z 2013 r. poz. 930) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w części podpis i pieczęć Rzecznika dyscypliny finansów publicznych po wyrazie "pieczęć" dodaje się odnośnik nr 1 w brzmieniu:

"1) Wymóg opatrzenia pieczęcią dotyczy wyłącznie papierowej postaci dokumentu.".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Wysłać bez pisma przewodniego

Nadawca:

Przewodniczący Komisji Orzekającej

przy: .......................................................

.................................................................

.................................................................

(imię i nazwisko)

.................................................................

.................................................................

(adres)

Adresat:

Przewodniczący

Głównej Komisji Orzekającej

w Sprawach o Naruszenie

Dyscypliny Finansów Publicznych

ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

Sprawozdanie o sposobie rozpoznania wniosków o ukaranie wniesionych w roku ..........

do komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy .....................................................................................................................................................

Termin złożenia: 31 stycznia

I.

1 Sprawy oczekujące na rozstrzygnięcie wg stanu na początek roku sprawozdawczego liczba obwinionych
2 Złożone wnioski o ukaranie liczba obwinionych
3 Wnioski przekazane do innej komisji orzekającej liczba obwinionych
4 Wnioski przekazane z innej komisji orzekającej liczba obwinionych
5 Sprawy przekazane z Głównej Komisji Orzekającej do ponownego rozpoznania liczba obwinionych
6 Sprawy w toku oczekujące na rozstrzygnięcie wg stanu na koniec roku sprawozdawczego liczba obwinionych

II.

7 Sprawy rozstrzygnięte (załatwione) w ciągu roku - (ogółem) liczba obwinionych
8 Rozstrzygnięcia o umorzeniu postępowania liczba obwinionych
9 Wydane orzeczenia w kwestii odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - (ogółem) liczba obwinionych
10 Orzeczenia o uniewinnieniu liczba uniewinnionych
11 Orzeczenia o uznaniu odpowiedzialnym za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - ogółem liczba odpowiedzialnych
12 - z tego:

- odstąpiono od wymierzenia kary

liczba odpowiedzialnych
13 - ukarano (ogółem) liczba ukaranych
14 - z tego:

- karą upomnienia

liczba ukaranych
15 - karą nagany liczba ukaranych
16 - karą pieniężną liczba ukaranych
17 - karą przewidzianą w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy*) liczba ukaranych

III.

18 Liczba rozstrzygnięć o umorzeniu postępowania (ogółem) - z tego: liczba zarzutów
19 -umorzenia postępowania wskutek przedawnienia orzekania liczba zarzutów
20 - umorzenia postępowania, gdy zarzucanego czynu nie popełniono liczba zarzutów
21 - umorzenia postępowania, gdy w zarzucanym czynie brak jest znamion naruszenia dyscypliny finansów publicznych liczba zarzutów
22 - umorzenia postępowania, gdy nie dochodzi się odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w przypadku działania lub zaniechania podjętego wyłącznie w celu ograniczenia skutków zdarzenia losowego liczba zarzutów
23 - umorzenia postępowania, gdy nie dochodzi się odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, którego stopień szkodliwości dla finansów publicznych jest znikomy liczba zarzutów
24 -inne liczba zarzutów

IV.

Osobom odpowiedzialnym za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (wykazanym w części II - wiersz 11) przypisano czyny z poszczególnych art. ustawy*):
25 art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 liczba czynów
26 art. 5 ust. 1 pkt 3 liczba czynów
27 art. 6 liczba czynów
28 art. 7 liczba czynów
29 art. 8 liczba czynów
30 art. 9 liczba czynów
31 art. 10 liczba czynów
32 art. 11 liczba czynów
33 art. 12 liczba czynów
34 art. 12a liczba czynów
35 art. 13 pkt 1, 2, 3, 4, 5, 9 liczba czynów
36 art. 13 pkt 6, 7, 8 liczba czynów
37 art. 14 liczba czynów
38 art. 15 liczba czynów
39 art. 16 liczba czynów
40 art. 17 ust. 1 liczba czynów
41 art. 17 ust. 1b liczba czynów
42 art. 17 ust. 1ba liczba czynów
43 art. 17 ust. 1c liczba czynów
44 art. 17 ust. 1d liczba czynów
45 art. 17 ust. 2 liczba czynów
46 art. 17 ust. 3 liczba czynów
47 art. 17 ust. 4 liczba czynów
48 art. 17 ust. 5 liczba czynów
49 art. 17 ust. 6 liczba czynów
50 art. 17 ust. 6a liczba czynów
51 art. 17a liczba czynów
52 art. 18 pkt 1 liczba czynów
53 art. 18 pkt 2 liczba czynów
54 art. 18a liczba czynów
55 art. 18b liczba czynów
56 art. 18c liczba czynów

V.

57 Łączna wysokość wymierzonych kar pieniężnych: suma w zł
58 Średnia wysokość wymierzonej kary pieniężnej: średnia kara w zł
59 Łączna wysokość wyegzekwowanych kar pieniężnych: suma w zł
60 Łączna wysokość orzeczonych kosztów postępowania należnych Skarbowi Państwa: suma w zł
61 Łączna wysokość wyegzekwowanych kosztów postępowania należnych Skarbowi Państwa: suma w zł

UWAGI:

Zestawienie sporządził:

.....................................................

(imię, nazwisko i nr telefonu)

.....................................................

(miejscowość i data)

Przewodniczący Komisji

................................................

(podpis i pieczęć1))

*) Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

OBJAŚNIENIA DO SPRAWOZDANIA

Sprawozdanie sporządza się na podstawie materiałów źródłowych zawartych w aktach poszczególnych spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Wiersze od 1 do 17 dotyczą informacji o liczbie osób obwinionych (niezależnie od tego, ile zarzutów postawiono obwinionemu, ile przypisano lub umorzono albo od ilu uniewinniono).

Wiersze od 18 do 24 dotyczą informacji o liczbie zarzutów, w sprawie których zapadło rozstrzygnięcie o umorzeniu postępowania (niezależnie od tego, ilu obwinionym zarzuty te zostały postawione).

Wiersze od 25 do 56 dotyczą informacji o liczbie czynów, których popełnienie przypisano obwinionym (niezależnie od tego, ilu obwinionym zostały przypisane).

Wiersze od 57 do 61 dotyczą kwoty pieniężnej określonej w złotych.

_______

1) Wymóg opatrzenia pieczęcią dotyczy wyłącznie papierowej postaci dokumentu.

CZĘŚĆ I

W wierszu 1 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w których sprawy nie zostały rozstrzygnięte (niezależnie od etapu postępowania) na koniec roku poprzedzającego rok sprawozdawczy.

W wierszu 2 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie wniesionymi do komisji orzekającej w roku sprawozdawczym, w sprawie których przewodniczący wydał zarządzenie o doręczeniu kopii wniosku obwinionemu.

W wierszu tym nie wykazuje się danych odnoszących się do wniosków zwróconych do uzupełnienia podmiotowi występującemu z wnioskiem o ukaranie.

W wierszu 3 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w sprawie których przewodniczący komisji orzekającej składającej sprawozdanie wydał zarządzenie o doręczeniu kopii wniosku obwinionemu, a które zostały w toku postępowania przekazane do innej komisji orzekającej.

W wierszu 4 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie otrzymanymi z innej komisji orzekającej, w sprawie których przewodniczący tej komisji wydał zarządzenie o doręczeniu kopii wniosku obwinionemu, a które w toku postępowania zostały przekazane do komisji składającej sprawozdanie (również przekazane przez Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej).

W wierszu 5 podaje się liczbę obwinionych, których sprawy zostały przekazane do ponownego rozpoznania przez Główną Komisję Orzekającą, w wyniku rozpoznania odwołania, wniosku o wznowienie postępowania albo stwierdzenia nieważności prawomocnego postanowienia lub orzeczenia.

W wierszu 6 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w których sprawy nie zostały zakończone rozstrzygnięciem komisji orzekającej przed końcem roku sprawozdawczego (niezależnie od etapu postępowania).

CZĘŚĆ II

W wierszu 7 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w których sprawy zostały zakończone rozstrzygnięciem komisji orzekającej w roku sprawozdawczym. Należy również uwzględnić tych obwinionych, których sprawy zostały przekazane przez Główną Komisję Orzekającą bądź postępowanie zostało odwieszone i rozpoznane w roku sprawozdawczym.

W wierszu 8 podaje się liczbę obwinionych, wobec których zapadło rozstrzygnięcie o umorzeniu postępowania. Do rozstrzygnięć o umorzeniu postępowania zalicza się tylko takie rozstrzygnięcie, którym komisja orzekająca umorzyła postępowanie w sprawie wszystkich naruszeń dyscypliny finansów publicznych (czynów) zarzucanych obwinionemu, niezależnie od przesłanek umorzenia.

W wierszu 9 podaje się liczbę obwinionych, wobec których wydano orzeczenia w kwestii odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, niezależnie od treści orzeczenia (uniewinnienie albo przypisanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

W wierszu 10 podaje się liczbę obwinionych, wobec których zapadło orzeczenie o uniewinnieniu. Do orzeczeń o uniewinnieniu zalicza się tylko takie orzeczenie, którym komisja orzekająca uniewinniła obwinionego od wszystkich zarzucanych mu naruszeń dyscypliny finansów publicznych (czynów) bądź uniewinniła od jednego zarzutu, a w przypadku pozostałych zarzutów, o ile były postawione obwinionemu, postanowiła o ich umorzeniu.

W wierszu 11 podaje się liczbę obwinionych uznanych za odpowiedzialnych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Do orzeczeń o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zalicza się takie orzeczenie, którym komisja orzekająca przypisała obwinionemu odpowiedzialność za co najmniej jedno naruszenie dyscypliny finansów publicznych (czyn) zarzucane obwinionemu, niezależnie od rozstrzygnięć w sprawie pozostałych zarzutów, o ile były one postawione obwinionemu.

W wierszu 12 podaje się liczbę obwinionych, którym przypisano odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ale odstąpiono od wymierzenia kary.

W wierszu 13 podaje się liczbę obwinionych, którym przypisano odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i wymierzono karę.

W wierszach 14, 15, 16 i 17 podaje się liczbę obwinionych, spośród wykazanych w wierszu 13, którym wymierzono kary poszczególnych rodzajów.

CZĘŚĆ III

W wierszu 18 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą zostały umorzone. Suma liczb wykazanych w wierszach od 18 do 24 może być równa lub większa od liczby podanej w wierszu 8.

W wierszu 19 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą zostały umorzone ze względu na przedawnienie orzekania.

W wierszu 20 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą zostały umorzone ze względu na niepopełnienie zarzuconego czynu.

W wierszu 21 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą zostały umorzone ze względu na brak w zarzucanym czynie znamion naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

W wierszu 22 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą zostały umorzone ze względu na działanie lub zaniechanie naruszające dyscyplinę finansów publicznych podjęte wyłącznie w celu ograniczenia skutków zdarzenia losowego.

W wierszu 23 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą zostały umorzone ze względu na znikomy stopień szkodliwości naruszenia dyscypliny dla finansów publicznych.

W wierszu 24 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą zostały umorzone ze względu na inne okoliczności niż wymienione w wierszach od 19 do 23.

CZĘŚĆ IV

W wierszach od 25 do 56 podaje się liczbę czynów przypisanych obwinionym wg naruszeń dyscypliny finansów publicznych wskazanych w art. od 5 do 18c ustawy. Suma liczb wykazanych w wierszach od 25 do 56 może być równa liczbie podanej w wierszu 11 lub większa od niej.

CZĘŚĆ V

W wierszu 57 podaje się informację o łącznej wysokości wymierzonych kar pieniężnych wszystkimi orzeczeniami komisji orzekającej wydanymi w roku sprawozdawczym, z uwzględnieniem również orzeczeń nieprawomocnych.

W wierszu 58 podaje się informację o średniej wysokości wymierzonej kary pieniężnej.

W wierszu 59 podaje się informację o łącznej wysokości wyegzekwowanych kar pieniężnych.

W wierszu 60 podaje się informację o łącznej wysokości orzeczonych w roku sprawozdawczym kosztów postępowania należnych Skarbowi Państwa, z uwzględnieniem również orzeczeń nieprawomocnych.

W wierszu 61 podaje się informację o łącznej wysokości wyegzekwowanych kosztów postępowania należnych Skarbowi Państwa.

Uwaga: dane z wierszy 1 + 2 + 4 + 5 - 3 - 6 = 7

8 + 9 = 7

10 + 11 = 9

12 + 13 = 11

14 + 15 + 16 + 17 = 13

19 + 20 + 21 +22 + 23 +24 = 18

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.2456

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela.
Data aktu: 12/12/2017
Data ogłoszenia: 28/12/2017
Data wejścia w życie: 29/12/2017