Ewidencja czasu pracy i odpoczynku marynarza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 6 maja 2016 r.
w sprawie ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarza 2

Na podstawie art. 50 ust. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarza, zwanej dalej "ewidencją";
2)
wzór formularza do prowadzenia ewidencji, który stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej na formularzu, o którym mowa w § 1 pkt 2, lub w postaci elektronicznej.
2.
Ewidencja prowadzona w postaci elektronicznej zawiera wszystkie elementy określone we wzorze formularza, o którym mowa w § 1 pkt 2.
3.
Ewidencja w postaci elektronicznej jest prowadzona w sposób umożliwiający natychmiastowy, pełny i ciągły do niej dostęp, w tym możliwość dokonania wydruku.
§  3.
1.
Wpisy w ewidencji są dokonywane na bieżąco w języku polskim i angielskim, bez używania skrótów.
2.
Wpisy w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej są dokonywane w sposób czytelny, drukowanymi literami, bez skreśleń.
§  4.
Ewidencja prowadzona w postaci elektronicznej jest drukowana z upływem każdego miesiąca lub, jeżeli okres zatrudnienia marynarza upływa przed końcem miesiąca, wraz z zakończeniem zatrudnienia marynarza na statku.
§  5.
1.
Ewidencję prowadzoną w postaci papierowej albo wydruk, o którym mowa w § 4, opatruje się podpisem marynarza w celu potwierdzenia, że zawarte w nich zapisy są dokładnym odzwierciedleniem godzin pracy i odpoczynku marynarza.
2.
Pomyłki pisarskie i rachunkowe w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej albo na wydruku, o którym mowa w § 4, prostuje się przez przekreślenie błędnej treści w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu i wpisanie prawidłowej treści. Przekreślenie potwierdza własnoręcznym podpisem osoba, która dokonała sprostowania.
§  6.
Ewidencja jest przechowywana w siedzibie armatora przez okres 3 lat od dnia zakończenia określonej podróży morskiej.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Ewidencja czasu pracy i odpoczynku marynarza

Individual record of hours of work and rest of seafarer

wzór

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża:

1) dyrektywę Rady 1999/63/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. dotyczącą Umowy w sprawie organizacji czasu pracy marynarzy przyjętej przez Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) i Federację Związków Zawodowych Pracowników Transportu w Unii Europejskiej (FST) - Załącznik: Umowa Europejska w sprawie organizacji czasu pracy marynarzy (Dz. Urz. WE L 167 z 02.07.1999, str. 33, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 3, str. 363);

2) dyrektywę 1999/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. dotyczącą egzekwowania przepisów odnoszących się do godzin pracy marynarzy na pokładach statków zawijających do portów Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 14 z 20.01.2000, str. 29, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 3, str. 407).

3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy, pracy w nocy oraz wypoczynku pracowników zatrudnionych na morskich statkach handlowych (Dz. U. poz. 1098), które utraciło moc z dniem 10 maja 2016 r., zgodnie z art. 129 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.667

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ewidencja czasu pracy i odpoczynku marynarza.
Data aktu: 06/05/2016
Data ogłoszenia: 16/05/2016
Data wejścia w życie: 20/05/2016