Udzielenie szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonym przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 1 kwietnia 2016 r.
w sprawie udzielania szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonym przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe

Na podstawie art. 22ah ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64 i 195) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przekazywania przez dyrektora szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanemu dalej "ministrem", informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", wzór formularza zawierającego te informacje oraz wzór wniosku o udzielenie dotacji;
2)
tryb udzielania oraz sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji.
§  2. 
Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, zwanej dalej "szkołą", przekazuje w 2016 r. na:
1)
formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia, albo
2)
formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.
§  3. 
1. 
Wniosek o udzielenie szkole dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, zwany dalej "wnioskiem", jest sporządzany w 2016 r. na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Do wniosku dołącza się informacje, o których mowa w § 2.
§  4. 
Dyrektor szkoły przekazuje ministrowi, za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej, zwanego dalej "Centrum", wniosek wraz z załączonymi do tego wniosku informacjami, o których mowa w § 2, w postaci papierowej albo elektronicznej.
§  5. 
1. 
Centrum dokonuje weryfikacji pod względem formalnym i rachunkowym danych zawartych we wniosku oraz w załączonych do tego wniosku informacjach, o których mowa w § 2. W przypadku stwierdzenia błędów formalnych lub rachunkowych Centrum, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku, informuje dyrektora szkoły o uchybieniach.
2. 
Dyrektor szkoły, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o uchybieniach, przekazuje Centrum poprawiony wniosek wraz z informacjami, o których mowa w § 2, uwzględniające wskazane przez Centrum uchybienia lub wyjaśnienia potwierdzające dane w nich zawarte, w postaci papierowej albo elektronicznej.
§  6. 
1. 
Dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, udziela minister za pośrednictwem Centrum.
2. 
Ustaloną, na podstawie wniosku, o którym mowa w § 4, oraz załączonych do tego wniosku informacji, o których mowa w § 2, albo na podstawie poprawionego wniosku oraz załączonych do tego wniosku informacji, o których mowa w § 5 ust. 2, kwotę dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, Centrum przekazuje na rachunek bankowy szkoły.
§  7. 
1. 
Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, udzielonej w 2016 r., dyrektor szkoły przekazuje na:
1)
formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia, albo
2)
formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.
2. 
Do rozliczenia dyrektor szkoły dołącza kopie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych lub na pokrycie kosztów ich drukowania lub powielania w celach dydaktycznych, lub zakup urządzeń umożliwiających ich drukowanie lub powielanie.
§  8. 
Dyrektor szkoły przekazuje ministrowi, za pośrednictwem Centrum, rozliczenie, o którym mowa w § 7, w postaci papierowej albo elektronicznej.
§  9. 
1. 
Centrum dokonuje weryfikacji danych zawartych w rozliczeniu, o którym mowa w § 7, pod względem formalnym i rachunkowym, odpowiednio, z danymi określonymi we wniosku, o którym mowa w § 4, oraz załączonych do tego wniosku informacjach, o których mowa w § 2, albo z danymi określonymi we wniosku oraz załączonych do tego wniosku informacjach, o których mowa w § 5 ust. 2. W przypadku stwierdzenia w rozliczeniu błędów formalnych lub rachunkowych Centrum, w terminie 7 dni od dnia otrzymania rozliczenia, informuje dyrektora szkoły o uchybieniach.
2. 
Dyrektor szkoły, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o uchybieniach, przekazuje Centrum korektę rozliczenia uwzględniającą wskazane przez Centrum uchybienia lub wyjaśnienia potwierdzające dane w nim zawarte, w postaci papierowej albo elektronicznej.
§  10. 
Wnioski, informacje oraz rozliczenia, o których mowa w rozporządzeniu, przekazywane w postaci elektronicznej opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262, z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r. poz. 1893).
§  11. 
1. 
Centrum w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, niezgodnie z przeznaczeniem lub stwierdzenia pobrania dotacji nienależnie lub w nadmiernej wysokości sporządza informację, którą przekazuje niezwłocznie ministrowi.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o finansach publicznych w zakresie dotyczącym dotacji udzielanych z budżetu państwa.
§  12. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 września 2014 r. w sprawie udzielania szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. U. poz. 1219).
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej w 2016 r. na wyposażenie szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej/gimnazjum*) w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej w 2016 r. na wyposażenie szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej/gimnazjum*) w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego**)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Wniosek o udzielenie szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne na poziomie szkoły podstawowej/gimnazjum*) dotacji celowej w roku 2016 na sfinansowanie kosztu zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej otrzymanej w 2016 r. na wyposażenie szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej/gimnazjum*) w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej otrzymanej w 2016 r. na wyposażenie szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej/gimnazjum*) w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego**)

wzór

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.469

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielenie szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonym przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe.
Data aktu: 01/04/2016
Data ogłoszenia: 08/04/2016
Data wejścia w życie: 09/04/2016