Wymagania techniczne i jakościowe w zakresie standardów przesyłanych danych do centralnej ewidencji kierowców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 30 marca 2016 r.
w sprawie wymagań technicznych i jakościowych w zakresie standardów przesyłanych danych do centralnej ewidencji kierowców

Na podstawie art. 100a ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania techniczne i jakościowe w zakresie standardów przesyłanych danych oraz tryb wprowadzania danych do centralnej ewidencji kierowców, zwanej dalej "ewidencją".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
obiekt - obiekt w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352);
2)
schemat zasilania - strukturę danych cech informacyjnych obiektów przekazywanych do ewidencji;
3)
suma kontrolna - zestaw danych generowany przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję, potwierdzający aktualność danych zgromadzonych w ewidencji.
§  3.
1.
Wprowadzanie danych do ewidencji jest realizowane zgodnie ze schematem zasilania udostępnionym przez administratora ewidencji.
2.
W przypadku zmiany schematu zasilania administrator ewidencji przekazuje niezwłocznie podmiotom obowiązanym do wprowadzania danych do ewidencji zaktualizowany schemat zasilania.
§  4.
1.
Dane zgromadzone w ewidencji, pobrane w celu wprowadzenia danych do ewidencji, opatrzone są sumą kontrolną potwierdzającą aktualność tych danych.
2.
Wprowadzenie danych do ewidencji, w celu aktualizacji ewidencji, wymaga użycia przez podmiot obowiązany do wprowadzania danych do ewidencji, sumy kontrolnej potwierdzającej aktualność danych.
§  5.
W przypadku pobrania danych zgromadzonych w ewidencji, w celu wprowadzenia danych do ewidencji, dotyczących więcej niż jednego obiektu, podmiot obowiązany do wprowadzania danych do ewidencji wskazuje, którego obiektu dotyczą wprowadzane dane.
§  6.
1.
Administrator ewidencji weryfikuje poprawność wprowadzanych danych w oparciu o dane zgromadzone w rejestrach PESEL, REGON i TERYT.
2.
W przypadku komunikatu o negatywnej weryfikacji poprawności wprowadzanych danych, wraz z tym komunikatem wskazane zostają dane zawierające błędy oraz określające ich rodzaj.
§  7.
1.
Wprowadzenie danych do ewidencji wymaga użycia danych słownikowych udostępnianych przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję.
2.
W przypadku konieczności uzupełnienia udostępnionych przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję danych słownikowych, podmiot obowiązany do wprowadzania danych do ewidencji zgłasza, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub systemu teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot, administratorowi ewidencji konieczność uzupełnienia danych słownikowych.
3.
Uzupełnienia danych słownikowych dokonuje administrator ewidencji niezwłocznie po stwierdzeniu konieczności ich uzupełnienia.
4.
W przypadku braku konieczności uzupełnienia danych słownikowych administrator ewidencji niezwłocznie powiadamia podmiot, o którym mowa w ust. 2, o danej słownikowej, której należy użyć.
5.
W przypadku gdy uzupełnienie danych słownikowych wymaga uprzedniego wprowadzenia danych do rejestrów lub ewidencji, o których mowa w art. 28 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 33 ust. 1 pkt 9, art. 38 ust. 2, art. 58 ust. 1 pkt 10, art. 77 ust. 1 pkt 5, art. 85 ust. 1, art. 86 ust. 4, art. 87 ust. 2 pkt 4, art. 114 ust. 1, art. 116 ust. 4 i art. 117 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2015 r. poz. 155, z późn. zm.) oraz w art. 100ag ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, administrator ewidencji niezwłocznie przekazuje zgłoszenie do organu właściwego do prowadzenia tego rejestru lub ewidencji. Uzupełnienie danych słownikowych, o którym mowa w ust. 3, następuje po potwierdzeniu przez organ właściwy do prowadzenia rejestru lub ewidencji zasadności zgłoszenia.
§  8.
1.
Otrzymanie komunikatu z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję, potwierdzającego poprawne wprowadzenie danych do ewidencji, wymaga:
1)
wskazania sumy kontrolnej potwierdzającej aktualność danych;
2)
wskazania obiektu, którego dane dotyczą;
3)
wskazania wszystkich danych wymaganych przepisami prawa;
4)
użycia schematu zasilania udostępnianego przez administratora ewidencji;
5)
wyjaśnienia niepoprawności w przypadku zidentyfikowania niezgodności z danymi zgromadzonymi w rejestrze PESEL i REGON.
2.
W przypadku braku możliwości wprowadzenia danych do ewidencji administrator ewidencji za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję przekaże podmiotowi obowiązanemu do wprowadzania danych do ewidencji informacje o danych, które powodują brak możliwości wprowadzenia danych do ewidencji, i o konieczności ponownego wprowadzenia danych.
§  9. 2
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 czerwca 2018 r.
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).
2 § 9 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2016 r. (Dz.U.2016.2128) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.429

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania techniczne i jakościowe w zakresie standardów przesyłanych danych do centralnej ewidencji kierowców.
Data aktu: 30/03/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2016
Data wejścia w życie: 04/06/2018