Gospodarka finansowa Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 13 października 2016 r.
w sprawie gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 40 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 614 i 1202) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją".
§  2.
Gospodarkę finansową Agencji prowadzą:
1)
Biuro Prezesa Agencji,
2)
oddziały regionalne Agencji

- zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi Agencji".

Rozdział  2

Sposób i tryb sporządzania planów finansowych Agencji

§  3.
Projekt planu finansowego Agencji stanowiący załącznik do ustawy budżetowej sporządzany jest w układzie określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych".
§  4.
1.
Projekt planu finansowego Agencji, sporządzony przez Prezesa Agencji, wraz z opinią Rady Nadzorczej jest przedkładany Ministrowi Obrony Narodowej w ramach prac nad projektem ustawy budżetowej.
2.
Prezes Agencji na podstawie zatwierdzonego planu finansowego Agencji lub projektu planu, o którym mowa w § 7, ustala plany finansowe jednostek organizacyjnych Agencji.

Rozdział  3

Sposób i tryb dokonywania zmian w planach finansowych

§  5.
Prezes Agencji może występować do Ministra Obrony Narodowej z wnioskami o przeniesienie wydatków między paragrafami klasyfikacji wydatków w planie wydatków budżetu Ministra Obrony Narodowej, które są przeznaczone na realizację zadań finansowanych z dotacji budżetowych, o których mowa w art. 29 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "ustawą o AMW".

Rozdział  4

Realizacja planów finansowych

§  6.
Podstawą gospodarki finansowej Agencji jest plan finansowy zatwierdzony przez Ministra Obrony Narodowej, stanowiący załącznik do ustawy budżetowej.
§  7.
Do czasu zatwierdzenia planu finansowego przez Ministra Obrony Narodowej podstawę gospodarki finansowej w roku przyszłym stanowi projekt planu finansowego Agencji stanowiący załącznik do projektu ustawy budżetowej.
§  8.
1.
Dotacje, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy o AMW, są przekazywane Agencji na podstawie umów, o których mowa w art. 150 ustawy o finansach publicznych.
2.
Dotacje, o których mowa w art. 29 ust. 3 i 4 ustawy o AMW, są przekazywane Agencji na wniosek Agencji. Do wniosku Agencja dołącza dokument, w którym zarządza się przekazanie mienia, o którym mowa w art. 44 ust. 3 ustawy o AMW, oraz protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 47 ustawy o AMW. Dotacje są przekazywane w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
3.
W przypadku gdy jest konieczne pokrycie kosztów utrzymania mienia w okresie dłuższym niż jeden kwartał, dotacja jest przekazywana w terminie do 10. dnia pierwszego miesiąca danego kwartału.
4.
Dotacja niewykorzystana do końca roku budżetowego podlega zwrotowi do budżetu państwa w terminie do 15 stycznia następnego roku.
5.
Agencja przekazuje Ministrowi Obrony Narodowej oraz ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych szczegółowe rozliczenie otrzymanych dotacji oraz informacje o stanie zagospodarowania nieruchomości, na których utrzymanie zostały przekazane dotacje, w terminie do 31 stycznia następnego roku.

Rozdział  5

Rozliczenia wewnętrzne

§  9.
1.
Oddziały regionalne Agencji przekazują w okresach sprawozdawczych, na wyodrębniony w oddziale rachunek bankowy funduszu remontowego, środki funduszu remontowego uzyskane w ramach przychodów z tytułu opłat za używanie lokali mieszkalnych. W przypadku uzyskania częściowych wpłat z tytułu opłat za używanie lokali mieszkalnych zalicza się je w pierwszej kolejności na pokrycie wierzytelności z tytułu odpisu na fundusz remontowy.
2.
Oddziały regionalne Agencji przekazują w ciągu roku obrotowego nadwyżki środków finansowych na rachunek bankowy Biura Prezesa Agencji. Nadwyżka środków finansowych jest ustalana za okresy sprawozdawcze przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji, w sposób określony przez Prezesa Agencji. Przekazanie środków finansowych na rachunek bankowy Biura Prezesa Agencji następuje na podstawie deklaracji rozliczeniowej sporządzonej przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji uwzględniającej wpływy i planowane wydatki danego oddziału regionalnego Agencji, w terminie do końca miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym.
3.
W terminie, o którym mowa w ust. 2, dyrektor oddziału regionalnego Agencji sporządza również odrębną deklarację w celu rozliczenia środków funduszu remontowego w okresie sprawozdawczym, a ustaloną w deklaracji nadwyżkę środków finansowych za okres sprawozdawczy przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu remontowego Agencji.
4.
Ostateczne rozliczenie oddziałów regionalnych Agencji następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Agencji za dany rok obrotowy.
5.
Środki finansowe, które w trybie określonym w art. 37 ustawy o AMW zostały przeznaczone na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, przekazuje się na rachunki bankowe tego funduszu po podjęciu decyzji o podziale wyniku finansowego Agencji.

Rozdział  6

Zaciąganie zobowiązań

§  10.
1.
Dyrektor jednostki organizacyjnej, na podstawie planu finansowego jednostki organizacyjnej, może - w imieniu i na rzecz Agencji - udzielać zamówień publicznych, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
2.
W Agencji mogą być udzielane zamówienia wspólne dla Biura Prezesa Agencji i oddziałów regionalnych Agencji oraz wspólne dla oddziałów regionalnych Agencji.

Rozdział  7

Rozliczanie kosztów działalności

§  11.
1.
Koszty zakwalifikowane do danego okresu obrachunkowego są rozliczane na poszczególne rodzaje działalności prowadzonej przez Agencję, w tym na koszty związane z zagospodarowaniem mienia ruchomego przekazanego przez Ministra Obrony Narodowej oraz na koszty związane z zagospodarowaniem mienia przekazanego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
2.
Przy ustalaniu wartości odpisów na fundusze, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy o AMW, w kosztach poszczególnych działalności, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się koszty bezpośrednio związane zdaną działalnością oraz koszty pośrednio związane z daną działalnością rozliczane proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich.
3.
Sposób kwalifikacji kosztów określony w ust. 2 stosuje się w obszarach działalności Agencji prezentowanych w sprawozdaniu finansowym.

Rozdział  8

Gospodarowanie środkami finansowymi

§  12.
W ciągu roku obrotowego podstawowym źródłem finansowania zadań oddziałów regionalnych Agencji są środki finansowe uzyskiwane z działalności bieżącej prowadzonej przez oddziały regionalne Agencji.
§  13.
Jeżeli nie będzie możliwe sfinansowanie wydatków ze środków finansowych znajdujących się w dyspozycji oddziału regionalnego Agencji, w celu zapewnienia terminowej realizacji płatności zobowiązań Agencji do oddziału przekazywane są środki finansowe z Biura Prezesa Agencji.
§  14.
Na rachunki bankowe funduszy wskazanych w art. 30 ust. 3 ustawy o AMW są przekazywane środki finansowe zgromadzone na właściwych rachunkach bankowych Agencji, w wysokości określonej w art. 32 ustawy o AMW, ale nie wyższej od kwot środków finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych Agencji na koniec okresów, za które następuje rozliczenie z funduszami wskazanymi w art. 30 ust. 3 ustawy o AMW.
§  15.
Środki finansowe znajdujące się w dyspozycji Agencji pozostałe po zabezpieczeniu środków na utrzymanie płynności finansowej są lokowane jako wolne środki zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 78g ustawy o finansach publicznych.

Rozdział  9

Przepis końcowy

§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie funduszy i gospodarki finansowej Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (Dz. U. poz. 255, z 2006 r. poz. 74, z 2010 r. poz. 1008 oraz z 2015 r. poz. 203), które na podstawie art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 614 i 1202) utraciło moc z dniem 2 października 2016 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1745

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Gospodarka finansowa Agencji Mienia Wojskowego.
Data aktu: 13/10/2016
Data ogłoszenia: 21/10/2016
Data wejścia w życie: 22/10/2016