USA-Polska. Porozumienie wykonawcze do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zagadnień ochrony środowiska. Warszawa.2016.06.24.

POROZUMIENIE WYKONAWCZE
podpisane w Warszawie dnia 24 czerwca 2016 r.
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zagadnień ochrony środowiska,

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej (zwany dalej "Rzecząpospolitą Polską") i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki (zwany dalej "Stanami Zjednoczonymi"), zwane dalej razem "Stronami", działając na podstawie artykułu 35 ustęp 1 i w celu wykonania artykułu 3 ustęp 5, artykułu 17 oraz artykułu 30 ustępy 4, 8 i 15 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (zwanej dalej "Umową") oraz uwzględniając wymianę not z dnia 11 grudnia 2009 r. pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki;

uzgadniają, co następuje:

Artykuł  1

Cel

Niniejsze Porozumienie określa szczegółowe mechanizmy współpracy Stron w zakresie stosowania przepisów Umowy.

Artykuł  2

Podkomitet do spraw środowiska

1.
W ramach Wspólnej Komisji został ustanowiony Podkomitet do spraw środowiska (zwany dalej "Podkomitetem"). Każda ze Stron wyznacza jednego członka Podkomitetu do pełnienia funkcji Współprzewodniczącego. Każdy Współprzewodniczący może powołać dodatkowych członków do Podkomitetu. Każdy Współprzewodniczący może wyznaczyć swojego zastępcę działającego w jego imieniu. W posiedzeniach Podkomitetu mogą również uczestniczyć inni przedstawiciele Stron.
2.
Podkomitet będzie spotykał się raz w roku lub w razie potrzeby, w terminach uzgodnionych przez Współprzewodniczących.
3.
Podkomitet będzie konsultował sprawy, problemy i skargi dotyczące kwestii środowiska, związane z działaniami podejmowanymi na podstawie Umowy oraz będzie wymieniał stosowne, dostępne informacje związane z ochroną środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa osób.
4.
W celu udokumentowania treści posiedzeń Podkomitetu sporządza się protokoły, które, po akceptacji obydwu Współprzewodniczących, przekazywane są Współprzewodniczącym Wspólnej Komisji.
5.
Podkomitet powinien zalecać procedury w celu uniknięcia: (i) opóźnień z powodów administracyjnych, mogących skutkować zwiększeniem rozmiaru szkód w środowisku lub zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa; (ii) ewentualnego uwolnienia uprzednio istniejących odpadów niebezpiecznych, materiałów niebezpiecznych lub zanieczyszczeń; oraz (iii) niezamierzonych uwolnień odpadów niebezpiecznych lub materiałów niebezpiecznych. Powyższe procedury powinny być zalecane dla przedsięwzięć realizowanych na podstawie Umowy, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz uzgodnionych obiektów i terenów, oraz okresowo aktualizowane.
Artykuł  3

Informacje dotyczące przepisów ochrony środowiska

Zgodnie z artykułem 30 ustęp 3 Umowy Rzeczpospolita Polska, za pośrednictwem Podkomitetu, udostępni, w miarę dostępności środków finansowych, materiały edukacyjne i informacyjne w języku angielskim w zakresie wystarczającym do poinformowania członków sił zbrojnych i personelu cywilnego, członków ich rodzin oraz wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych, obecnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o prawie Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ochrony środowiska. Po otrzymaniu tych materiałów właściwe władze wojskowe Stanów Zjednoczonych wykorzystają je, by poinformować członków sił zbrojnych i personelu cywilnego, członków ich rodzin oraz wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych, obecnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o prawie Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ochrony środowiska.

Artykuł  4

Pozwolenia i decyzje środowiskowe

Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej będzie odpowiedzialny za uzyskanie wszystkich pozwoleń i decyzji środowiskowych wymaganych przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej, nie obciążając Stanów Zjednoczonych kosztami uzyskania takich pozwoleń i decyzji.

Artykuł  5

Opłaty za korzystanie ze środowiska i płatności

1.
Stany Zjednoczone będą odpowiedzialne za uiszczanie opłat za korzystanie ze środowiska bezpośrednio związanych z usługami zaopatrywania w wodę, odbioru odpadów i odprowadzania ścieków do kanalizacji.
2.
Wszystkie pozostałe opłaty za korzystanie ze środowiska wymagane przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej, będą uiszczane przez Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie stosownych danych dostarczanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.
Artykuł  6

Procedury środowiskowego studium bazowego

Zgodnie z artykułem 30 ustęp 8 Umowy Podkomitet, po analizie przekazanych przez polskiego Współprzewodniczącego Podkomitetu dostępnych informacji opisujących lub charakteryzujących stan wyjściowy uzgodnionego obiektu lub terenu, określi, czy dany obiekt lub teren wymaga przygotowania środowiskowego studium bazowego (zwanego dalej "EBS") przed rozpoczęciem długoterminowego użytkowania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Jeśli Podkomitet zaleci wykonanie EBS lub jeśli o wykonaniu EBS zadecydują siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, badanie takie będzie przeprowadzone przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Polski Współprzewodniczący będzie współpracował z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, aby umożliwić im przygotowanie EBS. EBS powinno udokumentować stan danego obszaru przed jego długoterminowym użytkowaniem przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

Artykuł  7

Monitoring stanu środowiska

1.
Biorąc pod uwagę artykuł 30 ustęp 12 Umowy, dostęp uprawnionych władz Rzeczypospolitej Polskiej w celu monitorowania stanu środowiska i korzystania ze środowiska przez Stany Zjednoczone będzie zapewniony zgodnie z Porozumieniem wykonawczym dotyczącym bezpieczeństwa.
2.
W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w artykule 30 ustęp 13 Umowy, gdy w sprawie możliwych naruszeń lub koniecznych działań naprawczych w celu ich zmniejszenia nie zostanie osiągnięte porozumienie na najniższym możliwym szczeblu, Strony, podejmą konsultacje poprzez Podkomitet w celu rozwiązania sporu.
Artykuł  8

Roszczenia

Roszczenia związane z ochroną środowiska powinny być zgłoszone, rozpatrzone i rozstrzygnięte zgodnie z Porozumieniem wykonawczym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie procedur dotyczących rozpatrywania roszczeń z tytułu szkód wyrządzonych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanym w Warszawie dnia 7 lutego 2014 r., a także zgodnie z artykułem VIII Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 roku, oraz artykułem 17 Umowy.

Artykuł  9

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.
2.
Niniejsze Porozumienie może zostać zmienione w każdym czasie za obopólną pisemną zgodą Stron. Wszelkie zmiany są dokonywane w formie pisemnej i wchodzą w życie zgodnie z postanowieniami ustępu 1 niniejszego artykułu.
3.
Niniejsze Porozumienie pozostaje w mocy tak długo, jak długo pozostaje w mocy Umowa lub do momentu jego rozwiązania następującego po upływie 6 miesięcy od dnia dokonania pisemnego wypowiedzenia przez którąkolwiek ze Stron.

Na dowód czego niżej podpisani, należycie upoważnieni, podpisali niniejsze Porozumienie.

Podpisano w Warszawie, dnia 24 czerwca 2016 r., w dwóch egzemplarzach, w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1558

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: USA-Polska. Porozumienie wykonawcze do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zagadnień ochrony środowiska. Warszawa.2016.06.24.
Data aktu: 24/06/2016
Data ogłoszenia: 28/09/2016
Data wejścia w życie: 24/06/2016