Szczegółowe warunki i sposób organizacji współdziałania oddziałów i pododdziałów Policji z oddziałami i pododdziałami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku wprowadzenia trzeciego lub czwartego stopnia alarmowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 lipca 2016 r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu organizacji współdziałania oddziałów i pododdziałów Policji z oddziałami i pododdziałami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku wprowadzenia trzeciego lub czwartego stopnia alarmowego

Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. poz. 904) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób organizacji współdziałania oddziałów i pododdziałów Policji z oddziałami i pododdziałami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku wprowadzenia trzeciego lub czwartego stopnia alarmowego, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
oddziałach Policji - należy przez to rozumieć także pododdziały Policji;
2)
oddziałach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - należy przez to rozumieć także pododdziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
dowódcy oddziału - należy przez to rozumieć dowódcę oddziału Policji lub dowódcę oddziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
organie koordynującym - należy przez to rozumieć organ, o którym mowa w art. 22 ust. 9 ustawy;
5)
kierującym działaniami - należy przez to rozumieć kierującego działaniami funkcjonariusza Policji, o którym mowa w art. 18 pkt 1 ustawy.
§  3.
O użyciu oddziałów Policji i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej organ koordynujący zawiadamia właściwego wojewodę.
§  4.
1.
Oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wydzielone do pomocy oddziałom Policji mogą być użyte w szczególności do:
1)
działań antyterrorystycznych na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym, w tym działań kontrterrorystycznych;
2)
osłony lub izolacji określonych obiektów, dróg, wydzielonych ulic lub części miast;
3)
ochrony obiektów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy;
4)
działań przywracających bezpieczeństwo i porządek publiczny.
2.
W działaniach osłonowych lub izolacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, organ koordynujący wyznacza oddziałom Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej odcinki lub obszary wykonywania zadań, a podczas wspierania działań oddziałów Policji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 4, określa szczegółowe zadania do wykonania na rzecz tych oddziałów.
3.
Właściwy dowódca oddziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej każdorazowo uzgadnia szczegółowy tryb współdziałania z właściwym dowódcą oddziału Policji.
§  5.
1.
W czasie prowadzenia działań kontrterrorystycznych kierujący działaniami:
1)
wyznacza oddziałom Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wykonującym działania kontrterrorystyczne określony przez organ koordynujący sposób realizacji zadań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1;
2)
dowodzi oddziałami Policji i oddziałami Sił Zbrojnych prowadzącymi działania na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
3)
może utworzyć grupę kontrterrorystyczną, o której mowa w art. 23 ust. 4 ustawy, w skład której wchodzą funkcjonariusze Policji i żołnierze Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Kierujący działaniami powierza dowodzenie grupą kontrterrorystyczną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, funkcjonariuszowi Policji wchodzącemu w jej skład.
§  6.
1.
Wsparcie logistyczne działań Policji prowadzonych z pomocą oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej realizuje się z wykorzystaniem posiadanych i dostępnych do użycia w tym zakresie środków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem konieczności zachowania potencjału obronnego i gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Wsparcie logistyczne może obejmować w szczególności transport, wyżywienie, usługi medyczne, sprzęt specjalistyczny oraz zakwaterowanie.
§  7.
1.
Użycie oddziałów Policji działających z pomocą oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej utrwala się za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
2.
Utrwalenia obrazu i dźwięku dokonuje organ koordynujący.
§  8.
1.
Organ koordynujący zapewnia:
1)
właściwy podział zadań stosownie do możliwości wykonawczych oddziałów Policji i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
uzgadnianie planów i harmonogramów niezbędnych do wykonywania zadań;
3)
informacje niezbędne do realizacji zadań, dotyczące w szczególności zagrożeń, przebiegu zdarzeń i wyników dotychczasowych działań, jak też mające wpływ na metody i formy skutecznego zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa publicznego oraz efektywnego jego przywracania;
4)
wsparcie zabezpieczenia przemieszczenia oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w związku z udzieleniem pomocy oddziałom Policji;
5)
realizację wsparcia logistycznego działań oddziałów Policji prowadzonych z pomocą oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz określa zakres tego wsparcia.
2.
Organ koordynujący działa w porozumieniu z:
1)
ministrem właściwym do spraw wewnętrznych - w przypadku działań podejmowanych na obszarze większym niż jedno województwo;
2)
Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, a w przypadku wydzielenia oddziałów z Żandarmerii Wojskowej - Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej;
3)
właściwym wojewodą.
3.
Organ koordynujący może upoważnić oficera Policji posiadającego wiedzę, umiejętności, kompetencje i doświadczenie w zakresie dowodzenia do wykonywania swoich zadań.
§  9.
1.
Wymianę informacji oraz ich ochronę podczas działań oddziałów Policji prowadzonych z pomocą oddziałów Sił Zbrojnych zapewniają dowódcy tych oddziałów.
2.
Organ koordynujący określa techniczne środki przeznaczone do wymiany informacji oraz metody ochrony poufności przekazu informacji.
3.
Organ koordynujący może, z jednoczesnym powiadomieniem dowódcy oddziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wyznaczyć policjanta lub zespół policjantów do wykonywania na miejscu realizacji zadań wyznaczonych dla oddziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej funkcji łącznikowej, polegającej na przekazywaniu informacji pomiędzy oddziałami Policji a oddziałami Sił Zbrojnych, określając szczegółowy zakres czynności w ramach tej funkcji.
4.
Organ koordynujący może określić, że wymianę informacji prowadzi się za pośrednictwem policjanta lub zespołu policjantów wyznaczonego do wykonywania funkcji łącznikowej.
§  10.
1.
Minister Obrony Narodowej niezwłocznie przedstawia ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych sprawozdanie z użycia oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a następnie przekazuje je Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych, na podstawie zbiorczej informacji o użyciu oddziałów Policji przekazanej przez Komendanta Głównego Policji oraz sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, sporządza informację o działaniach Policji prowadzonych z pomocą oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i przedstawia ją Ministrowi Obrony Narodowej, a następnie przekazuje Prezesowi Rady Ministrów.
3.
Sprawozdanie i informacja, o których mowa w ust. 1 i 2, są sporządzane odpowiednio na podstawie szczegółowych notatek lub meldunków, składanych przez dowódcę oddziału Policji i dowódcę oddziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednim przełożonym, w których mogą zostać wykorzystane informacje utrwalone w sposób określony w § 7.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1087

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i sposób organizacji współdziałania oddziałów i pododdziałów Policji z oddziałami i pododdziałami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku wprowadzenia trzeciego lub czwartego stopnia alarmowego.
Data aktu: 21/07/2016
Data ogłoszenia: 22/07/2016
Data wejścia w życie: 22/07/2016