Wzór formularza opinii służbowej oraz opiniowanie służbowe funkcjonariuszy Agencji Wywiadu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 kwietnia 2003 r.
w sprawie wzoru formularza opinii służbowej oraz opiniowania służbowego funkcjonariuszy Agencji Wywiadu

Na podstawie art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wzór formularza opinii służbowej oraz szczegółowe zasady i tryb opiniowania służbowego funkcjonariuszy Agencji Wywiadu, zwanych dalej "funkcjonariuszami".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"ustawa" - ustawę z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
2)
"bezpośredni przełożony" - przełożonego, zajmującego stanowisko nie niższe niż kierownika sekcji lub równorzędne, któremu funkcjonariusz podlega bezpośrednio;
3)
"wyższy przełożony" - kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu, zastępcę Szefa Agencji Wywiadu sprawującego bezpośredni nadzór nad jednostką organizacyjną Agencji Wywiadu, Szefa Agencji Wywiadu;
4)
"kierownik jednostki organizacyjnej" - również funkcjonariusza pełniącego obowiązki kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu.
§  3.
1.
W opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy uwzględnia się następujące kryteria:
1)
efektywność służby;
2)
znajomość służby;
3)
dyspozycyjność;
4)
dyscyplina;
5)
pracowitość;
6)
inicjatywa i kreatywność;
7)
samodzielność;
8)
organizacja pracy;
9)
sporządzanie dokumentów służbowych;
10)
praca w zespole;
11)
rozwój zawodowy.
1a.
W opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy wykonujących czynności:
1)
operacyjno-rozpoznawcze, oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1, ocenie podlegają:
a)
aktywność operacyjna,
b)
odwaga operacyjna,
c)
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
d)
korzystanie z pomocy osób niebędących funkcjonariuszami;
2)
analityczno-informacyjne, oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1, ocenie podlegają:
a)
umiejętności analityczne,
b)
sporządzanie informacji wywiadu.
2.
W opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy etatowo kierujących zespołem ludzi, oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1, a także kryteriów określonych w ust. 1a - o ile opiniowani funkcjonariusze wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze lub analityczno-informacyjne, ocenie podlegają:
1)
autorytet;
2)
decyzyjność;
3)
delegowanie zadań;
4)
egzekwowanie zadań;
5)
ocenianie podwładnych;
6)
stosunki międzyludzkie;
7)
zarządzanie środkami finansowymi i rzeczowymi.
3.
Wzór formularza opinii służbowej określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Przy opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy stosuje się sześciostopniową skalę ocen poziomu spełniania kryteriów, o których mowa w § 3 ust. 1-2:
1)
6 - bardzo dobry;
2)
5 - więcej niż dobry;
3)
4 - dobry;
4)
3 - więcej niż dostateczny;
5)
2 - dostateczny;
6)
1 - niedostateczny.
§  5.
1.
Na podstawie ocen poziomu spełniania kryteriów, wystawionych funkcjonariuszowi z zastosowaniem skali ocen określonej w § 4, dokonuje się oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza.
2.
Do oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza sporządza się uzasadnienie zawierające w szczególności osiągnięcia i niedociągnięcia w służbie oraz wskazanie mocnych i słabych stron funkcjonariusza, jak również uzasadnienie każdej oceny niedostatecznej wystawionej na podstawie kryteriów, o których mowa w § 3 ust. 1-2.
3.
Ocena ogólna przebiegu służby funkcjonariusza wraz z uzasadnieniem stanowi opinię służbową.
§  6.
1.
Funkcjonariusz podlega okresowemu opiniowaniu służbowemu, w terminach określonych w art. 53 ust. 1 ustawy.
2.
Niezależnie od terminów, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu:
1)
w przypadku zwolnienia od odbywania służby przygotowawczej - pierwszemu opiniowaniu służbowemu po upływie 12 miesięcy służby stałej;
2)
przed mianowaniem, w trybie art. 73 ust. 1 ustawy, na wyższy stopień obowiązujący w Agencji Wywiadu albo na wyższe stanowisko służbowe, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż 12 miesięcy;
3)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem na funkcjonariusza w służbie stałej;
4)
w okresie służby przygotowawczej, w przypadku stwierdzenia nieprzydatności do służby;
5)
w razie stwierdzenia niewywiązywania się z obowiązków służbowych.
§  7.
1.
Opinię służbową sporządza bezpośredni przełożony.
2.
Bezpośredni przełożony, sporządzając opinię służbową, przedstawia propozycje w zakresie rozwoju zawodowego funkcjonariusza, określając w szczególności rodzaj i zakres szkolenia zawodowego, które powinien odbyć funkcjonariusz, ewentualną zmianę jego zakresu obowiązków służbowych lub rodzaju wykonywanych czynności służbowych - w tym biorąc pod uwagę przydatność funkcjonariusza do pełnienia służby polegającej na wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych albo analityczno-informacyjnych, a także predyspozycje funkcjonariusza do zajmowania stanowisk związanych z kierowaniem zespołem ludzi.
§  8.
1.
Bezpośredni przełożony zapoznaje funkcjonariusza z opinią służbową w terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy.
2.
Fakt zapoznania się z opinią służbową funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
3.
Podpisaną opinię służbową włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.
4.
W razie odmowy funkcjonariusza podpisania opinii służbowej, bezpośredni przełożony, który sporządził opinię służbową, dokonuje na niej odpowiedniej adnotacji.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, uznaje się, że funkcjonariusz został zapoznany z opinią służbową w dniu dokonania przez bezpośredniego przełożonego adnotacji o odmowie podpisania przez tego funkcjonariusza opinii służbowej.
§  9.
Po zapoznaniu funkcjonariusza z opinią służbową bezpośredni przełożony przedstawia ją do wiadomości właściwemu wyższemu przełożonemu.
§  10.
1.
Funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii służbowej, może wnieść, drogą służbową, odwołanie od opinii służbowej na piśmie do właściwego wyższego przełożonego w terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy. Odwołanie powinno zawierać uzasadnienie.
2.
Odwołanie powinno zostać rozpatrzone w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia.
3.
Odwołanie wniesione po terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy, nie podlega rozpatrzeniu.
4.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania oraz w okresie jego rozpatrywania opinia służbowa nie może stanowić podstawy do wydania rozkazu personalnego, którego wydanie jest uzależnione od treści tej opinii.
§  11.
1.
W razie uchybienia terminu określonego w art. 53 ust. 2 ustawy, przywraca się termin na wniosek funkcjonariusza, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
2.
Wniosek o przywrócenie terminu wraz z odwołaniem wnosi się do właściwego wyższego przełożonego w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu.
3.
Przywrócenie terminu do złożenia wniosku określonego w ust. 1 jest niedopuszczalne.
§  12.
1.
Właściwy wyższy przełożony może powołać komisję do zbadania odwołania. Komisja po dokonaniu ustaleń sporządza protokół, w którym przedstawia temu przełożonemu wnioski w sprawie uwzględnienia lub odrzucenia odwołania.
2.
Na wniosek funkcjonariusza, który wniósł odwołanie, w skład komisji powołuje się także wskazanego przez niego funkcjonariusza.
3.
W skład komisji nie powołuje się bezpośredniego przełożonego, który sporządził zaskarżoną opinię służbową.
§  13.
1.
Właściwy wyższy przełożony, po rozpatrzeniu odwołania, może:
1)
uchylić zaskarżoną opinię służbową i polecić wydanie nowej opinii służbowej, z uwzględnieniem wskazanych okoliczności;
2)
utrzymać w mocy zaskarżoną opinię służbową.
2.
Opinię służbową można zmienić tylko na korzyść funkcjonariusza.
§  14.
O sposobie załatwienia odwołania właściwy wyższy przełożony powiadamia funkcjonariusza oraz jego bezpośredniego przełożonego. Przepis § 8 stosuje się odpowiednio.
§  15.
1.
Funkcjonariusz ma prawo, w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go o nieuwzględnieniu w całości lub w części odwołania lub upłynięcia terminu, o którym mowa w § 10 ust. 2, złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie jego odwołania do Szefa Agencji Wywiadu.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się na piśmie za pośrednictwem właściwego wyższego przełożonego, który rozpatrywał odwołanie. Jeżeli odwołanie rozpatrywał Szef Agencji Wywiadu, wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się bezpośrednio do Szefa Agencji Wywiadu.
3.
Przy rozpatrywaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 10 ust. 1 zdanie drugie oraz ust. 2 i § 11-14 stosuje się odpowiednio.
4.
Rozstrzygnięcie Szefa Agencji Wywiadu w przedmiocie wniosku, o którym mowa w ust. 1, wyczerpuje tryb rozpatrywania odwołania.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIK

OPINIA SŁUŻBOWA

(po wypełnieniu)

L. dz. ________________________ Egz. pojedynczy

............................................................ ....................................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej (miejsce i data sporządzenia opinii służbowej)

Agencji Wywiadu, w której pełni służbę

opiniowany funkcjonariusz)

funkcjonariusza Agencji Wywiadu

za okres od ...................................................... do ......................................................................

I. Dane funkcjonariusza

....................................................................................................................................................................................
(stopień służbowy, imię i nazwisko, imię ojca)
....................................................................................................................................................................................
(data i miejsce urodzenia)
....................................................................................................................................................................................
(stanowisko służbowe, data mianowania)
................................................................................... .......................................................................................
(data przyjęcia do służby w Agencji Wywiadu) (charakter służby: przygotowawcza, stała)
...................................................................................................................................................................................
(rodzaj wykonywanych czynności służbowych: operacyjno-rozpoznawcze, analityczno-informacyjne, administracyjne)
..................................................................................................................................................................................
(wykształcenie, przeszkolenie zawodowe - rok ukończenia)

II. Ocena spełniania kryteriów w ramach opiniowania służbowego

(skala ocen: 6 - bardzo dobry, 5 - więcej niż dobry, 4 - dobry, 3 - więcej niż dostateczny, 2 - dostateczny, 1 - niedostateczny, x - kryterium nie dotyczy opiniowanego funkcjonariusza)

1. Wszyscy funkcjonariusze

1) efektywność służby

(efekty i jakość realizacji zadań służbowych) 

2) znajomość służby

(znajomość zadań i obowiązków służbowych

na zajmowanym stanowisku służbowym) 

3) dyspozycyjność

(gotowość w każdej chwili do realizacji zadań służbowych) 

4) dyscyplina

(wykonywanie poleceń przełożonych, stosowanie się do obowiązujących

zasad i przepisów, w tym przepisów o ochronie informacji niejawnych) 

5) pracowitość

(sumienność, wytrwałość i zaangażowanie w realizacji zadań służbowych) 

6) inicjatywa i kreatywność

(poszukiwanie nowych rozwiązań, pomysłowość i twórcze myślenie) 

7) samodzielność

(umiejętność realizacji zadań służbowych bez pomocy,

nadzoru i kontroli ze strony innych funkcjonariuszy) 

8) organizacja pracy

(gradacja zadań służbowych według ważności, planowanie,

terminowość, utrzymywanie porządku w dokumentacji

lub w rzeczowych składnikach majątkowych) 

9) sporządzanie dokumentów służbowych

(umiejętność sporządzania dokumentów służbowych

pod kątem merytorycznym, formalnym i językowym) 

10) praca w zespole

(umiejętność współdziałania z innymi funkcjonariuszami

przy realizacji zadań służbowych) 

11) rozwój zawodowy

(posiadane kwalifikacje zawodowe oraz dążenie do pogłębiania wiedzy

i umiejętności zawodowych) 

2. Funkcjonariusze wykonujący czynności operacyjno-rozpoznawcze

1) aktywność operacyjna

(poszukiwanie nowych możliwości realizacji zadań służbowych) 

2) odwaga operacyjna

(umiejętność realizacji zadań służbowych w warunkach

niepewności i ryzyka) 

3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

(dbałość o bezpieczeństwo realizowanych zadań służbowych,

w tym ochronę danych identyfikujących funkcjonariuszy i inne osoby

uczestniczące w realizacji tych zadań) 

4) korzystanie z pomocy osób niebędących funkcjonariuszami

(umiejętność tworzenia relacji z osobami niebędącymi funkcjonariuszami

służących efektywnej realizacji zadań służbowych) 

3. Funkcjonariusze wykonujący czynności analityczno-informacyjne

1) umiejętności analityczne

(umiejętność oceny znaczenia faktów i okoliczności, określania zachodzących

między nimi związków oraz wyprowadzania wniosków i hipotez) 

2) sporządzanie informacji wywiadu

(umiejętność sporządzania dokumentów służbowych stanowiących

końcowy produkt procesu uzyskiwania, analizowania i przetwarzania

informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa

i międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej

potencjału ekonomicznego i obronnego) 

4. Funkcjonariusze etatowo kierujący zespołem ludzi

1) autorytet

(umiejętność kształtowania myślenia i zachowań podległych

funkcjonariuszy poprzez własną postawę, umiejętności i wiedzę) 

2) decyzyjność

(umiejętność podejmowania optymalnych decyzji w zakresie

posiadanych uprawnień bez odwoływania się do przełożonych) 

3) delegowanie zadań

(umiejętność stosowania podziału pracy oraz przydzielania zadań

służbowych podległym funkcjonariuszom w sposób jasny i precyzyjny) 

4) egzekwowanie zadań

(nadzór nad sprawną i terminową realizacją zadań służbowych

przez podległych funkcjonariuszy) 

5) ocenianie podwładnych

(umiejętność rzetelnej i obiektywnej oceny podległych funkcjonariuszy) 

6) stosunki międzyludzkie

(umiejętność kształtowania wśród podległych funkcjonariuszy

atmosfery pracy służącej efektywnej realizacji zadań służbowych) 

7) zarządzanie środkami finansowymi i rzeczowymi

(umiejętność optymalnego wykorzystywania środków

finansowych i rzeczowych w realizacji zadań służbowych) 

III. Ogólna ocena przebiegu służby funkcjonariusza

(ogólnej oceny dokonuje się na podstawie ocen wystawionych

w części II opinii służbowej poprzez zaznaczenie wybranej

ogólnej oceny symbolem "X")

1. Opinia pozytywna (przydatny do służby i na zajmowanym

stanowisku służbowym) 

2. Nieprzydatny na zajmowanym stanowisku służbowym

(w służbie przygotowawczej - proponuję przenieść na niższe

stanowisko służbowe) 

3. Nieprzydatny do Służby (w służbie przygotowawczej - zwolnić ze służby) 

4. Nie wywiązuje się z obowiązków służbowych (pierwsza opinia

służbowa o niewywiązywaniu się z obowiązków służbowych w służbie stałej) 

5. Nie wywiązuje się z obowiązków służbowych (druga opinia

służbowa o niewywiązywaniu się z obowiązków służbowych

w służbie stałej - proponuję przenieść na niższe stanowisko służbowe) 

6. Nie wywiązuje się z obowiązków służbowych (druga opinia

służbowa o niewywiązywaniu się z obowiązków służbowych

w służbie stałej - proponuję zwolnić ze służby) 

IV. Uzasadnienie ogólnej oceny przebiegu służby funkcjonariusza

(uzasadnić ogólną ocenę wystawioną w części III opinii służbowej, wskazując

w szczególności osiągnięcia i niedociągnięcia w służbie oraz mocne i słabe

strony funkcjonariusza, jak również obowiązkowo uzasadnić każdą ocenę niedostateczną

wystawioną w części II opinii służbowej)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

V. Propozycje w zakresie rozwoju zawodowego funkcjonariusza

(określić rodzaj i zakres szkolenia zawodowego, które powinien odbyć funkcjonariusz, ewentualną zmianę jego zakresu obowiązków służbowych lub rodzaju wykonywanych czynności służbowych, biorąc pod uwagę w szczególności przydatność funkcjonariusza do pełnienia służby polegającej na wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych albo analityczno-informacyjnych, a także, czy posiada predyspozycje do zajmowania stanowisk związanych z kierowaniem zespołem ludzi)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

...........................................................................................................................

(podpis i pieczęć bezpośredniego przełożonego opiniowanego funkcjonariusza)

Pouczenie

Funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii służbowej, może w terminie 14 dni od dnia zapoznania się z tą opinią wnieść drogą służbową, na piśmie, odwołanie do wyższego przełożonego. W przypadku nieuwzględnienia odwołania przez wyższego przełożonego funkcjonariusz ma prawo, w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go o tym fakcie, złożyć do Szefa Agencji Wywiadu wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek składa się na piśmie za pośrednictwem wyższego przełożonego, który rozpatrywał odwołanie. Jeżeli odwołanie rozpatrywał Szef Agencji Wywiadu, wniosek o ponowne rozpatrzenie odwołania składa się bezpośrednio do Szefa Agencji Wywiadu.

Z opinią służbową zapoznałem się

...............................................................

(data i podpis funkcjonariusza)

............................................................................................................................

(data, podpis i pieczęć wyższego przełożonego opiniowanego funkcjonariusza)

Wykonano w egzemplarzu pojedynczym - akta osobowe

Wykonał:

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu opiniowania funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa oraz wzoru formularza opinii służbowej (Dz.U.2001.133.1487), zachowanym w mocy na podstawie art. 232 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz.U.2002.74.676).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024