Wojewódzki plan działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz kryteria kalkulacji kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 15 grudnia 2014 r.
w sprawie wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz kryteriów kalkulacji kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego

Na podstawie art. 21 ust. 17 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres danych objętych wojewódzkim planem działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanym dalej "planem";
2)
poziom szczegółowości danych objętych planem;
3)
ramowy wzór planu;
4)
kryteria kalkulacji kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego.
§  2.
Plan zawiera:
1)
charakterystykę potencjalnych zagrożeń dla życia lub zdrowia ludzi, mogących wystąpić na obszarze województwa, uwzględniając specyfikę zagrożeń lokalnych, w tym w szczególności dane dotyczące:
a)
sieci komunikacyjnej, w tym dróg, którymi są przewożone towary niebezpieczne w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454),
b)
struktury demograficznej i urbanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem zakładów o zwiększonym ryzyku i zakładów o dużym ryzyku w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.),
c)
analizy zagrożeń, które wystąpiły na obszarze województwa w latach poprzedzających rok opracowania planu lub jego aktualizacji, w tym analizy ryzyka wystąpienia katastrof naturalnych i awarii technicznych w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 333 i 915);
2)
informacje o jednostkach systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zwanej dalej "ustawą", centrach urazowych oraz o szpitalach posiadających jednostki organizacyjne wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego, z uwzględnieniem danych dotyczących:
a)
liczby, rodzaju i rozmieszczenia w poszczególnych rejonach operacyjnych zespołów ratownictwa medycznego, z określeniem obszaru działania dla każdego zespołu i z uwzględnieniem maksymalnego czasu dotarcia do granic obszaru działania,
b)
liczby, rodzaju i miejsc stacjonowania specjalistycznych środków transportu wykorzystywanych przez lotnicze zespoły ratownictwa medycznego na potrzeby systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanego dalej "systemem", wraz z ich zasięgiem działania, oraz o lądowiskach przyszpitalnych, w tym o odległościach lądowiska od szpitali,
c)
liczby i rozmieszczenia szpitalnych oddziałów ratunkowych w poszczególnych powiatach,
d)
liczby i rozmieszczenia centrów urazowych, wraz z informacją o zakresie świadczeń opieki zdrowotnej niezbędnych do realizacji zadań centrum urazowego, jeżeli znajduje się ono na obszarze danego województwa,
e)
liczby i rozmieszczenia jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego,
f)
liczby i rozmieszczenia szpitali, wraz z profilem oddziałów i liczbą łóżek oraz liczbą łóżek możliwą do zwiększenia,
g)
liczby, rodzaju oraz rozmieszczenia w poszczególnych powiatach jednostek współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15 ustawy, z określeniem:
liczby ratowników posiadających ważne zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i uzyskaniu tytułu ratownika,
maksymalnego czasu osiągnięcia pełnej gotowości do współpracy z jednostkami systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, rozumianego jako czas liczony od momentu przyjęcia zgłoszenia przez osobę uprawnioną do dysponowania jednostki współpracującej z systemem do momentu wyjazdu tej jednostki z miejsca stacjonowania,
wyposażenia niezbędnego do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz środków łączności i środków transportu;
3)
informacje o planowanych na kolejne lata, nowych, przenoszonych lub likwidowanych jednostkach systemu lub centrach urazowych na obszarze województwa, w szczególności o:
a)
liczbie, rozmieszczeniu i rodzaju zespołów ratownictwa medycznego,
b)
liczbie i rozmieszczeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych,
c)
liczbie i rozmieszczeniu centrów urazowych;
4)
opis struktury systemu powiadamiania o stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego oraz informacje o lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego i stanowisk dyspozytorów medycznych na obszarze województwa, w szczególności dane dotyczące:
a)
nazwy miejscowości, w której zlokalizowane jest centrum powiadamiania ratunkowego,
b)
adresu, pod którym są zlokalizowane stanowiska dyspozytorów medycznych,
c)
terenu działania stanowisk dyspozytorów medycznych danej lokalizacji,
d)
liczby stanowisk dyspozytorów medycznych oraz liczby dyspozytorów medycznych,
e)
organizacji i procedur koordynacji działań jednostek systemu, ze wskazaniem kompetencji i trybu podejmowanych działań, w szczególności w zdarzeniach, których skutkiem jest znaczna liczba osób poszkodowanych,
f)
liczby, natężenia i czasu obsługi zgłoszeń przyjmowanych na stanowiskach dyspozytorów medycznych,
g)
struktury i organizacji systemów teleinformatycznych oraz rodzajów łączności radiowej wykorzystywanych na stanowiskach dyspozytorów medycznych, ze wskazaniem rodzajów wykorzystywanych urządzeń oraz oprogramowania;
5)
sposób współpracy wojewody i dysponentów jednostek systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, z organami administracji publicznej i jednostkami systemu z innych województw, w szczególności informacje o:
a)
procedurach współpracy,
b)
kompetencjach i trybie podejmowanych działań,
c)
obiegu i wymianie informacji,
d)
liczbie i rozmieszczeniu jednostek systemu wzdłuż wojewódzkich granic administracyjnych, ze wskazaniem danych kontaktowych stanowisk dyspozytorów medycznych i stanowisk lekarzy koordynatorów ratownictwa medycznego;
6)
sposób współpracy jednostek systemu z jednostkami współpracującymi z systemem, o których mowa w art. 15 ustawy, na obszarze województwa, w szczególności informacje o:
a)
procedurach współpracy,
b)
organizacji wspólnych ćwiczeń i analizie działań ratowniczych oraz procedurach powiadamiania, dysponowania i koordynowania działań ratowniczych w przypadku zdarzeń pojedynczych i zdarzeń powodujących stan nagłego zagrożenia zdrowotnego znacznej liczby osób,
c)
kompetencjach i trybie podejmowanych działań,
d)
obiegu i wymianie informacji;
7)
kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego na obszarze województwa, z wyłączeniem lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.
§  3.
Ramowy wzór planu jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  4.
1.
Plan sporządza się na poziomie szczegółowości umożliwiającym identyfikację wszystkich danych zawartych w planie, uwzględniając złożoność tych danych.
2.
Mapy stanowiące część planu są wykonane w skali co najwyżej 1:250 000, a poziom ich szczegółowości uwzględnia następujące dane:
1)
granice administracyjne województwa, powiatów, miast na prawach powiatów, miast i gmin;
2)
przebieg dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych; zakres danych o drogach jest zgodny z bazą danych obiektów topograficznych opracowaną przez Służbę Geodezyjną i Kartograficzną;
3)
przebieg głównych linii kolejowych;
4)
rzeki, jeziora i inne zbiorniki wodne;
5)
położenie miejscowości oraz ich nazwy;
6)
lokalizację lądowisk dla śmigłowców;
7)
lokalizację funkcjonujących i planowanych jednostek systemu;
8)
lokalizację szpitali, w których funkcjonują centra urazowe;
9)
lokalizację stanowisk dyspozytorów medycznych.
3.
Mapa, o której mowa w ust. 2, może zawierać lokalizację jednostek współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
§  5.
1.
Kalkulację rocznych kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego, z wyłączeniem lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, sporządza się przy wykorzystaniu danych dotyczących:
1)
kosztów bezpośrednich działalności zespołów ratownictwa medycznego, w szczególności:
a)
kosztów osobowych,
b)
kosztów eksploatacyjnych,
2)
kosztów pośrednich działalności zespołów ratownictwa medycznego, w szczególności kosztów administracyjno-gospodarczych
-
z wyodrębnieniem kosztów funkcjonowania stanowisk dyspozytorów medycznych.
2.
Kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego sporządza się z podziałem na rodzaje zespołów:
1)
dla poszczególnych rejonów operacyjnych;
2)
średnio dla obszaru całego województwa.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. 2

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

PLAN DZIAŁANIA SYSTEMU PAŃSTWOWE RATOWNICTWO MEDYCZNE DLA WOJEWÓDZTWA ...

I.

 CHARAKTERYSTYKA POTENCJALNYCH ZAGROŻEŃ DLA ŻYCIA I ZDROWIA

1) sieć komunikacyjna:

a) krótka charakterystyka ogólna,

b) mapy;

2) struktura urbanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem zakładów zwiększonego ryzyka i zakładów dużego ryzyka:

a) krótka charakterystyka ogólna,

b) opis zagrożeń i miejsc szczególnie niebezpiecznych,

c) mapy;

3) struktura demograficzna:

a) krótka charakterystyka ogólna w układzie powiatowym (struktura zaludnienia, ludność według płci i wieku, gęstość zaludnienia, czasowe skupiska ludzkie itp.),

b) opis szczególnych zagrożeń;

4) liczba wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego na obszarze województwa:

a) krótka charakterystyka ogólna, czasy dotarcia,

b) tabele 1 i 2 sporządzone w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.

TABELA 1 - Wyjazdy zespołów ratownictwa medycznego w roku ................
1 2 3 Wyjazdy zespołów ratownictwa medycznego 7
4 5 6 Liczba pacjentów przewiezionych przez zespół ratownictwa medycznego do szpitala
Lp. Powiat Liczba, rodzaj oraz miejsce stacjonowania zespołów ratownictwa medycznego wyjazdy do stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego
obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 4c w tym: wyjazdy niezwiązane ze stanem nagłego zagrożenia zdrowotnego zgony przed podjęciem albo w trakcie wykonywania medycznych czynności ratunkowych
cudzoziemcy (kraj pochodzenia) pacjenci urazowi - obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 4f
pacjenci urazowi - cudzoziemcy (kraj pochodzenia) obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 5c obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 6c
cudzoziemcy (kraj pochodzenia) cudzoziemcy (kraj pochodzenia)
4a 4b 4d 4e 5a 5b 6a 6b
0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat
TABELA 2 - Wyjazdy zespołów ratownictwa medycznego w roku ..............
Lp. Kryterium gęstości zaludnienia Wyjazdy zespołów ratownictwa medycznego, licząc od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego do przybycia zespołu ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia Średni czas interwencji zespołu ratownictwa medycznego od przyjęcia zgłoszenia o zdarzeniu do przekazania pacjenta do szpitala Maksymalny czas interwencji zespołu ratownictwa medycznego od przyjęcia zgłoszenia o zdarzeniu do przekazania pacjenta do szpitala
1 2 3 4 5 6 7
mediana czasu dotarcia na miejsce zdarzenia maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia liczba wyjazdów przekraczających maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia
Rejon operacyjny
Miasta powyżej 10 tys. mieszkańców
Poza miastem powyżej 10 tys. mieszkańców
Województwo
Miasta powyżej 10 tys. mieszkańców
Poza miastem powyżej 10 tys. mieszkańców

5) liczba wylotów lotniczych zespołów ratownictwa medycznego na obszarze województwa:

a) krótka charakterystyka ogólna, czasy dotarcia,

b) tabele 3 i 4 sporządzone w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.

TABELA 3 - Wyloty lotniczych zespołów ratownictwa medycznego w roku ................
1 2 3 4 5 Wyloty lotniczych zespołów ratownictwa medycznego 9
6 7 8 Liczba pacjentów dostarczonych przez lotniczy zespół ratownictwa medycznego do szpitala
Lp. Województwo Nazwa, adres, miejsca stacjonowania lotniczego zespołu ratownictwa medycznego Liczba lotniczych zespołów ratownictwa medycznego Liczba wylotów ogółem wyloty do stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego wyloty niezwiązane ze stanem nagłego zagrożenia zdrowotnego zgony przed podjęciem albo w trakcie wykonywania medycznych czynności ratunkowych
obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 6c w tym:
cudzoziemcy (kraj pochodzenia) liczba pacjentów urazowych - obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 6f
liczba pacjentów urazowych - cudzoziemcy (kraj pochodzenia) obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 7c obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 8c
cudzoziemcy (kraj pochodzenia) cudzoziemcy (kraj pochodzenia)
6a 6b 6d 6e 7a 7b 8a 8b
0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat
TABELA 4 - Wyloty lotniczych zespołów ratownictwa medycznego w roku ................
Liczba wylotów lotniczych zespołów ratownictwa medycznego Średni czas interwencji lotniczego zespołu ratownictwa medycznego od przyjęcia zgłoszenia o zdarzeniu do przekazania pacjenta do szpitala Maksymalny czas interwencji lotniczego zespołu ratownictwa medycznego od przyjęcia zgłoszenia o zdarzeniu do przekazania pacjenta do szpitala
1 2 3

6) hospitalizacje osób w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego:

a) krótka charakterystyka ogólna,

b) tabele 5 i 6 sporządzone w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.

TABELA 5 - Liczba przyjęć pacjentów w szpitalnym oddziale ratunkowym w roku ................
1 2 3 Szpitalny oddział ratunkowy
4 5 6
Lp. Powiat Dysponent jednostki (nazwa i adres) stan nagłego zagrożenia zdrowotnego inne liczba zgonów w szpitalnym oddziale ratunkowym
obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 4c w tym:
cudzoziemcy (kraj pochodzenia) liczba pacjentów urazowych - obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 4f
liczba pacjentów urazowych - cudzoziemcy (kraj pochodzenia) obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 5c zgony przed podjęciem albo w trakcie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej - obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 6c
cudzoziemcy (kraj pochodzenia) zgony przed podjęciem lub w trakcie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej - cudzoziemcy (kraj pochodzenia)
4a 4b 4d 4e 5a 5b 6a 6b
0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat
TABELA 6 - Liczba przyjęć pacjentów w izbie przyjęć w roku ................
1 2 3 Izba przyjęć szpitala
4 5 6
Lp. Powiat Nazwa i adres szpitala stan nagłego zagrożenia zdrowotnego inne liczba zgonów w izbie przyjęć
obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 4c w tym:
liczba pacjentów urazowych - obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 4f
liczba pacjentów urazowych - cudzoziemcy (kraj pochodzenia) obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 5c zgony przed podjęciem albo w trakcie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej - obywatele Rzeczypospolitej Polskiej 6c
cudzoziemcy (kraj pochodzenia) cudzoziemcy (kraj pochodzenia) zgony przed podjęciem lub w trakcie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej - cudzoziemcy (kraj pochodzenia)
4a 4b 4d 4e 5a 5b 6a 6b
0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat 0-18 lat > 18 lat

7) inne zagrożenia;

II.

 INFORMACJE O LICZBIE I ROZMIESZCZENIU NA OBSZARZE WOJEWÓDZTWA JEDNOSTEK SYSTEMU ORAZ CENTRÓW URAZOWYCH, JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH SZPITALI WYSPECJALIZOWANYCH W ZAKRESIE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH NIEZBĘDNYCH DLA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO I INNE (stan na dzień ...............)

1. Zespoły ratownictwa medycznego - liczba, rodzaje, rejony operacyjne, obszary działania, dysponenci - tabele 7, 8 i 9 sporządzone w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.
TABELA 7 - rejony operacyjne i miejsca stacjonowania zespołów ratownictwa medycznego
Rejony operacyjne i miejsca stacjonowania zespołów ratownictwa medycznego
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Numer rejonu operacyjnego 1) Nazwa i opis rejonu operacyjnego 2) Liczba zespołów ratownictwa medycznego w danym rejonie operacyjnym Obszar działania zespołu ratownictwa medycznego 3) Kod zespołu ratownictwa medycznego 4) Kod TERYT miejsca stacjonowania 5) Miejsce stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego 6) Liczba dni w roku pozostawania w gotowości zespołu ratownictwa medycznego Liczba godzin na dobę pozostawania w gotowości zespołu ratownictwa medycznego Dni tygodnia pozostawania w gotowości zespołu ratownictwa medycznego 7) Okres w roku pozostawania w gotowości zespołu ratownictwa medycznego
3a 3b 11a 11b
S P od do
Razem

1) Jest identyfikowany przez numer województwa - 2 cyfry kodu TERYT/numer kolejny rejonu na obszarze województwa - 2 cyfry.

2) W opisie rejonu operacyjnego stosuje się 7-znakowy kod TERYT w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3", kolejne pozycje rejonu operacyjnego oddziela się średnikiem i spacją.

3) Stosuje się 7-znakowy kod TERYT w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3", kolejne pozycje obszaru działania oddziela się średnikiem i spacją.

4) Jest identyfikowany dziesięcioznakowym numerem zespołu ratownictwa medycznego, składającym się z 7-znakowego kodu TERYT w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego oraz cyfry identyfikującej rodzaju zespołu (kody: 2 - podstawowy, 3 - wodny podstawowy, 4 - specjalistyczny, 5 - wodny specjalistyczny) i dwóch cyfr numeru kolejnego dla danego rodzaju zespołu w miejscu stacjonowania; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3".

5) Stosuje się 7-znakowy kod TERYT miejscowości lub dzielnicy w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego, w której stacjonuje zespół ratownictwa medycznego; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3"; nie podaje się danych adresowych miejsca stacjonowania.

6) Wskazuje się nazwę miejscowości lub dzielnicy, w której stacjonuje zespół ratownictwa medycznego; nie podaje się danych adresowych miejsca stacjonowania.

7) Wymienia się dni tygodnia, a w przypadku, gdy zespół ratownictwa medycznego nie pozostaje w całodobowej gotowości, wskazuje się godziny pozostawania w gotowości.

TABELA 8 - zespoły ratownictwa medycznego włączone do systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne - stan na dzień ................
Dysponenci i miejsca stacjonowania zespołów ratownictwa medycznego
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Numer rejonu operacyjnego 1) Nazwa i opis rejonu operacyjnego 2) Liczba zespołów ratownictwa medycznego w danym rejonie operacyjnym Kod zespołu ratownictwa medycznego 3) Nazwa zespołu ratownictwa medyczdycznego4) Kod TERYT miejsca stacjonowania 5) Adres miejsca stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego Nazwa dysponenta jednostki Adres dysponenta jednostki Numer księgi rejestrowej podmiotu leczniczego dysponenta jednostki 6) VII część Kodu resortowego jednostki systemu 7)
3a 3b
S P

1) Jest identyfikowany przez numer województwa - 2 cyfry kodu TERYT/numer kolejny rejonu na obszarze województwa - 2 cyfry.

2) W opisie rejonu operacyjnego stosuje się 7-znakowy kod TERYT w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3", kolejne pozycje rejonu operacyjnego oddziela się średnikiem i spacją.

3) Jest identyfikowany dziesięcioznakowym numerem zespołu ratownictwa medycznego, składającym się z 7-znakowego kodu TERYT w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego oraz cyfry identyfikującej rodzaju zespołu (kody: 2 - podstawowy, 3 - wodny podstawowy, 4 - specjalistyczny, 5 - wodny specjalistyczny) i dwóch cyfr numeru kolejnego dla danego rodzaju zespołu w miejscu stacjonowania; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3".

4) Służy do identyfikacji zespołu ratownictwa medycznego za pomocą środków zapewniających łączność pomiędzy centrum powiadamiania ratunkowego, zespołami ratownictwa medycznego, w tym lotniczymi zespołami ratownictwa medycznego, szpitalnymi oddziałami ratunkowymi oraz z jednostkami współpracującymi z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne.

5) Stosuje się 7-znakowy kod TERYT miejscowości lub dzielnicy w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego, w której stacjonuje zespół ratownictwa medycznego; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3"; nie podaje się danych adresowych miejsca stacjonowania.

6) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (Dz. U. z 2014 r. poz. 325).

7) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania (Dz. U. poz. 594).

TABELA 9 - Dodatkowe zespoły ratownictwa medycznego - stan na dzień ..............
1 2 3 4 5
Lp. Liczba i rodzaj dodatkowych zespołów możliwych do uruchomienia w wypadkach zdarzeń powodujących stan nagłego zagrożenia zdrowotnego znacznej liczby osób Miejsce stacjonowania zespołu Dysponent jednostki (nazwa i adres) Maksymalny czas uruchomienia
2a 2b
specjalistyczne podstawowe

2. Szpitalne oddziały ratunkowe - liczba, rozmieszczenie, struktura organizacyjna - tabela 10 sporządzona w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.

TABELA 10 - Szpitalne oddziały ratunkowe - stan na dzień ...........
1 2 3 4 5 6 7
Lp. Dysponent jednostki Jednostka organizacyjna podmiotu leczniczego, w którego strukturach funkcjonuje szpitalny oddział ratunkowy Lądowisko zlokalizowane bezpośrednio przy szpitalnym oddziale ratunkowym (podać odległość w metrach od szpitalnego oddziału ratunkowego) Lądowisko w odległości wymagającej użycia specjalistycznych środków transportu sanitarnego (podać odległość w metrach od szpitalnego oddziału ratunkowego) Liczba stanowisk resuscytacyjnych Liczba stanowisk intensywnej terapii Liczba stanowisk obserwacyjnych
2a 2b 2c 3a 3b 3c 3d 4a 4b
nazwa adres numer księgi rejestrowej podmiotu lecznizego1) V część kodu resortowego nazwa jednostki organizacyjnej adres jednostki organizacyjnej kod TERYT z opisem 2) całodobowe nieprzystosowane do startów i lądowań w nocy
POWIAT: ...........
Razem

1) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru.

2) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania.

3. Centrum urazowe - rozmieszczenie, struktura organizacyjna, liczba pacjentów urazowych - tabela 11 sporządzona w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.

TABELA 11 - Centra urazowe - dane za rok ..........
1 2 3 4 5 6
Lp. Podmiot leczniczy, w którego strukturach działa centrum urazowe Liczba pacjentów urazowych przyjętych do centrum urazowego Średni czas pobytu pacjenta urazowego w centrum urazowym Maksymalny czas pobytu pacjenta urazowego w centrum urazowym Liczba zgonów pacjentów urazowych
2 3a 3b 6a 6b
2a 2b obywatele Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemcy (kraj pochodzenia) obywatele Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemcy (kraj pochodzenia)
nazwa adres

4. Jednostki organizacyjne szpitali wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego - liczba, rozmieszczenie, ze wskazaniem liczby łóżek - tabela 12 sporządzona w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.

TABELA 12 - jednostki organizacyjne szpitala wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego stan na dzień ........
1 2 3 4 5 6 7 8
Lp. Powiat Nazwa szpitala Adres szpitala Numer księgi rejestrowej podmiotu leczniczego 1) Adres lokalizacji oddziału szpitalnego Kod TERYT lokalizacji oddziału szpitalnego Oddział szpitalny wyspecjalizowany w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego
8a 8b 8c 8d 8e
nazwa własna oddziału szpitalnego VII część kodu resortowego 2) specjalność zgodnie z VIII częścią kodu resortowego 2) liczba łóżek według stanu w dniu 31 XII dziedzina medycyny zgodnie z X częścią kodu resortowego 2)

1) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru.

2) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania.

5. Liczba i rozmieszczenie szpitali w poszczególnych powiatach, wraz z profilem oddziałów i liczbą łóżek oraz liczbą łóżek możliwą do zwiększenia.

6. Organizacja systemu powiadamiania o stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności:

a) nazwa miejscowości, w której zlokalizowane jest centrum powiadamiania ratunkowego,

b) adres miejsca, w którym są zlokalizowane stanowiska dyspozytorów medycznych, oraz teren ich działania,

c) organizacja i procedury koordynacji działań jednostek systemu,

d) liczba dyspozytorów medycznych i ich stanowisk,

e) liczba, natężenie i czas obsługi zgłoszeń przyjmowanych na stanowiskach dyspozytorów medycznych,

f) struktura i organizacja systemów teleinformatycznych oraz rodzajów łączności radiowej wykorzystywanych na stanowiskach dyspozytorów medycznych, ze wskazaniem rodzajów wykorzystywanych urządzeń oraz oprogramowania.

Tabela 13 - Stanowiska dyspozytorów medycznych - dane za rok .........
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Adres miejsca, w którym są zlokalizowane stanowiska dyspozytorów medyczdycznych Opis terenu działania stanowisk dyspozytorów medycznych1) Liczba stanonowisk dyspozytorów medycznych w danej lokalizacji Liczba dyspozytorów medycznych wykonujących zadania w danej lokalizacji Liczba zespołów ratownictwa medycznego obsługujących teren działania stanowisk dyspozytorów medycznych Liczba odebranych połączeń Liczba zgłoszeń zakończonych zadysponowaniem zespołu ratownictwa medycznego Liczba zgłoszeń zakończonych odmową zadysponowania zespołu ratownictwa medycznego Średni czas obsługi zgłoszenia licząc od chwili odebrania połączenia do chwili zadysponowania zespołu ratownictwa medycznego (w min. i sek. 00:00)
6a 6b
w godzinach 8:00-19:59 w godzinach 20:00-7:59
4a 4b
liczba dyspozytorów medycznych posiadających wykształcenie wymagane dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego liczba dyspozytorów medycznych, o których mowa w art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym

1) W opisie terenu działania stanowisk dyspozytorów medycznych stosuje się 7-znakowy kod TERYT w zakresie systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego; nie używa się kodów zakończonych cyfrą "3", kolejne pozycje terenu działania stanowisk dyspozytorów medycznych oddziela się średnikiem i spacją.

7. Sposób współpracy wojewody i dysponentów jednostek systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, z organami administracji publicznej i jednostkami systemu z innych województw, w szczególności informacje o:

a) procedurach współpracy,

b) kompetencjach i trybie podejmowanych działań,

c) obiegu i wymianie informacji,

d) liczbie i rozmieszczeniu jednostek systemu wzdłuż wojewódzkich granic administracyjnych, ze wskazaniem danych kontaktowych stanowisk dyspozytorów medycznych i lekarzy koordynatorów ratownictwa medycznego.

8. Współpraca jednostek systemu z jednostkami współpracującymi z systemem, o których mowa w art. 15 ustawy, w szczególności informacje dotyczące:

a) procedury współpracy,

b) organizacji wspólnych ćwiczeń oraz analizy działań ratowniczych, procedur powiadamiania, dysponowania i koordynowania działań ratowniczych w przypadku zdarzeń pojedynczych oraz zdarzeń powodujących stan nagłego zagrożenia zdrowotnego znacznej liczby osób,

c) kompetencji i trybu podejmowanych działań,

d) obiegu i wymiany informacji.

9. Jednostki współpracujące z systemem, o których mowa w art. 15 ustawy, w poszczególnych powiatach, z określeniem:

a) liczby ratowników posiadających ważne zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i uzyskaniu tytułu ratownika,

b) maksymalnego czasu osiągnięcia pełnej gotowości do współpracy z jednostkami systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, rozumianego jako czas liczony od momentu przyjęcia zgłoszenia przez osobę uprawnioną do dysponowania jednostki współpracującej z systemem do momentu wyjazdu tej jednostki z miejsca stacjonowania,

c) wyposażenia niezbędnego do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz środków łączności i środków transportu.

10. Informacje na temat zatwierdzonych przez wojewodę kursów w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, w szczególności wskazanie danych identyfikujących podmiot prowadzący kurs kwalifikowanej pierwszej pomocy (nazwa, adres i telefon kontaktowy).

11. Informacja na temat personelu zatrudnionego w jednostkach systemu bez względu na formę prawną zatrudnienia (umowa o pracę, umowy cywilnoprawne) - tabela 14 sporządzona w aplikacji umożliwiającej dokonywanie obliczeń w formie tabelarycznej.

TABELA 14 - Personel zatrudniony w jednostkach systemu - stan na dzień ................
1 2 3 4 5 6
Lp. Dysponent jednostki Rodzaj jednostki systemu Liczba wszystkich lekarzy w tym: liczba lekarzy systemu Liczba wszystkich pielęgniarek w tym: liczba pielęgniarek systemu Liczba ratowników medycznych
2a 2b 2c 2d
4a 4b 5a 5b
nazwa adres numer księgi rejestrowej podmiotu leczniczego1) kod TERYT z opisem2) szpitalny oddział ratunkowy
zespół ratownictwa medycznego
lotniczy zespół ratownictwa medycznego
Razem:

1) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru.

2) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania.

III.

 KALKULACJA KOSZTÓW DZIAŁALNOŚCI ZESPOŁÓW RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

IV.

 PLANOWANE NA LATA ...................... NOWE JEDNOSTKI SYSTEMU PAŃSTWOWE RATOWNICTWO MEDYCZNE

V.

 UWAGI I WNIOSKI

Objaśnienie do planu.

Mapy uwzględniają dane o lokalizacji:

1) zespołów ratownictwa medycznego, w tym lotniczych zespołów ratownictwa medycznego wraz z lądowiskami przyszpitalnymi,

2) szpitalnych oddziałów ratunkowych,

3) centrów urazowych,

4) centrów powiadamiania ratunkowego,

5) stanowisk dyspozytorów medycznych,

6) jednostek współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15 ustawy

- poprzez umieszczenie poniższych znaków graficznych:

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

wzór

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz kryteriów kalkulacji kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 3, poz. 6), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635 oraz z 2014 r. poz. 1877).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024