Ewidencja obrotu towarami o znaczeniu strategicznym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 10 maja 2013 r.
w sprawie ewidencji obrotu towarami o znaczeniu strategicznym2)

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 194) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe informacje gromadzone w ewidencji obrotu towarami o znaczeniu strategicznym, zwanej dalej "ewidencją", oraz sposób jej prowadzenia.
§  2.
Ewidencję prowadzi się w podziale na:
1)
wywóz;
2)
transfer wewnątrzunijny;
3)
usługę pośrednictwa;
4)
pomoc techniczną;
5)
przywóz;
6)
tranzyt.
§  3.
1.
Ewidencję prowadzi podmiot dokonujący obrotu towarami o znaczeniu strategicznym.
2.
Ewidencja jest prowadzona w postaci księgi zawierającej ponumerowane karty.
3.
Ewidencja może być prowadzona w postaci elektronicznej pod warunkiem stosowania rozwiązań systemowych, umożliwiających rejestrację i przechowywanie wpisów wraz z kopią zapasową oraz pozwalających na weryfikację wpisów na podstawie dokumentów przechowywanych przez podmiot, o których mowa w § 5 ust. 2.
4.
Ewidencję w postaci elektronicznej prowadzi się w sposób umożliwiający:
1)
identyfikację osoby dokonującej wpisu lub jego zmiany;
2)
dokonanie zmiany wpisu;
3)
sporządzenie wydruku z ewidencji.
§  4.
1.
Informacje zawarte w ewidencji chroni się przed:
1)
utratą;
2)
uszkodzeniem lub zniszczeniem;
3)
kradzieżą;
4)
dostępem osób nieuprawnionych.
2.
Wpisu do ewidencji dokonuje się w sposób trwały i czytelny.
§  5.
1.
Wpisu do ewidencji dokonuje się w związku z realizacją obrotu towarami o znaczeniu strategicznym.
2.
Wpisu do ewidencji dokonuje podmiot lub osoba upoważniona przez niego na piśmie na podstawie:
1)
oświadczenia końcowego użytkownika;
2)
certyfikatu importowego;
3)
certyfikatu weryfikacji dostawy;
4)
zezwolenia na obrót towarami o znaczeniu strategicznym;
5)
dokumentu, na podstawie którego dokonano obrotu, w szczególności umowy dotyczącej obrotu, listu przewozowego, faktury;
6)
numeru zgłoszenia celnego;
7)
karty kontrolnej T5.
3.
Dokument będący podstawą dokonania wpisu bądź jego odpis lub kserokopię przechowuje się w miejscu prowadzenia ewidencji.
§  6.
Zmian w ewidencji prowadzonej w postaci księgi dokonuje się przez przekreślenie wpisu z zachowaniem możliwości jego odczytania oraz dodanie kolorem czerwonym nowego wpisu z podaniem daty i podpisem osoby dokonującej zmiany.
§  7.
Ewidencję prowadzi się w siedzibie podmiotu dokonującego obrotu towarami o znaczeniu strategicznym lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej przez ten podmiot.
§  8.
Ewidencja wywozu, transferu wewnątrzunijnego, przywozu, lub tranzytu towarów o znaczeniu strategicznym zawiera:
1)
numer i datę założenia ewidencji;
2)
opis oraz oznaczenie towaru, z uwzględnieniem jego:
a)
nazwy,
b)
typu,
c)
modelu,
d)
numeru fabrycznego,
e)
numeru seryjnego;
3)
numer kontrolny towaru;
4)
ilość i wartość towaru, określoną w walucie, w jakiej dokonano wywozu, transferu wewnątrzunijnego, przywozu lub tranzytu;
5)
daty obrotu;
6)
nazwę i adres eksportera lub dostawcy oraz importera lub odbiorcy;
7)
nazwę i adres pośrednika;
8)
końcowe przeznaczenie towaru lub technologii i oznaczenie końcowego użytkownika;
9)
oznaczenie dokumentu, na podstawie którego dokonano wywozu, transferu wewnątrzunijnego, przywozu, tranzytu towarów;
10)
dowód, że informacja na temat ograniczeń eksportowych związanych z zezwoleniem na transfer została przekazana odbiorcy towaru.
§  9.
Ewidencja usługi pośrednictwa lub pomocy technicznej, dotyczącej towaru o znaczeniu strategicznym, zawiera:
1)
numer i datę założenia ewidencji;
2)
rodzaj i opis usługi pośrednictwa lub pomocy technicznej;
3)
określenie krajów, których dotyczy usługa pośrednictwa lub pomoc techniczna;
4)
opis oraz oznaczenie towaru, którego dotyczy usługa pośrednictwa lub pomoc techniczna;
5)
numer kontrolny towaru, którego dotyczy usługa pośrednictwa lub pomoc techniczna;
6)
okres, w którym była wykonywana usługa pośrednictwa lub udzielono pomocy technicznej;
7)
nazwę i adres eksportera lub dostawcy oraz importera lub odbiorcy towaru;
8)
końcowe przeznaczenie towaru oraz oznaczenie końcowego użytkownika;
9)
oznaczenie dokumentu, na podstawie którego wykonano usługę pośrednictwa lub udzielono pomocy technicznej.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 146 z 10.06.2009, str. 1, z późn. zm.).

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 października 2004 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji obrotu towarami o znaczeniu strategicznym (Dz. U. Nr 231, poz. 2319), które na podstawie art. 11 ustawy z dnia 25 maja 2012 r. o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 707) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024