Zakres informacji zawartych w dokumencie informacyjnym funduszu inwestycyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 2 kwietnia 2013 r.
w sprawie zakresu informacji zawartych w dokumencie informacyjnym funduszu inwestycyjnego2)

Na podstawie art. 204 ust. 4 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, które powinny być zawarte w dokumencie informacyjnym funduszu przejmującego oraz dokumencie informacyjnym funduszu przejmowanego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
2)
funduszu - rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, subfundusz wydzielony w funduszu inwestycyjnym otwartym z wydzielonymi subfunduszami lub specjalistycznym funduszu inwestycyjnym otwartym z wydzielonymi subfunduszami, które biorą udział w połączeniu.
§  3.
1.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera przedstawione zwięźle, bez sformułowań specjalistycznych:
1)
opis etapów połączenia oraz jego ewentualnego wpływu na fundusz przejmowany i jego uczestników;
2)
opis cech, formy i zasad funkcjonowania funduszu przejmującego, w szczególności w zakresie, w jakim różnią się one od stosowanych przez fundusz przejmowany;
3)
informację o załączeniu kopii kluczowych informacji dla inwestorów funduszu przejmującego, w tym podkreślenie potrzeby zapoznania się z jego treścią przez uczestników funduszu przejmowanego;
4)
opis różnic pomiędzy prawami przysługującymi uczestnikom funduszu przejmowanego przed połączeniem i po połączeniu;
5)
informacje o:
a)
planowanym terminie połączenia,
b)
możliwości pogorszenia wyników inwestycyjnych funduszu oraz wystąpienia innych ryzyk związanych z połączeniem, które mogą mieć wpływ na wartość aktywów funduszu,
c)
istotnych różnicach pomiędzy funduszem przejmowanym i przejmującym,
d)
szczególnych prawach przysługujących uczestnikom w związku z połączeniem;
6)
jeżeli w kluczowych informacjach dla inwestorów funduszu przejmowanego i funduszu przejmującego wykazano wskaźniki zysku do ryzyka w różnej wartości lub określono inne rodzaje ryzyka związanego z inwestycjami - porównanie tych różnic;
7)
porównanie wszystkich opłat i kosztów w funduszu przejmującym i przejmowanym na podstawie danych określonych w kluczowych informacjach dla inwestorów funduszy;
8)
jeżeli fundusz przejmowany wypłaca wynagrodzenie za zarządzanie uzależnione od jego wyników inwestycyjnych - opis sposobu pobierania tego wynagrodzenia przed połączeniem i po połączeniu funduszy;
9)
określenie, czy towarzystwo zarządzające funduszem przejmowanym albo spółka zarządzająca, która zarządza funduszem przejmowanym i prowadzi jego sprawy, zamierza przed połączeniem dostosować strukturę portfela inwestycyjnego funduszu do polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmujący, o ile dostosowanie takie jest możliwe w ramach polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmowany;
10)
opis postępowania z dochodami funduszu przejmowanego;
11)
opis procedury, w ramach której uczestnicy funduszu przejmowanego będą uprawnieni do wyrażenia zgody na proponowane połączenie, oraz wskazanie sposobu ich powiadomienia o treści podjętej przez zgromadzenie uczestników funduszu uchwały w sprawie połączenia;
12)
jeżeli w związku z połączeniem planowane jest zawieszenie zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu przejmowanego w celu sprawnego przeprowadzenia połączenia - opis procesu zawieszenia zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa oraz wznowienia zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. c, dotyczą co najmniej wskazania różnic w zakresie:
1)
polityki i strategii inwestycyjnej;
2)
sprawozdawczości okresowej;
3)
kosztów obciążających fundusze.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. d, dotyczą co najmniej wskazania:
1)
prawa do otrzymania dodatkowych informacji o połączeniu funduszy;
2)
prawa do otrzymania na żądanie kopii opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 208u ustawy, w tym informacji o sposobie jej uzyskania;
3)
prawa do odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez pobierania opłat manipulacyjnych, zgodnie z art. 208p ust. 2 ustawy.
4.
Na początku dokumentu informacyjnego funduszu przejmowanego może znajdować się streszczenie głównych elementów planu połączenia. W takim przypadku streszczenie to powinno zawierać odesłania do części dokumentu informacyjnego, w których znajduje się szczegółowy opis tych elementów.
5.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera wyraźne ostrzeżenie uczestników funduszu o możliwości zmiany stosowanego do nich opodatkowania w następstwie połączenia, w tym informację o spodziewanym wpływie połączenia na sposób opodatkowania dochodów z inwestycji.
6.
W przypadku połączenia transgranicznego, jeżeli warunki, na jakich dokonywane będzie połączenie, przewidują dopłatę w środkach pieniężnych, o której mowa w art. 208ze ust. 2 ustawy, dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera szczegółowe informacje o tej dopłacie, w tym termin i sposób wypłaty środków pieniężnych na rzecz uczestników funduszu przejmowanego.
7.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego może zawierać rekomendację towarzystwa zarządzającego funduszem przejmowanym lub spółki zarządzającej, która zarządza funduszem przejmowanym i prowadzi jego sprawy, dotyczące sposobu postępowania uczestników w związku z koniecznością uzyskania zgody zgromadzenia uczestników na połączenie funduszy.
§  4.
1.
Dokument informacyjny funduszu przejmującego zawiera przedstawione zwięźle, bez sformułowań z języka specjalistycznego:
1)
opis etapów połączenia oraz jego ewentualnego wpływu na fundusz przejmujący i jego uczestników;
2)
określenie, czy towarzystwo zarządzające funduszem przejmującym albo spółka zarządzająca, która zarządza funduszem przejmującym i prowadzi jego sprawy, zamierza przed połączeniem dostosować strukturę portfela inwestycyjnego funduszu do polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmowany, o ile dostosowanie takie jest możliwe w ramach polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmujący;
3)
informacje o:
a)
planowanym terminie połączenia,
b)
możliwości pogorszenia wyników inwestycyjnych funduszu oraz wystąpienia innych ryzyk związanych z połączeniem, które mogą mieć wpływ na wartość aktywów funduszu;
4)
opis postępowania z dochodami funduszu przejmującego;
5)
informacje o szczególnych prawach przysługujących uczestnikom funduszu w związku z połączeniem, w szczególności o:
a)
prawie do otrzymania dodatkowych informacji o połączeniu,
b)
prawie do otrzymania na żądanie kopii opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 208u ustawy, w tym informację o sposobie jej uzyskania,
c)
prawie do odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez pobierania opłat manipulacyjnych, zgodnie z art. 208p ust. 2 ustawy.
2.
Jeżeli na początku dokumentu informacyjnego funduszu przejmującego znajduje się streszczenie głównych elementów planu połączenia, streszczenie to powinno zawierać odesłania do części dokumentu informacyjnego, w których znajduje się szczegółowy opis tych elementów.
§  5.
Jeżeli w połączeniu bierze udział subfundusz wydzielony w funduszu z wydzielonymi subfunduszami, informacje objęte dokumentem informacyjnym zamieszcza się odpowiednio w odniesieniu do takiego subfunduszu.
§  6.
W przypadku połączenia transgranicznego fundusz przejmowany i fundusz przejmujący przedstawiają w swoich dokumentach informacyjnych zwięzłe informacje o cechach, formach i zasadach funkcjonowania funduszu przejmującego albo funduszu przejmowanego, biorącego udział w połączeniu, różniących się od obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywy:

1) Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. Urz. UE L 302 z 17.11.2009, str. 32, z późn. zm.);

2) Komisji 2010/44/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie niektórych przepisów dotyczących łączenia funduszy, modeli funduszy podstawowych i powiązanych oraz procedury powiadamiania (Dz. Urz. UE L 176 z 10.07.2010, str. 28, z późn. zm.).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 152, poz. 900 i Nr 234, poz. 1389 i 1391, z 2012 r. poz. 596, 1385 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 70.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024