Sposób ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji oraz wzory dokumentów z tym związane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 19 marca 2013 r.
w sprawie sposobu ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji oraz wzorów dokumentów z tym związanych2)

Na podstawie art. 70zm ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Maksymalna liczba pojazdów kompletnych i skompletowanych jednego lub więcej typów pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji nie może przekraczać w przypadku pojazdów kategorii:
1)
M1 - 10%,
2)
M2, M3, N, O - 30%

- pojazdów wszystkich tych typów wprowadzonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ciągu 12 miesięcy przed dniem wygaśnięcia świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu.

2. 
Jeżeli liczba odpowiadająca odpowiednio 10% albo 30%, o których mowa w ust. 1, jest mniejsza niż 100, maksymalna liczba pojazdów kompletnych i skompletowanych jednego lub więcej typów pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji nie może przekraczać 100 pojazdów.
§  2. 
1. 
W przypadku pojazdów kategorii T, C oraz R maksymalna liczba pojazdów jednego lub więcej typów pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji nie może przekraczać 10% pojazdów wszystkich tych typów wprowadzonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ciągu 24 miesięcy przed dniem wygaśnięcia świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu.
2. 
Maksymalna liczba pojazdów, o której mowa w ust. 1, nie może być mniejsza niż 20.
§  3. 
1. 
W przypadku pojazdów kategorii L maksymalna liczba pojazdów jednego lub więcej typów pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji nie może przekraczać 10% pojazdów wszystkich tych typów wprowadzonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ciągu 12 miesięcy przed dniem wygaśnięcia świadectwa homologacji typu WE pojazdu.
2. 
Jeżeli liczba odpowiadająca 10%, o których mowa w ust. 1, jest mniejsza niż 100, maksymalna liczba pojazdów jednego lub więcej typów pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji nie może przekraczać 100 pojazdów.
§  4. 
1. 
Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji, o którym mowa w art. 70o ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej "ustawą", określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Wzór wykazu numerów VIN pojazdów objętych wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji, o którym mowa w art. 70o ust. 5 ustawy, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Wzór oświadczenia producenta o objęciu pojazdu zezwoleniem na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji, o którym mowa w art. 70o ust. 4 pkt 3 ustawy, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Wzór wykazu osób upoważnionych do podpisywania oświadczenia producenta o objęciu pojazdu zezwoleniem na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji, o którym mowa w art. 70o ust. 4 pkt 3 ustawy, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. 
Wzór oświadczenia producenta o posiadaniu dla pojazdu objętego wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności, o którym mowa w art. 70o ust. 5 ustawy, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 czerwca 2013 r.3)
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji częściowego wdrożenia:

1) dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 399, z późn. zm.);

2) dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającej dyrektywę 74/150/EWG (Dz. Urz. UE L 171 z 09.07.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 31, str. 311, z późn. zm.);

3) dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów ("dyrektywa ramowa") (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.).

3) Niniejsze rozporządzenie w zakresie sposobu ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji było poprzedzone:

1) rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z 2006 r. Nr 205, poz. 1512, z 2008 r. Nr 29, poz. 166 oraz z 2011 r. Nr 206, poz. 1218 i Nr 226, poz. 1361),

2) rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep (Dz. U. Nr 237, poz. 2009, z 2006 r. Nr 42, poz. 291, z 2010 r. Nr 237, poz. 1576 oraz z 2011 r. Nr 115, poz. 667),

3) rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz. U. Nr 162, poz. 1360 oraz z 2006 r. Nr 205, poz. 1513)

- które zgodnie z art. 1 pkt 6 w związku z art. 13 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448) tracą moc z dniem wejścia w życie tej ustawy.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA DOPUSZCZENIE DO RUCHU DROGOWEGO POJAZDU

Z KOŃCOWEJ PARTII PRODUKCJI

................................................

(miejscowość, data)

.....................................................

(nazwa i adres producenta)

...........................................................................

(organ właściwy do wydania zezwolenia)

Wnoszę o wydanie, zgodnie z art. 70o ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.

z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji

według poniższej specyfikacji:

Kategoria pojazdu .......................................

Stopień kompletacji pojazdu ……................*)

Nr świadectwa homologacji typu

WE pojazdu/typu pojazdu**)

Typ pojazdu Liczba wnioskowanych pojazdów
xxxx xxx xx
yyyy yyy yy
suma xyxy

Przyczyny techniczne lub ekonomiczne powodujące niespełnienie przez pojazd nowych wymagań technicznych

zgodnie z art. 70o ust. 6 ustawy

.....................................................................................................................................................................................................

Jednocześnie informuję, że wprowadziłem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ciągu ............... miesięcy

poprzedzających datę wygaśnięcia świadectwa homologacji typu WE pojazdu/świadectwa homologacji typu pojazdu**)

........ sztuk pojazdów: kategorii ........, typu objętego świadectwem wskazanym/typów objętych świadectwami wskazanymi

w powyższej tabeli**).

Liczba pojazdów, dla których wnoszę o wydanie zezwolenia, wynosi ........ i nie przekracza kryterium ilościowego (...... %)

określonego w § 1/§ 2/§ 3**) rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 19 marca

2013 r. w sprawie sposobu ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji oraz wzorów dokumentów

z tym związanych (Dz. U. poz. 389).

........................................................

(czytelny podpis producenta)

____________________________

*) Należy wskazać odpowiednią kategorię pojazdów oraz stopień ich kompletacji (kompletny, skompletowany).

**) Niepotrzebne skreślić.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WYKAZ NUMERÓW VIN POJAZDÓW

objętych wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie

do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji

Lp. Typ Oznaczenie handlowe Nr VIN Nr świadectwa homologacji typu WE

pojazdu/typu pojazdu*)

1
2
3
4
5
6
7
...

....................................................................

(czytelny podpis producenta)

_________________________

*) Niepotrzebne skreślić.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

OŚWIADCZENIE

o objęciu pojazdu zezwoleniem na dopuszczenie do ruchu drogowego

pojazdu z końcowej partii produkcji

Oświadczam, że pojazd marki ..................., typ .............., numer VIN ....................., jest objęty zezwoleniem

na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji, wydanym w drodze decyzji administracyjnej

z dnia .............................., nr decyzji ............... .

....................................................... .......................................................

(miejscowość) (data)

....................................................... .......................................................

(podpis producenta) (stanowisko)

)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA OŚWIADCZENIA PRODUCENTA

o objęciu pojazdu zezwoleniem na dopuszczenie do ruchu drogowego

pojazdu z końcowej partii produkcji

Imię i nazwisko Zajmowane stanowisko Wzór podpisu

.....................................................................

(czytelny podpis producenta)

)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

OŚWIADCZENIE

o posiadaniu dla pojazdu objętego wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego

pojazdu z końcowej partii produkcji świadectwa zgodności WE/świadectwa zgodności*)

Oświadczam, że posiadam dla pojazdów ujętych w wykazie numerów VIN świadectwo zgodności WE/świadectwo

zgodności*), wystawione w okresie ważności świadectwa homologacji typu WE pojazdu/świadectwa homologacji typu

pojazdu*), wskazanego w tym wykazie.

..................................................................

(czytelny podpis producenta)

____________________________

*) Niepotrzebne skreślić.

)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024