Stwierdzanie kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 13 września 2013 r.
w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami

Na podstawie art. 167 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 i 888) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb powoływania komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, zwanej dalej "komisją egzaminacyjną", jej skład oraz szczegółowe wymagania wobec członków komisji;
2)
szczegółowy zakres wiadomości podlegających sprawdzeniu na egzaminie w zakresie gospodarowania odpadami;
3)
tryb przeprowadzania egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami;
4)
sposób uiszczenia opłaty związanej z przeprowadzeniem egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami i wydaniem świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami;
5)
wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej;
6)
wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
§  2.
1.
Komisję egzaminacyjną powołuje się w pięcioosobowym składzie, spośród osób, o których mowa w art. 167 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zatrudnionych w administracji publicznej, szkołach wyższych, instytutach badawczych lub prowadzących działalność w zakresie termicznego przekształcania odpadów, składowania odpadów, w tym prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, zajmujących się zawodowo tematyką związaną z gospodarką odpadami i posiadających co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze gospodarki odpadami.
2.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
sekretarz;
3)
pozostali członkowie.
3.
Przewodniczącego i sekretarza komisji egzaminacyjnej wybiera marszałek województwa spośród jej członków.
§  3.
1.
Egzamin, odpowiednio do zakresu kwalifikacji, o jakie ubiega się wnioskodawca, obejmuje:
1)
znajomość regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami, w szczególności:
a)
zasad gospodarowania odpadami,
b)
obowiązków posiadaczy odpadów, w tym:
prowadzenia ewidencji odpadów i sprawozdawczości,
prowadzenia monitoringu,
procedur przyjmowania odpadów do ich termicznego przekształcenia w spalarniach odpadów i współspalarniach odpadów oraz wymagań dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów, w tym badania i zagospodarowania odpadów powstałych w wyniku termicznego przekształcania odpadów,
kryteriów i procedur przyjmowania odpadów, opłat za składowanie odpadów, eksploatacji, zamknięcia i rekultywacji oraz innych działań dotyczących prowadzenia składowisk odpadów,
kryteriów i procedur dopuszczenia odpadów na podziemne składowisko odpadów oraz wymagań dla ich eksploatacji i zamknięcia,
procedur przyjmowania odpadów, prowadzenia, zamknięcia i rekultywacji oraz innych działań dotyczących obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
c)
zasad odpowiedzialności administracyjnej i karnej;
2)
znajomość wymagań technologicznych oraz najnowszych dostępnych technik odpowiednio dla termicznego przekształcania odpadów, składowania odpadów albo prowadzenia obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w tym wiedzę dotyczącą funkcjonowania i właściwej eksploatacji urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie danej instalacji.
2.
Egzamin przeprowadza się oddzielnie dla każdego zakresu, o którym mowa w art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
§  4.
1.
Egzamin przeprowadza się w formie testu pisemnego składającego się z 40 pytań; test opracowuje i jego wyniki ocenia komisja egzaminacyjna.
2.
Egzamin przeprowadza się raz na kwartał, o ile został złożony co najmniej jeden wniosek o jego przeprowadzenie.
3.
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej wyznacza termin egzaminu.
4.
O terminie i miejscu egzaminu powiadamia się zainteresowanego nie później niż na 30 dni przed datą egzaminu.
5.
W przypadku gdy zainteresowany wyrazi zgodę na skrócenie okresu powiadomienia, o którym mowa w ust. 4, w formie dołączonego do wniosku oświadczenia, o terminie i miejscu egzaminu powiadamia się zainteresowanego nie później niż na 10 dni przed datą egzaminu.
6.
W razie uzasadnionej niemożności przystąpienia przez zainteresowanego do egzaminu w wyznaczonym terminie, wyznacza się, na wniosek zainteresowanego, nowy termin egzaminu.
7.
Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 6, zostanie złożony na co najmniej dzień przed wyznaczonym terminem egzaminu, uiszczoną opłatę związaną z przeprowadzeniem egzaminu zalicza się na poczet nowego egzaminu, z zastrzeżeniem że wysokość opłaty związanej z przeprowadzeniem nowego egzaminu powinna odpowiadać wysokości ustalonej na podstawie art. 166 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
8.
Wynik pozytywny egzaminu zainteresowany uzyskuje po udzieleniu co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi.
9.
Egzamin przeprowadza się w obecności przynajmniej 3 członków komisji, w tym przewodniczącego lub sekretarza.
10.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół.
11.
Protokół, podpisywany przez przewodniczącego, sekretarza i pozostałych członków komisji egzaminacyjnej, zawiera:
1)
imiona i nazwiska osób, które przystąpiły do egzaminu;
2)
zakres zdawanego egzaminu, o którym mowa w art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
3)
procent prawidłowych odpowiedzi.
12.
Protokół, o którym mowa w ust. 10, przewodniczący komisji egzaminacyjnej przedkłada właściwemu marszałkowi województwa niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia egzaminu.
13.
O wyniku złożonego egzaminu informuje się zainteresowanego niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia przedłożenia protokołu.
§  5.
Obsługę administracyjną związaną z przeprowadzeniem egzaminu prowadzi marszałek województwa.
§  6.
1.
Opłatę za wydanie świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz opłatę za przeprowadzenie egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, o których mowa w art. 165 ust. 2 i art. 166 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, uiszcza się przez wpłatę w kasie lub na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego.
2.
Świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami wydaje się po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
§  7.
Ustala się wynagrodzenie członków komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie egzaminu, w wysokości:
1)
przewodniczący - 2,5% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski",
2)
sekretarz - 2,4% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, o którym mowa w pkt 1,
3)
pozostali członkowie - po 2,3% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, o którym mowa w pkt 1

- za każdą osobę składającą egzamin w zakresie gospodarowania odpadami.

§  8.
Wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami określa załącznik do rozporządzenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ŚWIADECTWA STWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami (Dz. U. Nr 247, poz. 1841), które na podstawie art. 250 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 i 888) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024