Opracowywanie map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1), MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ2), MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI3) ORAZ MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH4)
z dnia 21 grudnia 2012 r.
w sprawie opracowywania map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego

Na podstawie art. 88j ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.5)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dotyczące opracowywania map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego;
2)
skalę map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - Prawo wodne - rozumie się przez to ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne;
2)
obszarze zagrożenia powodziowego rozumie się przez to obszary, o których mowa w art. 88d ust. 2 ustawy - Prawo wodne;
3)
klasach użytkowania terenu - rozumie się przez to formy gospodarczego wykorzystania powierzchni terenu, wyznaczone na potrzeby opracowania map ryzyka powodziowego w celu określenia wartości potencjalnych strat powodziowych.
§  2.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego przygotowuje się w dwóch zestawach tematycznych:
1)
mapę zagrożenia powodziowego wraz z głębokością wody;
2)
mapę zagrożenia powodziowego wraz z prędkościami przepływu wody i kierunkami przepływu wody.
2.
Mapy zagrożenia powodziowego, o których mowa w ust. 1, wykonuje się oddzielnie dla każdego z obszarów zagrożenia powodziowego.
3.
Mapę zagrożenia powodziowego, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wykonuje się w przypadku wyznaczenia obszaru zagrożenia powodziowego za pomocą modelowania dwuwymiarowego dla terenów, o których mowa w § 6 ust. 2.
4.
Nie wykonuje się mapy zagrożenia powodziowego, o której mowa w ust. 1 pkt 2, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych.
§  3.
1.
Przy opracowywaniu map zagrożenia powodziowego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, uwzględnia się oznaczenie na mapach następujących elementów:
1)
głębokości wody;
2)
granic obszaru zagrożenia powodziowego;
3)
maksymalnych rzędnych zwierciadła wody wynikających z modelowania hydraulicznego;
4)
rzędnych korony wałów przeciwpowodziowych w przekrojach poprzecznych, które zostaną wykorzystane do obliczeń modelowych;
5)
cieków naturalnych i kanałów;
6)
nazw cieków naturalnych i kanałów;
7)
kilometraży rzeki z punktami co 500 m;
8)
zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa;
9)
nazw miejscowości;
10)
podziału arkuszowego map topograficznych w skali 1:10 000, w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych, o którym mowa w przepisach o państwowym systemie odniesień przestrzennych, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287).
2.
Przy opracowywaniu map zagrożenia powodziowego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
wartości prędkości przepływu wody;
2)
kierunków przepływu wody;
3)
elementów wymienionych w ust. 1 pkt 2-10.
§  4.
Przy opracowywaniu map zagrożenia powodziowego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
elementów wymienionych w § 3 ust. 1;
2)
obszarów morskich, o których mowa w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z późn. zm.6)), oraz ich nazw;
3)
kilometrażu brzegu morskiego z punktami co 500 m;
4)
granic pasa technicznego brzegu morskiego;
5)
granic pasa ochronnego brzegu morskiego;
6)
granic portów i przystani morskich.
§  5.
1.
Obszar zagrożenia powodziowego wyznacza się na podstawie rzędnych zwierciadła wody, uzyskanych w wyniku matematycznego modelowania hydraulicznego, z wykorzystaniem systemów informacji geograficznej (GIS), bazując na numerycznym modelu terenu (NMT).
2.
Obszary zagrożenia powodziowego przedstawia się jako obiekty powierzchniowe, z przyporządkowaną wartością prawdopodobieństwa wystąpienia powodzi.
3.
Przy wyznaczaniu obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2 pkt 3 lit. b-d ustawy - Prawo wodne, do modelowania hydraulicznego przyjmuje się przepływ o prawdopodobieństwie wystąpienia 1%, czyli raz na 100 lat.
§  6.
1.
Matematyczne modelowanie hydrauliczne wykonuje się za pomocą modeli:
1)
jednowymiarowego modelu przepływu (1D), w którym wektor prędkości ma jedną niezerową składową;
2)
dwuwymiarowego modelu przepływu (2D), w którym wektor prędkości ma dwie niezerowe składowe.
2.
Modelowanie dwuwymiarowe wykonuje się dla miast wojewódzkich i miast na prawach powiatu oraz innych miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 000 osób.
3.
Dla terenów innych niż wymienione w ust. 2 wykonuje się modelowanie jednowymiarowe.
4.
Nie wyklucza się opracowania modeli dwuwymiarowych dla terenów innych niż wymienione w ust. 2.
5.
Dla terenów wskazanych do modelowania dwuwymiarowego można wykonać modele hybrydowe (1D/2D), składające się z jednowymiarowego modelu dla koryt cieków oraz modelu dwuwymiarowego dla obszarów zalewowych od cieków naturalnych i kanałów oraz od strony morza i morskich wód wewnętrznych.
§  7.
1.
Na mapach zagrożenia powodziowego przedstawia się głębokość wody w postaci następujących przedziałów:
1)
głębokość wody mniejsza lub równa 0,5 m wskazująca na niskie zagrożenie dla ludzi i obiektów budowlanych;
2)
głębokość wody większa niż 0,5 m, a mniejsza lub równa 2 m - wskazująca na średnie zagrożenie dla ludzi ze względu na możliwość ewakuacji na wyższe piętra, ale wysokie ze względu na straty materialne;
3)
głębokość wody większa niż 2 m, a mniejsza lub równa 4 m - wskazująca na wysokie zagrożenie dla ludzi; zalaniu mogą podlegać nie tylko partery, ale również pierwsze piętra budynków;
4)
głębokość wody większa niż 4 m - wskazująca na bardzo wysokie zagrożenie dla ludzi i bardzo wysokie zagrożenie wystąpienia szkód całkowitych.
2.
Na mapach zagrożenia powodziowego przedstawia się prędkość przepływu wody w postaci następujących przedziałów:
1)
prędkość przepływu wody mniejsza lub równa 0,5 m/s - prędkość mała; woda ma niewielką zdolność oddziaływania na obiekty;
2)
prędkość przepływu wody większa niż 0,5 m/s, a mniejsza lub równa 1 m/s - prędkość średnia; woda ma umiarkowaną zdolność oddziaływania na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o niewielkich rozmiarach i masie, stanowi zagrożenie dla ludzi;
3)
prędkość przepływu wody większa niż 1 m/s, a mniejsza lub równa 2 m/s - prędkość duża; woda ma silną zdolność oddziaływania na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o stosunkowo dużych rozmiarach i masie, stanowi poważne zagrożenie dla ludzi;
4)
prędkość przepływu wody większa niż 2 m/s - prędkość bardzo duża; woda ma bardzo silną zdolność oddziaływania na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o bardzo dużych rozmiarach i masie oraz naruszać strukturę obiektów statycznych, stanowi bardzo poważne zagrożenie dla ludzi.
3.
Wartości głębokości wody uzyskuje się w wyniku matematycznego modelowania hydraulicznego jednowymiarowego lub dwuwymiarowego.
4.
Wartości prędkości przepływu wody i kierunki przepływu wody uzyskuje się w wyniku matematycznego modelowania hydraulicznego dwuwymiarowego.
§  8.
1.
Mapy ryzyka powodziowego przygotowuje się w dwóch zestawach tematycznych:
1)
mapę ryzyka powodziowego przedstawiającą zagrożenie dla ludności oraz potencjalne straty powodziowe;
2)
mapę ryzyka powodziowego przedstawiającą użytkowanie terenu oraz obszary i obiekty o szczególnym znaczeniu kulturowym, przyrodniczym i gospodarczym.
2.
Mapy ryzyka powodziowego, o których mowa w ust. 1, wykonuje się oddzielnie dla każdego z obszarów zagrożenia powodziowego.
§  9.
1.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, uwzględnia się określenie na mapie specjalnym oznaczeniem:
1)
szacunkowej liczby mieszkańców, którzy mogą być dotknięci powodzią;
2)
budynków mieszkalnych;
3)
obiektów o szczególnym znaczeniu społecznym, z uwzględnieniem:
a)
szpitali,
b)
szkół,
c)
przedszkoli,
d)
żłobków,
e)
hoteli,
f)
centrów handlowo-usługowych,
g)
jednostek policji,
h)
jednostek ochrony przeciwpożarowej,
i)
jednostek Straży Granicznej,
j)
domów opieki społecznej, ośrodków opieki społecznej, hospicjów,
k)
zakładów karnych, zakładów poprawczych, aresztów śledczych;
4)
wartości potencjalnych strat powodziowych;
5)
elementów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 5-10.
2.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, uwzględnia się określenie na mapie specjalnym oznaczeniem:
1)
klas użytkowania terenu:
a)
terenów zabudowy mieszkaniowej,
b)
terenów przemysłowych,
c)
terenów komunikacyjnych,
d)
lasów,
e)
terenów rekreacyjno-wypoczynkowych,
f)
użytków rolnych:
gruntów ornych,
użytków zielonych,
g)
wód,
h)
pozostałych;
2)
ujęć wód powierzchniowych i podziemnych;
3)
stref ochronnych ujęć wody;
4)
kąpielisk;
5)
form ochrony przyrody:
a)
obszarów Natura 2000,
b)
parków narodowych,
c)
rezerwatów przyrody;
6)
ogrodów zoologicznych;
7)
obszarów i obiektów zabytkowych nieruchomych, w szczególności objętych formami ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.7));
8)
zabytków wpisanych na Listę dziedzictwa światowego, o której mowa w art. 11 ust. 2 Konwencji w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, przyjętej w Paryżu dnia 16 listopada 1972 r. przez Konferencję Generalną Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury na jej siedemnastej sesji (Dz. U. z 1976 r. Nr 32, poz. 190);
9)
pomników zagłady, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady (Dz. U. Nr 41, poz. 412, z późn. zm.8));
10)
skansenów i muzeów wpisanych do Państwowego Rejestru Muzeów, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987);
11)
bibliotek, których zbiory tworzą narodowy zasób biblioteczny, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908);
12)
archiwów, których zbiory tworzą narodowy zasób archiwalny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016);
13)
zakładów przemysłowych;
14)
potencjalnych ognisk zanieczyszczeń wody, w szczególności:
a)
oczyszczalni ścieków,
b)
przepompowni ścieków,
c)
składowisk odpadów,
d)
cmentarzy;
15)
elementów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 5-10.
§  10.
1.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
elementów wymienionych w § 9 ust. 1;
2)
elementów wymienionych w § 4 pkt 2-6.
2.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
elementów wymienionych w § 9 ust. 2;
2)
elementów wymienionych w § 4 pkt 2-6.
§  11.
1.
Klasy użytkowania terenu, wymienione w § 9 ust. 2 pkt 1, wyznacza się na potrzeby opracowania map ryzyka powodziowego w celu ustalenia rodzaju działalności gospodarczej, o której mowa w art. 88e ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo wodne.
2.
Dla określenia szacunkowej liczby mieszkańców, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, na mapach ryzyka powodziowego przedstawia się liczbę osób zameldowanych na terenie miejscowości znajdujących się na obszarze zagrożenia powodziowego.
3.
Na mapach ryzyka powodziowego przedstawia się budynki mieszkalne, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, i obiekty o szczególnym znaczeniu społecznym, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, dla których głębokość wody jest mniejsza lub równa 2 m, oraz obiekty, dla których głębokość wody jest większa niż 2 m.
4.
Wartości potencjalnych strat powodziowych, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4, określa się dla klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a-f.
5.
Sposób obliczania wartości potencjalnych strat powodziowych w poszczególnych klasach użytkowania terenu, na potrzeby opracowania map ryzyka powodziowego, jest określony w załączniku do rozporządzenia.
6.
Kąpieliska, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 4, stanowią kąpieliska zawarte w wykazie, o którym mowa w art. 34f ust. 2 ustawy - Prawo wodne.
7.
Zakłady przemysłowe, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 13, stanowią:
1)
instalacje lub zespoły instalacji, na których prowadzenie jest wymagane uzyskanie pozwolenia zintegrowanego w rozumieniu art. 181 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.9)), w następujących kategoriach działalności przemysłowej:
a)
przemysł energetyczny,
b)
produkcja i obróbka metali,
c)
przemysł mineralny,
d)
przemysł chemiczny,
e)
gospodarka odpadami,
f)
inne rodzaje działalności, obejmujące:
produkcję i przetwórstwo papieru oraz drewna,
intensywny chów lub hodowlę drobiu i świń,
produkcję i przetwarzanie surowców roślinnych i zwierzęcych;
2)
zakłady przemysłowe, które nie wymagają pozwolenia, o którym mowa w pkt 1, a które mogą stwarzać zagrożenie, w tym zakłady będące zakładami o dużym ryzyku wystąpienia awarii albo zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii, w rozumieniu art. 248 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
§  12.
Każdy arkusz mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego zawiera następujące elementy pozaramkowe:
1)
tytuł opracowania;
2)
godło i nazwę arkusza mapy w skali 1:10 000 zamieszczone pod tytułem opracowania;
3)
główną ramkę danych zawierającą treść mapy zgodnie z § 3 i § 4 oraz § 9 i § 10;
4)
siatkę kartograficzną odnoszącą się do głównej ramki danych w układzie mapy;
5)
siatkę kilometrową odnoszącą się do głównej ramki danych w układzie mapy;
6)
wyloty siatki układu współrzędnych płaskich prostokątnych UTM;
7)
skalę i podziałkę liniową;
8)
legendę (odnoszącą się do głównej ramki danych);
9)
ramkę danych określoną jako "układ arkuszy" z zaznaczonym zasięgiem głównej ramki danych:
a)
podział arkuszowy map topograficznych w skali 1:10 000, w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych, o którym mowa w przepisach o państwowym systemie odniesień przestrzennych,
b)
zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny państwa;
10)
informację o układach odniesienia;
11)
informację o aktualności opracowań kartograficznych;
12)
informację o aktualności opracowań hydrograficznych;
13)
nazwę zlecającego i jego logo;
14)
nazwę wykonawcy i jego logo;
15)
datę wydania wraz z zastrzeżeniami dotyczącymi reprodukowania i wykorzystywania mapy.
§  13.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego oraz mapy ryzyka powodziowego opracowuje się w oparciu o:
1)
dane zawarte w bazie danych obiektów topograficznych (BDOT);
2)
zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczące państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne;
3)
państwowy rejestr nazw geograficznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
2.
W przypadku braku danych, o których mowa w ust. 1, można wykorzystać inne dane pozyskane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym w szczególności:
1)
mapę hydrograficzną w skali 1:50 000;
2)
mapę sozologiczną w skali 1:50 000;
3)
mapy topograficzne w skali od 1:10 000 do 1:50 000;
4)
ortofotomapy;
5)
zobrazowania lotnicze.
3.
Przy opracowaniu map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego wykorzystuje się ponadto:
1)
mapę cyfrową podziału hydrograficznego Polski (MPHP);
2)
Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności (PESEL);
3)
krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju (TERYT), o którym mowa w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2);
4)
rejestr zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)
gminną ewidencję zabytków, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
6)
mapę obszaru Natura 2000, o której mowa w art. 28 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.10));
7)
centralny rejestr form ochrony przyrody, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
8)
bazę danych Bank HYDRO prowadzoną przez Państwowy Instytut Geologiczny;
9)
mapy glebowo-rolnicze w skali 1:5000 lub 1:25 000 posiadane przez Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy lub innych dysponentów map glebowo-rolniczych;
10)
rejestr wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego oraz wydanych pozwoleń zintegrowanych, o którym mowa w art. 212 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
11)
rejestr zakładów, których działalność może być przyczyną wystąpienia poważnej awarii, w tym zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii i o dużym ryzyku wystąpienia awarii, o którym mowa w art. 29 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.11)).
4.
Dane z rejestrów i ewidencji, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 5, zaznacza się na mapach ryzyka powodziowego w przypadku dostępności danych w postaci cyfrowej warstwy wektorowej.
5.
Obszary zagrożenia powodziowego wyznacza się w oparciu o Numeryczny Model Terenu o interwale siatki równym 1 m i dokładności wysokościowej przynajmniej 0,15 m dla powierzchni odkrytych, utwardzonych i przynajmniej 0,30 m dla powierzchni zalesionych, wykonany metodą lotniczego skaningu laserowego, pozyskany z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
6.
W przypadku braku danych, o których mowa w ust. 5, do czasu ich uzyskania, obszar zagrożenia powodziowego wyznacza się na podstawie innych dostępnych danych o ukształtowaniu terenu, pozyskanych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego lub pomiarów bezpośrednich w terenie.
§  14.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego wykonuje się w szczegółowości map w skali 1:10 000.
2.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego wykonuje się w obowiązującym państwowym systemie odniesień przestrzennych.
3.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego opracowuje się w podziale arkuszowym map topograficznych w skali 1:10 000, w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych, o którym mowa w przepisach o państwowym systemie odniesień przestrzennych.
4.
Podkład topograficzny dla map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego stanowią mapy topograficzne w skali 1:10 000 lub ortofotomapy o terenowej wartości piksela nie większej niż 0,5 m.
§  15.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego wykonuje się w formie cyfrowej na podstawie jednolitej bazy danych przestrzennych.
2.
Wizualizację graficzną map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego przygotowuje się w formacie plików TIFF oraz GEOTIFF, o rozmiarze arkusza 600 x 510 mm.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).

2) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

3) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

4) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1513 oraz z 2013 r. poz. 21.

6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203, poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055, z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817, z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 106, poz. 622, Nr 134, poz. 778 i Nr 228, poz. 1368 oraz z 2012 r. poz. 951 i 1069.

7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 97, poz. 804 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 474 i Nr 130, poz. 871.

8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600.

9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657, z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 63, poz. 322, Nr 94, poz. 551, Nr 99, poz. 569, Nr 122, poz. 695, Nr 152, poz. 897, Nr 178, poz. 1060 i Nr 224, poz. 1341, z 2012 r. poz. 460, 951, 1342 i 1513 oraz z 2013 r. poz. 21.

10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804, z 2011 r. Nr 34, poz. 170, Nr 94, poz. 549, Nr 208, poz. 1241 i Nr 224, poz. 1337, z 2012 r. poz. 985 oraz z 2013 r. poz. 7 i 73.

11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587 i Nr 124, poz. 859, z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 79, poz. 666 i Nr 130, poz. 1070, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 239, poz. 1592 oraz z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 122, poz. 695 i Nr 152, poz. 897.

ZAŁĄCZNIK

SPOSÓB OBLICZANIA WARTOŚCI POTENCJALNYCH STRAT POWODZIOWYCH W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH UŻYTKOWANIA TERENU NA POTRZEBY OPRACOWANIA MAP RYZYKA POWODZIOWEGO

1.
Określając sumaryczne wartości potencjalnych strat powodziowych dla poszczególnych klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia, korzysta się ze wzoru:

gdzie:

Spi - oznacza sumaryczne wartości potencjalnych strat jednostkowych dla danej klasy użytkowania terenu,

Spij - oznacza wartości potencjalnych strat jednostkowych dla danej klasy użytkowania terenu oraz przedziału głębokości wody,

Ai - oznacza powierzchnię zajmowaną przez daną klasę użytkowania terenu.

2.
W przypadku klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a-c rozporządzenia, ostateczną wartość potencjalnych strat powodziowych uzyskuje się przez porównanie wartości majątku dla określonej klasy użytkowania terenu z zależnością określającą stopień utraty wartości majątku danej klasy w zależności od głębokości wody. Ta zależność jest nazywana funkcją strat.
3.
Wartości potencjalnych strat jednostkowych w klasach, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a-c rozporządzenia, wyrażane są jako:

Spij = Wi · f(hj)

gdzie:

Spij - oznacza wartości potencjalnych strat jednostkowych dla danej klasy użytkowania terenu oraz przedziału głębokości wody,

Wi - oznacza wartość majątku w danej klasie użytkowania terenu,

f(hj) - oznacza wartość funkcji strat wiążącej głębokość wody z utratą wartości majątku w danej klasie użytkowania terenu.

4.
Dla klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. d-f rozporządzenia, przyjmuje się stałe wartości strat niezależnie od głębokości wody, ze względu na niewielki wpływ głębokości wody na stopień utraty wartości majątku. Wartość strat pozostaje stała w całym zakresie głębokości wody - wartość funkcji f(hj) równa się 1.
5.
W klasach użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. g-h rozporządzenia, wartości strat nie są obliczane.
6.
Stopień utraty wartości majątku (funkcję strat) wyznacza się na granicach przedziałów głębokości wody, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia. Wartości funkcji strat przedstawiają się następująco:
1)
Klasa użytkowania terenu tereny zabudowy mieszkaniowej:
Głębokość wody h

[m]

Wartość funkcji strat f(h)

[%]

≤ 0,5 20
0,5 < h ≤ 2 35
2 < h ≤ 4 60
> 4 95
2)
Klasa użytkowania terenu tereny przemysłowe:
Głębokość wody h

[m]

Wartość funkcji strat f(h)

[%]

≤ 0,5 20
0,5 < h ≤ 2 40
2 < h ≤ 4 60
> 4 80
3)
Klasa użytkowania terenu tereny komunikacyjne:
Głębokość wody h

[m]

Wartość funkcji strat f(h)

[%]

≤ 0,5 5
0,5 < h ≤ 2 10
2 < h ≤ 4 10
> 4 10
7.
Do obliczeń przyjmuje się następujące wartości majątku w poszczególnych klasach użytkowania terenu:
1)
Klasa użytkowania terenu - tereny zabudowy mieszkaniowej

Wartość majątku dla terenów zabudowy mieszkaniowej przyjmuje się w zależności od województwa:

Województwo Wartość majątku

na terenach zabudowy mieszkaniowej [zł/m2]

dolnośląskie 422,24
kujawsko-pomorskie 332,72
lubelskie 164,54
lubuskie 276,30
łódzkie 290,94
małopolskie 364,09
mazowieckie 509,63
opolskie 265,87
podkarpackie 201,25
podlaskie 162,79
pomorskie 399,89
śląskie 559,03
świętokrzyskie 201,10
warmińsko-mazurskie 203,39
wielkopolskie 360,56
zachodniopomorskie 309,83
2)
Klasa użytkowania terenu - tereny przemysłowe

Wartość majątku dla terenów przemysłowych przyjmuje się w zależności od województwa:

Województwo Wartość majątku na terenach przemysłowych [zł/m2]
dolnośląskie 473,44
kujawsko-pomorskie 461,52
lubelskie 508,97
lubuskie 639,37
łódzkie 829,20
małopolskie 606,64
mazowieckie 943,83
opolskie 474,32
podkarpackie 641,34
podlaskie 509,85
pomorskie 595,82
śląskie 549,65
świętokrzyskie 537,68
warmińsko-mazurskie 504,73
wielkopolskie 702,50
zachodniopomorskie 326,21
3)
Klasa użytkowania terenu - tereny komunikacyjne

Wartość majątku na terenach komunikacyjnych - 436 zł/m2.

4)
Klasa użytkowania terenu - lasy

Wartość majątku dla lasów - 80 zł/ha.

5)
Klasa użytkowania terenu - tereny rekreacyjno-wypoczynkowe

Wartość majątku dla terenów rekreacyjno-wypoczynkowych 5,1 zł/m2.

6)
Klasa użytkowania terenu - użytki rolne
a)
Wartość majątku dla gruntów ornych - 1.428 zł/ha,
b)
Wartość majątku dla użytków zielonych - 674 zł/ha.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024