united kingdom
ukraine

Opracowywanie map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1), MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ2), MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI3) ORAZ MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH4)
z dnia 21 grudnia 2012 r.
w sprawie opracowywania map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego

Na podstawie art. 88j ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.5)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dotyczące opracowywania map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego;
2)
skalę map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - Prawo wodne - rozumie się przez to ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne;
2)
obszarze zagrożenia powodziowego rozumie się przez to obszary, o których mowa w art. 88d ust. 2 ustawy - Prawo wodne;
3)
klasach użytkowania terenu - rozumie się przez to formy gospodarczego wykorzystania powierzchni terenu, wyznaczone na potrzeby opracowania map ryzyka powodziowego w celu określenia wartości potencjalnych strat powodziowych.
§  2.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego przygotowuje się w dwóch zestawach tematycznych:
1)
mapę zagrożenia powodziowego wraz z głębokością wody;
2)
mapę zagrożenia powodziowego wraz z prędkościami przepływu wody i kierunkami przepływu wody.
2.
Mapy zagrożenia powodziowego, o których mowa w ust. 1, wykonuje się oddzielnie dla każdego z obszarów zagrożenia powodziowego.
3.
Mapę zagrożenia powodziowego, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wykonuje się w przypadku wyznaczenia obszaru zagrożenia powodziowego za pomocą modelowania dwuwymiarowego dla terenów, o których mowa w § 6 ust. 2.
4.
Nie wykonuje się mapy zagrożenia powodziowego, o której mowa w ust. 1 pkt 2, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych.
§  3.
1.
Przy opracowywaniu map zagrożenia powodziowego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, uwzględnia się oznaczenie na mapach następujących elementów:
1)
głębokości wody;
2)
granic obszaru zagrożenia powodziowego;
3)
maksymalnych rzędnych zwierciadła wody wynikających z modelowania hydraulicznego;
4)
rzędnych korony wałów przeciwpowodziowych w przekrojach poprzecznych, które zostaną wykorzystane do obliczeń modelowych;
5)
cieków naturalnych i kanałów;
6)
nazw cieków naturalnych i kanałów;
7)
kilometraży rzeki z punktami co 500 m;
8)
zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa;
9)
nazw miejscowości;
10)
podziału arkuszowego map topograficznych w skali 1:10 000, w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych, o którym mowa w przepisach o państwowym systemie odniesień przestrzennych, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287).
2.
Przy opracowywaniu map zagrożenia powodziowego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
wartości prędkości przepływu wody;
2)
kierunków przepływu wody;
3)
elementów wymienionych w ust. 1 pkt 2-10.
§  4.
Przy opracowywaniu map zagrożenia powodziowego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
elementów wymienionych w § 3 ust. 1;
2)
obszarów morskich, o których mowa w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z późn. zm.6)), oraz ich nazw;
3)
kilometrażu brzegu morskiego z punktami co 500 m;
4)
granic pasa technicznego brzegu morskiego;
5)
granic pasa ochronnego brzegu morskiego;
6)
granic portów i przystani morskich.
§  5.
1.
Obszar zagrożenia powodziowego wyznacza się na podstawie rzędnych zwierciadła wody, uzyskanych w wyniku matematycznego modelowania hydraulicznego, z wykorzystaniem systemów informacji geograficznej (GIS), bazując na numerycznym modelu terenu (NMT).
2.
Obszary zagrożenia powodziowego przedstawia się jako obiekty powierzchniowe, z przyporządkowaną wartością prawdopodobieństwa wystąpienia powodzi.
3.
Przy wyznaczaniu obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2 pkt 3 lit. b-d ustawy - Prawo wodne, do modelowania hydraulicznego przyjmuje się przepływ o prawdopodobieństwie wystąpienia 1%, czyli raz na 100 lat.
§  6.
1.
Matematyczne modelowanie hydrauliczne wykonuje się za pomocą modeli:
1)
jednowymiarowego modelu przepływu (1D), w którym wektor prędkości ma jedną niezerową składową;
2)
dwuwymiarowego modelu przepływu (2D), w którym wektor prędkości ma dwie niezerowe składowe.
2.
Modelowanie dwuwymiarowe wykonuje się dla miast wojewódzkich i miast na prawach powiatu oraz innych miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 000 osób.
3.
Dla terenów innych niż wymienione w ust. 2 wykonuje się modelowanie jednowymiarowe.
4.
Nie wyklucza się opracowania modeli dwuwymiarowych dla terenów innych niż wymienione w ust. 2.
5.
Dla terenów wskazanych do modelowania dwuwymiarowego można wykonać modele hybrydowe (1D/2D), składające się z jednowymiarowego modelu dla koryt cieków oraz modelu dwuwymiarowego dla obszarów zalewowych od cieków naturalnych i kanałów oraz od strony morza i morskich wód wewnętrznych.
§  7.
1.
Na mapach zagrożenia powodziowego przedstawia się głębokość wody w postaci następujących przedziałów:
1)
głębokość wody mniejsza lub równa 0,5 m wskazująca na niskie zagrożenie dla ludzi i obiektów budowlanych;
2)
głębokość wody większa niż 0,5 m, a mniejsza lub równa 2 m - wskazująca na średnie zagrożenie dla ludzi ze względu na możliwość ewakuacji na wyższe piętra, ale wysokie ze względu na straty materialne;
3)
głębokość wody większa niż 2 m, a mniejsza lub równa 4 m - wskazująca na wysokie zagrożenie dla ludzi; zalaniu mogą podlegać nie tylko partery, ale również pierwsze piętra budynków;
4)
głębokość wody większa niż 4 m - wskazująca na bardzo wysokie zagrożenie dla ludzi i bardzo wysokie zagrożenie wystąpienia szkód całkowitych.
2.
Na mapach zagrożenia powodziowego przedstawia się prędkość przepływu wody w postaci następujących przedziałów:
1)
prędkość przepływu wody mniejsza lub równa 0,5 m/s - prędkość mała; woda ma niewielką zdolność oddziaływania na obiekty;
2)
prędkość przepływu wody większa niż 0,5 m/s, a mniejsza lub równa 1 m/s - prędkość średnia; woda ma umiarkowaną zdolność oddziaływania na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o niewielkich rozmiarach i masie, stanowi zagrożenie dla ludzi;
3)
prędkość przepływu wody większa niż 1 m/s, a mniejsza lub równa 2 m/s - prędkość duża; woda ma silną zdolność oddziaływania na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o stosunkowo dużych rozmiarach i masie, stanowi poważne zagrożenie dla ludzi;
4)
prędkość przepływu wody większa niż 2 m/s - prędkość bardzo duża; woda ma bardzo silną zdolność oddziaływania na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o bardzo dużych rozmiarach i masie oraz naruszać strukturę obiektów statycznych, stanowi bardzo poważne zagrożenie dla ludzi.
3.
Wartości głębokości wody uzyskuje się w wyniku matematycznego modelowania hydraulicznego jednowymiarowego lub dwuwymiarowego.
4.
Wartości prędkości przepływu wody i kierunki przepływu wody uzyskuje się w wyniku matematycznego modelowania hydraulicznego dwuwymiarowego.
§  8.
1.
Mapy ryzyka powodziowego przygotowuje się w dwóch zestawach tematycznych:
1)
mapę ryzyka powodziowego przedstawiającą zagrożenie dla ludności oraz potencjalne straty powodziowe;
2)
mapę ryzyka powodziowego przedstawiającą użytkowanie terenu oraz obszary i obiekty o szczególnym znaczeniu kulturowym, przyrodniczym i gospodarczym.
2.
Mapy ryzyka powodziowego, o których mowa w ust. 1, wykonuje się oddzielnie dla każdego z obszarów zagrożenia powodziowego.
§  9.
1.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, uwzględnia się określenie na mapie specjalnym oznaczeniem:
1)
szacunkowej liczby mieszkańców, którzy mogą być dotknięci powodzią;
2)
budynków mieszkalnych;
3)
obiektów o szczególnym znaczeniu społecznym, z uwzględnieniem:
a)
szpitali,
b)
szkół,
c)
przedszkoli,
d)
żłobków,
e)
hoteli,
f)
centrów handlowo-usługowych,
g)
jednostek policji,
h)
jednostek ochrony przeciwpożarowej,
i)
jednostek Straży Granicznej,
j)
domów opieki społecznej, ośrodków opieki społecznej, hospicjów,
k)
zakładów karnych, zakładów poprawczych, aresztów śledczych;
4)
wartości potencjalnych strat powodziowych;
5)
elementów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 5-10.
2.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, uwzględnia się określenie na mapie specjalnym oznaczeniem:
1)
klas użytkowania terenu:
a)
terenów zabudowy mieszkaniowej,
b)
terenów przemysłowych,
c)
terenów komunikacyjnych,
d)
lasów,
e)
terenów rekreacyjno-wypoczynkowych,
f)
użytków rolnych:
gruntów ornych,
użytków zielonych,
g)
wód,
h)
pozostałych;
2)
ujęć wód powierzchniowych i podziemnych;
3)
stref ochronnych ujęć wody;
4)
kąpielisk;
5)
form ochrony przyrody:
a)
obszarów Natura 2000,
b)
parków narodowych,
c)
rezerwatów przyrody;
6)
ogrodów zoologicznych;
7)
obszarów i obiektów zabytkowych nieruchomych, w szczególności objętych formami ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.7));
8)
zabytków wpisanych na Listę dziedzictwa światowego, o której mowa w art. 11 ust. 2 Konwencji w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, przyjętej w Paryżu dnia 16 listopada 1972 r. przez Konferencję Generalną Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury na jej siedemnastej sesji (Dz. U. z 1976 r. Nr 32, poz. 190);
9)
pomników zagłady, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady (Dz. U. Nr 41, poz. 412, z późn. zm.8));
10)
skansenów i muzeów wpisanych do Państwowego Rejestru Muzeów, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987);
11)
bibliotek, których zbiory tworzą narodowy zasób biblioteczny, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908);
12)
archiwów, których zbiory tworzą narodowy zasób archiwalny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016);
13)
zakładów przemysłowych;
14)
potencjalnych ognisk zanieczyszczeń wody, w szczególności:
a)
oczyszczalni ścieków,
b)
przepompowni ścieków,
c)
składowisk odpadów,
d)
cmentarzy;
15)
elementów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 5-10.
§  10.
1.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
elementów wymienionych w § 9 ust. 1;
2)
elementów wymienionych w § 4 pkt 2-6.
2.
Przy opracowywaniu map ryzyka powodziowego, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, dla powodzi od strony morza i morskich wód wewnętrznych uwzględnia się w szczególności oznaczenie na mapach:
1)
elementów wymienionych w § 9 ust. 2;
2)
elementów wymienionych w § 4 pkt 2-6.
§  11.
1.
Klasy użytkowania terenu, wymienione w § 9 ust. 2 pkt 1, wyznacza się na potrzeby opracowania map ryzyka powodziowego w celu ustalenia rodzaju działalności gospodarczej, o której mowa w art. 88e ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo wodne.
2.
Dla określenia szacunkowej liczby mieszkańców, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, na mapach ryzyka powodziowego przedstawia się liczbę osób zameldowanych na terenie miejscowości znajdujących się na obszarze zagrożenia powodziowego.
3.
Na mapach ryzyka powodziowego przedstawia się budynki mieszkalne, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, i obiekty o szczególnym znaczeniu społecznym, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, dla których głębokość wody jest mniejsza lub równa 2 m, oraz obiekty, dla których głębokość wody jest większa niż 2 m.
4.
Wartości potencjalnych strat powodziowych, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4, określa się dla klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a-f.
5.
Sposób obliczania wartości potencjalnych strat powodziowych w poszczególnych klasach użytkowania terenu, na potrzeby opracowania map ryzyka powodziowego, jest określony w załączniku do rozporządzenia.
6.
Kąpieliska, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 4, stanowią kąpieliska zawarte w wykazie, o którym mowa w art. 34f ust. 2 ustawy - Prawo wodne.
7.
Zakłady przemysłowe, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 13, stanowią:
1)
instalacje lub zespoły instalacji, na których prowadzenie jest wymagane uzyskanie pozwolenia zintegrowanego w rozumieniu art. 181 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.9)), w następujących kategoriach działalności przemysłowej:
a)
przemysł energetyczny,
b)
produkcja i obróbka metali,
c)
przemysł mineralny,
d)
przemysł chemiczny,
e)
gospodarka odpadami,
f)
inne rodzaje działalności, obejmujące:
produkcję i przetwórstwo papieru oraz drewna,
intensywny chów lub hodowlę drobiu i świń,
produkcję i przetwarzanie surowców roślinnych i zwierzęcych;
2)
zakłady przemysłowe, które nie wymagają pozwolenia, o którym mowa w pkt 1, a które mogą stwarzać zagrożenie, w tym zakłady będące zakładami o dużym ryzyku wystąpienia awarii albo zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii, w rozumieniu art. 248 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
§  12.
Każdy arkusz mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego zawiera następujące elementy pozaramkowe:
1)
tytuł opracowania;
2)
godło i nazwę arkusza mapy w skali 1:10 000 zamieszczone pod tytułem opracowania;
3)
główną ramkę danych zawierającą treść mapy zgodnie z § 3 i § 4 oraz § 9 i § 10;
4)
siatkę kartograficzną odnoszącą się do głównej ramki danych w układzie mapy;
5)
siatkę kilometrową odnoszącą się do głównej ramki danych w układzie mapy;
6)
wyloty siatki układu współrzędnych płaskich prostokątnych UTM;
7)
skalę i podziałkę liniową;
8)
legendę (odnoszącą się do głównej ramki danych);
9)
ramkę danych określoną jako "układ arkuszy" z zaznaczonym zasięgiem głównej ramki danych:
a)
podział arkuszowy map topograficznych w skali 1:10 000, w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych, o którym mowa w przepisach o państwowym systemie odniesień przestrzennych,
b)
zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny państwa;
10)
informację o układach odniesienia;
11)
informację o aktualności opracowań kartograficznych;
12)
informację o aktualności opracowań hydrograficznych;
13)
nazwę zlecającego i jego logo;
14)
nazwę wykonawcy i jego logo;
15)
datę wydania wraz z zastrzeżeniami dotyczącymi reprodukowania i wykorzystywania mapy.
§  13.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego oraz mapy ryzyka powodziowego opracowuje się w oparciu o:
1)
dane zawarte w bazie danych obiektów topograficznych (BDOT);
2)
zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczące państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne;
3)
państwowy rejestr nazw geograficznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
2.
W przypadku braku danych, o których mowa w ust. 1, można wykorzystać inne dane pozyskane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym w szczególności:
1)
mapę hydrograficzną w skali 1:50 000;
2)
mapę sozologiczną w skali 1:50 000;
3)
mapy topograficzne w skali od 1:10 000 do 1:50 000;
4)
ortofotomapy;
5)
zobrazowania lotnicze.
3.
Przy opracowaniu map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego wykorzystuje się ponadto:
1)
mapę cyfrową podziału hydrograficznego Polski (MPHP);
2)
Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności (PESEL);
3)
krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju (TERYT), o którym mowa w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2);
4)
rejestr zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)
gminną ewidencję zabytków, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
6)
mapę obszaru Natura 2000, o której mowa w art. 28 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.10));
7)
centralny rejestr form ochrony przyrody, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
8)
bazę danych Bank HYDRO prowadzoną przez Państwowy Instytut Geologiczny;
9)
mapy glebowo-rolnicze w skali 1:5000 lub 1:25 000 posiadane przez Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy lub innych dysponentów map glebowo-rolniczych;
10)
rejestr wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego oraz wydanych pozwoleń zintegrowanych, o którym mowa w art. 212 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
11)
rejestr zakładów, których działalność może być przyczyną wystąpienia poważnej awarii, w tym zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii i o dużym ryzyku wystąpienia awarii, o którym mowa w art. 29 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.11)).
4.
Dane z rejestrów i ewidencji, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 5, zaznacza się na mapach ryzyka powodziowego w przypadku dostępności danych w postaci cyfrowej warstwy wektorowej.
5.
Obszary zagrożenia powodziowego wyznacza się w oparciu o Numeryczny Model Terenu o interwale siatki równym 1 m i dokładności wysokościowej przynajmniej 0,15 m dla powierzchni odkrytych, utwardzonych i przynajmniej 0,30 m dla powierzchni zalesionych, wykonany metodą lotniczego skaningu laserowego, pozyskany z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
6.
W przypadku braku danych, o których mowa w ust. 5, do czasu ich uzyskania, obszar zagrożenia powodziowego wyznacza się na podstawie innych dostępnych danych o ukształtowaniu terenu, pozyskanych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego lub pomiarów bezpośrednich w terenie.
§  14.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego wykonuje się w szczegółowości map w skali 1:10 000.
2.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego wykonuje się w obowiązującym państwowym systemie odniesień przestrzennych.
3.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego opracowuje się w podziale arkuszowym map topograficznych w skali 1:10 000, w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych, o którym mowa w przepisach o państwowym systemie odniesień przestrzennych.
4.
Podkład topograficzny dla map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego stanowią mapy topograficzne w skali 1:10 000 lub ortofotomapy o terenowej wartości piksela nie większej niż 0,5 m.
§  15.
1.
Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego wykonuje się w formie cyfrowej na podstawie jednolitej bazy danych przestrzennych.
2.
Wizualizację graficzną map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego przygotowuje się w formacie plików TIFF oraz GEOTIFF, o rozmiarze arkusza 600 x 510 mm.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).

2) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

3) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

4) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1513 oraz z 2013 r. poz. 21.

6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203, poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055, z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817, z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 106, poz. 622, Nr 134, poz. 778 i Nr 228, poz. 1368 oraz z 2012 r. poz. 951 i 1069.

7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 97, poz. 804 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 474 i Nr 130, poz. 871.

8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600.

9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657, z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 63, poz. 322, Nr 94, poz. 551, Nr 99, poz. 569, Nr 122, poz. 695, Nr 152, poz. 897, Nr 178, poz. 1060 i Nr 224, poz. 1341, z 2012 r. poz. 460, 951, 1342 i 1513 oraz z 2013 r. poz. 21.

10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804, z 2011 r. Nr 34, poz. 170, Nr 94, poz. 549, Nr 208, poz. 1241 i Nr 224, poz. 1337, z 2012 r. poz. 985 oraz z 2013 r. poz. 7 i 73.

11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587 i Nr 124, poz. 859, z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 79, poz. 666 i Nr 130, poz. 1070, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 239, poz. 1592 oraz z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 122, poz. 695 i Nr 152, poz. 897.

ZAŁĄCZNIK

SPOSÓB OBLICZANIA WARTOŚCI POTENCJALNYCH STRAT POWODZIOWYCH W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH UŻYTKOWANIA TERENU NA POTRZEBY OPRACOWANIA MAP RYZYKA POWODZIOWEGO

1.
Określając sumaryczne wartości potencjalnych strat powodziowych dla poszczególnych klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia, korzysta się ze wzoru:

gdzie:

Spi - oznacza sumaryczne wartości potencjalnych strat jednostkowych dla danej klasy użytkowania terenu,

Spij - oznacza wartości potencjalnych strat jednostkowych dla danej klasy użytkowania terenu oraz przedziału głębokości wody,

Ai - oznacza powierzchnię zajmowaną przez daną klasę użytkowania terenu.

2.
W przypadku klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a-c rozporządzenia, ostateczną wartość potencjalnych strat powodziowych uzyskuje się przez porównanie wartości majątku dla określonej klasy użytkowania terenu z zależnością określającą stopień utraty wartości majątku danej klasy w zależności od głębokości wody. Ta zależność jest nazywana funkcją strat.
3.
Wartości potencjalnych strat jednostkowych w klasach, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a-c rozporządzenia, wyrażane są jako:

Spij = Wi · f(hj)

gdzie:

Spij - oznacza wartości potencjalnych strat jednostkowych dla danej klasy użytkowania terenu oraz przedziału głębokości wody,

Wi - oznacza wartość majątku w danej klasie użytkowania terenu,

f(hj) - oznacza wartość funkcji strat wiążącej głębokość wody z utratą wartości majątku w danej klasie użytkowania terenu.

4.
Dla klas użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. d-f rozporządzenia, przyjmuje się stałe wartości strat niezależnie od głębokości wody, ze względu na niewielki wpływ głębokości wody na stopień utraty wartości majątku. Wartość strat pozostaje stała w całym zakresie głębokości wody - wartość funkcji f(hj) równa się 1.
5.
W klasach użytkowania terenu, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. g-h rozporządzenia, wartości strat nie są obliczane.
6.
Stopień utraty wartości majątku (funkcję strat) wyznacza się na granicach przedziałów głębokości wody, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia. Wartości funkcji strat przedstawiają się następująco:
1)
Klasa użytkowania terenu tereny zabudowy mieszkaniowej:
Głębokość wody h

[m]

Wartość funkcji strat f(h)

[%]

≤ 0,5 20
0,5 < h ≤ 2 35
2 < h ≤ 4 60
> 4 95
2)
Klasa użytkowania terenu tereny przemysłowe:
Głębokość wody h

[m]

Wartość funkcji strat f(h)

[%]

≤ 0,5 20
0,5 < h ≤ 2 40
2 < h ≤ 4 60
> 4 80
3)
Klasa użytkowania terenu tereny komunikacyjne:
Głębokość wody h

[m]

Wartość funkcji strat f(h)

[%]

≤ 0,5 5
0,5 < h ≤ 2 10
2 < h ≤ 4 10
> 4 10
7.
Do obliczeń przyjmuje się następujące wartości majątku w poszczególnych klasach użytkowania terenu:
1)
Klasa użytkowania terenu - tereny zabudowy mieszkaniowej

Wartość majątku dla terenów zabudowy mieszkaniowej przyjmuje się w zależności od województwa:

Województwo Wartość majątku

na terenach zabudowy mieszkaniowej [zł/m2]

dolnośląskie 422,24
kujawsko-pomorskie 332,72
lubelskie 164,54
lubuskie 276,30
łódzkie 290,94
małopolskie 364,09
mazowieckie 509,63
opolskie 265,87
podkarpackie 201,25
podlaskie 162,79
pomorskie 399,89
śląskie 559,03
świętokrzyskie 201,10
warmińsko-mazurskie 203,39
wielkopolskie 360,56
zachodniopomorskie 309,83
2)
Klasa użytkowania terenu - tereny przemysłowe

Wartość majątku dla terenów przemysłowych przyjmuje się w zależności od województwa:

Województwo Wartość majątku na terenach przemysłowych [zł/m2]
dolnośląskie 473,44
kujawsko-pomorskie 461,52
lubelskie 508,97
lubuskie 639,37
łódzkie 829,20
małopolskie 606,64
mazowieckie 943,83
opolskie 474,32
podkarpackie 641,34
podlaskie 509,85
pomorskie 595,82
śląskie 549,65
świętokrzyskie 537,68
warmińsko-mazurskie 504,73
wielkopolskie 702,50
zachodniopomorskie 326,21
3)
Klasa użytkowania terenu - tereny komunikacyjne

Wartość majątku na terenach komunikacyjnych - 436 zł/m2.

4)
Klasa użytkowania terenu - lasy

Wartość majątku dla lasów - 80 zł/ha.

5)
Klasa użytkowania terenu - tereny rekreacyjno-wypoczynkowe

Wartość majątku dla terenów rekreacyjno-wypoczynkowych 5,1 zł/m2.

6)
Klasa użytkowania terenu - użytki rolne
a)
Wartość majątku dla gruntów ornych - 1.428 zł/ha,
b)
Wartość majątku dla użytków zielonych - 674 zł/ha.

Zmiany w prawie

Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.104

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opracowywanie map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego.
Data aktu: 21/12/2012
Data ogłoszenia: 22/01/2013
Data wejścia w życie: 06/02/2013