Ewidencje prowadzone w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 26 czerwca 2012 r.
w sprawie ewidencji prowadzonych w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym

Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa ogólne warunki i wzory ewidencji prowadzonych w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym.
§  2. 
W wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym są prowadzone: ewidencja towarowa, kartoteka rozchodów i przemieszczeń towarów, ewidencja maszyn, urządzeń i wyposażenia oraz ewidencja towarów nieobjętych przeznaczeniem celnym, zwane dalej "ewidencjami".
§  3. 
1. 
Wzór ewidencji towarowej w wolnym obszarze celnym o typie kontroli I, w rozumieniu art. 799 lit. a rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.), zwanego dalej "Rozporządzeniem Wykonawczym", lub w składzie wolnocłowym dla towarów podlegających obowiązkowi nadania przeznaczenia celnego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, w przypadku detalicznej sprzedaży towarów może obejmować dowód sprzedaży towarów, który zawiera w szczególności numer karty pokładowej lub numer biletu, a w przypadku sprzedaży dla członków załóg lub podróżnych odbywających loty samolotami prywatnymi - numer dokumentu uprawniającego nabywcę do przekroczenia granicy państwa.
§  4. 
1. 
Dla każdego rodzaju towaru albo towarów tego samego rodzaju mających różną cenę zakupu należy prowadzić odrębną kartotekę rozchodów i przemieszczeń towarów, stanowiącą integralną część ewidencji, o której mowa w § 3.
2. 
Wzór kartoteki rozchodów i przemieszczeń towarów określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
Wzór ewidencji maszyn, urządzeń i wyposażenia niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  6. 
Wzór ewidencji towarów nieobjętych przeznaczeniem celnym określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7. 
Ewidencja towarowa w wolnym obszarze celnym o typie kontroli II, w rozumieniu art. 799 lit. b Rozporządzenia Wykonawczego, jest prowadzona zgodnie z zasadami określonymi w art. 515 i 516 Rozporządzenia Wykonawczego.
§  8. 
Zatwierdzenie ewidencji następuje decyzją organu celnego, zgodnie z zasadami określonymi w art. 803 Rozporządzenia Wykonawczego.
§  9. 
Ewidencja może być prowadzona:
1)
w formie pisemnej;
2)
z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
§  10. 
1. 
W przypadku prowadzenia ewidencji w formie pisemnej przed przystąpieniem do jej wypełniania karty ewidencji powinny być przeszyte, a strony ponumerowane. Organ celny opatruje przeszycie plombą, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę stron.
2. 
Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmiany i poprawki powinny być dokonywane w taki sposób, aby przekreślony pierwotny tekst pozostał czytelny. Każda zmiana lub poprawka powinny zostać potwierdzone podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty wprowadzenia oraz w razie potrzeby opisana w rubryce "Uwagi".
§  11. 
1. 
Ewidencja prowadzona z zastosowaniem systemu teleinformatycznego może zostać zatwierdzona przez organ celny, jeżeli:
1)
umożliwia wgląd w treść przetwarzanych danych i zapewnia ich ochronę przed zniekształceniem lub utratą;
2)
umożliwia dokonywanie korekty danych, z zachowaniem historii wpisów oraz informacji o dacie dokonania korekty;
3)
uniemożliwia usuwanie wpisów w ewidencji;
4)
pozwala na uzyskanie wydruku danych według kryteriów określonych przez organ celny;
5)
zapewnia możliwość archiwizacji danych na informatycznych nośnikach danych.
2. 
Dane z ewidencji prowadzonej z zastosowaniem systemu teleinformatycznego powinny być archiwizowane na informatycznych nośnikach danych nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  12. 
Ewidencje zatwierdzone przez organ celny na podstawie dotychczasowych przepisów pozostają w mocy nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.3)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2008 r. Nr 209, poz. 1320 i Nr 215, poz. 1355, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 673 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 254, poz. 1529.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie powiadamiania organu celnego o rozpoczęciu lub zakończeniu działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym oraz ewidencji prowadzonych w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym (Dz. U. Nr 152, poz. 1602), które traci moc z dniem 2 lipca 2012 r. na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 764, Nr 133, poz. 767 i Nr 187, poz. 1110).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

EWIDENCJA TOWAROWA

Lp. Data wprowadzenia

towaru do wolnego

obszaru celnego lub składu

wolnocłowego

Pozycja ewidencji urzędu

celnego

Dane dokumentu

przewozowego wejścia

Nazwa towaru, kod CN, dane określone

w art. 806 lit. a Rozporządzenia

Wykonawczego*

Numery kartotek

rozchodów

i przemieszczeń towarów

Status celny towaru
1 2 3 4 5 6 7
Adnotacja o zakończeniu

procedury celnej

Uwagi o innym

przeznaczeniu celnym

Dane dokumentu

przewozowego wyjścia

Informacje o dokonaniu

zwyczajowych

czynności

Zależnie od sprawy, jedno

z oznaczeń, o których mowa

w art. 549, 550, 583

Rozporządzenia

Wykonawczego*

Adnotacja o towarach,

o których mowa w art. 806

lit. g Rozporządzenia

Wykonawczego*

Uwagi
8 9 10 11 12 13 14

* Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny

(Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

KARTOTEKA ROZCHODÓW I PRZEMIESZCZEŃ TOWARÓW

....................................

(pieczęć operatora)

Nr kartoteki Nr ewidencji towarowej Kod CN Jednostka miary Ilość towaru Cena zakupu Pierwotne miejsce

złożenia towaru

1 2 3 4 5 6 7
Kolejne miejsca złożenia towaru
8a 8b 8c 8d 8e 8f 8g
Data Ilość wydana Dane dokumentu Pozostało Dodatkowe informacje Uwagi
9 10 11 12 13 14

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

EWIDENCJA MASZYN, URZĄDZEŃ I WYPOSAŻENIA

Lp. Nazwa maszyny, urządzenia lub wyposażenia Dane niezbędne do identyfikacji Data wprowadzenia

do wolnego obszaru celnego

lub składu wolnocłowego

Data wyprowadzenia

z wolnego obszaru celnego

lub składu wolnocłowego

Uwagi
1 2 3 4 5 6

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

EWIDENCJA TOWARÓW NIEOBJĘTYCH PRZEZNACZENIEM CELNYM

Lp. Nazwa towaru Wprowadzenie towaru do wolnego

obszaru celnego lub składu

wolnocłowego

Wyprowadzenie towaru z wolnego

obszaru celnego lub składu

wolnocłowego

Miejsce składowania

Nazwa i numer urządzenia

składowego

Uwagi
data

wprowadzenia

ilość towaru data

wyprowadzenia

ilość towaru
1 2 3 4 5 6 7 8

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.743

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ewidencje prowadzone w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym.
Data aktu: 26/06/2012
Data ogłoszenia: 02/07/2012
Data wejścia w życie: 02/07/2012