united kingdom
ukraine

Rejestr instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 7 grudnia 2010 r.
w sprawie rejestru instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk

Na podstawie art. 49 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i formę prowadzenia rejestru instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, zwanego dalej "rejestrem";
2)
dane, jakie musi zawierać wniosek o wpis do rejestru;
3)
nazwy rubryk rejestru;
4)
tryb dokonywania wpisów i zmian w rejestrze;
5)
warunki wykreślenia instytutu z rejestru;
6)
sposób i tryb wydawania z rejestru odpisów i wyciągów.
§  2.
Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej.
§  3.
Dla każdego instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk, zwanego dalej "instytutem naukowym", zakłada się osobną księgę rejestrową.
§  4.
1.
Księga rejestrowa składa się z czterech działów, do których wpisuje się w odrębnych rubrykach dane, o których mowa w ust. 2-5.
2.
Dział pierwszy "Oznaczenie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
pełną i skróconą nazwę instytutu naukowego oraz jego siedzibę i adres;
3)
numer identyfikacyjny REGON;
4)
numer identyfikacji podatkowej NIP;
5)
informację o złożeniu do rejestru statutu oraz dokumentów o utworzeniu instytutu naukowego wymaganych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk;
6)
przedmiot działania instytutu naukowego;
7)
uwagi.
3.
Dział drugi "Organizacja instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
imiona i nazwiska dyrektora instytutu naukowego i jego zastępców oraz osób mających pełnomocnictwo ogólne;
3)
imiona i nazwiska przewodniczącego rady naukowej instytutu naukowego i jego zastępców;
4)
uwagi.
4.
Dział trzeci "Mienie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
informację o prawach instytutu naukowego do posiadanego mienia oraz o obciążeniu środków trwałych instytutu naukowego ograniczonymi prawami rzeczowymi;
3)
wzmiankę o złożeniu do rejestru sprawozdania finansowego za ostatni rok;
4)
uwagi.
5.
Dział czwarty "Likwidacja lub upadłość instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
informację dotyczącą likwidacji instytutu naukowego lub jego upadłości;
3)
imię i nazwisko likwidatora lub syndyka masy upadłości;
4)
uwagi.
§  5.
Każdy wpis do rejestru oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz wskazuje się datę dokonania wpisu i podpis osoby, która dokonała wpisu.
§  6.
Decyzja Prezesa Polskiej Akademii Nauk o dokonaniu wpisu do rejestru określa treść wpisu oraz dział i rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
§  7.
1.
Dokonanie wpisu do rejestru następuje niezwłocznie po wydaniu decyzji, o której mowa w § 6. Treść wpisu powinna być jednoznaczna i możliwie zwięzła.
2.
Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o dokonanie wpisu w rejestrze oraz na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  8.
Wpisów i zmian w rejestrze dokonuje osoba upoważniona przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
§  9.
Niezależnie od rejestru prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  10.
1.
Wniosek o dokonanie wpisu w rejestrze składa się w formie pisemnej, w jednym egzemplarzu.
2.
We wniosku określa się wnioskodawcę oraz nazwę, siedzibę i adres instytutu naukowego, którego wpis dotyczy. Wniosek powinien zawierać także dane, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 3-6, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 pkt 2 i 3.
3.
Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  11.
Rozpatrując wniosek o wpis do rejestru, osoba upoważniona do dokonania wpisu sprawdza treść wniosku oraz zgodność z prawem treści dokumentów mających stanowić podstawę wpisu.
§  12.
1.
Dyrektor instytutu naukowego lub upoważniona przez niego osoba, w przypadku wystąpienia zmian podlegających wpisowi do rejestru, jest obowiązana złożyć wniosek o dokonanie tych zmian w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
2.
Zmiana wpisu w rejestrze polega na umieszczeniu nowych wpisów albo umieszczeniu nowego wpisu z oznaczeniem dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego.
3.
Wniosek o dokonanie zmiany w rejestrze zawiera określenie instytutu naukowego, którego zmiana dotyczy, oraz dane potrzebne do wypełnienia rubryk, których ta zmiana dotyczy.
§  13.
1.
Wykreślenie instytutu naukowego z rejestru polega na dokonaniu odpowiedniego wpisu w dziale czwartym odnotowującego datę zakończenia likwidacji instytutu naukowego lub datę ogłoszenia postanowienia o upadłości instytutu naukowego.
2.
W przypadku likwidacji instytutu naukowego, warunkiem wykreślenia instytutu z rejestru jest złożenie wniosku w tej sprawie przez likwidatora w terminie 14 dni od dnia zakończenia likwidacji instytutu naukowego.
§  14.
Przepisy § 5-11 dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do zmian w rejestrze lub wykreślenia instytutu naukowego z rejestru.
§  15.
Dane zawarte w rejestrze udostępnia się:
1)
w ogólnodostępnych sieciach informatycznych, w szczególności za pośrednictwem Internetu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Polskiej Akademii Nauk;
2)
przez wydanie odpisu lub wyciągu.
§  16.
Wniosek o wydanie odpisu lub wyciągu składa się w formie pisemnej, w jednym egzemplarzu.
§  17.
1.
Odpis z rejestru może być pełny lub aktualny.
2.
Odpis pełny zawiera treść wszystkich wpisów dokonanych w rejestrze.
3.
Odpis aktualny zawiera aktualną treść wpisów w rejestrze.
§  18.
Wyciąg z rejestru obejmuje treść wszystkich wpisów we wskazanych przez wnioskodawcę rubrykach rejestru albo treść wszystkich wpisów w rubrykach odpowiadających żądanym przez wnioskodawcę informacjom.
§  19.
1.
Odpis lub wyciąg są opatrywane datą, pieczęcią urzędową oraz podpisem osoby, która je sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.
2.
Odpis lub wyciąg przesyła się wnioskodawcy w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku na adres wskazany we wniosku, przesyłką poleconą lub przekazuje się osobiście wnioskodawcy albo osobie przez niego upoważnionej, za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
§  20.
Do czasu przeniesienia do rejestru danych zawartych w rejestrze instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, prowadzonym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, do prowadzenia tego rejestru stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2011 r. 2
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 września 1998 r. w sprawie rejestru instytutów Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 124, poz. 811), które utraciło moc obowiązującą z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 80 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 i Nr 155, poz. 1036).

Zmiany w prawie

Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.236.1558

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk.
Data aktu: 07/12/2010
Data ogłoszenia: 14/12/2010
Data wejścia w życie: 01/07/2011