Udzielanie przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie pomocy finansowej na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 16 września 2010 r.
w sprawie udzielania przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie pomocy finansowej na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 2

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie pomocy finansowej w ramach działania 8.4. Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie "ostatniej mili" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.
2.
Pomoc finansowa, o której mowa w rozporządzeniu, jest udzielana przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, zwanego dalej "wsparciem", przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu użytkownikowi końcowemu.
3.
Przez dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili" rozumie się podejmowanie przez mikroprzedsiębiorstwa, małe przedsiębiorstwa lub średnie przedsiębiorstwa inwestycji polegających na realizacji usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu użytkownikowi końcowemu przez zbudowanie infrastruktury telekomunikacyjnej pomiędzy najbliższym lub najbardziej efektywnym punktem dystrybucji Internetu a użytkownikiem końcowym.
4.
Wsparcie może być udzielone:
1)
w zakresie inwestycji dla mikroprzedsiębiorstw, małych przedsiębiorstw lub średnich przedsiębiorstw - na zbudowanie infrastruktury telekomunikacyjnej pomiędzy najbliższym lub najbardziej efektywnym punktem dystrybucji Internetu a użytkownikiem końcowym w celu umożliwienia bezpośredniego dostarczenia użytkownikowi końcowemu usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej i zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu. Wsparcie to stanowi regionalną pomoc inwestycyjną oraz jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w przepisach rozdziału I, art. 13 w rozdziale II oraz rozdziału III rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 107 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008";
1a) 3
na wydatki wymienione w § 7a w ramach pomocy de minimis, które są udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5);
2)
na szkolenia i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w przepisach rozdziału I, sekcji 8 rozdziału II oraz rozdziału III rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  2.
1.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do wsparcia:
1)
przyznawanego na działalność związaną z wywozem, tj. wsparcia bezpośrednio związanego z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2)
uwarunkowanego pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.
2.
Wsparcie nie może być udzielone:
1)
mikroprzedsiębiorstwu, małemu przedsiębiorstwu lub średniemu przedsiębiorstwu spełniającemu kryteria przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji ekonomicznej, określone w art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008, lub znajdującemu się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej;
2)
ani wypłacone mikroprzedsiębiorstwu, małemu przedsiębiorstwu lub średniemu przedsiębiorstwu, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej, uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem, w rozumieniu art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
3.
Wsparcie, o którym mowa w § 1 ust. 4, nie może być udzielone na działalność gospodarczą:
1)
związaną z produkcją podstawową produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2), przy czym "produkt rolny" należy rozumieć zgodnie z art. 2 pkt 22 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
2)
związaną z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych w przypadkach, gdy:
a)
wysokość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości produktów rolnych nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą lub
b)
przyznanie pomocy jest uzależnione od faktu jej przekazania w części lub w całości producentom surowców;
3)
w sektorze rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1759/2006 z dnia 28 listopada 2006 r. zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 335 z 01.12.2006, str. 3);
4)
w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz włókien syntetycznych w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej;
5)
w sektorze węglowym w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170);
6)
w sektorze budownictwa okrętowego.
§  3.
Wydatki kwalifikowalne poniesione w walucie obcej przelicza się na walutę polską według kursu sprzedaży zastosowanego przez bank dokonujący płatności w dniu jej dokonania.
§  4.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
środkach trwałych - należy przez to rozumieć środki trwałe, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278), zwanej dalej "ustawą";
2)
wartościach niematerialnych i prawnych - należy przez to rozumieć wartości niematerialne i prawne, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy;
3)
inwestycji - należy przez to rozumieć inwestycję w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne związaną z utworzeniem nowego przedsiębiorstwa, rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub z zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie, zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
4)
dniu rozpoczęcia realizacji inwestycji - należy przez to rozumieć dzień rozpoczęcia robót budowlanych lub pierwszego zobowiązania do zamówienia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, z wyłączeniem dokumentów dotyczących wsparcia realizacji inwestycji, w szczególności: rezerwacji częstotliwości, uzyskania pozwolenia na budowę, zawarcia bezzadatkowej przedwstępnej umowy najmu lub dzierżawy budynków lub gruntów, uzyskania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
5)
leasingu - należy przez to rozumieć leasing w znaczeniu nadanym przez Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, które zostały włączone do porządku prawnego Unii Europejskiej rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1073/2005 z dnia 7 lipca 2005 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do KIMSF-2; nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 175 z 08.07.2005);
6)
szkoleniu specjalistycznym - należy przez to rozumieć szkolenie, o którym mowa w art. 38 pkt 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
7)
dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć inwestycję w środki trwałe, której wydatki kwalifikowalne przekraczają 50 mln euro, według obliczeń na podstawie cen i kursów wymiany obowiązujących w dniu przyznania pomocy;
8)
intensywności pomocy - należy przez to rozumieć stosunek wartości pomocy wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych;
9)
pracowniku znajdującym się w szczególnie niekorzystnej sytuacji - należy przez to rozumieć każdą osobę, która:
a)
jest bez stałego zatrudnienia za wynagrodzeniem w okresie ostatnich sześciu miesięcy lub
b)
nie ma wykształcenia ponadgimnazjalnego lub zawodowego, lub
c)
jest w wieku ponad 50 lat, lub
d)
jest osobą dorosłą mieszkającą samotnie, mającą na utrzymaniu co najmniej jedną osobę, lub
e)
pracuje w sektorze lub zawodzie w państwie członkowskim, w którym dysproporcja kobiet i mężczyzn jest co najmniej o 25 % większa niż średnia dysproporcja we wszystkich sektorach gospodarki w tym państwie członkowskim, i należy do tej grupy stanowiącej mniejszość, lub
f)
jest członkiem mniejszości etnicznej, który w celu zwiększenia szans na uzyskanie dostępu do stałego zatrudnienia musi poprawić znajomość języka, uzupełnić szkolenia zawodowe lub zwiększyć doświadczenie zawodowe;
10)
pracowniku niepełnosprawnym - należy przez to rozumieć każdą osobę, która została uznana za osobę niepełnosprawną na mocy prawa krajowego;
11)
podmiocie udzielającym pomocy - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, czyli instytucję wdrażającą, której funkcję pełni Władza Wdrażająca Programy Europejskie na mocy Porozumienia z dnia 1 lutego 2008 r. w sprawie realizacji zadań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, dla osi priorytetowych 7. Społeczeństwo informacyjne - budowa elektronicznej administracji oraz 8. Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki, działania 8.3. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - e-Inclusion i 8.4. Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie "ostatniej mili" zawartego pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji a Władzą Wdrażającą Programy Europejskie;
12)
mikroprzedsiębiorstwie, małym przedsiębiorstwie lub średnim przedsiębiorstwie - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo (w tym organizację pozarządową non-profit) spełniające kryteria określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
13)
użytkowniku końcowym - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 50 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.);
14)
usłudze szerokopasmowego dostępu do Internetu - należy przez to rozumieć usługę dostępu do Internetu, dla której wymagana przepływność łącza do użytkownika końcowego wynosi co najmniej 2 Mb/s;
15)
najbliższym punkcie dystrybucji Internetu - należy przez to rozumieć węzeł telekomunikacyjny należący do operatora telekomunikacyjnego, w którym oferowana jest usługa hurtowego dostępu do Internetu, a którego parametry techniczne, lokalizacja oraz warunki udostępnienia są optymalne dla realizacji projektu;
16)
najbardziej efektywnym punkcie dystrybucji Internetu - należy przez to rozumieć najbliższy węzeł telekomunikacyjny sieci szerokopasmowej budowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego lub Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej;
17)
trwałości projektu - należy przez to rozumieć trwałość realizacji projektu w rozumieniu art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz uchylającego rozporządzenie (WE) 1260/1999.

Rozdział  2

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania mikroprzedsiębiorstwom, małym przedsiębiorstwom lub średnim przedsiębiorstwom wsparcia na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku ostatniej mili  4

§  5.
1.
Podmiot udzielający pomocy może udzielić wsparcia, w zakresie wskazanym w § 1 ust. 4, na dofinansowanie projektów realizowanych przez mikroprzedsiębiorstwo, małe przedsiębiorstwo lub średnie przedsiębiorstwo, prowadzące działalność gospodarczą i mające siedzibę, a w przypadku osoby fizycznej - miejsce zamieszkania, jeżeli wszystkie one prowadzą działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "beneficjentem pomocy".
2.
Wsparcie może być udzielone beneficjentowi pomocy, który:
1)
złożył do podmiotu udzielającego pomocy wniosek o udzielenie wsparcia przed rozpoczęciem realizacji inwestycji;
2)
zobowiązał się do realizacji inwestycji;
3)
zobowiązał się do utrzymania trwałości projektu objętego wsparciem, w szczególności przez utrzymanie inwestycji objętej wsparciem w województwie, w którym została zrealizowana, a w przypadku realizacji inwestycji na obszarze miasta stołecznego Warszawy - w tym mieście, przez okres co najmniej 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, przy czym wymiana przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym lub modernizacja sieci telekomunikacyjnej w celu zwiększenia jej przepustowości jest zgodna z warunkami utrzymania trwałości projektu;
4)
zobowiązał się do zapewnienia kompatybilności i połączalności budowanej infrastruktury telekomunikacyjnej z publiczną siecią telekomunikacyjną w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
5)
przedłożył informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312).
3.
Dniem zakończenia realizacji projektu jest dzień złożenia wniosku o płatność końcową.
4.
Wymóg utrzymania efektów projektu nie uniemożliwia wprowadzania w projekcie uzasadnionych ekonomicznie lub technologicznie modyfikacji w odniesieniu do świadczonych usług i głównych ich odbiorców. Modyfikacje te są możliwe po uzyskaniu akceptacji podmiotu udzielającego pomocy. Użycie sprzętu wymienionego podczas tej modyfikacji poza obszarem projektu wymaga akceptacji podmiotu udzielającego pomocy.
5.
Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego w zakresie wsparcia, o którym mowa w § 1 ust. 4.
§  6.
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem na realizację usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu użytkownikowi końcowemu są wydatki niezbędne do realizacji projektu i bezpośrednio związane z jego realizacją, poniesione w okresie wskazanym w umowie o udzielenie wsparcia, jednak nie wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o udzielenie wsparcia, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług z wyjątkiem przypadku, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podmiotom, o których mowa w § 5 ust. 1, nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.
§  7.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej zalicza się wydatki poniesione na:
1)
nabycie, wraz z kosztem instalacji (wdrożenia), wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli wartości te spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w przedsiębiorstwie otrzymującym pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami ustawy,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie sprawuje kontroli nad sprzedającym w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40) ani odwrotnie,
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy i pozostaną w jego posiadaniu przez okres co najmniej trzech lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu;
2)
dzierżawę, najem, zakup lub wytworzenie oraz instalację nowych środków trwałych:
a)
maszyn i urządzeń,
b)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
c)
wyposażenia technicznego,
d)
infrastruktury technicznej związanej z inwestycją, w tym kanalizacji kablowej, masztów i wież radiowych;
3)
zakup używanych środków trwałych wskazanych w pkt 2, pod warunkiem że:
a)
cena używanych środków trwałych nie przekroczy ich wartości rynkowej określonej na dzień nabycia i będzie niższa od ceny podobnych nowych aktywów,
b)
sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę używanych środków trwałych, miejsce i datę ich zakupu,
c)
w okresie siedmiu lat poprzedzających datę nabycia środków trwałych ich zakup nie był współfinansowany ze środków wspólnotowych ani z krajowych środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis,
d)
środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji projektu oraz spełnia obowiązujące normy i standardy,
e)
w przypadku przejęcia jednostki uwzględnia się jedynie koszty nabycia aktywów od osób trzecich, o ile transakcję przeprowadzono na warunkach rynkowych; w przypadku gdy nabyciu towarzyszy inna inwestycja, wydatki z nią związane powiększają koszty nabycia,
f)
koszty związane z nabyciem aktywów objętych najmem lub dzierżawą innych niż grunty i budynki uwzględnia się jedynie w przypadku, gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu, na który została zawarta umowa najmu lub dzierżawy;
4)
raty spłat wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych, poniesione przez korzystającego do dnia zakończenia realizacji projektu, do wysokości ich wartości początkowej z dnia zawarcia umowy leasingu prowadzącego do przeniesienia własności, z wyłączeniem leasingu zwrotnego, albo spłatę wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, należnej z tytułu umowy leasingu prowadzącego do przeniesienia własności, z wyłączeniem leasingu zwrotnego;
5)
zakup prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów oraz najem lub dzierżawę gruntów do wysokości 10 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, pod warunkiem że:
a)
powyższe wydatki są niezbędne do realizacji projektu,
b)
mikroprzedsiębiorstwo, małe przedsiębiorstwo lub średnie przedsiębiorstwo przedstawi opinię rzeczoznawcy majątkowego potwierdzającą, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej gruntu określonej na dzień nabycia,
c)
w okresie siedmiu lat poprzedzających datę zakupu gruntu zakup ten nie był współfinansowany ze środków wspólnotowych ani z krajowych środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis,
d)
w odniesieniu do najmu lub dzierżawy gruntów umowa najmu lub dzierżawy została zawarta na okres gwarantujący trwałość projektu;
6)
raty spłat wartości początkowej gruntów poniesione przez korzystającego do dnia zakończenia realizacji projektu, do wysokości ich wartości początkowej z dnia zawarcia umów, o których mowa w pkt 5, albo spłatę wartości początkowej gruntów, należnej finansującemu z tytułu umowy leasingu, pod warunkiem że umowa będzie zawarta na okres co najmniej trzech lat od przewidywanego terminu zakończenia realizacji projektu;
7)
nabycie robót i materiałów budowlanych;
8)
najem lub dzierżawę powierzchni, konstrukcji, budynków lub części pomieszczeń przeznaczonych na instalację nadajników oraz łączy telekomunikacyjnych, w celu umożliwienia realizacji usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej, pod warunkiem że umowa najmu lub dzierżawy będzie zawarta na okres gwarantujący trwałość projektu;
9)
najem lub dzierżawę kanalizacji teletechnicznej, miejsca w otworze kanalizacji teletechnicznej, rurociągu teletechnicznego, włókien światłowodowych lub pasma transmisyjnego w celu umożliwienia realizacji usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej, pod warunkiem że umowa najmu lub dzierżawy będzie zawarta na okres gwarantujący trwałość projektu;
10)
opłaty dla właściciela, użytkownika wieczystego nieruchomości lub zarządcy nieruchomości za umożliwienie umieszczenia na nieruchomości obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej, w szczególności - zainstalowania urządzeń telekomunikacyjnych, przeprowadzenia linii kablowych pod nieruchomością, na niej lub nad nią, umieszczenia tabliczek informacyjnych o urządzeniach, a także ich eksploatacji i konserwacji;
11)
opłaty, o których mowa w art. 185 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
12) 5
infrastrukturę tymczasowo komunikującą sieć dostępu z siecią dystrybucyjno-szkieletową, pod warunkiem że będzie ona pełnić rolę infrastruktury zapasowej dla rozwiązania docelowego funkcjonującego w okresie trwałości projektu w przypadku projektów przewidujących podłączenie do najbardziej efektywnego punktu dystrybucji Internetu;
13) 6
wszelkie opłaty związane z zajęciem pasa drogowego w związku z realizacją projektu poniesione w okresie realizacji projektu w bezpośrednim związku z procesem inwestycyjnym, chyba że stanowią karę za zajęcie pasa drogowego.
2.
Cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych, o których mowa w ust. 1, ustala się zgodnie z przepisami ustawy.
§  7a. 7
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki poniesione na:
1)
przygotowanie dokumentacji wymaganej do zgłoszenia budowy lub uzyskania pozwolenia na budowę oraz dokumentacji powykonawczej w rozumieniu art. 3 pkt 12-14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.);
2)
opłaty publicznoprawne związane z przygotowaniem i realizacją projektu, w szczególności za wydanie decyzji, zgód, zezwoleń itp. do wysokości 15% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem dla inwestycji w sieci radiowe oraz w istniejącej kanalizacji teletechnicznej oraz 25-30% dla inwestycji we własną kanalizację lub kable doziemne;
3)
obsługę instrumentów zabezpieczających, realizację umowy o udzielenie wsparcia, określonych w umowie o udzielenie wsparcia;
4)
pokrycie kosztów ogólnych obejmujących zakup usług księgowych i prawnych, pod warunkiem że ich stawki odpowiadają powszechnie stosowanym na rynku, do wysokości 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, o których mowa w § 7 ust. 1;
5)
promocję projektu, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym na działania informacyjne i promocyjne o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie, objętym wsparciem do wysokości nieprzekraczającej 5% całkowitych wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w pkt 1-3 i 6 oraz w § 7 ust. 1;
6)
wydatki poniesione na zakup ekspertyz i analiz związanych z przygotowaniem realizacji projektu oraz innych usług doradczych, poniesionych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia, do wysokości ogółem 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jednak nie więcej niż 20 tysięcy złotych łącznie.
§  8.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy szkoleniowej realizowanej zgodnie z art. 38-39 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 zalicza się wydatki na zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z realizacją projektu, do wysokości nieprzekraczającej 10 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w art. 7 ust. 1, w szczególności wydatki na:
1)
zatrudnienie wykładowców;
2)
podróże wykładowców i uczestników szkolenia, w tym zakwaterowanie;
3)
wydatki bieżące, w tym na materiały bezpośrednio związane z projektem;
4)
amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby projektu szkoleniowego;
5)
usługi konsultacyjne i doradcze związane z projektem szkoleniowym.
§  9. 8
1.
Wsparcie udzielane na podstawie rozporządzenia podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis, udzieloną beneficjentowi pomocy w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności wsparcia.
2.
Podmiot ubiegający się o wsparcie obowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis za okres 3 lat kalendarzowych oraz informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).
§  10.
1.
Wsparcie, o którym mowa w § 1 ust. 4 pkt 1, podlega indywidualnej notyfikacji do Komisji Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
2.
Wsparcie, o którym mowa w § 1 ust. 4 pkt 2, podlega indywidualnej notyfikacji do Komisji Europejskiej w przypadkach określonych w art. 6 ust. 1 lit. g rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  11.
1.
Wsparcie udzielane w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej może być udzielone beneficjentowi pomocy na projekty związane z realizacją usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu użytkownikowi końcowemu z zachowaniem intensywności pomocy publicznej, która wynosi:
1)
60 % dla średnich przedsiębiorstw i 70 % dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego;
2)
50 % dla średnich przedsiębiorstw i 60 % dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, a w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3) 9
40% dla średnich przedsiębiorstw i 50% dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy do dnia 30 czerwca 2014 r. oraz - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2014 r. - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
2.
W przypadku projektu realizowanego w kilku lokalizacjach objętych różną intensywnością wsparcia, maksymalną dopuszczalną intensywnością wsparcia, w części dotyczącej wydatków na inwestycje, jest pułap określony dla tej lokalizacji projektu, w której intensywność wsparcia jest najniższa.
3.
Wsparcie udzielane w ramach pomocy szkoleniowej może być udzielone na szkolenia specjalistyczne z zachowaniem intensywności pomocy publicznej, która nie przekracza 25 % wydatków kwalifikowalnych.
4.
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 3, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych w przypadku szkoleń dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych;
2)
10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorstwa i o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz mikroprzedsiębiorstwa lub małego przedsiębiorstwa.
§  12.
1.
Maksymalną wartość wsparcia udzielonego na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).
2.
Wartość wsparcia na projekt w zakresie wspierania realizacji usługi przyłączania do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili" nie może być niższa niż 30 tysięcy złotych.
3.
Beneficjent pomocy zapewni finansowanie projektu w części nieobjętej wsparciem, przy czym co najmniej 25 % wydatków kwalifikowalnych będzie pokryte ze środków własnych beneficjenta pomocy lub zewnętrznych źródeł finansowania, pochodzących z innych źródeł niż pomoc publiczna.

Rozdział  3

Tryb udzielania wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 na realizację usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili"

§  13.
1.
Beneficjentów pomocy wyłania się w drodze konkursu, o którym podmiot udzielający pomocy informuje na swojej stronie internetowej.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, określa:
1)
rodzaj projektów podlegających wsparciu;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o wsparcie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na wsparcie projektów;
4)
poziom dofinansowania projektów, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
5)
maksymalną kwotę wsparcia projektu, o ile została ustalona;
6)
kryteria wyboru projektów;
7)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
8)
wzór wniosku o udzielenie wsparcia;
9)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o udzielenie wsparcia;
10)
wzór umowy o udzielenie wsparcia;
11)
informację o środkach odwoławczych przysługujących wnioskodawcy w ramach systemu realizacji programu operacyjnego.
§  14.
1.
Podmiot udzielający pomocy w dniu ogłoszenia konkursu zamieszcza w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub regionalnym informację o konkursie zawierającą co najmniej elementy określone w § 13 ust. 2 pkt 1-3 oraz wskazanie adresu strony internetowej, na której zamieszczono ogłoszenie o konkursie.
2.
Podmiot udzielający pomocy udziela wsparcia na podstawie oceny dokonanej zgodnie z obowiązującymi kryteriami wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 dla wszystkich osi priorytetowych, zatwierdzonymi uchwałą Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 powołanego na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§  15.
Podmiot udzielający pomocy ogłasza na swojej stronie internetowej listę projektów wyłonionych do wsparcia oraz pisemnie informuje każdego z wnioskodawców o wynikach rozpatrzenia jego wniosku.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe

§  16.
Do umów o udzielenie wsparcia zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz do umów o udzielenie wsparcia zawartych na podstawie wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  17. 10
1.
Pomoc finansowa może być udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 44 ust. 3 zdanie pierwsze w związku z art. 45 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), z wyłączeniem regionalnej pomocy inwestycyjnej. Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana do dnia określonego w art. 44 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
2.
Pomoc de minimis może być udzielana do dnia 30 czerwca 2014 r.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 11
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2 Tekst Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr K(2007) z dnia 1 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem "konwergencja" w Polsce oraz przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.
3 § 1 ust. 4 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
4 Tytuł rozdziału 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
5 § 7 ust. 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
6 § 7 ust. 1 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
7 § 7a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
8 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
9 § 11 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1575) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
10 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1575) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
11 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 października 2008 r. w sprawie udzielania przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie pomocy finansowej na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (Dz. U. Nr 204, poz. 1280), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 11 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (Dz. U. Nr 216, poz. 1370).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.170.1147

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie pomocy finansowej na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.
Data aktu: 16/09/2010
Data ogłoszenia: 16/09/2010
Data wejścia w życie: 16/09/2010