Dofinansowanie zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 23 sierpnia 2010 r.
w sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej

Na podstawie art. 86 ust. 6 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania na przebudowę, remonty i inwestycje obiektów sportowych oraz rozwijanie sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych, tryb składania wniosków o dofinansowanie oraz przekazywania środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na realizację zadań.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Funduszu - rozumie się przez to Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej;
2)
ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu, będącego dysponentem Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej;
3)
środkach - rozumie się przez to wpływy z dopłat do stawek, cen losów lub innych dowodów udziału w grach objętych monopolem państwa, przekazane na rachunek Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej;
4)
wnioskodawcach - rozumie się przez to podmioty ubiegające się o dofinansowanie realizacji zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej;
5)
zadaniach - rozumie się przez to zadania inwestycyjne oraz zadania polegające na rozwijaniu sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych;
6)
zadaniach inwestycyjnych - rozumie się przez to zadania polegające na przebudowie, remontach i inwestycjach obiektów sportowych.
§  3.
Środki Funduszu przeznacza się na:
1)
dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych obiektów sportowych;
2)
dofinansowanie realizacji zadań polegających na rozwijaniu sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych;
3)
koszty obsługi Funduszu.
§  4.
1.
W zakresie realizacji zadań inwestycyjnych obiektów sportowych środkami Funduszu można dofinansowywać:
1)
realizację zadań inwestycyjnych określonych w wojewódzkich wieloletnich programach rozwoju bazy sportowej, uchwalonych przez sejmiki województw - do 50 % środków Funduszu, o których mowa w § 3 pkt 1;
2)
realizację zadań inwestycyjnych objętych programem inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu opracowanym przez ministra oraz innymi programami inwestycyjnymi wdrożonymi przez ministra - pozostałe środki Funduszu, o których mowa w § 3 pkt 1.
2.
Przy podziale środków Funduszu przeznaczonych na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, bierze się pod uwagę w szczególności:
1)
liczbę ludności w województwie;
2)
podstawowy dochód na jednego mieszkańca województwa - wskaźnik W, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857);
3)
liczbę obiektów sportowych w województwie.
§  5.
1.
Kwota środków Funduszu na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć 33 % wartości kosztorysowej inwestycji określonej w zbiorczym zestawieniu kosztów, zwanej dalej "wartością kosztorysową inwestycji", z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2.
Kwota środków Funduszu na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, nie może przekroczyć 50 % wartości kosztorysowej inwestycji, z wyjątkiem:
1)
inwestycji, których inwestorem jest Centralny Ośrodek Sportu - do 99 % wartości kosztorysowej inwestycji;
2)
inwestycji, których inwestorem jest akademia wychowania fizycznego oraz jednostka samorządu terytorialnego prowadząca szkołę mistrzostwa sportowego o strategicznym znaczeniu dla sportu - do 70 % wartości kosztorysowej inwestycji.
3.
Dopuszcza się dofinansowanie do 70 % wartości kosztorysowej inwestycji pełnowymiarowych sal gimnastycznych w gminach, które nie posiadają takiego obiektu, oraz wszystkich zadań inwestycyjnych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 realizowanych w gminach, o których mowa w art. 20 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
4.
W przypadku zadań inwestycyjnych podejmowanych w miejscowościach określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. Nr 84, poz. 906 oraz z 2010 r. Nr 149, poz. 996) dopuszcza się dofinansowanie ze środków Funduszu do 95 % wartości kosztorysowej inwestycji.
§  6.
W zakresie realizacji zadań polegających na rozwijaniu sportu dzieci i młodzieży środkami Funduszu można dofinansowywać:
1)
zakup i dystrybucję sprzętu sportowego, w tym dla najwyżej sklasyfikowanych klubów sportowych w systemie sportu dzieci i młodzieży;
2)
organizację imprez sportowych dla dzieci i młodzieży;
3)
organizację wojewódzkich finałów Igrzysk Młodzieży Szkolnej oraz finałów zawodów dla uczniów gimnazjów i liceów;
4)
organizację obozów sportowych w okresach wolnych od nauki;
5)
szkolenie nauczycieli, instruktorów, trenerów, animatorów, wolontariuszy i organizatorów sportu dzieci i młodzieży;
6)
wydawnictwa metodyczno-szkoleniowe;
7)
prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży;
8)
promocję sportu dzieci i młodzieży;
9)
szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w akademickich centrach szkolenia sportowego;
10)
przygotowanie i udział akademickiej reprezentacji Polski w uniwersjadach oraz w akademickich mistrzostwach świata w letnich i zimowych dyscyplinach sportu;
11)
szkolenie kadry narodowej w dyscyplinach olimpijskich w kategoriach juniorów i młodzieżowców;
12)
szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w ośrodkach szkolenia sportowego polskich związków sportowych w dyscyplinach olimpijskich i innych ośrodkach szkoleniowych;
13)
przygotowanie i udział reprezentacji Polski w zawodach międzynarodowych w kategoriach juniorów i młodzieżowców;
14)
szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w publicznych i niepublicznych szkołach mistrzostwa sportowego;
15)
szkolenie kadr wojewódzkich młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców;
16)
organizację eliminacji i zawodów finałowych Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży oraz finałów Międzywojewódzkich Mistrzostw Młodzików;
17)
prowadzenie działalności kontrolnej systemu sportu dzieci i młodzieży.
§  7.
W zakresie realizacji zadań polegających na rozwijaniu sportu osób niepełnosprawnych środkami Funduszu można dofinansowywać:
1)
organizację zajęć sekcji sportowych osób niepełnosprawnych;
2)
organizację imprez sportowych dla osób niepełnosprawnych;
3)
szkolenie centralne, w tym szkolenie w centralnych ośrodkach szkolenia sportowego w dyscyplinach paraolimpijskich;
4)
udział sportowców niepełnosprawnych w igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata i Europy i innych imprezach mistrzowskich rangi międzynarodowej i krajowej;
5)
prowadzenie zajęć sportowych dla osób niepełnosprawnych;
6)
organizację obozów sportowych dla osób niepełnosprawnych;
7)
szkolenie trenerów, instruktorów, fizjoterapeutów, klasyfikatorów i wolontariuszy sportu osób niepełnosprawnych;
8)
promocję sportu osób niepełnosprawnych;
9)
zakup sprzętu sportowego dla osób niepełnosprawnych;
10)
umowy z trenerami kadry narodowej osób niepełnosprawnych.
§  8.
1.
Wnioskodawcy planujący rozpoczęcie lub realizujący zadania inwestycyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, składają wnioski o dofinansowanie realizacji zadania ze środków Funduszu do ministra.
2.
Wniosek składa się do dnia 31 maja roku, w którym wnioskodawca zamierza rozpocząć dofinansowanie realizacji inwestycji środkami z Funduszu, a w uzasadnionych przypadkach, za zgodą ministra, do dnia 31 sierpnia.
3.
Wniosek dotyczący zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 5 ust. 4, wnioskodawca może złożyć w każdym czasie.
4.
Wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego powinien określać:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy;
2)
nazwę i lokalizację inwestycji;
3)
planowany zakres rzeczowy inwestycji;
4)
planowany termin rozpoczęcia i zakończenia inwestycji, a jeżeli inwestycja jest w toku realizacji - rzeczywisty termin rozpoczęcia inwestycji i planowany termin jej zakończenia;
5)
planowaną wartość kosztorysową inwestycji;
6)
kwotę nakładów poniesionych na inwestycję od początku jej realizacji do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek;
7)
łączną kwotę nakładów planowanych do poniesienia na inwestycję, począwszy od roku, w którym jest składany wniosek, do terminu jej zakończenia określonego we wniosku;
8)
wnioskowaną kwotę środków z Funduszu oraz inne środki, z których wnioskodawca planuje finansować nakłady określone w pkt 7.
5.
Wniosek powinien zawierać uzasadnienie potrzeby wykonania inwestycji w planowanym zakresie rzeczowym i terminie, a także informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji;
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania w terminie jej zakończenia określonym we wniosku, z tego w roku, w którym jest składany wniosek, i w poszczególnych następnych latach jej realizacji;
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji;
4)
sytuacji finansowej wnioskodawcy, w szczególności oświadczenie wnioskodawcy, że nie zalega z płatnościami na rzecz podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów.
6.
Do wniosku, z zastrzeżeniem ust. 7, dołącza się:
1)
dokumenty potwierdzające przygotowanie inwestycji do realizacji, w tym w szczególności pozwolenie na budowę, jeżeli jest ono wymagane odrębnymi przepisami dla zakresu zadania inwestycyjnego objętego wnioskiem;
2)
dokumenty potwierdzające posiadanie lub zapewnienie otrzymania przez wnioskodawcę środków finansowych innych niż środki z Funduszu, w wysokości umożliwiającej zrealizowanie zadania inwestycyjnego w terminie określonym we wniosku;
3)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu otrzymanej kwoty ze środków Funduszu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania tych środków do dnia ich zwrotu, jeżeli wnioskodawca:
a)
wykorzysta środki z Funduszu niezgodnie z przeznaczeniem,
b)
nie zakończy inwestycji w terminie określonym w umowie;
4)
w przypadku wnioskodawcy niebędącego jednostką sektora finansów publicznych zobowiązanie do ustanowienia zabezpieczenia wykonania przez wnioskodawcę zobowiązania określonego w pkt 3.
7.
Do wniosku o dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 5 ust. 4, dołącza się dokumenty wymienione w ust. 6 pkt 1 i pkt 3 lit. a oraz opinię marszałka województwa.
§  9.
Udzielenie dofinansowania na realizację zadań, o których mowa w § 6 i 7, następuje w drodze otwartego konkursu, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.2)), z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  10.
1.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6, składają podmioty, których podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1-3.
2.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 7, składają podmioty, których celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu osób niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem § 11 ust. 4.
3.
Wniosek powinien zawierać:
1)
określenie wnioskodawcy wraz z aktualnym wyciągiem z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego rejestru albo zaświadczeniem bądź informacją z ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy;
2)
szczegółową nazwę zadania wraz z zakresem i charakterystyką (w tym: termin, miejsce, liczba uczestników);
3)
informację o wcześniejszej działalności wnioskodawcy w zakresie, którego dotyczy zadanie;
4)
informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania oraz o planowanej wysokości środków finansowych na realizację danego zadania pochodzących z innych źródeł;
5)
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania;
6)
kalkulację przewidywanych dochodów oraz innych korzyści związanych z realizacją zadania;
7)
kwoty środków Funduszu otrzymane w bieżącym i poprzednim roku;
8)
wskazanie rachunku, na jaki mają być przekazane środki;
9)
oświadczenie wnioskodawcy, że nie zalega z płatnościami na rzecz podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów.
4.
Do wniosku powinny być dołączone następujące załączniki:
1)
preliminarz kosztów bezpośrednich, a także kosztów obsługi zadania, zwanych dalej "kosztami pośrednimi";
2)
szczegółowy regulamin i program przedsięwzięcia, ramowy program szkolenia sportowego, odpowiednio konspekt scenariusza filmu lub propozycji wydawniczej, specyfikację kompletu sprzętu sportowego lub inne informacje niezbędne przy rozpatrywaniu wniosku.
5.
Polskie związki sportowe oraz stowarzyszenia o zasięgu ogólnokrajowym lub regionalnym realizujące zadania, o których mowa w § 6 pkt 9-15, dodatkowo dołączają do wniosku następujące załączniki:
1)
wykaz zawodników proponowanych do objęcia szkoleniem;
2)
opis warunków opieki medycznej, odnowy biologicznej, warunków socjalno-bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny odbywania zajęć sportowych;
3)
wykaz kadry trenersko-instruktorskiej, z uwzględnieniem danych dotyczących wykształcenia i praktyki zawodowej.
6.
W przypadku udzielenia dofinansowania realizacji zadania, o którym mowa w § 6 pkt 15, wojewódzkie interdyscyplinarne stowarzyszenia, o których mowa w art. 18b ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, z późn. zm.3)), realizujące zadanie składają w terminie do dnia 31 marca roku, w którym realizowane jest zadanie, aktualny wykaz zawodników objętych szkoleniem.
§  11.
1.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadania, o którym mowa w § 6 pkt 9, składają kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia w środowisku akademickim oraz ogólnokrajowe stowarzyszenia działające w zakresie kultury fizycznej i sportu kwalifikowanego w środowisku akademickim.
2.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6 pkt 10-14, składają polskie związki sportowe oraz ogólnokrajowe stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń działające w zakresie kultury fizycznej i sportu kwalifikowanego.
3.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6 pkt 15 i 16, składają ogólnokrajowe stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń działające w zakresie kultury fizycznej i sportu młodzieżowego oraz wojewódzkie interdyscyplinarne stowarzyszenia.
4.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 7 pkt 3, 4, 7 i 10, składają ogólnokrajowe stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń działające w zakresie kultury fizycznej i sportu osób niepełnosprawnych.
§  12.
1.
Wniosek o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 4 ust. 1, § 6 i 7, zaakceptowany przez ministra stanowi podstawę do zawarcia umowy z wnioskodawcą.
2.
Przekazywanie środków Funduszu i ich rozliczanie odbywa się na podstawie umów zawartych przez wnioskodawców z ministrem, po spełnieniu warunków i w trybie określonym w rozporządzeniu.
§  13.
Umowa o dofinansowanie ze środków Funduszu realizacji zadań, o których mowa w § 6 i 7, powinna zawierać w szczególności:
1)
określenie stron umowy;
2)
nazwę i szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dofinansowanie zostało przyznane, i termin jego wykonania;
3)
wysokość udzielonego dofinansowania oraz sposób i terminy przekazywania środków, z uwzględnieniem § 15;
4)
termin wykorzystania dofinansowania, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonego dofinansowania;
6)
termin zwrotu niewykorzystanej części dofinansowania, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania;
7)
klauzulę o niedopuszczalności przenoszenia praw i obowiązków strony na osoby trzecie bez zgody ministra;
8)
określenie warunków zmiany zakresu rzeczowego zadania w trakcie obowiązywania umowy;
9)
zobowiązanie wnioskodawcy do wykorzystania środków z Funduszu wyłącznie na cele określone w umowie;
10)
zobowiązanie wnioskodawcy do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków Funduszu i wydatków dokonywanych z tych środków;
11)
określenie sposobu zagospodarowania dochodów osiągniętych przez wnioskodawcę przy realizacji zadania, z uwzględnieniem § 17;
12)
określenie składników kalkulacji kosztów pośrednich, z uwzględnieniem § 18;
13)
zobowiązanie wnioskodawcy do poddania się kontroli realizowanej przez organ udzielający dofinansowania w sposób określony w § 19;
14)
zobowiązanie wnioskodawcy do przedłożenia w określonych terminach i zakresie rozliczenia zadania oraz do zwrotu środków Funduszu w przypadku niewykonania zadania w części lub w całości albo wykorzystania tych środków niezgodnie z przeznaczeniem, z uwzględnieniem § 20;
15)
klauzulę o możliwościach jej rozwiązania;
16)
klauzulę o zakazie ubiegania się o dofinansowanie z Funduszu przez okres do 2 lat w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem.
§  14.
Umowa o dofinansowanie ze środków Funduszu zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, powinna zawierać w szczególności:
1)
określenie stron umowy;
2)
szczegółowy opis zadania, wartość kosztorysową i terminy jego realizacji;
3)
kwotę dofinansowania oraz sposób i terminy przekazywania oraz zwrotu środków;
4)
klauzulę o niedopuszczalności przenoszenia praw i obowiązków strony na osoby trzecie;
5)
zobowiązanie wnioskodawcy do wykorzystania środków Funduszu wyłącznie na cele określone w umowie;
6)
zobowiązanie wnioskodawcy do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków Funduszu i wydatków dokonywanych z tych środków;
7)
zobowiązanie do zwrotu na konto Funduszu dochodów osiągniętych przez wnioskodawcę przy realizacji zadania;
8)
zobowiązanie wnioskodawcy do poddania się kontroli realizowanej przez organ udzielający dofinansowania w sposób określony w § 19;
9)
zobowiązanie wnioskodawcy do przedłożenia w określonych terminach i zakresie rozliczenia zadania oraz do zwrotu środków Funduszu w przypadku niewykonania zadania w części lub w całości albo wykorzystania tych środków niezgodnie z przeznaczeniem, z uwzględnieniem § 20;
10)
klauzulę o możliwości jej rozwiązania;
11)
zobowiązanie wnioskodawcy do spełnienia wymogów właściwych międzynarodowych organizacji sportowych, z uwzględnieniem § 16;
12)
klauzulę o zakazie ubiegania się o dofinansowanie z Funduszu przez okres do 2 lat w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem;
13)
klauzulę o karach umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zadania.
§  15.
1.
Środki Funduszu przeznaczone w umowie na dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6 i 7, są przekazywane na rachunek bankowy wnioskodawcy w terminach zapewniających finansowanie zobowiązań wynikających z realizacji zadania.
2.
Środki Funduszu przeznaczone w umowie na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, są przekazywane na rachunek bankowy wnioskodawcy po przedstawieniu zaakceptowanych przez wnioskodawcę faktur lub rachunków dotyczących dofinansowanego zadania inwestycyjnego.
§  16.
1.
Wnioskodawcy korzystający z dofinansowania ze środków Funduszu na realizację zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, są obowiązani do uwzględnienia w projektach budowlanych wymagań właściwych międzynarodowych organizacji sportowych.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się również do zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, jeżeli mają się na tych obiektach odbywać zawody międzynarodowe.
§  17.
1.
Jeżeli przy realizacji zadań ze środków Funduszu zostaną osiągnięte dochody nieprzewidziane w umowie, wnioskodawca jest obowiązany zwrócić je w terminie 14 dni od dnia uzyskania dochodu na rachunek Funduszu.
2.
Wnioskodawca może wystąpić do ministra w terminie określonym w ust. 1 z propozycją zagospodarowania osiągniętych nieprzewidzianych dochodów. Po rozpatrzeniu propozycji wnioskodawcy strony mogą w formie aneksu do umowy rozszerzyć zakres rzeczowy realizowanego zadania albo odpowiednio zmniejszyć kwotę dofinansowania.
3.
Osiągnięte przez wnioskodawcę dochody z tytułu kar umownych powinny być zwrócone proporcjonalnie do udziału środków Funduszu w pokryciu wydatku na rachunek Funduszu w terminie 14 dni od dnia uzyskania dochodu.
§  18.
Wnioskodawcy realizujący zadania, o których mowa w § 6 i 7, mogą przeznaczyć na koszty pośrednie nie więcej niż 10 % kosztów bezpośrednich, związanych z realizacją zadania, dofinansowanych ze środków Funduszu, w tym wynagrodzeń osób obsługujących te zadania. Wysokość kosztów pośrednich pokrywanych ze środków Funduszu ustala się, po ich szczegółowej analizie, w drodze negocjacji przed podpisaniem umowy, z uwzględnieniem rodzaju i specyfiki zadania.
§  19.
1.
Minister jest uprawniony do przeprowadzania kontroli realizacji zadań ze środków Funduszu.
2.
Kontroli podlega w szczególności:
1)
przebieg i sposób realizacji zadania;
2)
wykorzystanie środków Funduszu;
3)
sposób prowadzenia dokumentacji księgowej;
4)
prawidłowość rozliczeń z ministrem.
3.
Wnioskodawca jest obowiązany do udostępnienia na żądanie upoważnionych przedstawicieli ministra informacji i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
4.
Ustalenia kontroli przedstawione są w protokole kontroli, a ocena realizacji zadania przedstawiana jest w wystąpieniu pokontrolnym.
5.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wystąpienie pokontrolne zawiera wnioski i zalecenia pokontrolne ze wskazaniem sposobu ich usunięcia.
6.
Wnioskodawca w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń pokontrolnych zawiadamia organ udzielający dofinansowania o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
§  20.
1.
Wnioskodawca jest obowiązany do sporządzenia i przedstawienia ministrowi rozliczenia otrzymanego dofinansowania na realizację zadania w zakresie rzeczowym i finansowym zgodnie z treścią umowy, w terminie 30 dni od zakończenia zadania, a w przypadku zadania inwestycyjnego - w terminie 50 dni.
2.
Minister zatwierdza rozliczenie dofinansowania na realizację zadania, przedstawione przez zobowiązaną do tego jednostkę, w terminie 30 dni od dnia jego przedstawienia.
3.
Jeżeli przedstawione rozliczenie dofinansowania na realizację zadania zawiera istotne błędy lub jest niekompletne, minister wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
4.
Termin rozliczenia dofinansowania na realizację zadania inwestycyjnego, określony w ust. 1, może być przedłużony za zgodą ministra.
5.
W przypadku niewykonania lub częściowego niewykonania zadań, o których mowa w § 6 i 7, w terminie określonym w umowie, środki Funduszu podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu w części proporcjonalnej do stopnia niewykonania umowy, a w przypadku zadania inwestycyjnego - podlegają całkowitemu zwrotowi.
6.
Niewykorzystane środki Funduszu podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu w terminie 15 dni od dnia wykonania zadania określonego w umowie, a w przypadku zadania inwestycyjnego - nie później niż w terminie 50 dni od dnia odbioru końcowego.
7.
W przypadku stwierdzenia wykorzystania dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania nienależnego lub pobrania w nadmiernej wysokości oraz zwrotu niewykorzystanej dotacji stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.4)), w zakresie dotyczącym dotacji udzielanych z budżetu państwa.
§  21.
1.
Wnioskodawcy korzystający z dofinansowania ze środków Funduszu, o których mowa w § 3 pkt 1, są obowiązani do sporządzania i przekazywania ministrowi, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, informacji o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w roku poprzednim, zwanym dalej "okresem sprawozdawczym", zawierającej:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy;
2)
nazwę i lokalizację inwestycji;
3)
wartość kosztorysową inwestycji, zgodnie z zakresem inwestycji określonym w umowie;
4)
kwoty nakładów poniesionych na inwestycję:
a)
od początku roku, w którym rozpoczęto realizację inwestycji, do końca okresu sprawozdawczego,
b)
w okresie sprawozdawczym;
5)
kwoty środków Funduszu otrzymane przez wnioskodawcę na dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego w okresach, o których mowa w pkt 4;
6)
planowany i rzeczywisty zakres rzeczowy inwestycji lub jej części (etapu) zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym oraz kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia w roku następnym lub później, w zakresie rzeczowym planowanym w części opisowej wniosku do wykonania w okresie sprawozdawczym;
2)
kopię pozwolenia na użytkowanie obiektu sportowego, powstałego w wyniku realizacji inwestycji.
§  22.
Przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia 1 lipca 2010 r.
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.5)
______

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602 oraz z 2008 r. Nr 24, poz. 146).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, z 2008 r. Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 22, poz. 120 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 127, poz. 857.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 195, poz. 1200 oraz z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 97, poz. 801 i Nr 226, poz. 1809.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.

5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sportu z dnia 10 lipca 2006 r. w sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. Nr 134, poz. 944 i Nr 178, poz. 1318), które utraciło moc z dniem 30 czerwca 2010 r. na podstawie art. 143 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024