Udzielanie przedsiębiorcom ograniczonej kwoty pomocy zgodnej ze wspólnym rynkiem w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 3 sierpnia 2010 r.
w sprawie udzielania przedsiębiorcom ograniczonej kwoty pomocy zgodnej ze wspólnym rynkiem w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom ograniczonej kwoty pomocy zgodnej ze wspólnym rynkiem, o której mowa w pkt 4.2.2 komunikatu Komisji - Tymczasowe wspólnotowe ramy prawne w zakresie pomocy państwa ułatwiające dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego (Dz. Urz. UE C 83 z 07.04.2009, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "komunikatem Komisji", w ramach regionalnych programów operacyjnych, zwanej dalej "pomocą".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);
2)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych);
3)
przedsiębiorcy zagrożonym - należy przez to rozumieć:
a)
dużego przedsiębiorcę, przez którego rozumie się przedsiębiorcę innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, który spełnia kryteria przedsiębiorstwa zagrożonego w rozumieniu pkt 2.1 komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.),
b)
mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę, który spełnia warunki określone w art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).
§  3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze:
1)
rybołówstwa objętego rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198, z późn. zm.);
2)
produkcji pierwotnej produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz. Urz. UE L 358 z 16.12.2006, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1857/2006";
3)
przetwarzania produktu rolnego oraz obrotu produktem rolnym w rozumieniu art. 2 pkt 3 i 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006, jeżeli:
a)
wartość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorców objętych pomocą lub
b)
udzielanie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców.
§  4.
Pomoc nie może być:
1)
udzielana na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich Unii Europejskiej, jeżeli pomoc ta jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;
2)
udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem;
3)
uwarunkowana pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.
§  5.
1.
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom, którzy nie byli zagrożeni w dniu 1 lipca 2008 r., ale którzy stali się zagrożeni po tym dniu w wyniku światowego kryzysu finansowego i gospodarczego.
2.
Pomoc na jednego przedsiębiorcę nie może przekroczyć równowartości w złotych kwoty 500 tys. euro brutto, obliczonej według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
3.
Pomoc może być udzielana na projekty:
1)
w zakresie kontynuacji rozpoczętych inwestycji, których realizacja może być zagrożona w wyniku światowego kryzysu finansowego i gospodarczego, mających na celu kontynuowanie bieżącej działalności gospodarczej,
2)
związane z doraźnymi potrzebami inwestycyjnymi przedsiębiorców, w tym w szczególności umożliwiającymi kontynuowanie produkcji, świadczenie usług, zmianę profilu prowadzonej działalności gospodarczej,
3)
w zakresie usług doradczych, prawnych, finansowych lub technicznych związanych z poprawieniem efektywności prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach zmiennej koniunktury rynkowej

- zwane dalej "projektami".

4.
Pomoc może być udzielana na projekty realizowane w województwie objętym danym regionalnym programem operacyjnym.
§  6.
1.
Pomoc może być udzielana na pokrycie części lub całości wydatków kwalifikowalnych.
2.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji projektu wydatki poniesione w szczególności na:
1)
zakup materiałów budowlanych, maszyn, urządzeń technicznych, narzędzi, przyrządów i aparatury;
2)
zakup nowych lub używanych środków trwałych w rozumieniu przepisów o rachunkowości oraz ich instalację i uruchomienie, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie na cele projektu objętego pomocą,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym kontroli, o której mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d)
będą stanowić aktywa przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc, przez co najmniej pięć lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy - przez co najmniej trzy lata;
3)
adaptację gruntów, budynków, budowli, maszyn, urządzeń, aparatury lub wyposażenia, w tym:
a)
wyburzenie,
b)
rozbiórkę,
c)
rekultywację terenu,
d)
roboty budowlane,
e)
budowę, przebudowę, modernizację infrastruktury technicznej, w szczególności wodnej, kanalizacyjnej, transportowej, energetycznej, gazowej, deszczowej, telekomunikacyjnej, sieci specjalistycznych;
4)
nadzór techniczny i inwestorski;
5)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie: patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub z zakresu organizacji i zarządzania, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie na cele projektu objętego pomocą,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym kontroli, o której mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw),
d)
będą stanowić aktywa przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc, przez co najmniej pięć lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy - przez co najmniej trzy lata;
6)
zakup usług, w tym doradczych, prawnych, finansowych lub technicznych, bezpośrednio prowadzących do poprawy efektywności prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach zmiennej koniunktury rynkowej.
3.
Wydatki kwalifikowalne, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o naliczony podatek od towarów i usług, chyba że przedsiębiorcy nie przysługuje prawo jego zwrotu lub odliczenia.
§  7.
1.
Maksymalna intensywność pomocy może wynosić 100 % wydatków kwalifikowalnych.
2.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą niezależnie od jej formy i źródła, z zastrzeżeniem ust. 4.
3.
Łączna wartość pomocy, o której mowa w ust. 2, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego przeznaczenia pomocy w przepisach Unii Europejskiej.
4.
Pomocy udzielanej na podstawie rozporządzenia nie można łączyć z pomocą de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5), zwanej dalej "pomocą de minimis", w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych.
5.
Pomoc nie może być udzielona przedsiębiorcy, jeżeli łączna wartość brutto otrzymanej przez niego pomocy de minimis oraz pomocy, o której mowa w pkt 4.2.2 komunikatu Komisji, w tym pomocy otrzymanej na podstawie rozporządzenia, przekracza w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. równowartość w złotych kwoty 500 tys. euro brutto, obliczonej według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
§  8.
1.
Przedsiębiorca może otrzymać pomoc, jeżeli zostaną spełnione kryteria:
1)
celu i przedmiotu realizacji projektów;
2)
wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 6;
3)
intensywności pomocy, o której mowa w § 7 ust. 1;
4)
maksymalnej wartości pomocy, o której mowa w § 5 ust. 2;
5)
warunku trwałości realizacji projektu;
6)
określone w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.).
2.
Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uznaje się za spełniony, jeżeli projekt nie zostanie poddany zasadniczym modyfikacjom, o których mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, w terminie 5 lat od dnia jego zakończenia.
3.
W przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy podmiot udzielający pomocy może skrócić termin, o którym mowa w ust. 2, do 3 lat.
4.
Jeżeli działalność gospodarcza związana z projektem będzie prowadzona przez przedsiębiorcę w terminach, o których mowa w ust. 2 lub 3, to wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na postęp technologiczny stały się przestarzałe w tych terminach, nie będzie uznana za niespełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5.
§  9.
1.
Pomoc jest udzielana na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w formie bezzwrotnego dofinansowania przeznaczonego na pokrycie części lub całości wydatków kwalifikowalnych.
2.
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc składa wniosek o dofinansowanie projektu, zwany dalej "wnioskiem", w ramach regionalnego programu operacyjnego do podmiotu udzielającego pomocy.
3.
Wniosek zawiera w szczególności:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
tytuł i miejsce realizacji projektu;
3)
cel realizacji projektu;
4)
opis projektu;
5)
opis rezultatów realizacji projektu;
6)
planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu;
7)
wartość projektu;
8)
wydatki kwalifikowalne;
9)
wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10)
źródła finansowania projektu.
4.
Do wniosku dołącza się dokumenty wskazane przez podmiot udzielający pomocy, w szczególności pozwalające ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy.
5.
Przed udzieleniem pomocy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc przedkłada podmiotowi udzielającemu pomocy:
1)
zaświadczenia o pomocy de minimis lub oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej od dnia 1 stycznia 2008 r.;
2)
oświadczenie o otrzymanej pomocy, o której mowa w pkt 4.2.2 komunikatu Komisji;
3)
oświadczenie o innej pomocy publicznej, jaką przedsiębiorca otrzymał w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych, niezależnie od jej formy i źródła.
§  10.
Podmiot udzielający pomocy informuje przedsiębiorcę o numerze referencyjnym programu pomocowego, o którym mowa w art. 3 ust. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 4, str. 3, z późn. zm.), w ramach którego pomoc jest udzielana.
§  11.
Pomoc jest udzielana do dnia 31 grudnia 2010 r.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.142.953

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przedsiębiorcom ograniczonej kwoty pomocy zgodnej ze wspólnym rynkiem w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Data aktu: 03/08/2010
Data ogłoszenia: 09/08/2010
Data wejścia w życie: 09/08/2010