Zm.: rozporządzenie w sprawie wprowadzenia wieloletniego "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach niosek gatunku kura (Gallus gallus)".

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 maja 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wprowadzenia wieloletniego "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach niosek gatunku kura (Gallus gallus)"

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 60, poz. 372 i Nr 78, poz. 513) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 września 2009 r. w sprawie wprowadzenia wieloletniego "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach niosek gatunku kura (Gallus gallus)" (Dz. U. Nr 173, poz. 1344) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w ust. 1.4:
a)
akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"W ramach programu badania laboratoryjne będą wykonywane przez laboratoria, o których mowa w art. 25 i art. 25a ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.",

b)
uchyla się akapit czwarty,
c)
akapit siódmy otrzymuje brzmienie:

"Nadzór nad działalnością Inspekcji Weterynaryjnej sprawuje minister właściwy do spraw rolnictwa, który jest naczelnym organem administracji rządowej właściwym w dziedzinie weterynarii. Kompetencje ministra właściwego do spraw rolnictwa w tym zakresie wynikają z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.).",

d)
dodaje się akapit ósmy w brzmieniu:

"Nadzór nad działalnością laboratoriów działających w ramach systemu laboratoriów urzędowych, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, sprawuje Główny Lekarz Weterynarii.";

2)
w ust. 1.5:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Główny Lekarz Weterynarii, na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, wyznacza laboratoria urzędowe, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1 lit. a-c tej ustawy, do przeprowadzenia badań laboratoryjnych dla celów kontroli urzędowych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2005, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200), związanych z realizacją zadań z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. W przypadku gdy brak jest takich laboratoriów, Główny Lekarz Weterynarii może wyznaczyć, na podstawie art. 25 ust. 5 ww. ustawy, do przeprowadzenia tych badań krajowe laboratorium referencyjne.",

b)
uchyla się akapit drugi,
c)
akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Próbki pobrane z inicjatywy hodowcy mogą być badane przez laboratoria zatwierdzone przez Głównego Lekarza Weterynarii w trybie art. 25a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej w kierunku metody badawczej opisanej w zmianie do Polskiej Normy PN-EN ISO 6579:2003/A1:2007.",

d)
dodaje się akapit siódmy w brzmieniu:

"Laboratorium, o którym mowa w art. 25 ust. 2 i art. 25a ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, po otrzymaniu dodatniego wyniku badań laboratoryjnych niezwłocznie informuje o tym fakcie właściwego miejscowo powiatowego lekarza weterynarii.";

3)
w ust. 1.9.3 w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) wody z ujęć własnych gospodarstwa;";

4)
w ust. 1.12 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.);";

5)
po ust. 2.7 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Szczegółowe założenia programu na 2010 r.

3.1. Środki przewidziane programem

Okres trwania programu: 2010 r.

[x] kontrola lub zwalczanie

[x] badania

[x] ubój zwierząt z wynikiem dodatnim

[x] zabicie zwierząt z wynikiem dodatnim

[x] rozszerzony ubój lub zabicie zwierząt

[x] usuwanie produktów pochodzenia zwierzęcego

3.2. Sytuacja epizootyczna1)

Rok: 2004 Stan na dzień: 31.12.2004 r. (wyniki badań wykonywanych z inicjatywy hodowcy i przez powiatowego lekarza weterynarii)

Gatunek: Gallus gallus Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba zwierząt Łączna liczba stad objęta programem Łączna liczba zwierząt objęta programem Liczba zbadanych stadd) Liczba stade) z dodatnim wynikiem badańa) Liczba stad zlikwidowanych Łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi lub zabitycha) Ilość zniszczonych jaj (liczba sztuk lub masa w tonach)a) Ilość jaj skierowanych do przetworzenia (liczba sztuk lub masa w tonach)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a3) (a4) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem Stada kur niosek 751 751 35 1 0 0 0 0 0 0 0 0

a) Dla salmonelli odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Stada kur niosek.

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Należy zbadać środki do wykonania testu stada objętego programem na obecność Salmonella. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli stado zbadano więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania jest brany pod uwagę tylko raz.

Rok: 2005 Stan na dzień: 31.12.2005 r. (wyniki badań wykonywanych z inicjatywy hodowcy i przez powiatowego lekarza weterynarii)

Gatunek: Gallus gallus Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium

______

1) Dane dotyczące salmonellozy.

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba zwierząt Łączna liczba stad objęta programem Łączna liczba zwierząt objęta programem Liczba zbadanych stadd) Liczba stade) z dodatnim wynikiem badańa) Liczba stad zlikwidowanycha) Łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi lub zabitycha) Ilość zniszczonych jaj (liczba lub kg)a) Ilość jaj skierowanych do przetworzenia (liczba lub kg)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a3) (a4) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem Stada kur niosek 1 600 440 355 0 0 0 0 0 0 0 0

a) Dla salmonelli odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Stada kur niosek.

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Należy zbadać środki do wykonania testu stada objętego programem na obecność Salmonella. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli stado zbadano więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania jest brany pod uwagę tylko raz.

Rok: 2006 Stan na dzień: 31.12.2006 r. (wyniki badań wykonywanych z inicjatywy hodowcy i przez powiatowego lekarza weterynarii)

Gatunek: Gallus gallus Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba zwierząt Łączna liczba stad objęta programem Łączna liczba zwierząt objęta programem Liczba zbadanych stadd) Liczba stade) z dodatnim wynikiem badańa) Liczba stad zlikwidowanycha) Łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi lub zabitycha) Ilość zniszczonych jaj (liczba sztuk lub masa w tonach)a) Ilość jaj skierowanych do przetworzenia (liczba sztuk lub masa w tonach)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a3) (a4) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem Stada kur niosek 1 350 640 640 113 15 0 0 0 0 0 0 0 0

a) Dla salmonelli odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Stada kur niosek.

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Należy zbadać środki do wykonania testu stada objętego programem na obecność Salmonella. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli stado zbadano więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania jest brany pod uwagę tylko raz.

Rok: 2007 Stan na dzień: 31.12.2007 r. (wyniki badań wykonywanych z inicjatywy hodowcy i przez powiatowego lekarza weterynarii)

Gatunek: Gallus gallus Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba zwierząt Łączna liczba stad objęta programem Łączna liczba zwierząt objęta programem Liczba zbadanych stadd) Liczba stade) z dodatnim wynikiem badańa) Liczba stad zlikwidowanycha) Łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi lub zabitycha) Ilość zniszczonych jaj (liczba sztuk lub masa w tonach)a) Ilość jaj skierowanych do przetworzenia (liczba sztuk lub masa w tonach)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a3) (a4) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem Stada kur niosek 628 628 74 9 0 0 0 0 0 0 0 0

a) Dla salmonelli odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Stada kur niosek.

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Należy zbadać środki do wykonania testu stada objętego programem na obecność Salmonella. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli stado zbadano więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania jest brany pod uwagę tylko raz.

Rok: 2008 Stan na dzień: 31.12.2008 r.

Gatunek: Gallus gallus Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba zwierząt Łączna liczba stad objęta programem Łączna liczba zwierząt objęta programem Liczba zbadanych stadd) Liczba stade) z dodatnim wynikiem badańa) Liczba stad zlikwidowanycha) Łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi lub zabitycha) Ilość zniszczonych jaj (liczba sztuk lub masa w tonach)a) Ilość jaj skierowanych do przetworzenia (liczba sztuk lub masa w tonach)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a3) (a4) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem Stada kur niosek 1 883 32 024 297 1 563 31 286 889 1 432 135 18 0 139 2 389 936 0 2 118 713 650 18 048 745 959 770

a) Dla salmonelli odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Stada kur niosek.

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Należy zbadać środki do wykonania testu stada objętego programem na obecność Salmonella. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli stado zbadano więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania jest brany pod uwagę tylko raz.

3.3. Założenia programu

Rok: 2010 Stan na dzień: 31.12.2008 r.

Gatunek: Gallus gallus Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis; Salmonella Typhimurium

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba zwierząt Łączna liczba stad objętych programem Łączna liczba zwierząt objętych programem Przewidywana liczba stad do zbadaniad) Przewidywana liczba stade) z dodatnim wynikiem badańa) Przewidywana liczba stad do likwidacjie) Łączna przewidywana liczba zwierząt do poddania ubojowi lub zabiciaa) Przewidywana ilość jaj do zniszczenia (liczba)a) Przewidywana ilość jaj do przetworzenia (liczba)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem stada kur niosek 1 900 33 mln 1 500 30 mln 1 500 80 10 80 1,5 mln 1,5 mln 10 mln

a) Dla salmonelli odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Stada kur niosek.

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Należy zbadać środki do wykonania testu stada objętego programem na obecność Salmonella. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli stado zbadano więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania jest brany pod uwagę tylko raz.

3.4. Szczegółowa analiza szacunkowych kosztów programu1), 2)

Koszty Wyszczególnienie Liczba jednostek Koszt jednostkowy (w złotych) Suma ogółem

(w złotych)

Suma ogółem

(w euro)*)

Wniosek o finansowanie wspólnotowe
1 2 3 4 5 6 7
1. Badania
1.1. Koszt analizy Liczba planowanych badań bakteriologicznych w ramach urzędowych kontroli pobierania próbek 300 próbek 30 9.000 1.972,21 tak
Liczba planowanych badań w kierunku określenia serotypu odpowiednich izolatów 80 70 5.600 1.227,16 tak
1.2. Koszt pobierania próbek Materiały + pobranie 300 próbek 10 3.000 657,4 tak
1.3. Inne koszty Dojazd do fermy + dowóz próbek do laboratorium 300 próbek 160 48.000 10.518,47 tak
2. Szczepienie lub obróbka produktów pochodzenia zwierzęcego Program nie przewiduje
2.1. Zakup szczepionki
2.2. Koszt dystrybucji - - - - - -
2.3. Koszt podania szczepionki - - - - - -
2.4. Koszt kontroli - - - - - -
3. Ubój i zniszczenie
3.1. Odszkodowanie za zwierzęta i jaja Odszkodowanie za stado pomniejszone o wartość ptaków kierowanych do uboju 75 110.000 8.250.000 1.807.862,56 tak
Odszkodowanie za stado zabite 5 40.000 200.000 43.826,97 tak
Odszkodowanie za jaja jednego stada pomniejszone o kwotę uzyskaną w przetwórni 70 6.750 472.500 103.541,22 tak
Odszkodowanie za jaja jednego stada 5 21.000 105.000 23.009,16 tak
3.2. Koszt transportu Transport jednego stada 75 1.620 121.500 - nie
3.3. Koszt załadunku Załadunek jednego stada 75 4.500 337.500 - nie
3.4. Strata w przypadku uboju Wartość ptaków kierowanych do uboju - - - - -
3.5. Koszt zniszczenia Ptaki 5 stad 7.500 zł / stado 37.500 - nie
Jaja konsumpcyjne 5 stad 0,50 zł / 5 000 kg 12.500 - nie
Pasze 10 stad 200 zł / stado 2.000 - nie
3.6 Koszt obróbki produktów - - - - - -
4. Czyszczenie i odkażanie**)
4.1. Koszt badania skuteczności odkażania Badanie bakteriologiczne 4 puli próbek 80 stad 400 32.000 7.012,32 tak
4.2. Koszt dojazdu Do fermy i do laboratorium 80 stad 160 12.800 2.804,93 tak
4.3. Koszt pobrania próbek do badań skuteczności odkażania Pobranie próbek 80 stad 7 560 122,72 tak
5. Wynagrodzenia (pracownicy zatrudnieni wyłącznie w celu realizacji programu) Rzeczoznawcy 80 stad 34 zł/stado 2.720 - nie
6. Towary konsumpcyjne i sprzęt specjalny Wytłaczanki 75 stad 1.300 zł/zestaw (120 szt. x 50 opak.) 97.500 - nie
7. Inne koszty Pasze - odszkodowania dla właściciela 10 stad 400 zł/stado 4.000 - nie
OGÓŁEM 9.753.680***) 2.002.555,12

1) Dane dotyczące salmonellozy.

2) Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków zaplanowanych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2010. Nie wlicza się kosztów stałych. Wszystkie wartości są podane bez VAT.

*) Koszty programu obliczono według kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu 9 lutego 2009 r., który wynosił: 1 euro = 4,5634 zł.

**) Odkażanie jest rutynową czynnością wykonywaną zawsze przed zasiedleniem obiektu, stąd jego koszty są ponoszone przez hodowcę.

***) W ramach tej kwoty kwota w wysokości 9.138.460 zł to koszty programu, które zostaną przedstawione we wniosku o finansowanie wspólnotowe.".

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024